W111 tekniikkamuutoksista

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mese65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 05.06.2004 20:24
Paikkakunta: Kuopio

W111 tekniikkamuutoksista

Viesti Kirjoittaja Mese65 »

Minulla on -65 230S mese jossa on 280 kone. Tekniikka tuli vaihdettua tuoreempaan hyväkuntoiseen kun alkuperäisiä koneita ei hyviä saanut mistään. Viime kesänä kävin näyttämässä konttorin setille sitä(siis haluaisin siihen kilvet =)) ja ne haluaisivat todistuksen 230 ja 280 eroista. Eli varmaankin jarrut, jousitus, kallistuksenvakaajat ym. Mutta mistähän kyseitä tietoa saisi? Maahantuojan teknisestä neuvonnasta ei ollut apua, periaatteessa sellainen korjauskäsikirjakin riittäisi, mutta niitäkään kun ei ole vastaan tullut. Mersua myyvässä liikkeessä sanoivat tympeästi että voidaanhan me tehdä varaosavertailua (60egeä tunti), mutta siihenkin tarvitsisin 280 runkonumeron..Että jos vaan jollain olisi kokemuksia/tietoa asiasta niin olisin erittäin kiitollinen(ja saisi ne mustat kilvet sieltä konttorilta pois pölyttymästä).Voit myös soitella tai laittaa viestiä!
hharkonen@jippii.fi 0414361178
Viimeksi muokannut Mese65, Ti 15.06.2004 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hessu
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Onko tämä 280 nyt sitten se tuplanokkainen versio vai se vanhempi yhdellä nokka-akselilla oleva malli?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Aika paha mennä heittämään mitään tarkempia eroavaisuuksia kun kyseessä on kuitenkin 2 eri korimallia.
Mese65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 05.06.2004 20:24
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mese65 »

Mesedesi kirjoitti:Onko tämä 280 nyt sitten se tuplanokkainen versio vai se vanhempi yhdellä nokka-akselilla oleva malli?
No siis ei sillä ole väliä montako nokkaa on kun ei katsastussetää tuntunu kiinnostavan se...Kunhan vain saisi "näyttöä" ettei jousissa, jarruissa ym ole eroja.
Hessu
Mese65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 05.06.2004 20:24
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mese65 »

raul kirjoitti:Aika paha mennä heittämään mitään tarkempia eroavaisuuksia kun kyseessä on kuitenkin 2 eri korimallia.
Kuinka niin kaksi eri korimallia?Pitäisi siis verrata w111 230:iä 280:iin...
Hessu
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Mese65 kirjoitti:
raul kirjoitti:Aika paha mennä heittämään mitään tarkempia eroavaisuuksia kun kyseessä on kuitenkin 2 eri korimallia.
Kuinka niin kaksi eri korimallia?Pitäisi siis verrata w111 230:iä 280:iin...
Siihenpä juuri Mesedesin kysymä nokkien määrä liittyykin. Onko kone M130 vai M110? (oletin ensiksi M110) Mikäli M110 niin silloin kyseessähän todellakin on kahden eri korimallin eroavaisuudet. Mikäli M130 niin oljenkorjeksi eli yhdistäväksi malliksi jää ainostaan 280SE coupe tai cabriolet (68-71). No joo, '65:ssa sulla on jo kakspiirilevyjarrut jne, alustan ja jarrujen osat ovat todella pitkälti samoja, ikävä kyllä dokumentteja ei ole mullakaan kaivaa näytille, mutta ehkä seuraavia nettisivuja selaamalla?

http://www.heckflosse.nl
http://www.mercedes-heckflosse.de/
http://www.w111.net/
http://www.geocities.com/mbz109/


Niin ja muuten Niemöllerin kataloogista saattaisi olla apua! Osien vertailuun jne

Voihan toki olla että katsastusmies kelpuuttaisi myös esim. W108 tai jopa W114 mallisarjan auton vertailuun?


Mutta kerrohan meillekin nyt minkä koneen olet sinne lusikoinut! :P
Mese65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 05.06.2004 20:24
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mese65 »

raul kirjoitti:
Mese65 kirjoitti:
raul kirjoitti:Aika paha mennä heittämään mitään tarkempia eroavaisuuksia kun kyseessä on kuitenkin 2 eri korimallia.
Kuinka niin kaksi eri korimallia?Pitäisi siis verrata w111 230:iä 280:iin...
Siihenpä juuri Mesedesin kysymä nokkien määrä liittyykin. Onko kone M130 vai M110? (oletin ensiksi M110) Mikäli M110 niin silloin kyseessähän todellakin on kahden eri korimallin eroavaisuudet. Mikäli M130 niin oljenkorjeksi eli yhdistäväksi malliksi jää ainostaan 280SE coupe tai cabriolet (68-71). No joo, '65:ssa sulla on jo kakspiirilevyjarrut jne, alustan ja jarrujen osat ovat todella pitkälti samoja, ikävä kyllä dokumentteja ei ole mullakaan kaivaa näytille, mutta ehkä seuraavia nettisivuja selaamalla?

http://www.heckflosse.nl
http://www.mercedes-heckflosse.de/
http://www.w111.net/
http://www.geocities.com/mbz109/


Niin ja muuten Niemöllerin kataloogista saattaisi olla apua! Osien vertailuun jne

Voihan toki olla että katsastusmies kelpuuttaisi myös esim. W108 tai jopa W114 mallisarjan auton vertailuun?


Mutta kerrohan meillekin nyt minkä koneen olet sinne lusikoinut! :P


No w123 280 TC... :D Mikäs kuvasto se tommonen oikeen olis?Ihan uus mulle vaikka olen kuitenki ollu aina vähän mersumiehiä niin tuo on jo ihan uutta? Oliskos ideoita kuinka minun kesäremsuun saatas helpoiten kilpiä?
Hessu
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mese65 kirjoitti:No w123 280 TC...
TC = Twin Cam ?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Joo twincam...

Mitenköhän ne konttorilla suhtautuu sitten vertailuun W123 - W111. Maalaisjärjellä siinä ei mitään ihmeellisyyksiä ole.
Tarttis ton lisäksi tietää koneiden painot.

W111:n iskutilavuudeltaan suurin ja tehokkain on M127, 2195cm3 sekä 120hv.
Eli siinä mielessä pelkällä muutoskatsastuksella ei selviä. M110.984/8 tehothan ovat 185 hv, iskutilavuus tiukka 2746cm3. Muutoskatsastuksella?

Tai miten ne suhtautuisi jos esität vertailuautoksi esim. 300SE:tä (W112) tai jotain W108-korista tai sen ikäistä W111-coupea V8-moottorilla... Mikään näistä ei tosin virallisesti taida kelvata koska kyse on eri korimallista.
Tai no, miksei uudempi W111 coupe/cabriolet kelpaisi, sehän oikeastaan on samaa korimallia!! Hitto että menee vaikeeks näin juhannuksen kynnyksellä tää pohtiminen... :wink:
Sieltä tosiaan sitten löytyy mm. 2,5 M129:a, 2,8 M130 sekä 3,5l litrasta V8:a M116... Näistä koneista vielä painot niin asia pitäisi olla sillä selvä.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

raul kirjoitti:Tai no, miksei uudempi W111 coupe/cabriolet kelpaisi, sehän oikeastaan on samaa korimallia!! Hitto että menee vaikeeks näin juhannuksen kynnyksellä tää pohtiminen... :wink:
Juu älä juhannusta pilaa turhalla miettimisellä, sillä ainakin kaverilla on käynyt 3,5 vertailumalliksi. Sillä sitten onkin 220 Sb:ssä M116 eli 3,5-litrainen vinkkeli.

Joo ja hyvää jussia sitten jos ei ennen enää törmätä täällä. :P

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Sitäpä samaa arvon Daazille! :D
Ja hyvä tietää toi W111-juttu.
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

niinpä, omassani on yksinokkamoottori ja tehoa vähän vähemmän kuin twincamissa...mutta varmaankin konttorilla haluavat että autossasi on w123 280 mallia vastaavat jarrut, jouset ja akselit, jotta pysähtyisi ja kantaisi samalla lailla kuin w123
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Mese65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 05.06.2004 20:24
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mese65 »

pystyvalo kirjoitti:niinpä, omassani on yksinokkamoottori ja tehoa vähän vähemmän kuin twincamissa...mutta varmaankin konttorilla haluavat että autossasi on w123 280 mallia vastaavat jarrut, jouset ja akselit, jotta pysähtyisi ja kantaisi samalla lailla kuin w123
Niin eihän sillä nyt niin väliä vaikka luulisivat yksinokkaiseksikin... =) halusiko ne sun kohdalla nähdä jostakin jarru ym osista tietoa? Noissa näkyy olevan valmiiksi päivitetty jarrut mielestäni RIITTÄVÄN tehokkaiksi kun jotai neljän kN lukemia näytti...en ole koskaan nähny moisia aikasemmin...Ja kuitenki käyttäautoni on tollanen -85 w124 300E...Ja etujousien jäykkyyskin tuntuu olevan vähintään riittävän järeä...Vielä kun saisi ne mustat lappuset oikeeseen paikkaan pois konttorilta pölyttymästä ja kruisaamaan!
Hessu
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13656
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

raul kirjoitti:W111:n iskutilavuudeltaan suurin ja tehokkain on M127, 2195cm3 sekä 120hv.
Hei, selailin näitä oldtimer-juttuja ja alkaa vissiin minunkin päähän iskostumaan nämä eri mallivariaatiot. Eli, tuo ralen kommentti, koskee siis sedania - kupeessa oli kait jo 250 konetta, ennen tuota 1968 vuotta kun tuli 280 kone. Minä vuosina oli tuo 250 kone saatavana? Ja, kuulin tänään että 108-korimalli oli jo saatavana ennen vuotta 1968. Eli MB teki W110/111 sekä W108/109 samaan aikaan.

Tähän innostukseen syynä oli osittain se että pääsin tänään käymään visiitillä yhden harrastajan tilalla: bongauksena MR-kilvin W108 250 SE 1967, ajokuntoinen C123, 2 kpl W124 ajoautoina, projekti W111 220Sb, purkuun menossa W111 220 Sb (oli dieselöity jo valillä), purkuun menossa W123. Sitten entinen LPR:n taksi 1967 Ford Fairlane seisonnassa, näin tämän auton eka kertaa (samalla omistajalla ! ) ollessani intissä 1983. Sitten pihalla oli kuorma-autoa, traktoria ja Allis-Chalmers kaivuria jne...

Kateltiin omaa coupea ja juteltiin niitä näitä, tongittiin varaosia mutta ei löytynyt juuri minun autoon sopivia.

EDIT: niin 250 coupe oli sitten 65-67 tuotannossa http://www.w111.net/html/datenw111.html .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin