w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen
w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen
Eli tuli hankittua tuollainen 210 (290 td)viikko sitten.
Mukava ajaa,vakaa ja kulkee kuin juna MUTTA NUHANEN KUIN MIKÄ. Hetken aikaa mietittyäni aloin vaihtamaan ahdinta GT2260v malliin. Yllätyksekseni ahdin kädessäni satuin katsomaan AR lukua ja se oli .38 ???
200cc bens mönkijäkin herää tuolla pakopesällä ja pako siivellä... eli jos omistat 290 td mallin, suosittelen vaihtamaan Välittömästi ahdinta isompaan. tuo tukkii ja pilaa koko moottorin luonteen täydellisesti.
Tänään täytyisikin jo ottaa savut uudela turboahtimella
Mukava ajaa,vakaa ja kulkee kuin juna MUTTA NUHANEN KUIN MIKÄ. Hetken aikaa mietittyäni aloin vaihtamaan ahdinta GT2260v malliin. Yllätyksekseni ahdin kädessäni satuin katsomaan AR lukua ja se oli .38 ???
200cc bens mönkijäkin herää tuolla pakopesällä ja pako siivellä... eli jos omistat 290 td mallin, suosittelen vaihtamaan Välittömästi ahdinta isompaan. tuo tukkii ja pilaa koko moottorin luonteen täydellisesti.
Tänään täytyisikin jo ottaa savut uudela turboahtimella
Viimeksi muokannut Jokke12, Ti 13.07.2010 23:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
No nythän sulla on siellä vieläkin pienemmällä A/r:llä (0.3) varustettu ahdin paikallaan...
Onneksi tuo A/r on tässä tapauksessa muuttuva ja suurimmillaan ~1.3...
Kerrohan kuinka toimii esikammiossa. Varsinkin kunnon syötöillä olisi kiva nähdä kuinka ylös pelittää. Parhaan tuollaisen tiedän antaneen pikkasen alta 400hv suoraruikussa joitakin vuosia sitten.
Ja muista mitata pakopaineet...
Onneksi tuo A/r on tässä tapauksessa muuttuva ja suurimmillaan ~1.3...

Kerrohan kuinka toimii esikammiossa. Varsinkin kunnon syötöillä olisi kiva nähdä kuinka ylös pelittää. Parhaan tuollaisen tiedän antaneen pikkasen alta 400hv suoraruikussa joitakin vuosia sitten.
Ja muista mitata pakopaineet...

-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.


Eli ensimmäinen testilenkki takana ja voisin sanoa että väitteeni moottorin luonteen pilaamisesta osui enemmän kuin oikeaan.
Ahdin herää aikaisemmin, tuottaa paremmin ja 210w mallille ominainen vaihteen vaihto nyykähdys muuttuii huomaamattomaksi )automaattilaatikko(
Voimaa on mukavan repäisevästi alhaalta saakka. Moottoritie nopeuksissa tehon lisäyksen todellakin huomaa.
Seuraavaksi listassa onkin varalaatikon haaliminen ja jostain jos saisi isommat suuttimet suorasuihkuun

Nyt syöttöä ja ahtoa lisätty moottoriohjauksen kautta siten että alhaalla pölläyttää hetkellisesti ja kaasupohjassa ajaessa tasainen musta pilke putken päässä.
Täytyy kehua vielä lisäksi että tuollainen auton olisi täytynyt olla tehtaalta ulos tullessa.
290td vain hämäsi... En mä näitä mekkerin koneita jaksa muistaa.jukkis. kirjoitti:mutta eikai väykyn 290pi ole kammiokone?norsu kirjoitti:Kerrohan kuinka toimii esikammiossa.kuten vanhat vapaastihengittävät pakun 2.9koneet

Suoraruikuissa tuo bemarin ahdin on jo koeponnistettu ja sen rajat tiedetään melko tarkkaan. Mielenkiintoista olisi nähdä ero kammiokoneeseen.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Eli jatkan keskustelua suuttimien tuottoihin liittyen.
Saksasta tuli viestiä khttp://www.mersuforum.net/forum/posting.php?mo ... 685774d2un kyselin bosion pp591 suuttimia itselleni. Viesti oli yllätys koska sanoi näin
"dear customer,
we know from some customers with mercedes sprinter - similar engine - ,
using OEM nozzles with size 0.245
Bosio pp591 is less enhanced as our 0.245 but both will work if engine is in
in good condition/good calibration"
Eli suomeksihan tuo tarkoittaa että heidän tarjoamat oem suuttimet ovat tuotoltaan suuremmatkuin pp591.....
Elikkäs miten nyt sitte kannattaa tehdä
Saksasta tuli viestiä khttp://www.mersuforum.net/forum/posting.php?mo ... 685774d2un kyselin bosion pp591 suuttimia itselleni. Viesti oli yllätys koska sanoi näin
"dear customer,
we know from some customers with mercedes sprinter - similar engine - ,
using OEM nozzles with size 0.245
Bosio pp591 is less enhanced as our 0.245 but both will work if engine is in
in good condition/good calibration"
Eli suomeksihan tuo tarkoittaa että heidän tarjoamat oem suuttimet ovat tuotoltaan suuremmatkuin pp591.....
Elikkäs miten nyt sitte kannattaa tehdä
Lähtisin kyllä suurentamaan suuttimia sovinnolla. Luokkaa 5x0,27 suuttimilla Volsun 5 pyttysestä TDI:stä (2V-tekniikkaa) saadaan n. 330hv 11mm nestepäällä. Tollasilla 5x0,22 suuttimilla ja 11mm NP:llä sain kauan sitten 235hv, mutta ehkä nykyään tollaset 260-270hv vois olla realistinen. Kuvittelisin Mersun koneen olevan parempi tai ainakin yhtä hyvä.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Onko muita suuttimiin vaihtoehtoja kuin vaihtaa bosion Bosio Powerplus 591 kärjet ?. Bosiot oli muistaakseni aika tyyriit, kun kyselin. Itsellä odottaa myös 290td vähän isompaa ahdinta ja cooleria, kunhan nyt saadaan auto muutoin kuosiin.
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Olet siis vaihtamassa gt2260v:tä pois ja tilalle gt2559v virimielessä? Ei kuulosta kyllä kovin onnistuneelta ratkaisulta omien kokemusten perusteella, vai onko tuosta jotain tietoa. Tuo pakopuolen numerointi (gt22 vs. gt25) ei pidä oikein paikkaansa enää nykyään noiden kahden välillä, sillä ahtimethan ovat eri aikakaudelta. Kompuroissa ero on suurempi ja 60:ppinen pystyy parempaan painesuhteeseen/tuottoon. Ahtimen heräämisissä ero on valtava...Jokke12 kirjoitti:Moottorin luonteesta sen verran että on mukavan tuntuinen, Vääntöä löyty kohtuullisen paljon mutta lisää tahtoo. Elikkäs voisin olla kiinnostunut gt2559vnt ahtimesta jos jollain löytyy nurkista.
Omassa 2.5TDI motissa on juurikin tuo gt2559v ja vaihtaisin sen virimielessä ja mukavuussyistä gt2260v:een. Tosin nyt siihen on tulossa jotain vallan muuta ja näyttää siltä että mukavuuden saa haudata.
Virimielessä pistäisin autoosi gt30v:n, mutta minä olenkin minä...

-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Itsellä on pari gt32v:tä ja samoin pari gt35v:tä (uudempi ja vanhempi malli) hyllyssä, mutta vaativat kalliin ohjauksen toimiakseen. Porukka suosii Holsun pikku-VGT:tä noissa kokoluokissa, koska ovat saaneet toimimaan ilman kallista sähköohjausta. Tuo uudemman mallin gt35v on servo-ohjattu, joten sitä varmaan pystyy ohjaamaan perinteisestikkin. On vaan sellanen +400hv teholuokan ahdin, joten suuttimia saat kyllä hieman suurentaa... 

-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
laitoin norsu yv:tä.....
Eli aloin tuossa ajankuluksi tekemään pakosarjaa kahdelle ahtimelle. en tiedä onko kukaan koskaan tehnyt mutta ajatuksena olisi ottaa egr:n ohjaukselta toisen ahtimen ahtopaineen ohjaus..... Täytyy vielä perehtyä hiukan että millainen se egr ohjaus todellisuudessa on ja voiko hyödyntää tässä ajatusmaailmassa. ideana olisi siis ohjata toisen ahtimen paineet nolliin kun toinen herää... ??
Noh 'tutkitaan asiaa samalla kuin hutkitaan.
Eli aloin tuossa ajankuluksi tekemään pakosarjaa kahdelle ahtimelle. en tiedä onko kukaan koskaan tehnyt mutta ajatuksena olisi ottaa egr:n ohjaukselta toisen ahtimen ahtopaineen ohjaus..... Täytyy vielä perehtyä hiukan että millainen se egr ohjaus todellisuudessa on ja voiko hyödyntää tässä ajatusmaailmassa. ideana olisi siis ohjata toisen ahtimen paineet nolliin kun toinen herää... ??
Noh 'tutkitaan asiaa samalla kuin hutkitaan.
Tuli lieviä ongelmia ahtimen vaihdon jälkeen. ensinnäkin vikavalo tuli tutuksi useana päivana nyt kahden viikon ajan. vikakoodina kummitteli map,maf,egr ja ahtoilman lämpö... tuli sitten noita osia vaihdeltua, mitattua boksin johtosarja, purkkikin rupesi jo epäilyttämään, mutta ajattelin kuitenkin ensin tehdä putkiston uusiksi. katti v*****n ja ja huvikseen testi ajelu siinä uskossa että auto ei tule toimimaan kuitenkaan... mutta yllätys oli suuri kun lähti ajamaan. ei mitään vikaa. noh tulipahan todettua että aina ei sähköviat olekaan niin selviä....
ohjelmaan kajottu, ahdot 1,5, toiset suuttimet tilasin mistä teen suuremmat jotta saa heitettyä paikalleen. Ahtimen toiminta vaan ihmetyttää sen verran että ei saa ajatuksesta kiinni......
Tuli myöskin tilattua hiukan isompi ahdin perusmallina jos saisi sillä jotain tolkkua tuohon. pakosarja on tehty uusiksi ja ajateltu siinä jopa tulevaisuutta isommille turboille.
Vetoja on liikaa ja nyt kysytäänkin mikä laatikko moottorin jatkoksi kun tuo automaatti olisi niin kiva.
Tuli myöskin tilattua hiukan isompi ahdin perusmallina jos saisi sillä jotain tolkkua tuohon. pakosarja on tehty uusiksi ja ajateltu siinä jopa tulevaisuutta isommille turboille.
Vetoja on liikaa ja nyt kysytäänkin mikä laatikko moottorin jatkoksi kun tuo automaatti olisi niin kiva.
Muistaakseni joskus lueskelin näistä 2.9 suoraruiskuista. Joku tiesi kertoa, että ahtamalla ei saa rikki(ellei pakopaineet karkaa käsistä). Kansi on heikoin lenkki tehon kannalta, heti vakioahtimen jälkeen. Vaikeaksi homman tekee sähköinen jakajapumppu.
Haulla toisesta vanhasta keskustelusta lainaus jormalta: "Mulla oli w201:ssä 2,9td moottori ja painetta oli päälle 3 kiloa ja hyvin kesti!
Tehoista ei ollu oikeen tietoa oisko ollu joku 260hp
Täällä olis myynnissä sama 2,9td moottori!"
Olen itsekkin lukenut kestävyydestä ja oltu montaa mieltä. Mutta ilmeisesti nyt on sekoitettu näitä siihen vanhempaan esikammiokoneeseen ja ne ei kestä yhtälailla, tämä tosin ei täysinvarmaa tietoa
Nyt on tulossa lähiaikoina kokemusta helposta bolt on virittämisestä, 300td väykyn ahdin(käy suoraan, pakoputken lähtö vähän erillailla), putkesta turhat pöntöt pois ja alkulähdöstä mutkat. Isompi cooleri. Aluksi mennään evryn kanssa talvi. Olisi kiva käydä penkissä sitten vielä evryn kanssa ja sen jälkeen kun joku on joskus askarrellut ohjelman.
Onko kellään mitään haisua, mihin asti riittää tuo väyrysen vakio kytkin?
Onko om602 2.5 turbodieselissä sama pakosarjan laippa kuin tässä ? Näyttäisi tuo orggissarja aika ahtaalta.
Edit:
Jokke12: Mika T. teki joskus mese.fi:n puolelle loistavan kuvasarjan ja opuksen automaatin laitosta 290td väykkyyn. Olisiko jollain tallessa ?
Haulla toisesta vanhasta keskustelusta lainaus jormalta: "Mulla oli w201:ssä 2,9td moottori ja painetta oli päälle 3 kiloa ja hyvin kesti!
Tehoista ei ollu oikeen tietoa oisko ollu joku 260hp
Täällä olis myynnissä sama 2,9td moottori!"
Olen itsekkin lukenut kestävyydestä ja oltu montaa mieltä. Mutta ilmeisesti nyt on sekoitettu näitä siihen vanhempaan esikammiokoneeseen ja ne ei kestä yhtälailla, tämä tosin ei täysinvarmaa tietoa

Nyt on tulossa lähiaikoina kokemusta helposta bolt on virittämisestä, 300td väykyn ahdin(käy suoraan, pakoputken lähtö vähän erillailla), putkesta turhat pöntöt pois ja alkulähdöstä mutkat. Isompi cooleri. Aluksi mennään evryn kanssa talvi. Olisi kiva käydä penkissä sitten vielä evryn kanssa ja sen jälkeen kun joku on joskus askarrellut ohjelman.
Onko kellään mitään haisua, mihin asti riittää tuo väyrysen vakio kytkin?
Onko om602 2.5 turbodieselissä sama pakosarjan laippa kuin tässä ? Näyttäisi tuo orggissarja aika ahtaalta.
Edit:
Jokke12: Mika T. teki joskus mese.fi:n puolelle loistavan kuvasarjan ja opuksen automaatin laitosta 290td väykkyyn. Olisiko jollain tallessa ?
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210
w210 290td
tällä hetkellä
-gt32
-Bosio Powerplus 591 kärjet
-iso cooleri
-suora putki
-1.4bar
karalan tekemä ohjelma.
aikaisemmalla ahtimella(joku kkk en muista) tuli 198hp ja 420nm karalan penkissä, mutta ei ahdin oikein herännyt.
nyt on paikallaan gt32 ja paremmin herää ja vetää loppuun asti puhtaasti.
penkissä en ole käynyt garretin kanssa.
turha laittaa yhtään enempää ahtoja kuin 1.4 kun soppa ei vaan riitä.
MUTTA LYHYESTI: tällä koneella(sähköpumpulla) ei kuuhun lennetä, sitä varten on 603 ja 606 koneet kunnon pumpulla..
tällä hetkellä
-gt32
-Bosio Powerplus 591 kärjet
-iso cooleri
-suora putki
-1.4bar
karalan tekemä ohjelma.
aikaisemmalla ahtimella(joku kkk en muista) tuli 198hp ja 420nm karalan penkissä, mutta ei ahdin oikein herännyt.
nyt on paikallaan gt32 ja paremmin herää ja vetää loppuun asti puhtaasti.
penkissä en ole käynyt garretin kanssa.
turha laittaa yhtään enempää ahtoja kuin 1.4 kun soppa ei vaan riitä.
MUTTA LYHYESTI: tällä koneella(sähköpumpulla) ei kuuhun lennetä, sitä varten on 603 ja 606 koneet kunnon pumpulla..
Joskus joku viisas minulle sanoi että viisisylinterisessä moottorissa pakopesä täytyy mitoittaa huomattavasti pienemmäksi. Tämä viisas mies rakentelee siis turpoja työkseen ja tekee yhteistyötä lehtimäen timon kanssa joten luotan häjen sanaansa.
kahtotaan mitä sieltä nyt saa irti, ainahan nestepäitä saa teetettyä mutta hinta tulee olemaan jotain kauhiaa... Mutta kuten kirjoitin ylempänä niin nuo sakemannin suuttimet ovat isommat kuin bosion kärjet.
kahtotaan mitä sieltä nyt saa irti, ainahan nestepäitä saa teetettyä mutta hinta tulee olemaan jotain kauhiaa... Mutta kuten kirjoitin ylempänä niin nuo sakemannin suuttimet ovat isommat kuin bosion kärjet.