W201 2.5D turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Karvaperse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 03.03.2010 21:22
Paikkakunta: Rekkamies

W201 2.5D turbotus

Viesti Kirjoittaja Karvaperse »

Mitenkäs kone kestää turbotuksen ja luistaako kytkin? tehotavoite olisi 160-180hv :shock:
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Kytkin alkaa kyllä luistamaan 180hp kohdalla, koska alkuperäisessä turbossakin alkaa hieman luistamaan kun syötöt tapissa, liekö tässä edes sama kytkin.

Kyllä se kait tommoset tehot kestää vielä ihan vakiohiluilla, kunhan pitää huolen että jäähdytys pelaa. Itse löisin varmuuden vuoksi turbon hilut myllyyn ja turbottaisinkin alkuperäisillä osilla, ei tarvi sitten tehdä kahteen kertaan :wink:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei niitä "turbon hiluja" niin vain sinne lyödä, no asiasta on jo niin paljon kirjoituksia, että haku toiminnolla löytyy tieto jos kiinnostaa.

Öljynjäähdytin ja välijäähdytin paikalleen, riittävän suuri ahdin ja sopivan pienet syötöt niin kyllä kestää vakionakin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

onko tota pikkumersua saanu ihan tehtaalta turbollista manuaalia? mää luulin, että ne on kaikki ollu tomaatteja, niin ku 124 koppasten 300 turbotiiselitkin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Mulla on manumaali :wink:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
micas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:32
Paikkakunta: kaustinen

Viesti Kirjoittaja micas »

samoin mulla
Avatar
Vilbe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: La 17.07.2010 02:02
Paikkakunta: Vähäkyrö

Viesti Kirjoittaja Vilbe »

Samoin täältä! pieni projektivain. Tiedättekö kuinka tuo vakio loota kestää jos rupeaa tehoja nosteleen?
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Terho P:llä on lista vaihdelaatikoista joita on käyttänyt, tosin mese.fi:n puolella, linkki. Kovasti uskoi että kestää 400hv tehot, mutta ei tainnut ikuna kertoa miten kävi. 2.6l ja 300D:n askeja kehu myös kestäviksi (toki varauksella, näissä varmaan ollut monia).

edit:
Tietääkö joku onko 717.411 pitkä- vai lyhytakselinen?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

nj^ kirjoitti:Terho P:llä on lista vaihdelaatikoista joita on käyttänyt, tosin mese.fi:n puolella, linkki. Kovasti uskoi että kestää 400hv tehot, mutta ei tainnut ikuna kertoa miten kävi. 2.6l ja 300D:n askeja kehu myös kestäviksi (toki varauksella, näissä varmaan ollut monia).

edit:
Tietääkö joku onko 717.411 pitkä- vai lyhytakselinen?
juu kaverilta nostettiin ehjänä pois lyhyt-akselinen 2.5dt manu aski.. reilu 300 hummaa siä oli kiusaamassa sitä.. kytkin vakiokytkin kesti niin kauan kunnes sai rasvaa tms...alkoi yhtäkkiä luisteleen hulluna

pikanen päätelmä omaltakohdalta: 41x " ei kestä" kun taas 43x tuntuus olevan aivan erirautaa

mulla on tunne et 411 olis pitkä-akselinen.. en laita päätäni pantiksi :roll:
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mulla oli joku 4 lovinen loota, olisko olla 200D:n, tai 250D:n perästä. kesti jotakin pari viikko sellasta normiajelua, sitten meni rattaat sileeks.

nyt on jostakin aika uudesta, n. 95 vuotisesta vähän ajetusta 200D:stä loota. eli aika samanlainen, mutta timmissä kunnossa. se on kestäny nyt tähän asti ihan hyvin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Terho P kirjoitti: juu kaverilta nostettiin ehjänä pois lyhyt-akselinen 2.5dt manu aski.. reilu 300 hummaa siä oli kiusaamassa sitä.. kytkin vakiokytkin kesti niin kauan kunnes sai rasvaa tms...alkoi yhtäkkiä luisteleen hulluna

pikanen päätelmä omaltakohdalta: 41x " ei kestä" kun taas 43x tuntuus olevan aivan erirautaa

mulla on tunne et 411 olis pitkä-akselinen.. en laita päätäni pantiksi :roll:
Onko sulla muuten jotakin hyvää askia olemassa n. 300hp tehoille? Siis niin että malttaisit vielä luopua?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

sori ku kesti.. hyvästä en osaa sanoa mut 2x joutavaa 5-lovista pikkuaskia on pöydän alla jemiksessä ja varmaan nuista ainaki toinen joutaa.. molemmat on koeponnistettu yli 400hummasella :lol: ..toinen on jopa ihan kothuu tiviin oloonen vaikka onkin raskasta sikaa saanu.. sit olis viä 1kpl isompia askia mut siin ei oo nopeusmittarin paikkaa :? .. laita vaik yyveetä jos alkoi kiinnostamaan.. pikkuaski lähtis varmaan n200e hintaan/kpl .. toinen varmaan jätetään itelle oottelemaan jotaki hyvää rojektia :lol:
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
Johtaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 04.03.2009 19:18

Viesti Kirjoittaja Johtaja »

pera8x kirjoitti:mulla oli joku 4 lovinen loota, olisko olla 200D:n, tai 250D:n perästä. kesti jotakin pari viikko sellasta normiajelua, sitten meni rattaat sileeks.

nyt on jostakin aika uudesta, n. 95 vuotisesta vähän ajetusta 200D:stä loota. eli aika samanlainen, mutta timmissä kunnossa. se on kestäny nyt tähän asti ihan hyvin.
Onko nykyinenkin 4-vaihteinen? Ite hommasin tuossa 220 tkm ajetun 4-vaihteisen siinä toivossa, että voisi kestääkin. Nykyinen 5-vaihteinen karahtaa kakkoselle ja kolmoselle vaihdettaessa. Tehoa 155@300nm
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, perus pikkuloota ja 4 vaihdetta. 250 heppaa ja 400 nm. tuntuis kestävän, jos ei tee mitään rallimallin vaihtoja. rauhakseen laitelee vaihteita silmään, niin saa muuten kyllä polkea meneen. joskus keväällä, vai talvellakohan se oli, kun tän lootan laitoin. on se kuitenkin koko kesän pelannu.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Johtaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 04.03.2009 19:18

Viesti Kirjoittaja Johtaja »

Ok no luulis itellä kestävän tuon hyvinkin. Paljo sulla pera on kierroksia ku ajat nelosella sataa?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Johtaja kirjoitti:Ok no luulis itellä kestävän tuon hyvinkin. Paljo sulla pera on kierroksia ku ajat nelosella sataa?
en muista tarkkaan. olisko jotakin 2500 nurkilla. ei anakaan enempää.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Johtaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 04.03.2009 19:18

Viesti Kirjoittaja Johtaja »

Jees, mietityttää vaan kuinka käy välitysten ku nykyään 5 vaihteinen manuaali ja torstaina tulee nelivaihteinen. Mutta perä jo jonkunverran pitää ääntä että kohta sen saa kuitenkin vaihtaa.
Avatar
Johtaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 04.03.2009 19:18

Viesti Kirjoittaja Johtaja »

Tää voi pera tuntua jo jonkinlaiselta mersuaaliselta häirinnältä tms, mutta minkä välityksinen perä sulla on? Itellä kierrokset 3100 rpm/100kmh että vois kohta perää kattella :D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Johtaja kirjoitti:Tää voi pera tuntua jo jonkinlaiselta mersuaaliselta häirinnältä tms, mutta minkä välityksinen perä sulla on? Itellä kierrokset 3100 rpm/100kmh että vois kohta perää kattella :D
en muista perävälitystä. enkä kehtaa arvatakkaan, ettei mene pieleen.

toi sun perä kuulostaa joltakin 200d:n perältä. ne kun on suunniteltu huippunopeuteen 160km/h saakka.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Johtaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 04.03.2009 19:18

Viesti Kirjoittaja Johtaja »

Se on kai 2.5d:n perä ollu, ennen oli 5 vaihteinen laatikko ja kierroksia oli 2700/100 km/h.. Mutta ei siinä, ei muutaku asiasta paremmin selvää ja uutta perää ettimää :D
Avatar
Johtaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 04.03.2009 19:18

Viesti Kirjoittaja Johtaja »

Hei taas... Asiasta juuri mitään tietämättä voiko öljynlauharin laittaa öljynsuodattimen jalasta turbolle lähtevän letkun väliin? siinä ei ole muita lähtöjä, vai joudunko hommaamaan uuden ös- jalan? Mutta kuitenkin turbolle menevä lähtö on, vaikka vaparista turbotettu.

Edit: edelliseen aiheeseen liittyen nykyinen perä on 3.64 Eli mikähän voisi olla sopeva välitys jos haluaisi kierrokset sataa ajaessa noin 2500 rpm? nykyään 3100 rpm :D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tosta nyt ei sitten oikein ota selvää, että kuinka toi turbotus homma on toteutettu. että onko siinä turbon öljynputsarikotelo, vai vaparin, mistä on sitten viritelty öljyputki ahtimelle. normaalisti om602 ja 603 koneissa öljynsuodattimesat lähtee öljyletkut öljyn jäähdyttimelle ja palaa jäähdyttimeltä takasin putsarikotelolle. ja turbolle tulee oma putkensa lohkon kyljestä ja palaa öljypohjaan/lohkon kylkeen.

toisaalta pikkuturbossa ei ne virtaukset mitään älyttömiä ole, että melkein vois vaikka laittaakkin siihen väliin. toisaalta taas siinä ei sittel ole mitään termaria ohjailemassa sitä, että koska jäähdytetään ja koska ei. eli sitten ne öljyt jäähtyis kokoajan täysillä. pakkasillakin. riippuen tietty vähän jäähdyttimestä, että kuinka kylminä ne öljyt sitten pysyis. ainakin jos ens talvi on vastaavan lainen, kun viimetalvi, niin en laittais.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Johtaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 04.03.2009 19:18

Viesti Kirjoittaja Johtaja »

Joo kiitän. Ilmeisesti on vaan viritelty vakiojalkaan toi. Ja turbosta menee sitte toinen letku öljypohjaan jota oon saanu korjata ku vuoti aikalailla öljyä öljypohjasta. Samasta "lähdöstä" menee johonki kellolle josta lähtee sähköjohto, kuin turbolle lähtevästä lähdöstä (ös-jalka)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tämä on näitä budjettiturbotuksia, niistä tosiaan saa korjailla ja paikkailla kunnes päättää tehdä kerralla toimivan.

Ei muuta kun oikea turbomallin suodatinjalka hakuseen ja jos intoa piisaa niin poraat lohkoon öljyntuloreijän, tosin se vaatii koneen purkaminen, jotta öljykanavaan varmasti ei mene metallipurua ja saat liitoksen tiiviiksi.

Koska tuskin haluat purkaa konetta vielä (vasta sitten kun se on ekrtaalleen hajonnut) niin kannattanee ottaa se paineöljy ahtimelle sieltä kannen päästä, siellä on ihan auki ruuvattava nippa. Tämä tietysti heikentää hitusen kannen öljynpainetta, eli jos tämän jälkeen alkaa nostajat naputtelemaan niin se kertoo, että kannentiiviste vuotaa liikaa jakopään koppaan.

Siinä on varmaankin öljynpaineanturi (öljykello) ahtimen letkussa jos oikein ymmärsin. Sekin kannattaa olla siinä alkuperäisessä paikassa, eli öljynsuodattimen jalassa. Tässä on siis öljynpainekello otettu suodatin jalasta pois, vedetty letku ahtimelle ja väliin laitettu se kello taas paikalleen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin