Ohjausvaihde, vielä kerran ;)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Ohjausvaihde, vielä kerran ;)

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Onko kukaan koskaan nähnyt tai peräti mitannut, kuinka monta milliä W123:n (tai W124:n) ohjausvaihteen säätöruuvi on koholla lukitusmutterin pinnasta silloin, kun vaihde on uusi eli oletettavasti vielä ruuvaamaton?

Olen nyt muutamia vaihteita nähnyt, joissa kaikissa pultti on melkoisen ulkona.
Siitä kai voisi päätellä säätövarojen päässeen jo loppumaan?

Haen tällä sitä, että kannattaako "hyvältä tuntuvaakaan" ohjausvaihdetta ostaa, jos se on jo tappiinsa vedetty.

(Lupaan etten enää palaa tähän aiheeseen ikinä... tai...puoleen vuoteen... tai ainakaan viikkoon... jos nyt ei sattumalta tule pakottavaa tarvetta jo huomenna....)

:D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Muutamissa 124:n ohjausvaihteissa on ruuvi ollut vain parisen milliä korkeammalla kuin mutteri.

Mulla tuntui hävinneen välys ohjausvaihteesta, kun vaihdoin moottorin ja siinä samalla tuli toinen (w124 230E:n) tehostajan pumppu, joka kehittää kovemman paineen :o
w115,123,124,126,140, 210 yms.
MIKAVON
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 21.04.2004 22:17

Viesti Kirjoittaja MIKAVON »

Ei kait kuulamutteri ohjausvaihdetta ajamalla loppuun kuluteta? pieni välys kuuluu asiaan kuten sulle totesin kun kävit sitä mun kauppaamaa "välitystä" tutkimassa. Tietty joku miljoona kilometriä ajettu entinen taxi voi olla toinen juttu mutta kun tossa pihalla nyt on kolme 123:sta,kaikki ajoltaan ehjiä,kilometrit 360-530 000 ja jokaisessa se säätöruuvi samassa kohdassa ja välystä noin sormituntumalla siinä ohjausvaihteessa samanverran enkä usko että ne kaikki olis loppuun ajettuja tai sitten Mersussa on tosissaan heikko ohjausvaihde jota sitäkään en usko :wink: Se säätöruuvin liike,kun kiristetään löysät pois on todella snadi eikä sitä tarvitse montaa kertaa kiristää auton eliniän aikana.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14222
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

MIKAVON kirjoitti:Ei kait kuulamutteri ohjausvaihdetta ajamalla loppuun kuluteta? pieni välys kuuluu asiaan kuten sulle totesin kun kävit sitä mun kauppaamaa "välitystä" tutkimassa. Tietty joku miljoona kilometriä ajettu entinen taxi voi olla toinen juttu mutta kun tossa pihalla nyt on kolme 123:sta,kaikki ajoltaan ehjiä,kilometrit 360-530 000 ja jokaisessa se säätöruuvi samassa kohdassa ja välystä noin sormituntumalla siinä ohjausvaihteessa samanverran enkä usko että ne kaikki olis loppuun ajettuja tai sitten Mersussa on tosissaan heikko ohjausvaihde jota sitäkään en usko :wink: Se säätöruuvin liike,kun kiristetään löysät pois on todella snadi eikä sitä tarvitse montaa kertaa kiristää auton eliniän aikana.
Ihan lähiaikoina joku Mersumies minulle kertoi, että vanhoissa Mersuissa ohjausvaihdetta pitäisi kiristää 1/8 kierrosta jotakuinkin joka vuosi, jotta ohjaustuntuma säilyy "timminä".... urbaanilegendaa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

Timo L. kirjoitti:
Ihan lähiaikoina joku Mersumies minulle kertoi, että vanhoissa Mersuissa ohjausvaihdetta pitäisi kiristää 1/8 kierrosta jotakuinkin joka vuosi, jotta ohjaustuntuma säilyy "timminä".... urbaanilegendaa?
Ja se että tuleeko vuodessa 5000 vai 50000Km ei vaikuta mitään asiaan... :wink:

Mulle taas eräs Mersumies kertoi ettei tuota simpukkaa pitäisi juuri ollenkaan kiristellä, ohjaus muuttuu tahmeaksi ja kulmikkaaksi... parempi pieni välyskin. Tiedä tuota nyt sitten että ketä uskoisi... :)
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

samip kirjoitti:Tiedä tuota nyt sitten että ketä uskoisi... :)
No sepä se.
Pitäisi varmaan kokeilla jotain sellaista autoa, jossa omistajan mielestä ohjaus on aivan kunnossa :wink:

Tunnustan, että itselläni on lähes vainoharhainen suhtautuminen ohjauksen käyttäytymiseen :lol:
Volvoonkin upotin noin kymppitonnin vanhaa rahaa että sain ohjauksen edes vähän sille mallille kuin halusin :shock:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
MIKAVON
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 21.04.2004 22:17

Viesti Kirjoittaja MIKAVON »

Joidenkin asioiden kanssa on vaan opittava elämään :wink:
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

Kyllä tuon välyksen saa aika minimaaliseksi. Sitten kun 'palautus' rupeaa kangistumaan, niin tietää tiukanneensa liikaa. Kannattaa käydä läpi myös apusimpukka ja ohjausiskunvaimennin (vaikuttavat ylättävän paljon).
Koneella on koneen tahti
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Varsinkin sökö ohjausiskari hakkaa simpukan pilalle jo ennen 1.5mkm. :wink:

Veholla ovat kovasti sitä mieltä ettei sitä saa mennä säätämään ollenkaan, vaan se pitää lähettää kunnostukseen sellaiseen vehoon, jossa on simpukan erikoistyökalut ..

Onhan se tietenkin ikävää jos satasen vauhdissa lyö simpukan jumiin
Joku mersupurkaamo??
MIKAVON
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 21.04.2004 22:17

Viesti Kirjoittaja MIKAVON »

Toki sen välyksen saa melko pieneksi,tarkoitin vaan sitä, että just se pieni välys kuuluu asiaan(rakenteeseen)
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

MIKAVON kirjoitti:Toki sen välyksen saa melko pieneksi,tarkoitin vaan sitä, että just se pieni välys kuuluu asiaan(rakenteeseen)
Ja se pieni välys paikallaan poistuu kun laitat auton käyntiin.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

agip kirjoitti:Ja se pieni välys paikallaan poistuu kun laitat auton käyntiin.
Täh? Siis pumpun paineen ansiostako? Loogista kyllä.

Onkohan minun haettava vikaa sitten simpukan sijasta apusimpukasta tai siitä iskunvaimentajasta?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

agip kirjoitti:Ja se pieni välys paikallaan poistuu kun laitat auton käyntiin.
Eipäs muuten poistukaan, kokeilin tänään senkin kikan.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ari66 kirjoitti:
agip kirjoitti:Ja se pieni välys paikallaan poistuu kun laitat auton käyntiin.
Eipäs muuten poistukaan, kokeilin tänään senkin kikan.
Tarttis varmaan tehrä jotain?

Pikku säätö ja se on siinä.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

agip kirjoitti:Tarttis varmaan tehrä jotain?

Pikku säätö ja se on siinä.
Vaan mistäs säädät, kun tästä kuulemma on jo säätövarat käytetty?

Toisaalta, jos hommais uuden simpukan, niin saisi auton arvon kaksinkertaistettua :lol:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Vastaa Viestiin