OM606 offroad-autoon

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
swamber
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Su 25.12.2005 21:28
Paikkakunta: Vihanti

OM606 offroad-autoon

Viesti Kirjoittaja swamber »

Eli tommonen moottorinvaihto projekti ois menosa http://forums.offipalsta.com/showthread ... 27&page=10

Minkälaista turpua kannattas laittaa, ehkä vähä reilu 300hv vois olla sopiva :wink: ja sitte onko öljysuodattimelle muunlaista sopivaa mallia että sais vähä poispäin rintapellistä.
Soppiiko nuihin Mersusa käytetyihin Bemarin asetelmiin 235mm levy?
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: OM606 offroad-autoon

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

swamber kirjoitti:.
Soppiiko nuihin Mersusa käytetyihin Bemarin asetelmiin 235mm levy?

meneehän se ainaki 240mm asetelman kanssa.
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Parilla kaverilla olis nuita isoja vgt:itä.

Heräävyys lienee tärkeä.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Kokeilisin itse gt2260v lilliputtia pempestä. Riittää n. 400hv äärimmilleen piiskattuna 3L 24v suoraruikussa, joten uskoisin pystyvän yli 300hv toimittamaan 606:ssakin. On tyhjäkäynniltä asti pelissä mukana esikammiossa, jonka katsoisin tärkeimmäksi let's offroad-härvelissä. Vaativa ahdin ohjauksensa puolesta ja myös pumpun ohjaus on syytä pitää sähköisenä tuon kanssa tai päreitä luvassa.

Mekaanisesti tehtynä par erikokoista hukkisahdinta tai isompi VNT/VGT. Jälkimmäisissä kärsii sitten se 1000rpm alue jo.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Mites mahtais toimia toi uus HX35 superi OM603 kyljessä offroad käytössä?? Heräilis varmaan kivasti pienen pakopesän ansiosta ja menis pienellä työllä vakio pakosarjaan.

Voimaa ei kuitenkaan tarvis saada mitään 400 heppaa.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Petehri kirjoitti:Mites mahtais toimia toi uus HX35 superi OM603 kyljessä offroad käytössä?? Heräilis varmaan kivasti pienen pakopesän ansiosta ja menis pienellä työllä vakio pakosarjaan.

Voimaa ei kuitenkaan tarvis saada mitään 400 heppaa.
Pelaa varmaa yhtä huonosti ku hy35. Syötöt minimii ja paine max 1bar, voi pelailla kohtuuella.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
swamber
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Su 25.12.2005 21:28
Paikkakunta: Vihanti

Viesti Kirjoittaja swamber »

Niin mites ois tuo 35 Holsetti superi, jääkö 37gt Garretti liian isoksi.
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Multa löytys tollanen gt37 garretti 0.83 motorsportti pesällä + scaanian omalla hukkaportillisella pesällä ylimääräsenä raahesta. jos kiinnostaapi nii saa ostaa pois ku ihan jouten :roll:
swamber
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Su 25.12.2005 21:28
Paikkakunta: Vihanti

Viesti Kirjoittaja swamber »

No nii, tommonen Hy35 Holsetti 9 pakopesällä, 52 turbiinilla ja 58 kompuralla tuli laitettua.
http://forums.offipalsta.com/showthread ... 27&page=11
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Mitenkäs Holset HE221W, mille tehoille olette tuolla päässeet? Heräävyys on varmana parhaimpia näistä hukkaportti ahtimista.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

ytte kirjoitti:Mitenkäs Holset HE221W, mille tehoille olette tuolla päässeet? Heräävyys on varmana parhaimpia näistä hukkaportti ahtimista.
kaverilla oli tommonen 221w kiinni mitsun 2.3d koneessa ja tais ihan maksimi tehot olla 190hp 400nm. ja varmaan pakosia miljoona.

joitain kuvia ja juttua pitäs löytymän team LMD kotisivuilta....
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

laineracing kirjoitti:
ytte kirjoitti:Mitenkäs Holset HE221W, mille tehoille olette tuolla päässeet? Heräävyys on varmana parhaimpia näistä hukkaportti ahtimista.
kaverilla oli tommonen 221w kiinni mitsun 2.3d koneessa ja tais ihan maksimi tehot olla 190hp 400nm. ja varmaan pakosia miljoona.

joitain kuvia ja juttua pitäs löytymän team LMD kotisivuilta....
Vakiohanan kyseinen ahdin on 200hp dieselistä, että jokin on vialla jos 190hp menny tukkoon.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ytte kirjoitti:
Vakiohanan kyseinen ahdin on 200hp dieselistä, että jokin on vialla jos 190hp menny tukkoon.
kuinkas se menkään se % sääntö virityksessä... "jos tehot ei laske enempää, kuin 20 %, niin viritys katsotaan onnistuneeksi" :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

swamber kirjoitti:No nii, tommonen Hy35 Holsetti 9 pakopesällä, 52 turbiinilla ja 58 kompuralla tuli laitettua.
http://forums.offipalsta.com/showthread ... 27&page=11
tuo turbo ainaki 606 herää huutaa hoosiannaa heti :roll:
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

ytte kirjoitti:
laineracing kirjoitti:
ytte kirjoitti:Mitenkäs Holset HE221W, mille tehoille olette tuolla päässeet? Heräävyys on varmana parhaimpia näistä hukkaportti ahtimista.
kaverilla oli tommonen 221w kiinni mitsun 2.3d koneessa ja tais ihan maksimi tehot olla 190hp 400nm. ja varmaan pakosia miljoona.

joitain kuvia ja juttua pitäs löytymän team LMD kotisivuilta....
Vakiohanan kyseinen ahdin on 200hp dieselistä, että jokin on vialla jos 190hp menny tukkoon.
en ees tiä missä tommosia on vakiona...voi olla jotain parempia ku toi mitsun kone. mutta helvetin pienihän tommonen on,paljon parempi on joku isompi :lol:
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

napa kirjoitti:
ytte kirjoitti:
Vakiohanan kyseinen ahdin on 200hp dieselistä, että jokin on vialla jos 190hp menny tukkoon.
kuinkas se menkään se % sääntö virityksessä... "jos tehot ei laske enempää, kuin 20 %, niin viritys katsotaan onnistuneeksi" :wink:
0liko vanhaa mitsun konetta vaparina 200 heppasena? venaas ku mä mietin :wink:
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

ytte kirjoitti:
laineracing kirjoitti:
ytte kirjoitti:Mitenkäs Holset HE221W, mille tehoille olette tuolla päässeet? Heräävyys on varmana parhaimpia näistä hukkaportti ahtimista.
kaverilla oli tommonen 221w kiinni mitsun 2.3d koneessa ja tais ihan maksimi tehot olla 190hp 400nm. ja varmaan pakosia miljoona.

joitain kuvia ja juttua pitäs löytymän team LMD kotisivuilta....
Vakiohanan kyseinen ahdin on 200hp dieselistä, että jokin on vialla jos 190hp menny tukkoon.
On aivan eri asia ottaa 4-litran suoraruiskumatalakierroskoneesta 200 heppaa kuin 2.3 esikammiodieselistä. Ja 221w ei edes ole kovin hyvä heräämään kokoisekseen.
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

TDIfreak kirjoitti:
ytte kirjoitti:
laineracing kirjoitti:
ytte kirjoitti:Mitenkäs Holset HE221W, mille tehoille olette tuolla päässeet? Heräävyys on varmana parhaimpia näistä hukkaportti ahtimista.
kaverilla oli tommonen 221w kiinni mitsun 2.3d koneessa ja tais ihan maksimi tehot olla 190hp 400nm. ja varmaan pakosia miljoona.

joitain kuvia ja juttua pitäs löytymän team LMD kotisivuilta....
Vakiohanan kyseinen ahdin on 200hp dieselistä, että jokin on vialla jos 190hp menny tukkoon.
On aivan eri asia ottaa 4-litran suoraruiskumatalakierroskoneesta 200 heppaa kuin 2.3 esikammiodieselistä. Ja 221w ei edes ole kovin hyvä heräämään kokoisekseen.
Siksipä tässä kysellään kokemuksia koska aika vähän tuota ahdinta on missään kiinni.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

He221w tuntuis toimivan ainakin 2.5TDI vitosen kyljessä mukavasti. Alarekisteriä joudutaan rajaamaan melkoisesti keskimmäisellä pesävaihtoehdolla, koska kyseisessä autossa on n. 500Nm kestävä vakiokytkin. Huipputehoja +280hv ja tuollakin pesällä menis yli 300, mikäli tartteis viimosia irroitella. Isoimmalla pesällä ei tartteis alarekisteriä rajata ja ylhäällä pakoset jäis pienemmiksi, joten tuohon settiin parempi vaihtoehto.

Käsitin et tämä on 240hv 4L suoraruikun kyljessä alkujaan? No ainakin tossa kaverin autossa pelittää paremmin kuin uskalsin toivoa. Pienihän tuo tosiaan on fyysisiltä mitoiltaan, mutta näyttäis liikuttavan melkoisia ilmamääriä niin bensa- kuin nakumoteissa kokoisekseen. Maailma menee eteenpäin myös ahdinsuunnittelussa...

Suoraruikun ja kammiokoneen ilmamäärien ero on kyllä jotain muuta kuin 280hv vs. 190hv lähes samankokoisissa moteissa. Itse etsisin Mitsun koneesta syytä muualta kuin ahtimesta.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

^Tuo HE221W on Mitsun TD04 holsetin tekemillä pakopesällä ja kompurakotelolla ja siivellä.., mitä siino ihmeellistä?
Holset siellä lukee..
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

laineracing kirjoitti:
napa kirjoitti:
ytte kirjoitti:
Vakiohanan kyseinen ahdin on 200hp dieselistä, että jokin on vialla jos 190hp menny tukkoon.
kuinkas se menkään se % sääntö virityksessä... "jos tehot ei laske enempää, kuin 20 %, niin viritys katsotaan onnistuneeksi" :wink:
0liko vanhaa mitsun konetta vaparina 200 heppasena? venaas ku mä mietin :wink:
Muistelen ite että se olis ollu 210hv mitä irtos parhaimmillaan.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Solmurauta kirjoitti:^Tuo HE221W on Mitsun TD04 holsetin tekemillä pakopesällä ja kompurakotelolla ja siivellä.., mitä siino ihmeellistä?
Jaa niinko se on sitten tuo runko, joka määrää ahtimen ominaisuudet? :shock:

Punakantinen Opeli + he221w, muutoksina pakosarja, säädettävät nokkapyörät, syvennetyt venakolot, veivit, suuttimet ja moottorinohjaus. Polttoaineena 98E. -> 400Nm @3000rpm, 575Nm @4800rpm, 417hv @5700rpm / 0,93bar. Kompura 43mm, turbiini 45mm.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

norsu kirjoitti:
Solmurauta kirjoitti:^Tuo HE221W on Mitsun TD04 holsetin tekemillä pakopesällä ja kompurakotelolla ja siivellä.., mitä siino ihmeellistä?
Jaa niinko se on sitten tuo runko, joka määrää ahtimen ominaisuudet? :shock:

Punakantinen Opeli + he221w, muutoksina pakosarja, säädettävät nokkapyörät, syvennetyt venakolot, veivit, suuttimet ja moottorinohjaus. Polttoaineena 98E. -> 400Nm @3000rpm, 575Nm @4800rpm, 417hv @5700rpm / 0,93bar. Kompura 43mm, turbiini 45mm.
Mikalla lappu nähty ja sen takia ahdin onkin aika kiinnostava. En ulkoa muista ja sivuillakaan ei laput oikein lataudu josta näkis ahtopainekäyrän. Mielestäni tuo myös herää tosi alhaalta ja pyörii nopeesti hyvällä hyötysuhteella. 400Nm 2l bensakoneesta vaatii jo ahtimen olevan hyvin "alueella", varsinkin kun kyseessä on -80 luvun gti moottori.

Oma karkea nyrkkisääntö on ollut että diesel vaatii 1.5kertaa enempi ilmaa. Sillä kaavalla tuo ahdin riittää ainakin 278hp (417*1.5=278). Kaava on pitänyt aika hyvin paikkaa, koska salla ahtimella lähtee 200hp dieselistä ja bensasta 300hp.
swamber
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Su 25.12.2005 21:28
Paikkakunta: Vihanti

Viesti Kirjoittaja swamber »

Ens savut moottorista PPD pumpulla.
http://www.youtube.com/watch?v=Hmky8nDEF0Q
swamber
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Su 25.12.2005 21:28
Paikkakunta: Vihanti

Viesti Kirjoittaja swamber »

Laitetaan vielä filimin pätkä ku liikkuuki omin avun, ruuansaanti ja kytkin on korjattu filmin jäläkeen.
http://www.youtube.com/watch?v=Cl2oRWroE10&NR=1
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Vaikuttaa makialta kamppeelta, pitänee tulla kattomaan jos Oulaisissa vielä kisoja järjestetään ja nää satut siellä olemaan.. Ei nuo perus lantikat, patrollit yms niin iske.. :lol:
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
swamber
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Su 25.12.2005 21:28
Paikkakunta: Vihanti

Re: OM606 offroad-autoon

Viesti Kirjoittaja swamber »

Talven kunniaksi http://www.youtube.com/watch?v=i-cqE0N5Frw" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Re: OM606 offroad-autoon

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

Ootko malttanu metässä enää hiippaillakkaan ? :D
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
dj_jonttu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 17.10.2010 16:20

Re:

Viesti Kirjoittaja dj_jonttu »

laineracing kirjoitti:
ytte kirjoitti:Mitenkäs Holset HE221W, mille tehoille olette tuolla päässeet? Heräävyys on varmana parhaimpia näistä hukkaportti ahtimista.
kaverilla oli tommonen 221w kiinni mitsun 2.3d koneessa ja tais ihan maksimi tehot olla 190hp 400nm. ja varmaan pakosia miljoona.

joitain kuvia ja juttua pitäs löytymän team LMD kotisivuilta....

Itsellä kyseinen auto/kone nyt, tosin jostain syystä uudelleen rakennettuna.. :lol:
MB 309 - 86
Vastaa Viestiin