Morjesta! Hankinnassa seuraavaksi olisi M103 mitä luultavammin 2,6 koneella. Yksilön vuodelta -87 olen löytänyt, -88 tuli ne parannetut koneet joten asia vähän ihmetyttää, että missä määrin voidaan ajaa "huoletta" tolla koneella. Auto melkein 300 000km pyöritelty, oiskohan mitään suurta tulossa lähiaikoina?
Kysymyksenä kuuluu siis M103:n kestoikä yleensä, jos nyt viitataan sekä vanhempiin että uudempiin? Paljonko olet ite pyöritellyt kyseisellä koneella ja mitä kokemuksia koneen kestävyydestä on ollut? Senverran ristiriitaista olen koneesta kuullut että ois kiva kuulla kokeilijoiden perusteet.
M103 - kokemuksia
ei sulla ole enää huolta... nokka -akselit oli aikaisemmissa versioissa pehmeät ja nokat kului alle 100 000 km ajolla "sileäksi", luultavasti kaikkiin liikenteessä oleviin jo ehditty vaihtaa sellainen uudempi/parempi nokka-akseli...
peruskonehan noissa on ihan bensakoneiden kärkipäätä yleensä... omassa 300E:ssä on mittarissa yli 500 000 km, mutta siihen on vaihdettu vaihtokone joskus 100 000 km paikkeilla (luultavasti juuri sen nokan takia
)
M103 kone on luultavasti yksi aikansa kestävimmistä koneista, jos ei tuota nokka-akseli ongelmaa lasketa mukaan
ostin viimeviikolla yhden M103 2.6 koneen ja siinä näkyi vielä hoonausjäljet sylinterissä, sitä en tiedä kuinka paljon sillä oli ajettu, koska oli rempattu jossain vaiheessa, vakiokoon männillä se kuitenkin oli... laakerit sieltä oli valmiina, mutta sillä olikin ajettu ilman öljyjä luultavasti jossain vaiheessa, koska öljypohja oli paikattu 10 x 10 cm pellin palalla joka oli ruuveilla + sikaliimalla kiinni öljypohjassa
eikä M103 koneen kanssa kannata huolestua muutenkaan, perus remppa (laakerit, m-renkaat ja tiivistesarja) sellaiseen ei paljoa maksa ja vaihtokoneita saa 50-100 eurolla, jos oikein kunnolla kailahtaa...
peruskonehan noissa on ihan bensakoneiden kärkipäätä yleensä... omassa 300E:ssä on mittarissa yli 500 000 km, mutta siihen on vaihdettu vaihtokone joskus 100 000 km paikkeilla (luultavasti juuri sen nokan takia

M103 kone on luultavasti yksi aikansa kestävimmistä koneista, jos ei tuota nokka-akseli ongelmaa lasketa mukaan

ostin viimeviikolla yhden M103 2.6 koneen ja siinä näkyi vielä hoonausjäljet sylinterissä, sitä en tiedä kuinka paljon sillä oli ajettu, koska oli rempattu jossain vaiheessa, vakiokoon männillä se kuitenkin oli... laakerit sieltä oli valmiina, mutta sillä olikin ajettu ilman öljyjä luultavasti jossain vaiheessa, koska öljypohja oli paikattu 10 x 10 cm pellin palalla joka oli ruuveilla + sikaliimalla kiinni öljypohjassa

eikä M103 koneen kanssa kannata huolestua muutenkaan, perus remppa (laakerit, m-renkaat ja tiivistesarja) sellaiseen ei paljoa maksa ja vaihtokoneita saa 50-100 eurolla, jos oikein kunnolla kailahtaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
esimerkiksi mersufoorumin myydään osia palstaltaWhaeva kirjoitti:
Mistä pirusta saa M103 koneen 50-100€?

ei noi M103 koneet oikeasti ole kovin kalliita... eikä M104 koneetkaan enää montaa sataa maksa, muutamaa mulle on kaupattu 350 eurolla, mutta pidän sitä niin paljon huonompana aihiona viritykseen (liian isot pytyt jo vakioporauksella reilua ahtamista ajatellen), kuin M103 konetta (2.6 lohko), että olen jättänyt hankkimatta...
kerran olin jo todella lähellä ostaa 3.0 litraisen M104 koneen, kun siihen oli jo tehty valmiiksi muutokset megasquirtille, eli vaihdettu EFI suuttimet ja tehty bensatukit ym. muutokset, myös itse megasquirt olis tullut mukaan, eikä hintakaan ollut paha, jotain 800 € täydellinen paketti... josta pelkän megasquirtin osuudeksi voi laskea arviolta 250 € ja muiden muutostöiden ja osien hinnaksi 250-350 €, joten itse moottorille olis jäänyt hintaa "parisataa"...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
No minä oon nyt muutaman tuhat ajanut tuommosella 2,6:sella, eikä tuo nyt kovin epäluotettavan oloinen ole.
Itsekkin pitäis tuo nokkaketju joskus tarkistaa, mutta eeeejaksaeikehtooeihuvita...
Tuolla hökötyksellä on nyt ajettu 349 tuhatta ja pikkusen nostajat kalkattaa, jos auto on seisonut parikin päivää paikoillaan, mutta ei vaikuta mopon ohjaukseen millääntavalla.
Itseäni kyllä kiinnostas tietää, että mitähän tuossa oikeesti tapahtus, jos siihen kanteen vaihtais ne 300:sen...oliko ne nyt ne pakoventtaalit...
Itsekkin pitäis tuo nokkaketju joskus tarkistaa, mutta eeeejaksaeikehtooeihuvita...
Tuolla hökötyksellä on nyt ajettu 349 tuhatta ja pikkusen nostajat kalkattaa, jos auto on seisonut parikin päivää paikoillaan, mutta ei vaikuta mopon ohjaukseen millääntavalla.
Itseäni kyllä kiinnostas tietää, että mitähän tuossa oikeesti tapahtus, jos siihen kanteen vaihtais ne 300:sen...oliko ne nyt ne pakoventtaalit...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.