Ilma lämpenee, käynnistysvieteri pitenee
Ilma lämpenee, käynnistysvieteri pitenee
Ilmiö on ollut olemassa jo pidempään eli kevään kunnolla saavuttua, mutta horisenpa siitä nyt hiukan, kun armoton räkätauti ei päästä noita aivosoluja täysipainoiseen duunintekoonkaan - taitaa tulla nenän kautta pihalle koko kukkakaali
Lieneekö moottorin uumenissa jokin päätään nostava anturihäikkä, ominaisuus vaiko mikä. Kyse on kylmästä koneesta. Kun ulkoilma oli pakkasen puolella, paljon tai vähän, niin auto käynnistyi periaatteella "releen naksaus, nau ja surrrrrrr". Tämä pätee myös nollan seutuvilla ja viiteenkin +asteeseen asti. Eli avaimen kanssa ei arvaa tulla metriä lähemmäs autoa, jos ei ole tarkoitus lähteä mihinkään
Vaan kun on lämpöisempää, niin startti meneekin notta "releen naksaus, nau, nau, nau, nau ja surrrrrr". Vieteriä sellaiset kolmisen sekuntia. Äkkiä luulisi, ettei ulkolämmöllä ole mitään merkitystä, kun kylmää konetta startataan. Vaan näyttää olevan. Onkos tämä taas niitä kuuluisia M103:n venkulointeja, vai täytyisikö tuota pitää oireena jostain elämää suuremmasta tulevasta ilkeydestä.
Lieneekö moottorin uumenissa jokin päätään nostava anturihäikkä, ominaisuus vaiko mikä. Kyse on kylmästä koneesta. Kun ulkoilma oli pakkasen puolella, paljon tai vähän, niin auto käynnistyi periaatteella "releen naksaus, nau ja surrrrrrr". Tämä pätee myös nollan seutuvilla ja viiteenkin +asteeseen asti. Eli avaimen kanssa ei arvaa tulla metriä lähemmäs autoa, jos ei ole tarkoitus lähteä mihinkään
Vaan kun on lämpöisempää, niin startti meneekin notta "releen naksaus, nau, nau, nau, nau ja surrrrrr". Vieteriä sellaiset kolmisen sekuntia. Äkkiä luulisi, ettei ulkolämmöllä ole mitään merkitystä, kun kylmää konetta startataan. Vaan näyttää olevan. Onkos tämä taas niitä kuuluisia M103:n venkulointeja, vai täytyisikö tuota pitää oireena jostain elämää suuremmasta tulevasta ilkeydestä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Tuskin on enää ainakaan bensanpaineista tuo homma kiinni, paitsi jos se paineakku on tiensä päässä. Mutta miten se sitten vaan lämpimällä ilmalla oireilisi? Tietenkin bensa voi höyrystyä konehuoneessa, kun arska siihen porottaa...
Eniveis, samaa vikaa on tuossa coupessa; yli 10 asteen pakkasella saa hädintuskin nykkelin änkettyä aukkoon, kun kone on jo käynnissä. Sen sijaan lämpimällä ilmalla saattaa vaatia jopa viiden sekunnin vieterin ja sittenkin lähtee täristäen viidellä mukilla käyntiin, tosin käynti tasaantuu normaaliksi alta aikayksikön. Samaa vikaa oli myös 325-Bemarissa, helteellä vieteri oli ainakin puolet pidempi ja loppujen lopuksi lähti käyntiin mustan pöllähdyksen saattelemana.
Toinen vaihtoehto voisi olla, että imuilma-anturi antaa kompuutterille hieman väärää informatsioonia, jos se meinaan on muhinut siellä konepellin alla about 50 asteen lämmössä ja imuilma on kuitenkin jotain 20 asteista. Mistäs näitä tietää, kunhan arvailen. Mutta todennäköisesti ihan normaalia, ei kannata huolestua.
Mieluummin kannattaa keskittää huomio niihin kylki + kromikuppiin, irvistäviin paneeleihin ja jeesusteippi-virityksiin.
Eniveis, samaa vikaa on tuossa coupessa; yli 10 asteen pakkasella saa hädintuskin nykkelin änkettyä aukkoon, kun kone on jo käynnissä. Sen sijaan lämpimällä ilmalla saattaa vaatia jopa viiden sekunnin vieterin ja sittenkin lähtee täristäen viidellä mukilla käyntiin, tosin käynti tasaantuu normaaliksi alta aikayksikön. Samaa vikaa oli myös 325-Bemarissa, helteellä vieteri oli ainakin puolet pidempi ja loppujen lopuksi lähti käyntiin mustan pöllähdyksen saattelemana.
Toinen vaihtoehto voisi olla, että imuilma-anturi antaa kompuutterille hieman väärää informatsioonia, jos se meinaan on muhinut siellä konepellin alla about 50 asteen lämmössä ja imuilma on kuitenkin jotain 20 asteista. Mistäs näitä tietää, kunhan arvailen. Mutta todennäköisesti ihan normaalia, ei kannata huolestua.
Mieluummin kannattaa keskittää huomio niihin kylki + kromikuppiin, irvistäviin paneeleihin ja jeesusteippi-virityksiin.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Taitaa olla niitä ominaisuusjuttuja, nimittäin M102 tekee ihan samaa. Kylmänä laakista ja kaikilla, mutta annas olla puolilämpimänä tai auringonpolttama, silloin vaatiikin hieman pidemmän veivin ja rykii hetkenaikaa kolmella. Tosin jälkimmäiseen voi osaltaan vaikuttaa ne elämänsä ehtoopuolella olevat ja pätkäajolla pilatut boschin nelikärkiset.
Mutta yhtäkaikki, oma tulkintani ja se mitä olen asiasta eräitä haastatellut on, että puoli-/käyntilämmin moottori vaati pitemmän veivin juuri kylmäkäynnistyssuuttimen off-asennon ja polttoaineen höyrystymisen vuoksi.
Niin ja onhan ohjekirjassakin asiaan liittyvä lausahdus:
Kun jäähdytysnesteen lämpötila on erittäin korkea, voidaan käynnistysaikaa lyhentää painamalla kaasupoljin hitaasti pohjaan käynnistämisen aloittamisen jälkeen.
Mutta yhtäkaikki, oma tulkintani ja se mitä olen asiasta eräitä haastatellut on, että puoli-/käyntilämmin moottori vaati pitemmän veivin juuri kylmäkäynnistyssuuttimen off-asennon ja polttoaineen höyrystymisen vuoksi.
Niin ja onhan ohjekirjassakin asiaan liittyvä lausahdus:
Kun jäähdytysnesteen lämpötila on erittäin korkea, voidaan käynnistysaikaa lyhentää painamalla kaasupoljin hitaasti pohjaan käynnistämisen aloittamisen jälkeen.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Ei ole bensanpaineista kiinni, tässä alkaa olla aivan muunlaisia paineita juuri yllämainituista syistä. Voi kuinka helppoa olisikin soittaa agentille Saksaan ja käskeä kaveria laivaamaan vetreä ja virheetön W140 ensimmäiseen lauttaan ja päästää Daami osa-aikaiselle varhaiseläkkeelle Mutta eihän muutama pintakuppa vanhaa rouvaa sisimmältään vielä huonoksi tee, sehän on vain elettyä elämää sanoi entinen hutale, kun värkkiänsä meni kirurgille kiristyttämäänPasi M. kirjoitti:Tuskin on enää ainakaan bensanpaineista tuo homma kiinni...
Mieluummin kannattaa keskittää huomio niihin kylki + kromikuppiin, irvistäviin paneeleihin ja jeesusteippi-virityksiin.
Vehoniemellä olit varsin selvän oloinen, joten et liene nähnyt kahtena - eipä siis puhuta pluraalissa . Vain yksi paneeli irvistää. Vain yksi jeesusteippi on puskurin kulmapalan ruosteviillon peittona. No kylkikuppia on useampia
Millähän kepulikonstilla sitä pääsisi homman syrjästä kiinni. No se on jossain vaiheessa aloitettava ja varaamalla tiukka maaluuaika A:lle on paras pakkokeino saada hommalle deadline.
Noita sisäosia laittelisi ja kohentelisi vaikka kuinka, mutta siellä ei enää ole mitään tehtävää., jos nyt kattoverhouksen vielä puunaisi. Tai jos monitoimiviiksen vaihtaisi, kun vanhasta on yhden syrjän symbolit päässeet vähän kulumaan...
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Sillä on mennyt varmaan liikaa päähän se oma projektiKaapo kirjoitti:
Vehoniemellä olit varsin selvän oloinen, joten et liene nähnyt kahtena - eipä siis puhuta pluraalissa
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Itse asiassa niin kauan tässä päästään kuittailun puolelle, kun omat laitteet ovat liikenteessä ja 260SE osina. Sen jälkeen onkin jo vähän huonompaa Toinen vaihtoehto on ajella enemmän iltahämärissä, niin pikku naarmut eivät paista niin selvästi silmään. Vehoniemen huikaisevan aurinkoinen kelihän oli niin paljastava, että pintavikoja olisi näkynyt tehdasuudestakin autostaPetri M. kirjoitti: Sillä on mennyt varmaan liikaa päähän se oma projekti
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Huono käynnistyvyys lämpimänä voi johtua kuluneista suuttimista, eivät pidä paineita. Jonkin verran auttaa, jos starttaa kaasu pohjassa.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ken käski karauttaa siihen piäoven eteen. Kun vähän syrjemmässä miltei jo metsähallituksen puolella rinteessä kuusipuun alla oli kovasti paljon hämärämpää...Kaapo kirjoitti:Vehoniemen huikaisevan aurinkoinen kelihän oli niin paljastava, että pintavikoja olisi näkynyt tehdasuudestakin autosta
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: Ilma lämpenee, käynnistysvieteri pitenee
Samma här. Ja mitä pidempään auto seisoo nokka kohti aurinkoa, sen pidempi on pinna. Eilen seisoi omakin pruutta ( ), siis auto aurinkossa koko työpäivän eli kymmenkunta tuntia. Nokkapelti oli polttavan kuuma, vaikka ilma nyt ei helteinen ollutkaan. Sitähän piti piru oikein ottaa toinen starttauskerta ennen kuin lähti pannu tulille.Kaapo kirjoitti:Vaan kun on lämpöisempää, niin startti meneekin notta "releen naksaus, nau, nau, nau, nau ja surrrrrr". Vieteriä sellaiset kolmisen sekuntia. Äkkiä luulisi, ettei ulkolämmöllä ole mitään merkitystä, kun kylmää konetta startataan. Vaan näyttää olevan. Onkos tämä taas niitä kuuluisia M103:n venkulointeja, vai täytyisikö tuota pitää oireena jostain elämää suuremmasta tulevasta ilkeydestä.
Kyllä vahvasti veikkaan että joku anturi sitä vaan luulee ilmaa + konetta todellista lämpimämmäksi.
Vanha konsti on parempi kuin nussillinen uusia, though. Eipä ole juuttuva...siis muuttuvakurkkuisella Strombergilla varustettu W123 moksiskaan vaikka olisi keli mikä. Ainoastaan viime suvena piti kuuman koneen kanssa vähän painaa kaasua että lähti käyntiin -- oli nimittäin ilmanlämpö 32, takana 150 km maantieajoa ja auto seissyt kolme varttia aurinkoisella parkkiksella. Silloin saa 20-vuotiaan koneen starttivieteri olla vähän tavallista pidempi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ei se ollut Ken. Karautuskäskyn antaja oli sisäinen ääni, joka juttelee Kaapolle silloin tällöin ja käskee tehdä kaikenlaisia asioita. Tällä erää äänen nimi oli Laiskuus. Tällä oli myös Tarkkaavaisuus-niminen pikkuveli, joka istui toisella olkapäällä. Se ilmoitti, että vapaita parkkiruutuja inhimillisellä säteellä on vain yksi ja juuri paraatioven edessä .M.K kirjoitti: Ken käski karauttaa siihen piäoven eteen. Kun vähän syrjemmässä miltei jo metsähallituksen puolella rinteessä kuusipuun alla oli kovasti paljon hämärämpää...
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Joo, ei tässä vielä leukojaan parane repiä ennenku näkee minkämoista jälkeä tuolla Teiskon korvessa on syntynyt parin viime viikon aikana. Todennäköisesti on siistimpi kuin ennen maalausta mutta kuinka paljon, on arvoitus. Eipä ole peltiäijästä kuulunut hönkäsen pöläystä kahteen viikkoon, liekö vielä edes aloittanut koko savottaa.
Seuraavaksi tarvis rakentaa tohon pihaan väliaikainen autokatos, jossa on hyvä koota ja ruostesuojailla kiesiä. Ja uusi maalipinta on siellä suojassa sateelta, linnunpaskoilta ja koivu-skismalta ainakin ensimmäisen kuukauden ajan.
Seuraavaksi tarvis rakentaa tohon pihaan väliaikainen autokatos, jossa on hyvä koota ja ruostesuojailla kiesiä. Ja uusi maalipinta on siellä suojassa sateelta, linnunpaskoilta ja koivu-skismalta ainakin ensimmäisen kuukauden ajan.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Linnunläjät ovat koostumukseltaan, ainakin joillain lajeilla, todellista maalinpoistoainetta. Varsinkin punaiselle värille paska on melkoista myrkkyä, kerran mökillä pääskyt ruikkivat punakan Unon katolle köntsät ja eihän niitä kukaan huomannut muutamaan päivään siivota.Pasi M. kirjoitti: Ja uusi maalipinta on siellä suojassa sateelta, linnunpaskoilta ja koivu-skismalta ainakin ensimmäisen kuukauden ajan.
Maaliin jäi pysyvät "kusenpolttamat" läiskät. Sittemmin autot on glymmattu tai SoftDiamond-käsitelty, joten enää ei niin suurta vahinkoa pääse tapahtumaan - josko kohta Fiuden kohdalla vahingon suuruun on muutenkin niin ja näin
Koivun smegma vasta pirullinen onkin. Joskaan se ei pintaa pilaa, niin sitä veemäisempi sitä on putsailla pois. Siis vastamaalattu peli tosiaan suojaan.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85