Testi: Fortekäsittely + astetta parempi öljy
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Testi: Fortekäsittely + astetta parempi öljy
Turbomoottorissa kovemman kuormituksen jälkeen lämpimällä ilmalla öljynpaineet tahtoivat laskea 1,2-1,3 bariin. Normaalin hitaan ajon jälkeen pysyivät 2:ssa ja moottoritie ajon jälkeen 1,5:ssä.
Ennen turboa paineet olivat aina 1,8-2,2 bar. Öljynä on käytetty aina Castrol Magnatech 5W40.
Koneen ääni on ollut hieman ruma. Tyhjäkäynnillä nostimet ovat naputtaneet ja tuntui sitä kolinaa tulleen muualtakin.
Eilen tein forte-käsittelyn, jonka jälkeen laitoin koneeseen astetta paremmat castrolit RS 0W40. Öljyä oli koneessa noin 5 litraa (tikusta päätellen). Kaadoin ohjeen vastaisesti vain 400ml fortea öljyn sekaan. Olisi pitänyt kaataa 500ml. En usko, että tuolla on vaikutusta.... Kiristin kaasuvaijeria niin, että kuuman öljyn paineet nousivat 3bariin, eli ehkä n. 1000 kierokseen. Auto kävi siten 30minuuttia itsekseen pihalla. Lopuksi normaali öljynvaihto.
Tulokset:
Tyhjäkäyntiääni lämpimänä hiljeni. Kylmänä ei juurikaan eroa äänessä. Moottorin äänet kuormittaessa hiljenivät...tämä oli outoa, mutta ero on korvin kuultava. Varsinkin pintakaasulla hiljaa ajaessa, ääni on paljon hiljaisempi.
Öljynpaineet tippuvat edelleen kovan ajon jälkeen 1,5:een, mutta sen alle ei saa menemään millään. Normaalin ajon jälkeen paineet jää pitkälle yli 2:den. Työmatka on minulla 3km ja normaalisti perillä on paineet olleet 2. Tänä aamuna paineet oli ~2,8, vaikka ajo oli normaalia rajumpaa. Koneen lämpötila oli noussut normaaliin 82-83:een (80-termari).
Käynnistettäessä, oli kone sitten kuuma tai kylmä, niin paineet nousee 3 kertaa nopeammin. Tämä viittaisi öljypumpun aikaisempaan tukkoisuuteen....liekkö forte sitten auttanut?
Jokatapauksessa moottori toimii nyt hiljaisemmin ja öljynpaineet on kovemmat. Sitä en tiedä, johtuuko tämä paremmasta öljystä vai forte-käsittelystä.
Kaadoin eilen vadissa olleet jäteöljyt kanistereihin.... Ja siellä pohjalla oli sitä mönjää aivan sairaasti. Hirveetä lietettä... kyllä sieltä koneesta siis jotain irtosi.
Ennen turboa paineet olivat aina 1,8-2,2 bar. Öljynä on käytetty aina Castrol Magnatech 5W40.
Koneen ääni on ollut hieman ruma. Tyhjäkäynnillä nostimet ovat naputtaneet ja tuntui sitä kolinaa tulleen muualtakin.
Eilen tein forte-käsittelyn, jonka jälkeen laitoin koneeseen astetta paremmat castrolit RS 0W40. Öljyä oli koneessa noin 5 litraa (tikusta päätellen). Kaadoin ohjeen vastaisesti vain 400ml fortea öljyn sekaan. Olisi pitänyt kaataa 500ml. En usko, että tuolla on vaikutusta.... Kiristin kaasuvaijeria niin, että kuuman öljyn paineet nousivat 3bariin, eli ehkä n. 1000 kierokseen. Auto kävi siten 30minuuttia itsekseen pihalla. Lopuksi normaali öljynvaihto.
Tulokset:
Tyhjäkäyntiääni lämpimänä hiljeni. Kylmänä ei juurikaan eroa äänessä. Moottorin äänet kuormittaessa hiljenivät...tämä oli outoa, mutta ero on korvin kuultava. Varsinkin pintakaasulla hiljaa ajaessa, ääni on paljon hiljaisempi.
Öljynpaineet tippuvat edelleen kovan ajon jälkeen 1,5:een, mutta sen alle ei saa menemään millään. Normaalin ajon jälkeen paineet jää pitkälle yli 2:den. Työmatka on minulla 3km ja normaalisti perillä on paineet olleet 2. Tänä aamuna paineet oli ~2,8, vaikka ajo oli normaalia rajumpaa. Koneen lämpötila oli noussut normaaliin 82-83:een (80-termari).
Käynnistettäessä, oli kone sitten kuuma tai kylmä, niin paineet nousee 3 kertaa nopeammin. Tämä viittaisi öljypumpun aikaisempaan tukkoisuuteen....liekkö forte sitten auttanut?
Jokatapauksessa moottori toimii nyt hiljaisemmin ja öljynpaineet on kovemmat. Sitä en tiedä, johtuuko tämä paremmasta öljystä vai forte-käsittelystä.
Kaadoin eilen vadissa olleet jäteöljyt kanistereihin.... Ja siellä pohjalla oli sitä mönjää aivan sairaasti. Hirveetä lietettä... kyllä sieltä koneesta siis jotain irtosi.
Re: Testi: Fortekäsittely + astetta parempi öljy
http://www.tecalemit.fi/uutiset/forte.asp se #16Day Downhill kirjoitti:Kaadoin eilen vadissa olleet jäteöljyt kanistereihin.... Ja siellä pohjalla oli sitä mönjää aivan sairaasti. Hirveetä lietettä... kyllä sieltä koneesta siis jotain irtosi.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Hiomo Kantanen Kankitiellä.hannes kirjoitti:minunkin olis tarkoitus tehdä forte käsittely, mutta mistä jyväskylästä saa forte tuotteita, olis hyvä jos joku vois vihjata ,että ei tarviis kierrellä/soitellä ympäriinsä ?
Maksaa 27Euroa. Saa kaikkia forte-tuotteita. Tuota öljymömmöä ei tahdo löytyä oikein mistään normaalisti. Tahtovat aina itse tehdä käsittelyn eivätkä myy "ulos".
Re: Testi: Fortekäsittely + astetta parempi öljy
Kuin turvallinen tuo käsittely on? ,
teiin kerran vanhalle bensa-autolle samanlaisen forte käsittelyn (kone oli väljä ja lsaattoi olla rengas poikki etukäteen) , tulos oli valitettavasti se että kesken käsittelyn koneen alakerrasta hirtti laakeri kiinni.
kun avasin koneen oli siellä männänrengas katki yhdestä sylinteristä.
mutta aine ainakin tuntuu tehokkaalta, en kyllä hyvintoimivaan koneeseen ilman harkintaa laittaisi.
teiin kerran vanhalle bensa-autolle samanlaisen forte käsittelyn (kone oli väljä ja lsaattoi olla rengas poikki etukäteen) , tulos oli valitettavasti se että kesken käsittelyn koneen alakerrasta hirtti laakeri kiinni.
kun avasin koneen oli siellä männänrengas katki yhdestä sylinteristä.
mutta aine ainakin tuntuu tehokkaalta, en kyllä hyvintoimivaan koneeseen ilman harkintaa laittaisi.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Testi: Fortekäsittely + astetta parempi öljy
...hui älä pelottelemahannus kirjoitti:Kuin turvallinen tuo käsittely on? ,
teiin kerran vanhalle bensa-autolle samanlaisen forte käsittelyn (kone oli väljä ja lsaattoi olla rengas poikki etukäteen) , tulos oli valitettavasti se että kesken käsittelyn koneen alakerrasta hirtti laakeri kiinni.
kun avasin koneen oli siellä männänrengas katki yhdestä sylinteristä.
mutta aine ainakin tuntuu tehokkaalta, en kyllä hyvintoimivaan koneeseen ilman harkintaa laittaisi.

Aikoinaan väljään 300D:hen suosittelivat nimenomaan forte käsittelyä paikallisella oil-boisilla ja olisivat mielellään tehneet sen. Auto vei öljyä yli litran tonnille ja kerroin sen liikkeessä. Ei uskoisi niitten ottavan riskiä asiassa.
kaveri tehnyt satoja käsittelyjä fortella ja ei mitään ongelmia, itse olen tehnyt kolmeen autoon ja ei mitään ongelmia, kahdesta ooppelista loppui nostajien naputus
, samoin vuotava polttoaine suutin korjautui kun putsattiin polttoainepuoli.
Mersussa en huomannut vaikutusta öljy/polttoainepuolen putsauksessa, ehkä nyt öljyt pysyy kirkkaampina.
Tuo paineiden nopeampi nousu johtuu noista paremmista öljyistä.

Mersussa en huomannut vaikutusta öljy/polttoainepuolen putsauksessa, ehkä nyt öljyt pysyy kirkkaampina.
Tuo paineiden nopeampi nousu johtuu noista paremmista öljyistä.
Konalassa ,olikohan Ristipellontiellä on autokorjaamo josta löytyy Fortea jos osaa kassalla kysyä.( purnukat on korjaamon puolellatuti kirjoitti:Siis mikä aine kyseessä?? mistä saa pääkaupunkiseudulla ja sopiiko tälläiseen wanhukseen? 280 kone jostain 70-80-luvun taitteesta...

" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
W124 230kat-88
http://www.forte-nwe.com/FIN/index.htmltuti kirjoitti:Siis mikä aine kyseessä?? mistä saa pääkaupunkiseudulla ja sopiiko tälläiseen wanhukseen? 280 kone jostain 70-80-luvun taitteesta...
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm