Bensapumpusta...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
limppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:14
Paikkakunta: Ylöjärvi

Bensapumpusta...

Viesti Kirjoittaja limppu »

Heipä hei, voiko w201 2.0 E :n söhköisen bensapumpun korvata mekaanisella tarvikepumpulla? Auto on vuosimallia 89 ja ruiskulla varustettu! Ja jos joku avaisi vähän tuota käsitettä sähköinen pumppu ja miksi tässä kyseisessä autossa sellainen on...

T: JP
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

tarkoittaako "söhkönen" = sökö? vai oliko kirkoitushärö?

kuitenkin jos kyseessä sähköinen pumppu, luulen että ei pelaa mekaanisella...taitaa ruisku tarvita paineen ennen starttia jo?

oletan ihan maalaisjärjellä (espoolainen) että ruisku tarttee painetta todellakin ennen starttia jotta starttisytytyksessä olisi oikeissa paikoissa bensiinit....

fiksummat korjaa....
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ei voi korvata. KE/K-jetronic, joka on polttoainejärjestelmän nimi vaatii sen noin 5 baria painetta toimiakseen kunnolla.

Bilteman ruiskulle tarkoitettu tarvikepumppukaan ei tuota riittävästi.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Huikko kirjoitti: Bilteman ruiskulle tarkoitettu tarvikepumppukaan ei tuota riittävästi.
kyllä tuottaa... mulla oli 1 ainut pumppu ke-jetin aikana ja hyvin pelas... olikohan se nyt sitten se 52-203 bilteman numerona niistä pumpuista :roll: testasin tuota megaa asentaessani ja yli 7 bar. se lykkää painetta, tuotto on lisäksi melkein tuplat mersun vakioihin verrattuna...

biltemassa on tietysti monenlaista pumppua myynnissä, eli jos tilaat efi ruiskun pumpun, niin se ei pelitä k/ke- jetissä, kun niistä useimmat tekee vain 3 bar. painetta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
limppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:14
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja limppu »

W210E kirjoitti:tarkoittaako "söhkönen" = sökö? vai oliko kirkoitushärö?

kuitenkin jos kyseessä sähköinen pumppu, luulen että ei pelaa mekaanisella...taitaa ruisku tarvita paineen ennen starttia jo?

oletan ihan maalaisjärjellä (espoolainen) että ruisku tarttee painetta todellakin ennen starttia jotta starttisytytyksessä olisi oikeissa paikoissa bensiinit....

fiksummat korjaa....
Jees, siis sähköinen! :D

Ja kiitoksia vastauksista.

Ongelma on nimittäin se että ilmeisesti bensapumpun rele ruvennut reistailemaan. Aluksi rele toimi satunnaisesti, alkoi toimimaan kun kopautteli ja heilutteli relettä. Nyt ei enään inahdakkaan ja auto ei käynnisty...

Ajatuksena oli siis ostaa juurikin Biltemasta mekaaninen pumppu ja ohittaa rele ja sähköpumppu...

Voisiko bensapumpulle vetää johdon suoraan vaikkapa virtalukon pohjalta ja ohittaa näin pelkän releen?
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Miksei sitä voi korjata? Rele kuntoon?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

limppu kirjoitti:
W210E kirjoitti:tarkoittaako "söhkönen" = sökö? vai oliko kirkoitushärö?

kuitenkin jos kyseessä sähköinen pumppu, luulen että ei pelaa mekaanisella...taitaa ruisku tarvita paineen ennen starttia jo?

oletan ihan maalaisjärjellä (espoolainen) että ruisku tarttee painetta todellakin ennen starttia jotta starttisytytyksessä olisi oikeissa paikoissa bensiinit....

fiksummat korjaa....
Jees, siis sähköinen! :D

Ja kiitoksia vastauksista.

Ongelma on nimittäin se että ilmeisesti bensapumpun rele ruvennut reistailemaan. Aluksi rele toimi satunnaisesti, alkoi toimimaan kun kopautteli ja heilutteli relettä. Nyt ei enään inahdakkaan ja auto ei käynnisty...

Ajatuksena oli siis ostaa juurikin Biltemasta mekaaninen pumppu ja ohittaa rele ja sähköpumppu...

Voisiko bensapumpulle vetää johdon suoraan vaikkapa virtalukon pohjalta ja ohittaa näin pelkän releen?
ääni "huikon" ehdotukselle....uusi rele vaan...maksanee muutamia ekuja?
Avatar
limppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:14
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja limppu »

onkos joku korjannut sitten tuota relettä? Itse avasin sen ja sisällä kaikki kolvaukset näytti ihan ehjiltä!

Ja se rele ei kyl oo edullinen. Siinä samassa on kickdowninkin rele... Käytettynäkin olisi maksanu melkeen satasen ja senkään sopivuudesta ei ollu tarkempaa tietoa...
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

limppu kirjoitti:onkos joku korjannut sitten tuota relettä? Itse avasin sen ja sisällä kaikki kolvaukset näytti ihan ehjiltä!

Ja se rele ei kyl oo edullinen. Siinä samassa on kickdowninkin rele... Käytettynäkin olisi maksanu melkeen satasen ja senkään sopivuudesta ei ollu tarkempaa tietoa...
:shock: eikö ole orkkis osaa?.
mun mielestä satanen on halpa jos ei tartte tehdä virityksiä...noi viritykset on aina edelleen virityksiä.

voishan sitä laittaa mersun koneenkin tilalle ladan koneen mutta ei se taida enää olla sitten mersu :D :wink:
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

toimisko tuossa 200D:n kick down:n rele :? multa sais sellaisen ilmaiseksi (postikulut maksamalla tietysti)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1806
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Ja mikä ehkä on jäänyt huomioimatta on se että, releen tehtävänä on pysäyttää bensiinin syöttö moottorin sammuttua. Esim. kolaritilanteessa ja muutenkin konehuoneen oikosulussa ei ole mitenkään suotavaa pumpata sinne jatkuvasti bensiiniä kun siellä on jo muutenkin palavaa ainetta ihan tarpeeksi.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sompio kirjoitti:Ja mikä ehkä on jäänyt huomioimatta on se että, releen tehtävänä on pysäyttää bensiinin syöttö moottorin sammuttua. Esim. kolaritilanteessa ja muutenkin konehuoneen oikosulussa ei ole mitenkään suotavaa pumpata sinne jatkuvasti bensiiniä kun siellä on jo muutenkin palavaa ainetta ihan tarpeeksi.
jep, tämä kannattaa ottaa huomioon niitä omia kytkentöjä tehtäessä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ota rele auki ja luuppi simmuun. Näiden releiden ongelma on murtuvat juotokset. Aina kun tinatessa juotos jäähtyy ja jähmettyy, siihen jää jännityksiä lämpölaajenemisen/-kutistumisen takia. Nämä jännitykset tärinän auttamana saattaa murtaa juotoksen vasta vuosikymmentenkin päästä. Kokeile ensin juottamalla ainakin liittimelle tulevien nastojen juotokset kortilta. Muitakin isoja juotoksia voi juottaa, mutta tulee varoa polttamasta trankkuja ja muita arkoja satiaisia. Murtunutta juotosta ei välttämättä näe edes luupilla. Pikkusen lämpöä ja tippa tinaa, sen ei tarvii olla iso vika ku se on päässä. :wink:

Yhtään relettä ei oo vielä tarvinnu ostaa. Tinannu oon usiamman.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä noista mersun pokseista 95% alkaa toimimaan moitteetta kun vähän perehtyy tinakolvin ja tinan kanssa niihin.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Easy Rider kirjoitti:Ota rele auki ja luuppi simmuun. Näiden releiden ongelma on murtuvat juotokset. Aina kun tinatessa juotos jäähtyy ja jähmettyy, siihen jää jännityksiä lämpölaajenemisen/-kutistumisen takia. Nämä jännitykset tärinän auttamana saattaa murtaa juotoksen vasta vuosikymmentenkin päästä. Kokeile ensin juottamalla ainakin liittimelle tulevien nastojen juotokset kortilta. Muitakin isoja juotoksia voi juottaa, mutta tulee varoa polttamasta trankkuja ja muita arkoja satiaisia. Murtunutta juotosta ei välttämättä näe edes luupilla. Pikkusen lämpöä ja tippa tinaa, sen ei tarvii olla iso vika ku se on päässä. :wink:

Yhtään relettä ei oo vielä tarvinnu ostaa. Tinannu oon usiamman.
itte olen aina ostanu uuven relleen ja sitten korjuuttanu vanhan relleen kuntoon, nyt sitten on vararelekki mukana :D
mullon pelkkiä romuja vaan
Vastaa Viestiin