Mersu työ- / talviautoksi, mitä suositellaan ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
t10ojt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 06.06.2009 11:42

Mersu työ- / talviautoksi, mitä suositellaan ?

Viesti Kirjoittaja t10ojt »

Automaatti olla pittää ja vetokoukku, koska välillä vetelen vaunua.

Minkälaisia kone-eroja on dieseli 250 ja 300 malleissa noin kestävyyden kannalta, jos W124 koppasta hakee ? Kunpikohan parempi ? Vaunua jaksaa kiskoa varmaan molemmat.

Entä olisko väykystä tai C- mallista sopivaa, tai sellasta jota ehdottomasti pitäis välttää ?

Kestävyys ja luotettavuus etusijalla, joten alle 800.000 km ajettuja kattelen. Pellihommia en ala tekemään, kun en osaa, ja bensavehkeitä on piha pullollaan.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

200 250 ja 300d ovat samoja vehkeitä, joissa vaan sylinterimäärä kasvanut. En usko että niin hirveitä eroja vakiokestävyydessä. Tähän väliin voisi lainata jonkun foorumilaisen allekirjoitusta, tarkkaa muotoa en kyllä muista: "Mersun diisseli, lähemmäksi ikiliikkujaa ei päästä" tai jotakin vastaavaa. Mitään kuuraketteja edellämainitut ne ei ole turboinakaan, mutta kait niillä kärryä vetää :wink:

w124:seen saa jo pistää hieman rahaa, jos ei yhtään peltitöitä halua tehdä. Tosin isommin tuo ruoste taitaa kukkia uudemmissa (w202, w210), joten kannattaa tutkia tarkkaan mitä ostaa.

En sano etteikö halvalla saisi silti hyvää 124:sta, joskus niitä löytöjä vaan tulee

:wink:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3167
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Mersu työ- / talviautoksi, mitä suositellaan ?

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

t10ojt kirjoitti:Kestävyys ja luotettavuus etusijalla,
Sillon se melkein kallistuu tuohon 124 -linjaan. Eikä ne tuota vanhemmat sen kestämättömämpiä tai epäluotettavampia ole, mutta 124:n on nappivalinta.

Jos isoa kärriä tai raskaita kuormia vetelet, niin melkein sen harvaventtiilisen 250:n voi unohtaa. Moniventtiilisessä onkin sitten saman verran henkeä, kun harvaventtiilisessä 300:ssa.

Paras vaihtoehtohan olis tietysti E300TDT 4matic. Puhtia ja pitoa samassa läjässä. :)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

124:sta suositellaan täältäkin. Koittaa ettiä vain suht tervepeltisen. Vakio ruostekohdat mitä näissä on, niin tarkastaa. Farkuissa myös kontinlasien tiivisteiden alta. Tasonsäätö ja sen toiminta myös kannattaa tarkastaa, jotta siellä kontissa voi kuljettaa muutakin kuin huopikkaita. Ja kone om603, joko turbolla tai ilman tai om606 vaparina. Om603:een saa myös vähän lisää potkua käyttämällä pumppu säädössä Mynässä tai PPDieselissä ja/tai vaihdattaa siihen isompaa elementtiä. Tässä aikalailla luotettavimmat ja edes jonkin verran potkua omaavat koneet lankkuun. Superit nyt jättäisin heti pois laskuista, jos tulee enemmän työautoksi.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
t10ojt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 06.06.2009 11:42

Juu

Viesti Kirjoittaja t10ojt »

Kärryä nyt tulee tosi harvakseltaan vedeltyä, mutta koukku on pakollinen ja se melekeen kaikissa peleissä onkin. Raskaita taakkoja ei niinkään, eli mukavuusvarusteet alkaa olemaan ne jotka ratkaisee;

- automaatti
- vakkari olis kiva
- venkoilematon alusta
- eberi / webasto
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

"Koittaa vaan ettiä suht tervepeltisen." Tällä argumentilla saatiin peliin mukaan myös 210- ja 202 (203)-mallit, vuosituhannen vaihteen tienoilta.

C- ja E-mallien keskinäisen paremmuuden ratkaisee käyttötarpeesi, mutta molemmista löytyy webasto, vakkari, automaattia jne. Hintataso on painunut kohtuuttoman matalalle käyttöarvoon nähden, lähinnä korin laatuongelmien vuoksi. Jos niitä jaksaa toleroida ja etsiä yksilöä, jonka oikkuihin edellinen omistaja on ehkä sopivasti kyllästynyt, voi vahingossa jäädä käteenkin.

Alustaan voi varmaan mallista riippumatta varata touhutonnin, menee sitten tai ei.

Tervetuloa kaksituhatluvulle.
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

isk kirjoitti:"Koittaa vaan ettiä suht tervepeltisen." Tällä argumentilla saatiin peliin mukaan myös 210- ja 202 (203)-mallit, vuosituhannen vaihteen tienoilta.

C- ja E-mallien keskinäisen paremmuuden ratkaisee käyttötarpeesi, mutta molemmista löytyy webasto, vakkari, automaattia jne. Hintataso on painunut kohtuuttoman matalalle käyttöarvoon nähden, lähinnä korin laatuongelmien vuoksi. Jos niitä jaksaa toleroida ja etsiä yksilöä, jonka oikkuihin edellinen omistaja on ehkä sopivasti kyllästynyt, voi vahingossa jäädä käteenkin.

Alustaan voi varmaan mallista riippumatta varata touhutonnin, menee sitten tai ei.

Tervetuloa kaksituhatluvulle.
Hmm... Viestiketjun alussa ei oikein käy ilmi, paljonko kysyjä on valmis laittamaan rahaa tulevaan autoonsa. Jos etsii muutaman tonnin työautoa, niin esim. neljällä-viidellä tonnilla ei kovin hyväkuntoista e-mallin mersua löydä. Tuolla rahalla, jos ei kiirettä pidä, ja jaksaa käydä tutkailemassa tarjontaa, löytää varmasti 124-koppaisen, jonka lokarinkaarista ja pohjasta ei lennä tulkut läpi ja tekniikka ja oheislaitteet pelaa. Nimimerkillä kokemusta on. Ceemeleitä saattaa tuohon haarukkaan löytää ihan kopsakoitakin, mutta niistä tiloista taas saa tinkiä niiden kanssa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Juu

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

t10ojt kirjoitti:Kärryä nyt tulee tosi harvakseltaan vedeltyä, mutta koukku on pakollinen ja se melekeen kaikissa peleissä onkin. Raskaita taakkoja ei niinkään, eli mukavuusvarusteet alkaa olemaan ne jotka ratkaisee;

- automaatti
- vakkari olis kiva
- venkoilematon alusta
- eberi / webasto
Lompakon paksuus tämän asian ratkaisee, mutta ylläolevilla kriteereillä (automaatti, vakkari, lisälämmitin) ja katsastettu tän vuoden puolella, niin ainakin nettiauton tarkka haku antaa varsin mielenkiintoisia hakutuloksia.

124:a ei niissä juuri näy. C- & E-sarjaa neljästä tonnista ylöspäin. Yksi osui silmiin, listattuna paljon osia, mitä on jo vaihdettu. Eipä tarvi ite ainakaan noita alkaa vaihtamaan. Nyt kuitenkin kyseessä on yli kymmenvuotiaat ja yli 300-400tkm ajetut autot joten kuluvia osia menee .

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/3377267
t10ojt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 06.06.2009 11:42

Juu

Viesti Kirjoittaja t10ojt »

Paria c- sarjalaista katseltu (sellanen bensapeli mulla on ollu ), eli 220 d
ja nyt löyty pari kakkosnelostakin taas.

Ainoa vika tässä on, että auto pitäis löytää noin viikon sisään...

Työmatkaa on noin 110 km/ pv ja keikkahommia aina joskus, melko harvoin. Työmaalle kun auton vie, siellä onpi sellaista kuraa joka kyllä käy peltien päälle, joten mitään herkkua ei sinne kannata ajaa.
Siksi laitoin hintarajaksi itselleni 3,5t €

C- malli (W202) ei ole hinnan kiroissa näköjään, mutta kukkaa pukkaa jo valmiiksi varmaan noissa hinnoissa, joka ei minua niin haittaa, ellei ole mitään radikaalia.

Itse tykkäsin ajella ja saiskohan siitä diisselifarkusta pakettiauton muokattua helposti?
Vastaa Viestiin