Kytkin ei irrotta W124.. Vanha juttu jo...
-
Jokko Päivärinne
- Mersumies

- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Kytkin ei irrotta W124.. Vanha juttu jo...
Viikon toimi taas hienosti, kunnes vaimo soittaa 50km pästä, että kytkin ei irrota ollenkaan.
Sylinterihän siellä varmaan falskaa, mutta miksi oire ilmenee aina vain pidemmän yhtämittaisen ajon päätteeksi? Jarrunestettä ei kulu niin, että sen huomaisi.
Jarrunesteet on kyllä VANHAT ja onko sillä vaikutusta? Voisiko pelkkä nesteiden vaihto auttaa?
Jos vaihtaa nuo sylinterit, niin kuinka se tapahtuu? Joutuuko vaihteiston irrottamaan, vai onko hilut ulkopuolella?
...ja kumpi niistä sylintereistä taas olikaan se todennäköisempi?
Sylinterihän siellä varmaan falskaa, mutta miksi oire ilmenee aina vain pidemmän yhtämittaisen ajon päätteeksi? Jarrunestettä ei kulu niin, että sen huomaisi.
Jarrunesteet on kyllä VANHAT ja onko sillä vaikutusta? Voisiko pelkkä nesteiden vaihto auttaa?
Jos vaihtaa nuo sylinterit, niin kuinka se tapahtuu? Joutuuko vaihteiston irrottamaan, vai onko hilut ulkopuolella?
...ja kumpi niistä sylintereistä taas olikaan se todennäköisempi?
-
Jokko Päivärinne
- Mersumies

- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
...
Etsin haulla ja löysin vanhan samaa aihetta koskevan ketjun.
Siellä veikattiin työsylinterin tiivisteitä.
Oireet on varmaan vastaavat, mutta...Miksi oireet tulevat esiin vain noin viikon välein tai harvemmin ja pidemmän matkan jälkeen? Kytkimen irrotusvoima on aina vakio ja luulisi tiivisteiden falskaavan joka painalluksella.
Kytkin sitäpaitsi irrottaa kyllä, mutta vasta tosi alhaalla eikä ihan 100%:Sti. Sen verran kuitenkin, että auton saa käyntiin kytkin pohjassa vaihde päällä, eikä auto ainakaan kauheasti liiku kytkin pohjassa.
Voiko järjestelmässä olla ollut ilmaa viimeiset 35tkm ja ilmakupla silloin tällöin päätyä sylinteriin?
Entäs kytkinpolkimen liikkeen säätö? Onko mersussa semmosta? Sen voisi säätää ääripäähän ja jos kytkimen tuntuma palaa, niin vika ei ole sylinterin falskaamisessa...tajusitteko?
Siellä veikattiin työsylinterin tiivisteitä.
Oireet on varmaan vastaavat, mutta...Miksi oireet tulevat esiin vain noin viikon välein tai harvemmin ja pidemmän matkan jälkeen? Kytkimen irrotusvoima on aina vakio ja luulisi tiivisteiden falskaavan joka painalluksella.
Kytkin sitäpaitsi irrottaa kyllä, mutta vasta tosi alhaalla eikä ihan 100%:Sti. Sen verran kuitenkin, että auton saa käyntiin kytkin pohjassa vaihde päällä, eikä auto ainakaan kauheasti liiku kytkin pohjassa.
Voiko järjestelmässä olla ollut ilmaa viimeiset 35tkm ja ilmakupla silloin tällöin päätyä sylinteriin?
Entäs kytkinpolkimen liikkeen säätö? Onko mersussa semmosta? Sen voisi säätää ääripäähän ja jos kytkimen tuntuma palaa, niin vika ei ole sylinterin falskaamisessa...tajusitteko?
Re: Kytkin ei irrotta W124.. Vanha juttu jo...
Pääsylinteri mielestäni on aika hankalassa paikassa ainakin itse vaihdettavaksi mutta työsylinteri oli helppo vaihtaa itse jos on jokin monttu tai nosturi, ei kannata pelleillä niiden korjaussarjojen kanssa kun uudet sylinterit saa alle sadalla eurolla molemmat, vaihdon yhteydessä kannattaa ilmata kunnolla, ohjeet löytyy foorumilta.
Omassa koslassa vaihdettiin molemmat 420tkm mutta työsylinteri turhaan kun vika oli itse kytkimessä joten torstaina vaihdoin koko kytkimen alkuperäisen 190eur+silmälaakeri 5eur+vaihtotyö 85eur ja kyllä nyt kelpaa ajella.
Omassa koslassa vaihdettiin molemmat 420tkm mutta työsylinteri turhaan kun vika oli itse kytkimessä joten torstaina vaihdoin koko kytkimen alkuperäisen 190eur+silmälaakeri 5eur+vaihtotyö 85eur ja kyllä nyt kelpaa ajella.
Re: Kytkin ei irrotta W124.. Vanha juttu jo...
...jatkoa
mulla oireili ihan samanlain kuin sulla , paitsi että mulla kuului helinä kytkimestä silloin kun kytkinetä ei painettu (siellä pyöri vaikka mitä palasia)
mulla oireili ihan samanlain kuin sulla , paitsi että mulla kuului helinä kytkimestä silloin kun kytkinetä ei painettu (siellä pyöri vaikka mitä palasia)
Re: Kytkin ei irrotta W124.. Vanha juttu jo...
Pääsylinterin vaitamiseksi täytyy irroittaa koelaudan alta verhoilu ja nöyrtymällä polvilleen lattialle. Mutta jos nesteitä ei kulu ei ne sylinten männät vuodakkaan. Jos vuotaa pääsylinteristä valuu auton lattialle ja työsylinteristä maahan kytkinkopan kautta eli nesteet vähenisi. Jos olisi ilmoja vaikuttaisi koko ajan samalla lailla riippumatta olisiko ilma sylinterissä tai putkissa. Eikä se neste kytkimessä lämpene yli 100 asteen jotta siinä oleva vesi höyrystyisi ja aiheuttaisi samallaista polkimen joustamista mitä voi tapahta jarruissa jarrujen lämmetessä ja nesteiden kiehuessa. Jos neste on huonoa ilmenee se jarruissa. Muutakaan mekaanista vikaa joka ilmenisi ajottain ei tule mieleen. Ei siellä ole myöskään mitään säätöjä mitkä vaikuttaisivat polkimen irroituskohtaan.mahannus kirjoitti:Pääsylinteri mielestäni on aika hankalassa paikassa ainakin itse vaihdettavaksi mutta työsylinteri oli helppo vaihtaa itse jos on jokin monttu tai nosturi, ei kannata pelleillä niiden korjaussarjojen kanssa kun uudet sylinterit saa alle sadalla eurolla molemmat, vaihdon yhteydessä kannattaa ilmata kunnolla, ohjeet löytyy foorumilta.
Omassa koslassa vaihdettiin molemmat 420tkm mutta työsylinteri turhaan kun vika oli itse kytkimessä joten torstaina vaihdoin koko kytkimen alkuperäisen 190eur+silmälaakeri 5eur+vaihtotyö 85eur ja kyllä nyt kelpaa ajella.
Lähinnä tulee mieleen koneen öljyvuoto kytkinkoppaan. Se tosin ilmenee selvimmin ensimmäisessä käynnistyksessä seisomisen jälkeen. Tällöin jää kostea kytkinlevy kinni vauhtipyörään vaikka asetelma irroittaakin. Ainakin omassa 800tkm ajetussa käy helposti näin jos käyttää liian notkeita öljyjä kesällä. Itsellä se korjaantuu vaitamalla 15w/40 öljyt ja uhohtamalla koko ongelma.
Jos öljyä vuotaa kytkimeen huomaa sen selvimmin aamulla kun ei saa vielä moottorin seistessä vaihdetta vapaalle jos auto on loivassa mäessä. Tällöin irroitaa kytkinlevy käynnistämällä vaide päällä ja kytkin (+jarru) pohjassa.
Kyllähän ne öljyvuodot ilmenee tietysti lisäksi öljykosteutena kytkinkopan vuotoreissä.
-
Jokko Päivärinne
- Mersumies

- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Kytkin ei irrotta W124.. Vanha juttu jo...
juhaoh kirjoitti: Pääsylinterin vaitamiseksi täytyy irroittaa koelaudan alta verhoilu ja nöyrtymällä polvilleen lattialle. Mutta jos nesteitä ei kulu ei ne sylinten männät vuodakkaan. Jos vuotaa pääsylinteristä valuu auton lattialle ja työsylinteristä maahan kytkinkopan kautta eli nesteet vähenisi. Jos olisi ilmoja vaikuttaisi koko ajan samalla lailla riippumatta olisiko ilma sylinterissä tai putkissa. Eikä se neste kytkimessä lämpene yli 100 asteen jotta siinä oleva vesi höyrystyisi ja aiheuttaisi samallaista polkimen joustamista mitä voi tapahta jarruissa jarrujen lämmetessä ja nesteiden kiehuessa. Jos neste on huonoa ilmenee se jarruissa. Muutakaan mekaanista vikaa joka ilmenisi ajottain ei tule mieleen. Ei siellä ole myöskään mitään säätöjä mitkä vaikuttaisivat polkimen irroituskohtaan.
Lähinnä tulee mieleen koneen öljyvuoto kytkinkoppaan. Se tosin ilmenee selvimmin ensimmäisessä käynnistyksessä seisomisen jälkeen. Tällöin jää kostea kytkinlevy kinni vauhtipyörään vaikka asetelma irroittaakin. Ainakin omassa 800tkm ajetussa käy helposti näin jos käyttää liian notkeita öljyjä kesällä. Itsellä se korjaantuu vaitamalla 15w/40 öljyt ja uhohtamalla koko ongelma.
Jos öljyä vuotaa kytkimeen huomaa sen selvimmin aamulla kun ei saa vielä moottorin seistessä vaihdetta vapaalle jos auto on loivassa mäessä. Tällöin irroitaa kytkinlevy käynnistämällä vaide päällä ja kytkin (+jarru) pohjassa.
Kyllähän ne öljyvuodot ilmenee tietysti lisäksi öljykosteutena kytkinkopan vuotoreissä.
Jep... nyt tulee jo vähän uuttakin asiaa
En usko kuitenkaan koneen öljyvuotoon, sillä kylmänä ja pitkän seisonnankaan jälkeen ei ongelmia ole. Vain pidemmän yhtämittaisen ajon jälkeen. Lisäksi oireiden ilmaannuttua, myös kytkinpoljin menee ihan tunnottomaksi, eli löysäksi.
Eikä näkyvää öljykosteutta ole missään.
Tutkin sen työsylinterin tänään tai huomenna. Uusi maksaa KL:ssä 20Euroa, joten ei olis paha uusia. Samalla sitten vaihtaisin jarrunesteet uusiin.
Re: Kytkin ei irrotta W124.. Vanha juttu jo...
Jaa että löysäksi. Täytyyhän sen nesteen sitten jonnekin "luistaa" tai imeä ilmaa.
Täytyi käydä oikein purkamassa vanha poljinsylinteri ja todeta että tuli kirjoitettua perättömiä. Löytyihän sieltä toinenkin tiiviste männästä. Jos etummainen näistä valskaa käy kuvaamallasi tavalla. Mulla näytti vuotaneen takempi. Se miksi käy näin vain toisinaan niin saattisiko siihen vaikuttaa lämmityslaitteen lämmittvä vaikutus kun ovat tuolla saman toppausen takana tai kuskin erilainen polkaisu polkimesta (hidas polkaisu) jolloin paine ei ehdi levittää vanhaa kulunutta tiivistekumia.
Täytyi käydä oikein purkamassa vanha poljinsylinteri ja todeta että tuli kirjoitettua perättömiä. Löytyihän sieltä toinenkin tiiviste männästä. Jos etummainen näistä valskaa käy kuvaamallasi tavalla. Mulla näytti vuotaneen takempi. Se miksi käy näin vain toisinaan niin saattisiko siihen vaikuttaa lämmityslaitteen lämmittvä vaikutus kun ovat tuolla saman toppausen takana tai kuskin erilainen polkaisu polkimesta (hidas polkaisu) jolloin paine ei ehdi levittää vanhaa kulunutta tiivistekumia.
Re: Kytkin ei irrotta W124.. Vanha juttu jo...
Täytyy lisätä vielä, että tutki se poljinsylinteri kojelaudan alta ,ei sieltä kytkinasetelman käyttösylinteristä moista vikaa voi löytyä jos nesteet ei vähene.
-
Jokko Päivärinne
- Mersumies

- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
...
Putsasin kytkinkopan alareiän ymnpäristön. Tarkkaillaan vuotoa.
Just ajoin 150km, kun käytiin kalalla ja hyvin onnistui vaihdot. Kytkin on kyllä hieman löysä ja ottaa alhaalta, mutta minun sporttiseen ajotyyliin sopii vallan mainiosti tuollainen. Suurin vika on varmaan kyllä vaimon korvien välissä. Tai sitten se temppuilee tosiaan aina vain sillä kunnolla.
Pienemmälle vaihdot vähän takkuilee, mutta tyypillistä vanhalle mersulle. Välikaasua tulee käytettyä luonnostaan.
Nesteet oli maximissa....
Näkyviä vuotoja ei tule jalkatilaan....
PS. Pikkupoika vetäs kunnon kalat kesän alkuun. Joona 4V sai omin voimin ylös 350g "jätti"-ahvenen ja vajaan kilon luupään. Isä joutui olemaan vain ruori -ja haavimiehenä, kun ei isoon rapalaan ottanut tänään.
Joona oli pikkasen innoissaan. Vielä viime kesänä joutui isä kelaamaan alle 100g:n ahvenetkin, kun voimat loppu pikkumieheltä.
Semmosia....
Just ajoin 150km, kun käytiin kalalla ja hyvin onnistui vaihdot. Kytkin on kyllä hieman löysä ja ottaa alhaalta, mutta minun sporttiseen ajotyyliin sopii vallan mainiosti tuollainen. Suurin vika on varmaan kyllä vaimon korvien välissä. Tai sitten se temppuilee tosiaan aina vain sillä kunnolla.
Pienemmälle vaihdot vähän takkuilee, mutta tyypillistä vanhalle mersulle. Välikaasua tulee käytettyä luonnostaan.
Nesteet oli maximissa....
Näkyviä vuotoja ei tule jalkatilaan....
PS. Pikkupoika vetäs kunnon kalat kesän alkuun. Joona 4V sai omin voimin ylös 350g "jätti"-ahvenen ja vajaan kilon luupään. Isä joutui olemaan vain ruori -ja haavimiehenä, kun ei isoon rapalaan ottanut tänään.
Joona oli pikkasen innoissaan. Vielä viime kesänä joutui isä kelaamaan alle 100g:n ahvenetkin, kun voimat loppu pikkumieheltä.
Semmosia....
Tuollainen kytkimen sylinterin vaihto tuli tässä isukin 300D:hen, vm-90 kanssa jokin aika sit eteen, oli sangen hauskaa joskus nostella sitä jalalla ylös kun jäi kokonaan pohjaan..
Työläs juttu ja pari päivää sitä väänsivät hovikorjaajalla että pääsi edes käsiks. Nyt tosin on särmän tuntuinen, sylinterin vastakappale (?) sieltä kans meni vaihtoon..
t. Juhana
Työläs juttu ja pari päivää sitä väänsivät hovikorjaajalla että pääsi edes käsiks. Nyt tosin on särmän tuntuinen, sylinterin vastakappale (?) sieltä kans meni vaihtoon..
t. Juhana
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.




