Vihdoin ja viimein sain skannattua sen ajat sitten lupaamani suomenkielisen W126-esitteen.
Joten, W126-miehet ja muut kiinnostuneet, brosyyri löytyy nyt digitaalisessa muodossa täältä.
Kuvat on tommosia about 200-500 kilosia, joten motukkamiehetkin voivat niistä nauttia.
Voi vitsi, nyt muistin että mullahan on ollut tuollainen! Voi kurjuus, penskana (ala-asteikäisenä) tuli leikeltyä tuosta nuo suurimmat kuvat ja laitoin huoneen seinälle ja kaapin oveen... voi että on pitänyt olla hölmö. Kyllä nyt korpeaa...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Timo L. kirjoitti:Voi vitsi, nyt muistin että mullahan on ollut tuollainen! Voi kurjuus, penskana (ala-asteikäisenä) tuli leikeltyä tuosta nuo suurimmat kuvat ja laitoin huoneen seinälle ja kaapin oveen... voi että on pitänyt olla hölmö. Kyllä nyt korpeaa...
Sama moka tuli tehtyä upeille klassisille W123 ja W126 esitelehdille, harmi kyllä, mutta kaikki on tallessa, mutta osina...
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Tuo taitaa olla aikoinaan oikein Vehosta haettu läpyskä, jos se nyt yhtään sen arvoa nostaa. Mutta muistaakseni vuoden -88/89 TM:ssä oli samantapainen SL-esite (hulluina vuosina juu, eipä ole sen jälkeen enää näkynyt moisia). Tarvii se ottaa seuraavaksi työn alle, jahka sen löydän tuolta vinttien kätköistä.
On muuten noita TM:iä aina 50-luvulta lähtien, niin voisi joskus noita vertailuja jne. skannailla myös. Ainakin se 60-luvun TM oli mukavaa luettavaa, jossa oli 600 Pullmanin (vai oliko se 6.3:sen) koeajo.
Toiveita saa esittää, jota sitten yritän toteuttaa mahdollisuuksien mukaan. Onneksi olen sentään jossain vaiheessa kerännyt noita MB-juttuja sisältäviä TM:iä samaan kasaan...
Niinhän niitä oli, myös W201-faceliftin esitteitä lehtien välissä. Ja aikoinaan taloon tuli oikein käsin allekirjoitettuja kutsuja tutustumaan W201:een ym. uusiin malleihin .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Pasi M. kirjoitti:Tuo taitaa olla aikoinaan oikein Vehosta haettu läpyskä, jos se nyt yhtään sen arvoa nostaa. Mutta muistaakseni vuoden -88/89 TM:ssä oli samantapainen SL-esite (hulluina vuosina juu, eipä ole sen jälkeen enää näkynyt moisia)
Mulla on muuten myös toi SL:n esite. Olihan se pakko kaivaa esille ja lukasta läpi
Hienoa Pasi M!
Tässähän pääsee hienostuneeseen 126-tunnelmaan ihan näytön ääressä.
On se vaan kaunis auto
Mullakin pari uudempaa Mersun esitettä: Tuulilasin välissä ollut uudistetusta 124:sta '91, C-sarjasta ja kaunis vahapintainen esite jostain isosta kuorma-automallista..
Timo L. kirjoitti:Niinhän niitä oli, myös W201-faceliftin esitteitä lehtien välissä. Ja aikoinaan taloon tuli oikein käsin allekirjoitettuja kutsuja tutustumaan W201:een ym. uusiin malleihin .
Jep. W201:n esite on löytynyt TM:n välistä, muistelen myös nähneeni w124:n vastaavan. Ja tietysti ne w115 ja w123-mallien "Todennäköisesti tämä auto on liikenteessä vielä 199jotain"... mainokset. Ja sitten ne kuvat ja tekstit, joissa esitellään esim: w123:n ruostesuojausta.
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
260 E W124 kirjoitti:tuollainen olisi kiva myös W124 Mallista.
Löytyy saksankieliset ensiesittelyesitteet (mikä sana!) v. 1984 ja 1985, bensa ja diesel.
P.S. Bensaesitteissä 260-ja 300-mallien tehoiksi on ilmoitettu tasaluvut 170 ja 190 hv.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
jep, olis tosi jos joku viitseliäs jaksais nähä vaivaa ja skannata w124 koeajoja jne. nettiin , ja vielä kun ois suomalaisten kirjoittelemia, Tekniikan maailma ym...
Timo L. kirjoitti:
P.S. Bensaesitteissä 260-ja 300-mallien tehoiksi on ilmoitettu tasaluvut 170 ja 190 hv.
Joo Vuonna 1987 260 E mallin teho laski 170 hv => 166 hv , Mulle huono tuuri !! Hävis 4 hv taivaan
tuuliin .
Liittyi ilmeisesti siihen että kat versio tuli mukaan ja
ja puristus suhde muuttui 10 => 9,2
Katissahan tehoa oli "enään" 160 hv .
(300 E :n teho laski 190 hv => 188 hv :seen )
Viimeksi muokannut Automatic260E, Ma 19.05.2003 23:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Timo L. kirjoitti:P.S. Bensaesitteissä 260-ja 300-mallien tehoiksi on ilmoitettu tasaluvut 170 ja 190 hv.
Kyllä noissa 3-satasissa 85/86-malleissa oli tuo 190hv ja itseasiassa silloin oli myös tuo 188hv versio. Kuitenkin vuodesta -87 lähtien oli myynnissä ainoastaan tuo 188hv versio. Mitäköhän eroa noissakin kahdessa sitten on?
Timo L. kirjoitti:P.S. Bensaesitteissä 260-ja 300-mallien tehoiksi on ilmoitettu tasaluvut 170 ja 190 hv.
Kyllä noissa 3-satasissa 85/86-malleissa oli tuo 190hv ja itseasiassa silloin oli myös tuo 188hv versio. Kuitenkin vuodesta -87 lähtien oli myynnissä ainoastaan tuo 188hv versio. Mitäköhän eroa noissakin kahdessa sitten on?
Se ero että puristus suhde muuttui 10 => 9,2
liittyi kat version tuloon
(niinkuin tuossa taisin kertoa aikaisemmin)
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Joo mullakin on pari esitettä. n. 40-sivunen suomenkielinen aiheena 380se/sel ja 500se/sel eli tuolta pyykkilauta ajalta ja saksankielinen aiheena 260-560 jossa oli osa samoja kuvia kun pasi m. suomenkielisessä vastineessa. Ja niin löytyy hyllystä vielä vehon suomenkielinen esittelyvideo aiheena s-sarja(w126).
Timo L. kirjoitti:P.S. Bensaesitteissä 260-ja 300-mallien tehoiksi on ilmoitettu tasaluvut 170 ja 190 hv.
Kyllä noissa 3-satasissa 85/86-malleissa oli tuo 190hv ja itseasiassa silloin oli myös tuo 188hv versio. Kuitenkin vuodesta -87 lähtien oli myynnissä ainoastaan tuo 188hv versio. Mitäköhän eroa noissakin kahdessa sitten on?
Kiitti W126-brosarista! Parin hepan tehoero syntyi siitä, että 188 hv versio kelpuutti myös lyijyttömän ja siinä on kat-valmius.
Nyt kun brosari tuli myös lukaistua, niin selkeää juttuahan tuo oli. Mutta mitä mahtaa mekuteerata tämä "elektronisella muistilla varustettu sähköisen kattoluukun nostolaite"
Kyllä Daamista tuollainen luukku löytyy ja vieläpä herrasversiona eli myös tilttitoiminnolla elikä takaosan erillisellä nostomahdollisuudella täydennettynä. Mutta enpä minä mitään muistitoimintoa osaa siitä houkutella esiin. Mahtaa kenelläkään olla tuosta tarkempaa tuntumaa. Ohjekirja ei kerro muistitoiminnosta mittään.
PS. Näistä artikkeliasioista sen verran, että näkyi hyllyssä olevan melko täysimittainen selonteko OM617-koneiden eli viisipyttyisten kehityskaaresta ennen OM602 / 250D W124:n aikakautta. Kaikki tekniset tiedot ovat. Tiesittekö, että moottorikoodien mukaan (esim. 617.912, 617.950, 617.951 jne) laskettuna viisipyttyistä valmistettiin peräti seitsemänä eri versiona
Asiahan on enemmän kuin kannatettava, esitesivusto varsinkin on kiinnostava ajatus -> semminkin kun erilaisista koeajoissa ja vertailutesteissä Mersuja myös saatetaan arvostella, mutta esitteistä saa sentään lukea aivan häpeämätöntä kehuskelua
Jukka N. kirjoitti:Mutta mitä mahtaa mekuteerata tämä "elektronisella muistilla varustettu sähköisen kattoluukun nostolaite"
Hmm... Sitä määkin ihmettelin. Ei tuossa meikäläisen W124:ssakaan ainakaan sellaista ollut tai sitten en vaan yksinkertaisesti osannut sitä käyttää (ihan niinku noita penkin säätöjäkään ).
Ehkä se oli joku kuolleena syntynyt idea, jota ei loppujen lopuksi saatu toteutettua. Ehkä ne laittoi sen tohon brosyyriin vaan myyntiä lisäämään.
Vaan minkähänmoinen mahtaa olla kattoluukun muistitoiminto? Neverhöörd. Jonkin penkin muistin nyt sentään ymmärtää...
Vaikka eipä ole Mercedes-pienoistietokoneitakaan paljoa näkynyt ainakaan Suomi-autoissa. Mikähän tekninen huippukeksintö sekin on? Varmaan joku kahden markan laskuri, johon syötetään ajomatka ja matkanopeus, joiden perusteella se tekee huiman laskelman ajan kulutuksesta.
Kyllä se luukku liikkuu vain sen verran kuin nappia pidetään pohjassa / edessä / takana. Taitaa olla panovihre tai käännöskukkanen koko juttu
W126:n ajotietokoneesta oli juttua jollakin nettisaitilla kuvineen päivineen ja erinomaisen sekavalta homma silloin näytti. Ja maksoi vallan perkuleesti, noin muistin mukaan. Se että kone antoi tiedoksi peräti ajomatkan, keskikulutuksen ja -nopeuden ja jotain muutakin sälätietoa oli tuollon olevinaan kovakin juttu, mutta eipä tänään. Mutta vielä '99-mallisen T4:nkin esitteessä muistettiin rinta kaarella kehuskella samat tiedot antavalla härvelillä - Mersu nyt vain sattui tuomaan tuonkin vermeen markkinoille jo viisentoista vuotta aikaisemmin.
Kyllä ameriikanautoissa on varmasti ollut jonkinlaisia laskureita jo muinoin, mutta tuonaikaisella tekniikalla olisi tarvittu perävaunuun pakattava tietokoneyksikkö, että sillä olisi päästy edes 15 vuoden takaisen ajotietokoneen laskentakapasiteettiin. Eikä Mersun sovellus aiheesta muutenkaan ollut edes ensimmäisiä laatuaan.
Eipä tuollaista ole osannut kaivata, vaikka edellisissä autoissa noita on ollutkin. Antavat vähän sellaista nippelitietoa, oikeastaan ainoa käyttökelpoinen informaatio on jäljellä oleva ajomatka olemassa olevalla bensamäärällä. Ja senkin tiedon kanssa tulisi todennäköisesti leikittyä äärirajoille - ja jäätyä tielle 30 asteen pakkasessa 40 km lähimmästä asutuksesta aamukolmelta ja tietenkin ilman kännykkää
Jukka N. kirjoitti:W126:n ajotietokoneesta oli juttua jollakin nettisaitilla kuvineen päivineen ja erinomaisen sekavalta homma silloin näytti. Ja maksoi vallan perkuleesti, noin muistin mukaan. Se että kone antoi tiedoksi peräti ajomatkan, keskikulutuksen ja -nopeuden ja jotain muutakin sälätietoa oli tuollon olevinaan kovakin juttu, mutta eipä tänään.
Niksipirkka iskee taas:
Ruuvaa vaarivainaan helmitaulu kojelautaan kiinni, niin saat diy-ajotietokoneen. Teknistä ulkonäköä voit lisätä esim. Bebekin ohjelmoitavalla vilkkuledisarjalla. Screenin valaistuksen voit hoitaa kätevästi tuikku-kynttilällä ja äänitehosteet voi toteuttaa laittamalla ampiaisen tulitikkuaskiin.
Miksi maksaa turhasta, kun itsekin voi nikkaroida kaikkea kätevästi?
Kiksipirkaa sitten vaan. Minä opin vaarilta helmitaulun näpelöinnin sijasta aivan toisenlaisen kirjanpito- ja laskentamenetelmän. Sängyn alle laitetaan litrainen maitotölkki, joka leikataan päästään auki. Jokaisen "tempun" jälkeen tölkkiin tipautetaan yksi herne. Kun tölkki on täynnä ja siitä saa kunnollisen sopan, on aika vaihtaa nuorempaan.....
Jukka N. kirjoitti:Nyt kun brosari tuli myös lukaistua, niin selkeää juttuahan tuo oli. Mutta mitä mahtaa mekuteerata tämä "elektronisella muistilla varustettu sähköisen kattoluukun nostolaite"
Villi arvaus. Voisko se tarkoittaa, sitä mistä joku taannoin jutteli. Eli lukittaessa ovet, kattoluukku sulkeutuu. Jos on vain käännös tommonen.
No se pitää testata heti kun tästä pääsee auton äärelle. Luukku on tullut muuten aina suljettua ennen auton lukitsemista. Saas nähdä - vaikka tuntuisi, että nämä keskuslukituksen kautta sulkeutuvat ikkunat ja kattoluukut tulivat vasta 90-luvun puolivälin jälkeen ja silloinkin Bemariin ennen Mersua. Jenkit sitten ovat luku erikseen, kait niillä on ollut moisia jo 70-luvulla
Vehkeen nimi on saksaksi muistaakseni tosiaan "Reiserechner" tjsp. Mikäli näin oikein, ainakin "W126":n 300 SE:n käyttöohjekirjassa neuvotaan käyttämään myös tuota varustetta? Sieltä varmaan ilmenee toiminnotkin, jotka eivät muistaakseni kovin hääppöisiä olleet.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi