Moottoriöljyn määrä lisääntyy!!

Missä kannattaa Mersu huollattaa
Vastaa Viestiin
seiskari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 27.09.2010 13:09
Paikkakunta: Jyväskylä

Moottoriöljyn määrä lisääntyy!!

Viesti Kirjoittaja seiskari »

Moro
Minulla on 2006 mallin Mersu ML. Olen ymmärtänyt, että auto kuluttaa jonkun verran öljyä, mutta minulla se lisääntyy. Edellinen öljynvaihto oli n. 5000 km sitten ja öljyn määrä laitettiin tikun maksimimerkkiin. Nyt öljyn määrä on puolisenttiä maksimin yläpuolella. Jäähdytysnesteen pinta on samassa tasossa eli ei ilmeisesti ainakaan jähdytysnesto ole öljytilaan pässyt.
Missä on mika - kiitos vastauksista etukäteen!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mittatikku ei ole menny pohjaan vaihdon aikana ja tehty ylitäyttö ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Tai ei olla odotettu että öljyt valuu pohjalle asti.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

nyt o jo 99% vioista kartoitettuna 8)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Moottoriöljyn määrä lisääntyy!!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

seiskari kirjoitti:Moro
Minulla on 2006 mallin Mersu ML. Olen ymmärtänyt, että auto kuluttaa jonkun verran öljyä, mutta minulla se lisääntyy. Edellinen öljynvaihto oli n. 5000 km sitten ja öljyn määrä laitettiin tikun maksimimerkkiin. Nyt öljyn määrä on puolisenttiä maksimin yläpuolella. Jäähdytysnesteen pinta on samassa tasossa eli ei ilmeisesti ainakaan jähdytysnesto ole öljytilaan pässyt.
Missä on mika - kiitos vastauksista etukäteen!
eikä haise polttoaineele :?:
poista (ime) ylimmäräinen pikimiten pois se ei tee hyvä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Ilmoittaako auto että liikaa öljyä. Jos ei ilmoita niin ei sitten mitään hätää. :)
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jupehalm kirjoitti:Ilmoittaako auto että liikaa öljyä. Jos ei ilmoita niin ei sitten mitään hätää. :)
paitsi että jos tikusta katsomalla on liikaa öljyä eikä auto siitä ilmoita on siinä systeemissä joku vika (sitten vielä lisäksi se öljyn lisääntyminen...)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
seiskari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 27.09.2010 13:09
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Moottoriöljyn määrä lisääntyy!!

Viesti Kirjoittaja seiskari »

CDI203 kirjoitti:
seiskari kirjoitti:Moro
Minulla on 2006 mallin Mersu ML. Olen ymmärtänyt, että auto kuluttaa jonkun verran öljyä, mutta minulla se lisääntyy. Edellinen öljynvaihto oli n. 5000 km sitten ja öljyn määrä laitettiin tikun maksimimerkkiin. Nyt öljyn määrä on puolisenttiä maksimin yläpuolella. Jäähdytysnesteen pinta on samassa tasossa eli ei ilmeisesti ainakaan jähdytysnesto ole öljytilaan pässyt.
Missä on mika - kiitos vastauksista etukäteen!
eikä haise polttoaineele :?:
poista (ime) ylimmäräinen pikimiten pois se ei tee hyvä
En kyllä haista, että polttoainetta olisi öljyssä, mutta sitä kovasti epäilen. Eli missä tilanteessa polttoaine voi mennä moottoriöljyn sekaan???
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Moottoriöljyn määrä lisääntyy!!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

seiskari kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
seiskari kirjoitti:Moro
Minulla on 2006 mallin Mersu ML. Olen ymmärtänyt, että auto kuluttaa jonkun verran öljyä, mutta minulla se lisääntyy. Edellinen öljynvaihto oli n. 5000 km sitten ja öljyn määrä laitettiin tikun maksimimerkkiin. Nyt öljyn määrä on puolisenttiä maksimin yläpuolella. Jäähdytysnesteen pinta on samassa tasossa eli ei ilmeisesti ainakaan jähdytysnesto ole öljytilaan pässyt.
Missä on mika - kiitos vastauksista etukäteen!
eikä haise polttoaineele :?:
poista (ime) ylimmäräinen pikimiten pois se ei tee hyvä
En kyllä haista, että polttoainetta olisi öljyssä, mutta sitä kovasti epäilen. Eli missä tilanteessa polttoaine voi mennä moottoriöljyn sekaan???
oikeestaan kaikki tilanteet on sellasia että pitäisi olla myös jotain muita oireita(esim bensa koneesa voi käydä niin jos "ryyppy" jää päälle)
Viimeksi muokannut CDI203, Ma 27.09.2010 23:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyl mä oon edellee sitä mieltä että on väärin täytetty. oikeeseen tasoon vaan ja sit koeajoa 5000km.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tehtiinkö öljynvaihto ja nyt tarkistus niin että auto on eri asennossa? Enkä nyt tietennikkää tarkota kuunkiertoon tai mekkaan nähen, vaan kallellaan jonnekinpäin.

Sitten vielä, tikun yläpäässä oleva O-rengas toimii kuin mäntä, työntäen öljynpintaa alaspäin putkessa. Varsinnii uuvemman vehkeen kanssa saa toisinaa hyvän tovin oottaa että pinta putkessa nousee takas. (Tikun putki yltää liki öljypohjaan asti, jotta imuvaihtajalla vaihtaen jäisi mahdollisimman vähän vanhaa öljyä pohjalle.) Eli jos vaihettaessa on tökkästy vaan äkkiä pohjaan ja nyt vartottu hetki ennen tikun nostoa, nii saattaa näyttää hyvinnii eri määrää.

Lisäksi vaihdon jälkeen pintaa tarkastellessa öljy on hailakkaa, heti ajon jälkeen katsottuna kuumaa, tiedä sitten paljonko tuo laajenee ja missä lämpötilassa mitattiin. ATF ainakin laajenee melko tavalla. Jos jälkimmäinen mittaus on tehty kylmällä koneella, nii tuo jupehalmin teoria kuulostaa järjelliseltä.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Sergey kirjoitti:kyl mä oon edellee sitä mieltä että on väärin täytetty. oikeeseen tasoon vaan ja sit koeajoa 5000km.
Tosta ML:stä tiedä, mutta ainakin W169:ään öljyjä vaihtaessani huomasin, että saapi seistä pitkän tovin ja odottaa, ennen kuin kannattaa mennä kiskomaan tikkua pois. En sitten hätäillyt lisäämään, kun tiesin, että oikea määrä tuli uutta öljyä laitettua. Ensin ei vaan tikku kastunut juuri ollenkaan, mutta 10min. kuluttua oli jo ihan ok. Osasin toki tätä epäilläkin, kun autossa oli ostettaessa myös turhan paljon öljyä koneessa.
Saman havainnon tein tässä juuri lainassa olleen vastaavan vuokra-auton kanssa. Öljyä reilusti yli tikun ylämerkin.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

olisko tuossa ML:n koneessa samaa vikaa, kuin tummilla usein autoissa, eli jos ei tikku kastu, niin sanotaan vain että se "öljy on vielä kierrolla" :D

sitten kun sitä öljyä tosiaan lisäilee liian nopealla tikun vilkaisulla, niin tulee liikaa öljyä koneeseen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
mika842
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 05.10.2010 21:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mika842 »

Tässä olis vielä yksi vinkki jos muuta järkevää ei ole öljyn lisääntymiseen löytynyt!

Jos kyseinen ML on diesel ja varustettu hiukkas suodattimella niin öljyn lisääntyminen ei ole mikään ihmeellinen asia. Ja jos näin on niin kannattaa vaihtaa ne öljyt uuteen mahdollisimman pian, koska hiukkas suodattimen poltot ei tällöin ole onnistuneet.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuollaisella 5mm "ylitäytöllä" ei ole mitään merkitystä moottorin toiminnalle.

Kovaa ajoa vaan.
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

napa kirjoitti: "öljy on vielä kierrolla" :D
Tuli vaan OT:na mieleen ku kaveri kertoili laivalta tarinoita. Jossain isossa ristipääkakstahtidieselissä, en muista merkkiä, kuivasumppusysteemin öljytilavuus on 11 kuutiota josta yksi on koneen käydessä "kierrolla", eli startin jälkeen tankissa on 10 kuutiota. 9 kuution lepotilavuudessa lorautetaan pari mottia lissää. :D Kiertävä öljy voitelee vain laakerit yms. Männille ruiskutellaan tuoretta ölppää koko ajan josta se valuu kiertävän öljyn sekaan ja separaattori sylkee pa*kan kanssa vanahaa koko ajan pois sludgetankkiin. Joillain laivoilla tuota kuonaa edelleen siivotaan, öljy länträtään polttoaineeseen ja poltetaan pois. Jää vain pikistä ja nokista moskaa.

Eli Ladasta tuttu COCS* käytössä :lol:

*)Continuous Oil Change System.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mika.T kirjoitti:Tuollaisella 5mm "ylitäytöllä" ei ole mitään merkitystä moottorin toiminnalle.

Kovaa ajoa vaan.
pieneläkin yli täytöllä
On tuhoja tekevä vaikutus jos autossa on katalysaatori ja tai hiukasloukku
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Niin niin.
seiskari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 27.09.2010 13:09
Paikkakunta: Jyväskylä

Öljymäärän lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja seiskari »

Bingo - Mika 842 taisi keksiä vastauksen öljymäärän lisääntymiseen. Autossani on hiukkassuodatin ja olen ajanut vain noin 30 km:n matkoja, jollain ns. regeneroituminen ei ole päässyt tapahtumaan. Systeemi on ruiskuttanut "liikaa" polttoainetta ja se on mennyt öljytilaan!

Kuulostaako järkevältä?
Miten kuski tietää, milloin hiukkasuodattimen poltot pitää suorittaa?
Milloin pitää ajaa pitkiä matkoja, jotta poltot onnistuu?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Öljymäärän lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

seiskari kirjoitti:Bingo - Mika 842 taisi keksiä vastauksen öljymäärän lisääntymiseen. Autossani on hiukkassuodatin ja olen ajanut vain noin 30 km:n matkoja, jollain ns. regeneroituminen ei ole päässyt tapahtumaan. Systeemi on ruiskuttanut "liikaa" polttoainetta ja se on mennyt öljytilaan!

Kuulostaako järkevältä?
Miten kuski tietää, milloin hiukkasuodattimen poltot pitää suorittaa?
Milloin pitää ajaa pitkiä matkoja, jotta poltot onnistuu?
Siinpä se, ei mistään
(pois vaan selanen systeemi autoa särkemästä)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin