W123 alustan kunnostus, massan poisto, ym?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

W123 alustan kunnostus, massan poisto, ym?

Viesti Kirjoittaja Heavy »

On nyt laajempi projekti tulossa työn alle. Mitenhän sen alkuperäisen massan kanssa kannattaa tehdä. Jättääkkö ne paikoilleen vai lämmitellä kaikki pois? Tämän jälkeen hiekkaa ja maalia sekä uutta massaa perään. Vai jättää tosiaan sen mitä sinne jää paikoilleen hitsauksien jälkeen ja massailla loput alueet. Aiemmin olen massaillut hitsaukset maalauksen jälkeen ja loppuihin paikkoihin on se tehtaan massa jäänyt. Mitä tuumaatte asiasta? Eli koko alusta puhtaaksi pyöränkoteloineen vai osittain vaan?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Jsus4
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 25.11.2009 11:33

Viesti Kirjoittaja Jsus4 »

Eikös noissa ole alunperin joku vinyylipohjainen ruostesuojausaine? joku viisas sanoi joskus, ettei nuo uudet alustamassat ja alkuperäinen vinyyliaine sovi yhteen.... :roll:

Viisaat korjatkoot...
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Itse olen tehnyt niin että jos massa on rikki - kaavittu pois.

Hitsauksen jälkeen olen sitten kaapinut sen lämmenneen ja irronneen massan pois.

Mielestäni se on aivan lopunajan hommaa repiä hyvää massaa pois pohjasta, jos sille ei ole todellista tarvetta.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

probleemina on sellainen, että jos auton ikkunatiivisteet tms. vuotavat vettä auton sisään -> lattian bitumin rakoihini sisäpuolelle -> ruostuu -> saattaa olla että on bitumivoileipä, jonka välissä ei ole kuin ruostetta -> ei auta kuin kaapiminen.

Terveen näköinen pohjakin saattaa olla läpimätä. Pystärissäni esim. oli 7 reikää pohjassa. Poistin sisä- ja ulkopuolelta bitumit ensin kuumentamalla kuumailmapuhaltimella ja sitten loput Nitromorssilla lääppimällä. Sitten kelpaa hitsata kun ei ole bitumiä käryämässä ja palamassa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tästä ei olla tekemässä perus käyttöautoa vaan kunnolla läpikäyty laite. Täytyy vielä kartoittaa pohjan tilannetta. Sisäpuolen hiekkapuhallan joka tapauksessa. Alapuoleltakin myös kaikki ruosteet tulen hiekalla käymään läpi.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
jpp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: La 13.01.2007 15:39
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja jpp »

jos sen kunnolla kerran tekee niin kaikki massat pois,siitä alkuperäisestä tökötistä ei ole kuin harmia.itse laitoin uusiin etulokareihin sisäpuolelle 2k epoksia 2 kerrosta ja sen päälle bitumipinnoitteen ihan vain kokeilumielessä .pinnoite on edelleen kumimaista ja sitä on melko ohut kerros.tulen jatkossakin toimimaan edellä mainitusti.ja yhdellä bitumipinnoite kannulla hoitelee ainakin kaksi autoa.
w123 -83 käyttö/tuleva harrastepeli
w210 -95 ruosteinen projekti
w124 -95 200da
w123ce -81 uusin tulokas,kesäauto
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3506
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Ku otat yläpuolelta äänieristeen pois, ni sittehä sitä jo näkee et onko lattia ehjä. Ei sitä alkuperäistä pvc:tä kannata alapuolelta ehdoin tahdoin pois repiä, jos siellä on terve pelti alla.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
JaniP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 05.12.2006 19:20
Paikkakunta: Kaustinen/Lohtaja

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Jos näyttää vähänkään huonolta niin hiekkapuhallat koko pohjan, vedät heti epoksin päälle, hitsaat paikat ja vedät uudestaan epoksin ja sitte massat
W638 2.3B '98
W123 300TDT '84
W123 300D '78
W203 270CDI '01
W963 316CDI '01
EX: W209, W202 x 2, W201 x 3, W123 x 3 + muun merkkiset
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Happomaalin laitan ensin aina noihin ja sitten eristeeksi maali väliin jonka jälkeen pintamaali. Ei tämä ensimmäinen kerta, kun W123:sesta ruosteita pengotaan ei ollenkaan... :lol: Mielenkiinnosta vaan mielipiteitä kyselen.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Heavy kirjoitti: Ei tämä ensimmäinen kerta, kun W123:sesta ruosteita pengotaan ei ollenkaan... :lol: Mielenkiinnosta vaan mielipiteitä kyselen.
näin vähän aattelinkin :D
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
JaniP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 05.12.2006 19:20
Paikkakunta: Kaustinen/Lohtaja

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Diin, mutta epoksi on monin verroin parempaa (ja myrkyllisempää :twisted: ) ku happis
W638 2.3B '98
W123 300TDT '84
W123 300D '78
W203 270CDI '01
W963 316CDI '01
EX: W209, W202 x 2, W201 x 3, W123 x 3 + muun merkkiset
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

JaniP kirjoitti:Diin, mutta epoksi on monin verroin parempaa (ja myrkyllisempää :twisted: ) ku happis
Paljonkin autoja maalannut ja faktaa asiasta?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
JaniP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 05.12.2006 19:20
Paikkakunta: Kaustinen/Lohtaja

Viesti Kirjoittaja JaniP »

kolmisen vuotta ollu automaalaamossa töissä... ja oon edelleenki
W638 2.3B '98
W123 300TDT '84
W123 300D '78
W203 270CDI '01
W963 316CDI '01
EX: W209, W202 x 2, W201 x 3, W123 x 3 + muun merkkiset
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

JaniP kirjoitti:kolmisen vuotta ollu automaalaamossa töissä... ja oon edelleenki
No perhana, nyt saatiin ammattilainen tänne 8) Käytättekö happomaalia missään?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
JaniP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 05.12.2006 19:20
Paikkakunta: Kaustinen/Lohtaja

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Joo kyllä sitä käytetään. Uuemmissa mersuissa se ei jostain syystä tahdo pysyä
W638 2.3B '98
W123 300TDT '84
W123 300D '78
W203 270CDI '01
W963 316CDI '01
EX: W209, W202 x 2, W201 x 3, W123 x 3 + muun merkkiset
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

JaniP kirjoitti:Joo kyllä sitä käytetään. Uuemmissa mersuissa se ei jostain syystä tahdo pysyä
Siis suoraan pellille ruiskutettuna happomaali ei tahdo pysyä?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
JaniP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 05.12.2006 19:20
Paikkakunta: Kaustinen/Lohtaja

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Niin. Ruiskutettuna taikka pensselöitynä :lol: ... Muuta kumminni pohjaan suosittelisin epoksia kun sitä ei tarvitse siellä hioa. Epoksin ainoita ongelmia tuppaa oleen karkea pinta(työläs hioa), hinta ja pitkä kuivumisaika(näin automaalaamo-olosuhteissa ku pitäis olla ku rasvattu salama!)...
W638 2.3B '98
W123 300TDT '84
W123 300D '78
W203 270CDI '01
W963 316CDI '01
EX: W209, W202 x 2, W201 x 3, W123 x 3 + muun merkkiset
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Miten tuon epoksin päälle pintamaali, tuleeko väliin mitään filleriä? Entä jos vetää ensin hapon ja siihen väliin fillerin (hiontamaalin) ja sitten pintavärin? Tuolleen noita pintepeltejä tulee maalattua.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

itte laittasin epoksi pohjamaalin ja päälle tietenkin kiiltävän epoksi pintamaalin :lol: ja hyvän kuivamisen jäläkeen helmamassan ja sitten vasta alusta massan :shock: siinä samalla tulis kova pohja, äänieristustä ja värinän vaimennusta korille ja lattian sisäpuolelle pintamaalin päälle liimattava paksu pikimatto missä muovikalvo pinnassa :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Antti S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Ke 25.06.2008 09:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W123 alustan kunnostus, massan poisto, ym?

Viesti Kirjoittaja Antti S »

Jatketaas vielä aiheesta.

Tehtaalla korikittiä on käytetty muutamissa kohdin. Jos tekee epoksipohjat, epoksipinnan ja sitten alustamassan, niin kannattaako korikitti laittaa ennen epoksipohjaa vai sen jälkeen?
Työkalu: Vito 116CDI 2018
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: W123 alustan kunnostus, massan poisto, ym?

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ensin aina maali ja sitten vasta korikitti, oon kokeillu toisinpäin ja harmiahan siitä seuras myöhemmin :? .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: W123 alustan kunnostus, massan poisto, ym?

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Kiinnostais myös tuon alustan kunnostus. Olisko jotain projektikuvia, taikka työvaiheita ja selostuksia kyseisestä hommasta?

Omassa W123:ssa on pari reikää. Pelkääjän jaloissa kynnen kokoinen reikä tuli kun kopautti siihen. Toinen on pelkääjän puolella tunkin reiän vieressä, sekin tuli koputtelemalla. Olis hyvä saada vähän tietoja miten alkaa paikkailemaan ja sen jälkeisestäkin työstä infoa.
Avatar
Antti S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Ke 25.06.2008 09:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W123 alustan kunnostus, massan poisto, ym?

Viesti Kirjoittaja Antti S »

Massan poistosta ja siihen liittyvistä työkaluista keskustelua myös mm http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 33&t=98171" onclick="window.open(this.href);return false;
Mun pystäriprojektin massan poistossa parhaimmaksi (ja halvimmaksi) on osoittautunut bilteman koneteräsharja 19-203, toki työtä tuossa putsaamisessa on.
Työkalu: Vito 116CDI 2018
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: W123 alustan kunnostus, massan poisto, ym?

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Joo lukaissutkin tuota toista topiccia. Sen seurauksena rälläkkä jo hankittu :D Pitänee varmaan purkaa tuo autoa aika paljon ja paikata kerralla kaikki kolot joita löytää ja syntyy kun kopistelee. Toki vaarana on, että pian on tallin lattia täinnyä metallipurua ja koko auto hävinnyt kaapiessa :D

Nyt kun otsikossa lukee toi alustan kunnostus, niin oliko jossakin keskustelua jo mitä sitten kun massat on poistettu ja paikka hitsattu?
Vastaa Viestiin