Samoilla tulpilla 160 tuhatta kilometriä
Samoilla tulpilla 160 tuhatta kilometriä
Eipä voi muuta taas sanoa, parin viikon aikana on pelkkää 203:mosta huollettu 1500 eurolla ja vielä olis tulpat
miltä kuulostaa....tulpat ja vaihtotyö 425 € (ei vielä teetetty) kuulemma muutaman tunnin homma, Mahtuskohan nuo ite vaihtelemaan, paljonkohan makselis tulpat
Kyseessä kutoskone ja tulppien vaihtoväli on noin 90 000 tkm
Tässä yksi esimerkki kyseisen paikan hintatasosta jonka jo vaihdatin Polttoainesuodatin jossa kuulemma "paineentasaus" mukana oli 193.60 € ja sen vaihtotyö 97.49 € ...onko nuo normaaleja vehon hintoja joka tapauksessa autokorjaamo jolla on hiukankin mainetta on kultakaivos, niin pitkiä jonoja on että sekaan ei mahdu, ymmärtäähän sen kun autot ovat näitä tietokoneohjattuja niin kuin tämäkin
miltä kuulostaa....tulpat ja vaihtotyö 425 € (ei vielä teetetty) kuulemma muutaman tunnin homma, Mahtuskohan nuo ite vaihtelemaan, paljonkohan makselis tulpat
Kyseessä kutoskone ja tulppien vaihtoväli on noin 90 000 tkm
Tässä yksi esimerkki kyseisen paikan hintatasosta jonka jo vaihdatin Polttoainesuodatin jossa kuulemma "paineentasaus" mukana oli 193.60 € ja sen vaihtotyö 97.49 € ...onko nuo normaaleja vehon hintoja joka tapauksessa autokorjaamo jolla on hiukankin mainetta on kultakaivos, niin pitkiä jonoja on että sekaan ei mahdu, ymmärtäähän sen kun autot ovat näitä tietokoneohjattuja niin kuin tämäkin
Viimeksi muokannut mc, Ke 01.09.2010 15:40. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
Re: Tulpat ja vaihto 425 €
Tulpatmcee kirjoitti:Eipä voi muuta taas sanoa, parin viikon aikana on pelkkää 203:mosta huollettu 1500 eurolla ja vielä olis tulpat
miltä kuulostaa....tulpat ja vaihtotyö 425 € (ei vielä teetetty) kuulemma muutaman tunnin homma, Mahtuskohan nuo ite vaihtelemaan, paljonkohan makselis tulpat
Kyseessä kutoskone ja tulppien vaihtoväli on noin 90 000 tkm
Tässä yksi esimerkki kyseisen paikan hintatasosta jonka jo vaihdatin Polttoainesuodatin jossa kuulemma "paineentasaus" mukana oli 193.60 € ja sen vaihtotyö 97.49 € ...onko nuo normaaleja vehon hintoja joka tapauksessa autokorjaamo jolla on hiukankin mainetta on kultakaivos, niin pitkiä jonoja on että sekaan ei mahdu, ymmärtäähän sen kun autot ovat näitä tietokoneohjattuja niin kuin tämäkin
Viimeksi muokannut tempera, Su 05.09.2010 10:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Re: Tulpat ja vaihto 425 €
Kaverilta kysyin just tulppien hintaa ja ne oli omaan kutoskoneiseen V-moottoriin ovh 240e koska niitä on sielä 2 kpl per pytty eli tällä kaavalla vaihtotyö olisi 185e.. joten kappalehinnaksi jää 20e ja aika mielenkiintoiset vaihtaa ja kannattaa varata koko päivä aikaa jos meinaa itse vaihdella.. ainakin omas 202:s aika ahtaas paikas ne takimmaiset tulpat..mcee kirjoitti:Eipä voi muuta taas sanoa, parin viikon aikana on pelkkää 203:mosta huollettu 1500 eurolla ja vielä olis tulpat
miltä kuulostaa....tulpat ja vaihtotyö 425 € (ei vielä teetetty) kuulemma muutaman tunnin homma, Mahtuskohan nuo ite vaihtelemaan, paljonkohan makselis tulpat
Kyseessä kutoskone ja tulppien vaihtoväli on noin 90 000 tkm
Scania R500 -18 (Työauto)
Ford Fiesta Sportvan st-replica -15 teho sopiva ;)
Ford Escort 1600 Sport -77 Duratec
Valtra N141 -09
Valmet 865 -97
Ford Fiesta Sportvan st-replica -15 teho sopiva ;)
Ford Escort 1600 Sport -77 Duratec
Valtra N141 -09
Valmet 865 -97
Kyllä V-koneisessa on aika V-mäisesti tulpat piilotettu ja vielä 12kpl Ei kuulosta edes kalliilta merkkiliikkeeksi tuo urakka. Herkästi menee se 4-6h vaikka ohjeaika jotain 2,5h. En kyllä muista milloin olisin vaihtanut mutta semmonen kauhukuva olisi jäänyt...
Pa-suodatinkin on tosiaan aika kallis semmoseksi peltipurkiksi.
Mutta mersuthan onki dieseli autoja, bensavehkeillä ajaa vain rahamiehet
Pa-suodatinkin on tosiaan aika kallis semmoseksi peltipurkiksi.
Mutta mersuthan onki dieseli autoja, bensavehkeillä ajaa vain rahamiehet
Joku mersupurkaamo??
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Tulpat vaihtoon...
Itse vaihtelin 16 kpl C43:seen. Aikaa meni muutma ilta. Kasin ja kutosen takimmaiset tulpat on ihan yhtä hankalat, ne kasin etummaiset on helpoimmat. Hommaan kannattaa varata erimittaisia hylsyjatkoja, itse jouduin kesken homman ostamaan sopivia kun ei hyllyssä ollut riittävää valikoimaa. Ainakin c-koppa kasissa hommaa helpotti huomattavasti kun purki pissapojansäiliön ja paisuntasäiliön suosiolla tieltä pois.
Yllättävän hankalaa oli saada tulpanhatut irti. Olivat ihan peevelin tiukat. Siihen kannattaa varata sopivia "koukkuja", joilla pääsee kiskomaan tulpanhatun alareunasta.
Huomasin myös hyväksi konstiksi sen, että puhaltaa paineilmalla ennen tulpan irrottamista sen juuren puhtaaksi pölystä, ja sitten kiertää tulppaa n. varttikierroksen aukipäin, ruiskauttaa crc-tä tulpanjuureen. Näin tekemällä tulppa lähtee pehmeästi, eikä kierre narise kuivuuttaan aukaistaessa.
Ihan tehtävissä oleva homma kun unohtaa turhan kiireen. Eipä näitä kovin usein tarvi vaihdella.
Yllättävän hankalaa oli saada tulpanhatut irti. Olivat ihan peevelin tiukat. Siihen kannattaa varata sopivia "koukkuja", joilla pääsee kiskomaan tulpanhatun alareunasta.
Huomasin myös hyväksi konstiksi sen, että puhaltaa paineilmalla ennen tulpan irrottamista sen juuren puhtaaksi pölystä, ja sitten kiertää tulppaa n. varttikierroksen aukipäin, ruiskauttaa crc-tä tulpanjuureen. Näin tekemällä tulppa lähtee pehmeästi, eikä kierre narise kuivuuttaan aukaistaessa.
Ihan tehtävissä oleva homma kun unohtaa turhan kiireen. Eipä näitä kovin usein tarvi vaihdella.
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Olen myös vaihtanut omaani. Enkä ihan pikku rahasta rupeaisi sitä tekemään
Olisko siinä mennyt 4-5 tuntia. Tietysti seuraavalla kerralla osaa varautua oikella työkaluilla ja menetelmillä.
Olisko siinä mennyt 4-5 tuntia. Tietysti seuraavalla kerralla osaa varautua oikella työkaluilla ja menetelmillä.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Vaihdoin juuri viime viikolla omaani 12 kpl iridiumeja ja olihan siinä vääntämistä. Alotin torstaina iltapäivällä ja perjantaina alkuillasta oli valmista. Aikaa tosin meni välillä muuhunkin aina sopivampien työkalujen metsästämisestä lähtien.
Hattujen irroittamisessa muuten helpotti huomattavasti suoraan jenkeistä (ebay) tilattu erikoistyökalu: http://www.zdmak.com/wbstore/images/zzzzb3091701.jpg
Hattujen irroittamisessa muuten helpotti huomattavasti suoraan jenkeistä (ebay) tilattu erikoistyökalu: http://www.zdmak.com/wbstore/images/zzzzb3091701.jpg
w208 CLK 320
Enpä tiedä mihin ne on nuo tulpat piilotettu, mutta hinta tuntuu aika hunajaiselta!
Nimittäin voisin melkein lyödä vetoa että Porschessa (molemmissa mistä mulla on kokemuksia) tulpat ovat hankalammassa paikassa kuin 203:ssa ja merkkihuollon tuntitaksa suurempi kuin Vehossa ja johan tuo on siihenkin nähden hunajainen hinta..olettaen että kyseessä tosiaan oli vain tulpat + vaihto, eikä mitään muuta huoltoa samaan hintaan sisältyen.
Nimittäin voisin melkein lyödä vetoa että Porschessa (molemmissa mistä mulla on kokemuksia) tulpat ovat hankalammassa paikassa kuin 203:ssa ja merkkihuollon tuntitaksa suurempi kuin Vehossa ja johan tuo on siihenkin nähden hunajainen hinta..olettaen että kyseessä tosiaan oli vain tulpat + vaihto, eikä mitään muuta huoltoa samaan hintaan sisältyen.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Hyvin peloteltu
Kattelin tarkemmin että ei taida mun työkaluilla C320 V6 malliin viitiä ite alkaa veivaamaan ja jos ei tohon autoon koskaan ole vaihdettu tulppia niin mutkia on matkassa aivan varmasti menköön samaan konkurssiin vielä tulpat ja moottoriöljyt niin on kahella tonnilla sitten autoa huollettu kuukauden aikana. Luonne kun on semmonen että auton pitää olla kunnossa ja huollettu minkäs tälle mahtaa , jos edes joka kymmenes autoilija olis samalla ajatuksella liikenteessä..mutta ei, ja artisti maksaa aina
Onhan se vaihtotyö kallis mutta eniten harmittaa se ettei aikoja saa vaihtoon, aina kun yrittää (tänään viimeksi) vastaus on...kolmisen viikkoa toiseen paikkaan jonoa ja toiseen voisi sovitella kahden viikon päähän, kuka nyt niin kauan jaksaa odottaa
Onko muuten teknisesti mahdollista että 160 tuhatta ajettu auto toimisi vielä täysin normaalisti tehtaan laittamilla tulpilla...vaihtoväli ilmoitetaan 90 tuhatta tai 4 vuotta ja ehdoton takaraja taisi olla 120 tuhatta
pakokaasutesti oli ainakin huippuluokkaa, eli paremmin ei kuulemma vois palaa ja muutkin arvot huippuluokkaa, kertooko pakokaasutesti tulppien kunnosta miten mutta kun ei tietoa onko koskaan vaihdettu, Vehon asentaja katto saksalaisesta huoltkirja merkinnöistä ettei sen mukaan mukamas ainakaan ole vaihdettu..miten tuo voi olla mahdollista ja jos nyt on kuitenkin niin ettei ole vaihdettu niin nyt mennään sitten jo kilometri kilometriltä tuurilla, jos tulppa vaikka vain hajoaa vanhuuttaan niin jälki on taatusti komeeta... ei noi alkuperäset kuitenkaan voi olla vai voiko, taidanpa yrittää etummaista irti ja kattoa vuosirenkaat
Kattelin tarkemmin että ei taida mun työkaluilla C320 V6 malliin viitiä ite alkaa veivaamaan ja jos ei tohon autoon koskaan ole vaihdettu tulppia niin mutkia on matkassa aivan varmasti menköön samaan konkurssiin vielä tulpat ja moottoriöljyt niin on kahella tonnilla sitten autoa huollettu kuukauden aikana. Luonne kun on semmonen että auton pitää olla kunnossa ja huollettu minkäs tälle mahtaa , jos edes joka kymmenes autoilija olis samalla ajatuksella liikenteessä..mutta ei, ja artisti maksaa aina
Onhan se vaihtotyö kallis mutta eniten harmittaa se ettei aikoja saa vaihtoon, aina kun yrittää (tänään viimeksi) vastaus on...kolmisen viikkoa toiseen paikkaan jonoa ja toiseen voisi sovitella kahden viikon päähän, kuka nyt niin kauan jaksaa odottaa
Onko muuten teknisesti mahdollista että 160 tuhatta ajettu auto toimisi vielä täysin normaalisti tehtaan laittamilla tulpilla...vaihtoväli ilmoitetaan 90 tuhatta tai 4 vuotta ja ehdoton takaraja taisi olla 120 tuhatta
pakokaasutesti oli ainakin huippuluokkaa, eli paremmin ei kuulemma vois palaa ja muutkin arvot huippuluokkaa, kertooko pakokaasutesti tulppien kunnosta miten mutta kun ei tietoa onko koskaan vaihdettu, Vehon asentaja katto saksalaisesta huoltkirja merkinnöistä ettei sen mukaan mukamas ainakaan ole vaihdettu..miten tuo voi olla mahdollista ja jos nyt on kuitenkin niin ettei ole vaihdettu niin nyt mennään sitten jo kilometri kilometriltä tuurilla, jos tulppa vaikka vain hajoaa vanhuuttaan niin jälki on taatusti komeeta... ei noi alkuperäset kuitenkaan voi olla vai voiko, taidanpa yrittää etummaista irti ja kattoa vuosirenkaat
Omastani vaihdoin kun mittarissa oli n.175tkm. Huoltokirja kyllä löytyy mutta en siitä myöskään saanut selvyyttä onko tulpat vaihdettu joten päätin vaihtaa. Voihan ne sisältyä johonkin huolto-ohjelmaan tai sitten on vaan niin huono saksan lukutaito ettei löytynyt merkintää tulpista.
Kuitenkin kun vaihdoin niin ei ne paljoa hävennyt uusille. Voi olla että vähän käyntiääni pehmeni. Voi olla myös luulotautia
Kuitenkin kun vaihdoin niin ei ne paljoa hävennyt uusille. Voi olla että vähän käyntiääni pehmeni. Voi olla myös luulotautia
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Miltä näyttää, onko ajettu 30 000 90 000 vai peräti 160 000 km saa kommentoida..ja onko normaalia että kierteiden pohjalla kimaltelee noin joku liukaste / öljy jos ne 100 000 kilsaakin kiinni on niin käytetäänkö noissa tuommoista voitelua ja näyttääkö se tolta
Tässä lähikuvassa kierre tosin näyttää märemmältä mitä todellisuudessa onkaan, mutta onko hää normaalia
Tässä lähikuvassa kierre tosin näyttää märemmältä mitä todellisuudessa onkaan, mutta onko hää normaalia
mun silmään tuo viimeisen kuvan tulppa näyttäis joltain max. 10 000 km ajetulta minä en murehtisi noiden tulppien vaihtoa vielä ainakaan 50 000 kilometriin... jos noilla on ajettu 160 000 km, niin ihme on...
relluun vaihdoin tulpat, kun niillä oli ajettu jotain 60 000 km (normaali "10 €:n" tulppa, eli ei mikään iridium), ei ne ollut läheskään noin hyvässä kunnossa, mistään kohtaa...
kärkiväli kuuluu tod.näk. olla 1,1 mm
tarviiko muuten mersusta ottaa edes imusarjaa irti, kun vaihtaa tulpat... tietyissä mitsun V6 koneissa menee myös tuntja ihan kivasti, kun niihin vaihtaa uudet tulpat ja saa ostaa ison nipun tiivisteitä ym. sälää...
relluun vaihdoin tulpat, kun niillä oli ajettu jotain 60 000 km (normaali "10 €:n" tulppa, eli ei mikään iridium), ei ne ollut läheskään noin hyvässä kunnossa, mistään kohtaa...
kärkiväli kuuluu tod.näk. olla 1,1 mm
tarviiko muuten mersusta ottaa edes imusarjaa irti, kun vaihtaa tulpat... tietyissä mitsun V6 koneissa menee myös tuntja ihan kivasti, kun niihin vaihtaa uudet tulpat ja saa ostaa ison nipun tiivisteitä ym. sälää...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kyllä noilla tulpilla perusbensakoneessa voi hyvinkin ajella 200 tkm, se on eri asia kannattaako. Tulppien vaihtotyön hinta oli ryöstö. Mites tuo keskielektrodi on noin ohuenlainen, sekin kielisi paljon ajetusta. Vai onko joku speciaalituluppa.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
näitä uusia iridium vai mitä lie tulppia, eli on ihan uutenakin saman näköinen... ja ovat tarkoittu siis n. 100 000 km vaihtovälille...illinois kirjoitti:Mites tuo keskielektrodi on noin ohuenlainen, sekin kielisi paljon ajetusta. Vai onko joku speciaalituluppa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- Simo M. A.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 264
- Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
- Paikkakunta: Kouvola
No, enpä nyt tiedä onko tuo tulppien vaihtotyön hinta sentään ihan "ryöstöhinta" ns. "merkkihuollossa", kun näitä tulppia menee tosiaan se 12 kpl V6 koneeseen (2 per pytty) ja se tulppien hinta on n. 25 eur / kpl eli tulppien = osien hinta 300 eur ja vaihtotyön hinta 125 eur. En ainakaan itse alkaisi tekemään mitään 5-6 tunnin työtä tai pahimmassa tapauksessa seuraavaan vuorokauteen jatkuvaa työtä (kuten edellä on kerrottu) tuohon 125 eur hintaan sen takia että homma ei suju, on hankalaa, ottaa päähän, ei löydy työkauluja, joutuu ostamaan työkaluja (kuten edellä on kerrottu) ja jos uusien työkaulujen ostoon menee vaikkapa 50 eur niin erotukseksi vaihtotyölle jää sitten 75 eur enää.
Ja jos oikein spekuloimaan aletaan niin kansantaloudellisestikin olisi kai järkevintä että jokainen tekee sitä työtä mitä parhaiten osaa ja teetättää tarvittaessa työtä muilla, eli esim. muurarin olisi hyvä ennemmin tehdä omaa työtään eli muurata mieluummin tuon 4-5 tuntia kuin vaihtaa tulppia 4-5 tuntia, etenkin jos homma sujuu vaikka 2 tunnissa tulppien vaihtoon perehtyneeltä ammattilaiselta. Mutta toki jos kokee tuon tulppien vaihdon taas käyvän ihan harrastuksesta niin ei sitä voi tietenkään työhön verrata. Ilmeisesti ei kuitenkaan kaikkein miellyttävintä harrastehommaa ole tuo tulppienvaihtohomma näihin V6-koneisiin.
Tulpat siis ovat näitä "iridium" / vast. tulppia ja maksavat sen vuoksi hieman enempi. Toisaalta vaihtoväli on sen 90 - 120tkm tai 4 vuotta - tosin mitään ongelmia ei itselläni ilmennyt vaikka vaihtoväli oli 105tkm ja 9 vuotta.
Jostakin ulkomaalaisilta foorumeilta olen saanut kuitenkin käsityksen että tulppien on syytä olla juuri oikeanlaiset eikä välttämättä kannata tuossa alkaa säästää mahdollisesti väärässä paikassa hankkimalla jotain halvempia tarvike-iridium-tulppia.
Aivan hyvin nuo edellä mainitut tulpat voivat olla alkuperäiset. Todennäköisesti ovatkin jos ei huoltokirjassa ole erikseen mitään mainintaa niiden vaihdosta. Nimittäin tulppien vaihto on ns. lisätyö, joka merkitään erikseen huoltokirjaan, se ei sisälly automaattisesti näihin assyst A ja B huoltoihin vaan katsotaan erikseen kilometrien ja vuosien mukaan. Jos ei huolella asiaan huollossa perehdytä niin voi lisätyönä tehtävä tulppien vaihto jäädä hyvinkin tekemättä. Lisäksi kun tulppien vaihto on kohtalaisen hintava lisätyö niin toki se jää myös helposti tekemättä, etenkin jos autoa huollattava edellinen omistaja on ajatellut kohtapuoliin vaihtaa autoa kuitenkin. Voihan se huoltokirja olla "täysi" ja silti puuttua näitä lisätöitä sieltä.
Onpa eräs kaverini todennut tulppien vaihdosta niinkin että mitä niitä vaihtamaan jos ne vielä pelaavat, vaihtaa sitten vasta kun eivät enää toimi. Ehkä nuo iriudium-tulpat alkavat käytännössä lähennellä "huoltovapaita" tulppia
Ja jos oikein spekuloimaan aletaan niin kansantaloudellisestikin olisi kai järkevintä että jokainen tekee sitä työtä mitä parhaiten osaa ja teetättää tarvittaessa työtä muilla, eli esim. muurarin olisi hyvä ennemmin tehdä omaa työtään eli muurata mieluummin tuon 4-5 tuntia kuin vaihtaa tulppia 4-5 tuntia, etenkin jos homma sujuu vaikka 2 tunnissa tulppien vaihtoon perehtyneeltä ammattilaiselta. Mutta toki jos kokee tuon tulppien vaihdon taas käyvän ihan harrastuksesta niin ei sitä voi tietenkään työhön verrata. Ilmeisesti ei kuitenkaan kaikkein miellyttävintä harrastehommaa ole tuo tulppienvaihtohomma näihin V6-koneisiin.
Tulpat siis ovat näitä "iridium" / vast. tulppia ja maksavat sen vuoksi hieman enempi. Toisaalta vaihtoväli on sen 90 - 120tkm tai 4 vuotta - tosin mitään ongelmia ei itselläni ilmennyt vaikka vaihtoväli oli 105tkm ja 9 vuotta.
Jostakin ulkomaalaisilta foorumeilta olen saanut kuitenkin käsityksen että tulppien on syytä olla juuri oikeanlaiset eikä välttämättä kannata tuossa alkaa säästää mahdollisesti väärässä paikassa hankkimalla jotain halvempia tarvike-iridium-tulppia.
Aivan hyvin nuo edellä mainitut tulpat voivat olla alkuperäiset. Todennäköisesti ovatkin jos ei huoltokirjassa ole erikseen mitään mainintaa niiden vaihdosta. Nimittäin tulppien vaihto on ns. lisätyö, joka merkitään erikseen huoltokirjaan, se ei sisälly automaattisesti näihin assyst A ja B huoltoihin vaan katsotaan erikseen kilometrien ja vuosien mukaan. Jos ei huolella asiaan huollossa perehdytä niin voi lisätyönä tehtävä tulppien vaihto jäädä hyvinkin tekemättä. Lisäksi kun tulppien vaihto on kohtalaisen hintava lisätyö niin toki se jää myös helposti tekemättä, etenkin jos autoa huollattava edellinen omistaja on ajatellut kohtapuoliin vaihtaa autoa kuitenkin. Voihan se huoltokirja olla "täysi" ja silti puuttua näitä lisätöitä sieltä.
Onpa eräs kaverini todennut tulppien vaihdosta niinkin että mitä niitä vaihtamaan jos ne vielä pelaavat, vaihtaa sitten vasta kun eivät enää toimi. Ehkä nuo iriudium-tulpat alkavat käytännössä lähennellä "huoltovapaita" tulppia
Talvella ja sadepäivinä:
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Vaihtovälistä sen verran tuli mieleen, että kerran juttelin aiheesta kun oma auto oli huollossa. Keskustelun anti oli seuraavanlainen:
Tulpat kestävät mainiosti teknisesti sen 90tkm (tai mitä se maksimikilsaväli missäkin onkaan), mutta myös ajallisesti määriteltyä vaihtoväliä pitäisi pyrkiä ehdottomasti noudattamaan. Syy tähän oli se, että vaikka tulppa teknisesti toimiikin yhä edelleen hyvin, niin ajan mittaan riski siihen, että tulppa juuttuu kiinni kasvaa koko ajan.
Kaveri kertoi heillä olleen useampia "hieman" töitä teettäneitä tapauksia, joissa tulpanvaihtoa on lykätty ajallisen vaihtovälin yli, koska kilsoja on tullut niin vähän.
Tietysti tällaisissa keskusteluissa on aina vähän kotiinpäinvetoa mukana korjaamon puolelta..mutta toisaalta sen verran tuttu kaveri oli kyseessä, että ihan pahinta asiakkaan vedättämistä tämä tarinointi tuskin oli.
Eli tällä perusteella vaikuttaisi siltä, että tulppien vaihtoa ei välttämättä kovin montaa vuotta kannata lykätä ajallisen vaihtovälin yli, vaikkei kilsoja paljoa kertyisikään.
Tulpat kestävät mainiosti teknisesti sen 90tkm (tai mitä se maksimikilsaväli missäkin onkaan), mutta myös ajallisesti määriteltyä vaihtoväliä pitäisi pyrkiä ehdottomasti noudattamaan. Syy tähän oli se, että vaikka tulppa teknisesti toimiikin yhä edelleen hyvin, niin ajan mittaan riski siihen, että tulppa juuttuu kiinni kasvaa koko ajan.
Kaveri kertoi heillä olleen useampia "hieman" töitä teettäneitä tapauksia, joissa tulpanvaihtoa on lykätty ajallisen vaihtovälin yli, koska kilsoja on tullut niin vähän.
Tietysti tällaisissa keskusteluissa on aina vähän kotiinpäinvetoa mukana korjaamon puolelta..mutta toisaalta sen verran tuttu kaveri oli kyseessä, että ihan pahinta asiakkaan vedättämistä tämä tarinointi tuskin oli.
Eli tällä perusteella vaikuttaisi siltä, että tulppien vaihtoa ei välttämättä kovin montaa vuotta kannata lykätä ajallisen vaihtovälin yli, vaikkei kilsoja paljoa kertyisikään.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Tuota huoltokirjamerkinnän logiikkaa ihmettelen. Kyseessä on pelkkä öljynvaihtohuolto mitä ilmeisimmin, mutta minkä takia tuohon sytytystulppa sarakkeeseen on ikään kuin tehty ruksi...tosin kohtaan nein eli ei, mutta miksi se on merkattu jos noita muita kohtia ei ole merkattu.
Voisiko olla että se on merkattu sen takia että ne on vaihdettu mutta ruksitettu epähuomiossa kohtaan ei. Tämän huollon leima ei ole merkkiliikkeen leima.
Toisaalta ei tuokaan ajatus voi pitää paikkaansa koska silloin se tarkoittaisi että kuvissa olevilla tulpilla olisi ajettu vain noin 12 tkm, ei kait ne niin uuden näköiset ole, vai olisko, tommonen karstamäärä ei kyllä noin vähillä metreillä pitäis vielä tulppiin tulla
Voisiko olla että se on merkattu sen takia että ne on vaihdettu mutta ruksitettu epähuomiossa kohtaan ei. Tämän huollon leima ei ole merkkiliikkeen leima.
Toisaalta ei tuokaan ajatus voi pitää paikkaansa koska silloin se tarkoittaisi että kuvissa olevilla tulpilla olisi ajettu vain noin 12 tkm, ei kait ne niin uuden näköiset ole, vai olisko, tommonen karstamäärä ei kyllä noin vähillä metreillä pitäis vielä tulppiin tulla
Minä tulkitsisin merkintää niin että on vain vaihdettu öljyt eikä ole tehty mitään huolto-ohjelman mukaisia asioita. Toisaalta, mitä noita turhaan arvuuttelemaan jos on huoltoliikkeen leima vieressä. Sieltä vaan kysymään.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Olen koettanut joskus kysellä mutta ei noilla korjaamoilla takaperoisesti ole juurikaan tietoja saatavilla edes Suomessa (tai eivät viitsi vaivautua), varsinkaan kun ei ole merkattu työnumeroa tms sekä aikaraja tietojen helposti löytymiselle on kovin pieni, ja tuo leima on vielä Saksan ajoilta.Matti R kirjoitti:Minä tulkitsisin merkintää niin että on vain vaihdettu öljyt eikä ole tehty mitään huolto-ohjelman mukaisia asioita. Toisaalta, mitä noita turhaan arvuuttelemaan jos on huoltoliikkeen leima vieressä. Sieltä vaan kysymään.
Meinasin vain kun kaikissa muissa huoltokirjan merkinnöissä on jokainen paikka ruksattu oli se sitten ja tai nein ja tuossa on logikka se että vain yksi kohta rastitettu, salapoliisityötä ja arvailua
Mutta niin kuin näkyy ei tulpista voi sanoa onko ajettu 160 000 vai jokunen kymmenentuhatta, hankala on arvailla, mitä voidetta noissa kierteissä mahtaa olla. Meneekö kuparitahna voide tuommoseksi lämmön kanssa muualla sitä ei ole missään, onkohan joku laittanu sen takia että sais helpommin auki, käytetäänkö näissä supertulpissa ja vaihtoväleissä voitelua yleisellä tasolla
Vaikeaa, jos ei jo mahdotontakin on varmaan tuon merkinnän perusteella lähteä sanomaan mitä tuo ruksi tuossa kohdassa tarkoittaa.
Loogista olisi, että rasteja olisi muissakin kohdissa, eikä vain yhdessä..voi olla, että huoltokirjaa on rastiettu nopeasti kiireessä ja rasti mennyt vahinhossa väärään ruutuun..tai sitten ei. Pelkkää arvailua se taitaa olla, kun tuon perusteella asiaa koettaa tuumia?!
Jos minun pitäisi tuosta kuitenkin joku arvio tehdä, niin sitten sanoisin että tuolloin on tehty pelkkä öljynvaihto..tosin arvaushan se vain on tuokin.
Loogista olisi, että rasteja olisi muissakin kohdissa, eikä vain yhdessä..voi olla, että huoltokirjaa on rastiettu nopeasti kiireessä ja rasti mennyt vahinhossa väärään ruutuun..tai sitten ei. Pelkkää arvailua se taitaa olla, kun tuon perusteella asiaa koettaa tuumia?!
Jos minun pitäisi tuosta kuitenkin joku arvio tehdä, niin sitten sanoisin että tuolloin on tehty pelkkä öljynvaihto..tosin arvaushan se vain on tuokin.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Kyllä sitä vaan menee ainakin 202-korin kanssa. Toisella kertaa varmaan riittää vähempikin aika kun tietää oikeat työkalut ja tavat.
Eri asia merkkikorjaamo jossa todennäkösesti siihen hommaan tarkoitetut työkalut.
Eri asia merkkikorjaamo jossa todennäkösesti siihen hommaan tarkoitetut työkalut.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
- Simo M. A.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 264
- Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
- Paikkakunta: Kouvola
Voihan se olla että tässä kyseisessä huollossa ei olisi pitänyt tehdä mitään muita lisätöitä kuin tulppien vaihto ja on haluttu merkata korostetusti huollon puolelta tuohon että niitä nimenomaan ei ole vaihdettu. Eli asiakas on esimerkiksi ilmoittanut että kyseistä lisätyötä ei tehdä (vaikkapa siksi koska se on hieman kalliinpuoleinen lisätyö). Näkyypähän sitten että niitä nimenomaan ei ole vaihdettu ja asiaan osaa omistaja jatkossa kiinnittää huomiota paremmin.mcee kirjoitti:Tuota huoltokirjamerkinnän logiikkaa ihmettelen. Kyseessä on pelkkä öljynvaihtohuolto mitä ilmeisimmin, mutta minkä takia tuohon sytytystulppa sarakkeeseen on ikään kuin tehty ruksi...tosin kohtaan nein eli ei, mutta miksi se on merkattu jos noita muita kohtia ei ole merkattu.
Voisiko olla että se on merkattu sen takia että ne on vaihdettu mutta ruksitettu epähuomiossa kohtaan ei. Tämän huollon leima ei ole merkkiliikkeen leima.
[ [url=http://img339.imageshack.us/img339/4101/46154905.th.jpg] ][/URL]
Toisaalta ei tuokaan ajatus voi pitää paikkaansa koska silloin se tarkoittaisi että kuvissa olevilla tulpilla olisi ajettu vain noin 12 tkm, ei kait ne niin uuden näköiset ole, vai olisko, tommonen karstamäärä ei kyllä noin vähillä metreillä pitäis vielä tulppiin tulla
Löytyykö kuitteja tehdyistä huolloista Saksassa? Jos löytyy kuitteja ja niissä erittelyjä että mistä huollossa on laskutettu niin sieltä voi löytyä tieto onko tulppia vaihdettu. Jos joka huollon kuitit / laskut löytyy mitä huoltokirjassakin on eikä ole riviä missä mainitaan tulpat niin sitten ne on varmastikin alkuperäiset. Zundkerzen on tulppa saksaksi.
Talvella ja sadepäivinä:
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997