C124 300CE-24 (M104.980) Kaasuläppävika..

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

C124 300CE-24 (M104.980) Kaasuläppävika..

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Kesäauto edestä
Kesäauto takaa


7-vuotta tuli täyteen tänä kesänä. Auto uitettiin iltaliasta suomeen vuonna 2003.
Autossa ollut vaikka mitä vikoja ja oireita ja paljon on uusittukin osaa.

Autolla oli ostohetkellä ajettu 197tkm ja nyt taulussa häämöttää 215tkm kun eilen auton katsastin taas pitkän seisonnan jälkeen.

Varusteita tässä yksilössä on kiitettävästi WDB1240511B545652
En saanut varusteluettoloa ryssien sivulta, joten pistin alustanumeron jos jotain kiinostaa tutkia.

Tullut tässä puuhailtua pitkästä aikaa auton kimpussa. Ei ole ollut motivaatioo, mutta auto piti kaivaa katsastusta varten esille, niin samalla tuli taas puhasteltua.

-turvavyönojentajat, raja-anturit olivat liikahtaneet molemmilta puolilta, jonka takia sylki ojentajan tangot kokonaan ulos. Nyt toimii taas.
-Mittariston polttimot tuli vaihdettua. Ja tuli huomattua että polttimon merkkivalo oli vallan otettu pois. Laitoin polttimon, niin rupesi palamaan iloisesti, koko ajan, ylläri.
Noh lopulta löysin vian,
takaluukkuun menevistä johdoista oli osa katkennut ja rekisterikilven valoissa oli omia johto virityksiä mallia "hyppy",
korjasin oikeaoppisesti ja johan merkkivalokin sitten sammui, oikea oppisesti.
-avarimaski tuli vaihdeltua, joka on ollut varastossa jo vuodesta -06 :D

Pientä korjaamista olisi edelleen edessä vielä:
-Polttoainetankin anturin korjaus/vaihto
-Jarrupalojen kuluneisuusanturien johtojen uusiminen, kun unohtui se homma tehdä jarrupaljon vaihdon yhteydessä ja nyt herjailee merkkivalo mukamas kuluneista jarrupaloista. Kaikkea pientä löytyy aina... Tosin tämä onkin huom kesäauto..

Mutta olennaiseen vikaan:

Autossa ollut tehottomuus ongelmia, käyntihäiriöitä. vaihteiston vaihto ongelmia.
Autoon olen vaihdellut uudet, tulpat, tulpanjohdot, puolan, lamdan, ilmansuodattimen, virranjakajan, pyörijän ja tehnyt/uusinut moottorin johtosarjaa. Vaikka mitä...

Vaihteiston tosin tuossa säätelin kohilleen viimevuonna. Eli nyt laatikko vaihtelee mielestäni suht nätisti.

Mutta nyt minulle selvisi se olennainen vika, pitkään on mieltäni piinannu, koko omistuksen ajan.
En tiedä miksi en ikinä perehtynyt yksinkertaisesti polttoainepuoleen.
Vaihdoin kerran vuonna 2003 polttoainesuodaatimen itse autoon, enkä silloin tiennyt että tämä M104.980 kuuluu olla kahdella polttoainepumpulla ja eikä asiasta jäänyt muistikuvia mieleen sen paremmin. Kunnes nyt vaihdoin jälleen suodattimen vähäisistä kilometreistä huolimatta, niin huomasin ongmieni piilevän polttoainepumpussa. Sillä niitä oli vain yksi, edelleen.
Sillä Joku tee se itse mies on aikoinaan vaihtanut jostain aivan toisesta autosta polttoainepumpun tähän kyseiseen yksilöön. :shock: :twisted: :twisted: :twisted:
Eli koko aikana auto ei ole saanut tarpeeksi ainetta josta oireet ja tehottomuus ovat olleen lähtöisin.

Oloni on vihdoin melko helpottunut. Ei se kestänyt kuin 7-vuotta.
:oops: :P

Eli jos jollain forumilaisella on kaupan M104.980 300-24V toimiva polttoainepumppu paketti, niin tarjoa. Tarvitsen nimen omaan
koko helahoidon telineineen päivineen. Koska kaikki ovat jostain muusta autosta kuin tästä.

Eli vastaava pakettia vailla:
http://i868.photobucket.com/albums/ab24" onclick="window.open(this.href);return false; ... pumppu.jpg

Ostoilmoitukseen pääse tästä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=91449" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Kryptonite, Su 10.07.2011 21:23. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
220.128 Black Mirror
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Kesäauto C124 300CE-24 (M104.980)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Kryptonite kirjoitti:-Mittariston polttimot tuli vaihdettua. Ja tuli huomattua että palaneen polttimon merkkivalo oli vallan otettu pois. Laitoin polttimon, niin rupesi palamaan iloisesti, koko ajan, ylläri.
Noh lopulta löysin vian,
takaluukkuun menevistä johdoista oli katkennut ja rekisterikilven valoissa oli omia johto virityksiä mallia "hyppy",
korjasin oikeaoppisesti ja johan merkkivalokin sitten sammui, oikea oppisesti.
Mitäpä ite luulet, miks se palaneen valon merkkipolttimo on otettu pois...? :lol:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Näillä näkymin sunnuntaina saan oikeat polttoainepumput autoon. Tuli myyjän kanssa sovittua.

Tänään ropasin ja tutkin tuota polttoainemittaria. Vika löytyykin mittariston takaa löytyvistä johdoista,

Eli nyt tarvisin apua, sen verta että jos jollain on W124 mittariston kytkentäkaavio, että mihin nastaan ja minkä värinen johto tulee tuolle polttoainemittarille. Näytti vika nimen omaan olevan siinä mittariston isossa pyöreässä liittimessä josta lähtee "useampi" johto, niin oikean johdon paikallistaminen on hitusen vaikeaa. A1245423401
Viimeksi muokannut Kryptonite, Ke 22.06.2011 20:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
220.128 Black Mirror
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

http://www.w124performance.com/service/ ... TM/ETM.pdf

Katselin, että sivulla 108 voisi ehkä olla hakemasi.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Nyt olisin valilla ehjää tyhjäkäyntimoottoria. jos löytyy ylimääräistä niin tarjoa.
Kuva

Otin vanhan irti ja puhdistin. Käynti oli alkuunsa todella järkyttävä ja vähän ajan päästä tyhjäkäynti palautui samaan kuin ennen. Millään ei meinannu lähteä edes enään käyntiin. Eli tuossa tuntuu olevan vikaa.

Ps, onko kukaan saanut kyseistä moottoria vallan purettua ilman murtamista?

Oisko helsingin alueella ketään kokenutta asiantuntijaa, joka tuntee tämän tekniikan kuin omat taskunsa?

löytyykö tekniikkaan perehtyneitä täältä päin? Pistä yvilä

Oireet joihin tarvisi vika paikallistaa:

-Tehottomuus, lähtö takkuileva/puutunut ennen kuin lähtee kunnolla vetämään.
-huippunopeus/kiihtyvyys "veto" pysähtyy kuin seinään 160km/h, tästä eteenpäin nopeuden nostaminen on todella vaivalloista.

-Tyhjäkäynti epätasainen (tärinä, kierrokset eivät niinkään seilaa)
-Tyhjäkäynnillä korkeat päästöt HC korkea (300-400), HC putoaa kierroksilla normaaliksi, noin 4000kierroksella( 60-80HC)
Eli päätellen katallysaattori on kunnossa,
Ilmamäärämittari viallinen, jos kierroksilla tukehtuu? Eli tässä tapauksessa kunnossa?

Aivan kuin saisi aivan liikaa bensaa tyhjäkäynnillä.

-Tyhkäkäyntimoottori on puhdistettu, eipä vaikuttanut asiaan.
-lamda-anturi on vaihdettu, kunnossa.
-virranjakaja ja pyörijä vaihdettu
-tulpan johdot vaihdettu
-Tulpat vaihdettu
-Puola vaihdettu

Vika ei minusta ole sytkän puolella, vaan ruiskun puolella, mutta missä?
220.128 Black Mirror
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Kun vaihdoit lambda-anturin, juotitko johdot, oliko siinä valmiiksi oikea liitin vai teitkö liitoksen muulla tavalla?
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

AkiVaa kirjoitti:Kun vaihdoit lambda-anturin, juotitko johdot, oliko siinä valmiiksi oikea liitin vai teitkö liitoksen muulla tavalla?
Liitin oli valmiiksi.
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kesäauto C124 300CE-24 (M104.980)

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

tämän hetkisiä juttuja:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=105338" onclick="window.open(this.href);return false; vaihteisto ongelmaa
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=104674" onclick="window.open(this.href);return false; mittaristo ongelmaa
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=105243" onclick="window.open(this.href);return false; katti menossa vaihtoon, jälleen kerran.

ja muutama kuva auton sisältä. Tuli niin sanottua pestyä auto sisältä.

Kuva
Kuva
Kuva
220.128 Black Mirror
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kesäauto C124 300CE-24 (M104.980)

Viesti Kirjoittaja Rise »

Jos vika tuntuu olevan polttoainepuolella, niin oletko tarkistanut bensanpaineen.
Jos paine-erosäädin viallinen, niin bensanpaine jää liian alhaiseksi, eikä kone saa
riittävästi bensaa.
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kesäauto C124 300CE-24 (M104.980)

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Jos ongelmana on huono tyhjäkäynti ja haluat hienosäätää automaattilaatikkoa ja autostasi löytyy ASR, niin toimi seuraavasti.

Kuva

Automaatti ja ASR: M104.980 , W124 & W129


Vivuston säätö:

-Tarkista osien jouhuea liikkuvuus ja vaihda uuteen tervittaessa.

1.Löysennä kaasuvaijerin "muttaria" (29) kunnes kaasuvaijerin jousi (26) on jännityksestä vapaa.

2.Aloita säätäminen avaamalla yhdystangon (21) ruuvi ja tämän jälkeen tee sama tangolle (51).

3.Tarkista että kaasuläppäanturin läppä on kiinni asennossa.

4.Käännä sytytysvirta päälle, jolloin kaasuläppäanturin läppä hakee tyhjäkäyntiasennon.

5. Korjaa yhdystangon pituus (21) kiristämällä ruuvi jonka aikaisemmin avasit.

6. Käännä sytytysvirta pois.

7. Säädä yhdystangot (50 & 51) kääntämällä vivut (52 & 53) potentiometrissa (R25) olevia "tyhjäkäyntivasteitaan" (74 & 75) vasten. )
Vipuvarret eivät saa liikkua säädön aikana kaasuanturin tyjäkäyntiasennosta ja saman aikaisesti
käännä vipuvartta (8 ) moottoriin päin kunnes yhdystanko, messinkiputki (20) on täysin vedetty ulos kokopituuteen.

8. Kiristä ruuvi yhdystangosta (51)

Huomautus, (yhdystanko (50) ei ole ollut säädettävissä vuoden 1990 jölkeen.

9. Säädä ruuvista (11a) vaijeri aivan löysäksi ja jonka jälkeen käännä vipuvarren (52) nuolipää vipuvarren (75) stopparia vasten, kiristä ruuvista (11a) siihen asti kunnes nuolen päät vipuvarsissa (52) ja (75) kohtaavat


Kaasuvaijerin säätö:

1. Kaasuvaijerin jousen (26) tulee olla täysin vapaa jännityksestä kaasun ollessa vapaana, jos näin ei ole niin säädä mutterista (29)

2.Käännä virta päälle, ei käyntiin.

3. Kaasupoljin pohjaan (ei kick-downille asti)

Vipuvarren (53) pitää olla kaasuanturin max-kaasustopparia (76) vasten ja olla täysin vapaa jännityksestä (eli vaipuvarsi osuu stoppariin muttei kuitenkaan paina vipuvartta stopparia vasten väkisin) (R25)

4. Hienosäädä tarvittaessa ruuvista (32), joka löytyy kuskin jalkatilasta, paljastuu kun ottaa suojamuovin kuskipuolen koelaudan alta pois
Viimeksi muokannut Kryptonite, Su 10.07.2011 20:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kesäauto C124 300CE-24 (M104.980)

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Kävin aamusta ajelulla ja mielestäni auto taas tänään ei käynyt nätisti tyhjäkäyntiä vaikka eilen olin tangot säätynyt kohdilleen. ja kaiken kruunasi että auto sammahti vauhdissa, kun rupesin jarruttamaan liikennevaloihin. Kierrokset putosivat suorilta nollaan.

"Asentotunnistin tunnistaa kaasuläpän ääriasennot eli läppä kiinni/täysin auki asennot. Mikäli järjestelmä ei tunnista kaasuläppä kiinni asentoa ei se ohjaudu tyhjäkäyntitilaan. Asentotunnistin on helppo tarkistaa ohmimittarilla."

Eli tein seuraavasti ja päätin mitata kyseisen laitoksen, kun eilen kun säädin vipuja, niin mielestäni kaasuläppä ei mielestäni oikein hakenut asentoa. Ajattelin että kaippa se haki. Eihän se voi kauheasti liikahtaa, mutta uteliaisuus heräsi.



Kuva

Kuva

Kuten näkyy toinen puoli on pimeänä. Eli kaasuläppä ei tunnista läpää kiinni-asennossa.

Kuva

Kuva

Tarkistin vielä että jännite tulee läpälle.

Eli kaasuläppä viallinen, ja ebaystä löytyi jo uusi tilalle. nyt odotellaan.
220.128 Black Mirror
Vastaa Viestiin