Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Nykyään on muotia opetuspuolella käyttää kaiken maailman oppimisympäristöjä ja niinpä munkin piti sitte hommata sellanen! Kohteeksi valikoitui vuosimallin 1989 loppupään tuotantoa oleva 300 TE 4MATIC. Tässä on opettelukohde vailla vertaa. Lähes kaikki pitää käydä läpi (kori, tekniikka, sähköjä, alustaa?).

Nyt jo tietysti ihmetellään, että miksi? Kuka hullu ostaa kilokaupalla 20-vuotta vanhaa ruostetta, ruiskulla varustetun bensalouskun, jolla on rullattu jo satojatuhansia?

En tiedä. Mie vaan halusin tämmösen! Kun haussa oli farkku 124 ilmastoinnilla ja automaattivaihteilla, jossain vaiheessa vaan alko noi maticit kiinnostaa. Budjetti oli alle 1000 € ja käsille piti saada puuhaa. Onhan se ajaminen kivaa, mutta kunnostaminen vielä kivempaa ja kun ei noista kahdesta muusta oikein ole kunnon projektiksi...

Hommasin auton nimenomaan projektiksi, en käyttöautoksi, joten selvää aikataulua ei hommalla ole. Projekteilla pitää aina kuitenkin olla joku aikataulu ja olenkin ajatellu kyllä päästä lumien aikaan jo tätä testaamaan. Toivottavasti siis mistään ikuisuusprojektista ei ole kyse.

Mulla tahti on joka tapauksessa verkkainen, kun elämässä on muutakin. Joka päivä en tälle ehdi jotain tekemään. Joka viikko yritän sentään.

Ja tavoite projektilla pitää myös olla. Se olkoon käyttökuntoon saattaminen ja mahdollisimman hyvä tekninen toimivuus.

Mutta siis tässä lähtökohta:

Kaksi vuotta taivasalla seissyt laatikkovikainen 300 TE aut. 4MATIC WDB124290xxxxxx, vuosimalli 1989, väri 199 blauschwarz ja varusteita mukavasti:

221 LEFT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
300 Storage box in front tray
404 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT LEFT
412 Electric sliding roof with tilting device
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
443 Tempomat and steering column electrically adjustable
510 MB RADIO EXQUISIT WITH VK, RDS (BECKER)
524 PAINTWORK - PRESERVATION
531 AUTOMATIC ANTENNA
541 DOUBLE ROLLER BLIND USD.AS LUGG.AND PASSENG. GUARD
550 TRAILER COUPLING
570 FOLDING ARMREST, FRONT
586 Behr air conditioner and electric window lifters (front and left)
593 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-ESG,BF
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
611 EXIT LIGHTS FOR DRIVER DOORS, W124 also for central doors
620 AIR POLLUTION CONTROL
640 15-HOLE LIGHT ALLOY RIMS
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
682 FIRE EXTINGUISHER
724 CARGO ANCHORAGE
731 WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT
873 Heated seats front, left and right

Lisäksi jälkeenpäin asennettu Webasto ja hälytin/ajonesto.

Kuva

Kuva 2

Kuva 3

Kuva 4

Kuva 5

EDIT: kuvia laitettu linkin taakse
Viimeksi muokannut Sami H., Su 29.01.2012 20:58. Yhteensä muokattu 18 kertaa.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Moss Green & Rusty Brown

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Projekti lähti liikkeelle jo oikeastaan ennen auton ostamista. Se nimittäin piti saada käyntiin kahden vuoden seisonnan jäljiltä. Tää oli myös itse asetettu ehto sille, että autoa ylipäätään voitaisiin harkita ostettavaksi.

Auto oli kieltämättä hieman apaattisen oloinen: kahden vuoden talmakerros himmentämässä maalipintaa, ruostetta ja sammalta. Kasvoi siellä yksi puukin :roll:

Kuva

Kuva

Tämä kärry Pimped by Moss Green & Rusty Brown ei silti jättänyt rauhaan. Kiikutin paikalle latingissa olevan akun ja ensimmäinen avaimen kääntäminen aiheutti rattiputken ja ratin välistä kitkerän hajuisen savumuodostelman. Äkkiä akku irti. Savun hälvennyttyä uusi yritys. Moottori pyöri hyvin, mutta ei se edes luvannut. Savua tuli entistä vähemmän.

Seuraavaksi olikin syytä kilauttaa kaverille. Kilautuksen seurauksena Karra lähti mukaan käynnistelemään projektia. Bensapumpun releen pääteltiin olevan poissa pelistä. Kaveri kilautti kaverille ja Timo L. antoi konsultaatiota puhelimitse, missä mokoma mokkula on ja minkä näköinen se on. Releen ohituksella saatiin vihdoin bensapumppuun eloa ja jo eka starttauksella kone lupasi. Nyt savua rattiputken välistä ei näkynyt (eikä haissut). Muutaman sahauksen jälkeen se jopa suostui pysymään käynnissä kalkatuksen ja kihnutuksen säestämänä.

Aikansa käytyään ja muutaman polkaisun jälkeen hävisi nostajien kalkatus, mutta apulaitteen lotkotus jäi jäljelle. Riittävän hyvä tässä vaiheessa. Sen verran testasin, että liikkuu omin voimin eteen ja taakse. Tärkeää oli myös todeta, että 4-vetojärjestelmä, airbagit ja tasonsäätöhydrauliikka on kunnossa. Ainakin siis niiltä osin, ettei vikavaloa jäänyt palamaan ja perä näytti ryhdikkäältä.

Kaupat tehtiin, jäähdytysnestettä lisättiin REILUSTI, todettiin takavalojen, jarruvalojen ja peruutusvalojen olevan pimeinä ja Karran ystävällisellä avustuksella suoritettiin siirto omille tiluksille illan jo hämärtäessä. Kiitos Karralle vielä kerran avusta! Karra siis ajoi tämän meille, itse seurasin perässä. Jossain vaiheessa aloin haistella palaneen öljyn katkua ja lopulta seurasin savupilveä...

Itsekin totesin jälkeenpäin saman, mitä Karra raportoi jo siirtoajon jälkeen: laatikko luistaa kai vähän joka vaihteella ja perä jurisee veto päällä. Aiemmin huomasin jo, että jakolaatikko on kostea, mutta se saattoi johtua automaattilaatikon öljyn oksentamisestakin. Automaatissa nimittäin oli vielä siirtoajon jälkeenkin aivan liikaa öljyä ja ilmeisesti tätä se ei pystynyt pitämään sisällään vaan roiski huohottimen kautta pakoputken päälle.

Automaatin öljyt olivat kahvin näköistä litkua ja haisivat palaneelle, joten selvää oli, että laatikko tiputetaan alas ja kunnostetaan. Vielä ostovaiheessa ajattelin laatikon olevan sisuskaluiltaan kunnossa ja vian olevan lähinnä alipaine-, sähkö- tai venttiilikoneistovian. Laatikko siis laitetaan kuntoon. Maticien laatikot on suhtkoht harvinaisia ja koko projektin idea vesittyisi vain uutta osaa vaihtamalla: nyt pitää oppia jotain. Samalla budjetti koetetaan pitää matalana, vaikka lopputuloksen pitää olla priimaa.

Jossain vaiheessa avataan myös perämurikka ja tutkitaan sen jurina, ellei sitten ole kyseessä muualta tuleva jurina.

Peltitöitä on lähinnä tunkinreikien kohdilla ja takaluukun kannessa. Jokunen Rusty Brownin kukka on kyllä ovissakin, vaikka muuten ovatkin hyvässä kunnossa.

Sotasuunnitelma on laadittu: homma alkaa huolellisesta pseusta ja sen jälkeen ruostevaurioista ja paikkamaalauksesta, koska lämmintä projektitilaa ei ole ja auto pitäisi kuitenkin kylmien säiden aikaan olla jo kunnossa. Siispä maalausten takia pitää toimia nyt ennen kylmiä ilmoja. Jakolaatikon öljyt tiputetaan alas ja tutkitaan, onko hydrauliöljyjä seassa. Ihan kuin olisi säiliö vajentunut jo siirtoajossa. Sitten päästään laatikon kimppuun. Overhaul kit on jo hyllyssä.

Projektin seuraavat vaiheet on siis jo pitkälle tiedossa. So long Moss Green & Rusty Brown!

Kuva

Kuva

Kuva
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14230
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onnea!

No on urakkaa, on! :shock: Meinasin kuvien perusteella vaan huomauttaa sivuvilkkujen paikan aiheuttamasta oksurefleksistä mutta olen ihan hiljaa. Matkustamohan näyttää aika siistiltä jopa ovipahvien yläreunoista.

Vuoden 4Matic-kunnostuksen perusteella: jos muut autot eivät ole vieneet kaikkia rahoja, nyt ne menee varmasti! :lol: Palataan aiheeseen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Aluvanteet ovat jääneet matkan varrelle. Ilme kohentuu vanteet vaihtamalla.

Varusteluettelo ei kerro, onko autossa nahka- vai MB-Tex-verhoilu.

Etulokarit vaihtoon, niin korjautuu sivuvilkkujen paikat.

Takaluukku kannattaisi myös suosiolla vaihtaa ja samalla kunnostaa
johdot ja letkut saranoiden kohdalta.

Tunkinpaikkojen hitsaus on ihan rutiinia.

Tekniikan korjaus ei tule niin kovin kalliiksi, jos tekee työt itse.
Kannattaa varmaankin taulukoida kulut ja työaika, sitä voi sitten
myöhemmin ihailla.

Jos laitat email-osoitteen, niin voisin laittaa korjausohjeita tulemaan.
Jotain osiakin voisi olla, mutta kannattaisi ehkä harkita kokonaisen
varaosa-auton hankintaa, jos vaihdettavia osia on paljon. Jotkin osat
kun ovat aika hintavia uutena.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14230
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Nahkaa näyttäisi olevan kuosin perusteella. 1. sarjassahan ovipahvit olivat Texiä nahkojen yhteydessä (kuten aina ennenkin).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Timo L. kirjoitti:Onnea!
Otan tän kohteliaisuutena - siis kiitos kiitos, vaikken ihan varma aina hetkittäin ollu, oliko tässä järkeä vai ei. Nyt olen siitä varma (ai kummasta).
Timo L. kirjoitti:No on urakkaa, on! :shock: Meinasin kuvien perusteella vaan huomauttaa sivuvilkkujen paikan aiheuttamasta oksurefleksistä mutta olen ihan hiljaa. Matkustamohan näyttää aika siistiltä jopa ovipahvien yläreunoista.
Kakominen alko mullakin jo, kun noi vilkut näin. Ei sen puoleen, en oikein ole innostunu muutenkaan näistä kirkkaista vilkuista, joten jos ja kun joku haluaa vaihtaa oranssit etu- ja sivuvilkut kirkkaisiin, mulla ei ole mitään sitä vastaan.
Timo L. kirjoitti:Vuoden 4Matic-kunnostuksen perusteella: jos muut autot eivät ole vieneet kaikkia rahoja, nyt ne menee varmasti! :lol: Palataan aiheeseen.
Rahat menee joka tapauksessa johonkin.

Vielä kauppoja hieroessa elättelin toiveita, että alkuperäset 15-reikäset olis kuulunu kauppaan, mutta ne tosiaan olikin hävinny jonnekin edellisille omistajille.

Unohtu tosiaan laittaa se sisustan koodi. Kyllä se mustaa nahkaa on (271).

Tässä vaiheessa edetään varovasti peltitöiden suhteen ja korjataan itse kaikki. Etulokareiden ja takaluukun vaihto houkuttelisi kyllä, mutta todennäköisesti korvaavat osat joutuisi maalaamaan kokonaan ja siihen pohjatyöt päälle, mikä ei multa ainakaan just nyt onnistu. Ehkä sitte joskus tän projektin päätteeksi. Toki jos jollakulla on tarjolla 199 väriset priimat lokarit ja takaluukku ja hintakin on kohtuullinen, ei mulla ole mitään tätä vastaan.

Päätän tän projektin jonnekin niille main, kun auto on katsastettu. Ja toisaalta, koetan venyttää kaikki hommat samaan putkeen ennen katsastusta. Ne mitä katsastuksen jälkeen jää tehtäväksi, on sitte joko sipistelyä tai huoltoa ja siitä alkaa uusi vaihe.

Tutustuin kyllä mielestäni huolellisesti 4MATIC-aiheeseen ennen hankintaa, joten osien hintavuus on tiedossa. Varaosa-auto olis kyllä hyvä. Säästäis äkkiä rahaa ja ylimääräthän sais mahdollisesti myytyä pois. Mutta on aika vaikee kuvitella näiltä kulmilta löytyvän toisen samanlaisen raadon, jossa olis hyödynnettäviä osia. Tää oli se varaosa-auto. :wink:
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

saa nähdä kuinka huomenna minulle käy... Ajattelin käydä itse ostamassa tai ainakin käydä katsomassa vakavalla ostoaikeella vastaavaa "kiesiä"... tämä tosin on tuoreessa leimassa ja toimiva...eikä toivottavasti noin laho...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

JarkkoN kirjoitti: Varusteluettelo ei kerro, onko autossa nahka- vai MB-Tex-verhoilu.
Eikös MB-Tex nahkapenkeissä "pystysaumat" nouse ihan ylös asti ja taas aidoissa penkeissä on tuo vaakasauma suurin piirtein olkapäiden kohdalla? :roll: Tulipaha selvyys siihenki ku käväs toisessa topicissa.. ;)
Timo L. kirjoitti:Kyllä tuo on aitoa nahkaa (1. sarja). Eron tunnistaa kuosista. MB-Texissä pitkittäiset urat jatkuvat läpi istuimen, nahassa on tuo vaakakappale reisien/olkapäiden kohdalla.

[ http://www.meinbenz.de/polster/124/124_172mbtexblau.jpg ]

[ http://www.meinbenz.de/polster/124/124_lederblau.jpg ]
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Noista varusteista vielä sen verran, että tossa mun yksilössä on nahkaratti, jota ei noissa SA-koodien selityksissä näkynyt. Onkohan se piilotettu johonkin noista koodeista vai puuttuuko se kokonaan?

Samoten taustapeilien lämmityksestä ei mainittu mitään. Ne autossa kuitenkin on. Onko vakiovaruste jostain vuosimallista lähtien?

Milloin keskuslukitus tulikaan vakiovarusteeksi? Sekin tässä on, muttei SA:na.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14230
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onko vaihdevivun nuppi myös nahkaa, eli onko siinä vaakasauma nupin "hatussa"? Silloin pitäisi olla SA 280 kuten coupessani. Tosin Maticissa onmyös nahkaruori ilman tuota koodia. Keskuslukko oli muistaaksenikuutosissa vakiona.

Edit: sähkölämmitetty vasen peili on ollut vakiona ainakin syksystä 1986. Farkuissa oikea peili on ollut aina vakiona, lämmitettynä myös alusta lähtien.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Nelivetoisessa ratti ja vaihdevipu ovat nahkaa, se ei näy koodeista.

Keskuslukitus ja peilien lämmitys on ollut vakiona ja tosi kauan.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14230
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

JarkkoN kirjoitti:Nelivetoisessa ratti ja vaihdevipu ovat nahkaa, se ei näy koodeista.

Keskuslukitus ja peilien lämmitys on ollut vakiona ja tosi kauan.
Niinpä muuten onkin. Joka päivä oppii jotain uutta!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Ilmeisesti 1. sarjalaisissa 4-maticissa ei viellä ollut vakiona nahkarattia ja -nuppia.. ainakin tuossa, jota mene n huomenna katsomaan nahkaratti ja -nuppi olivat SA-koodilla...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ainakaan 1991 ei näkynyt nahkaratti SA-koodeissa:

Model 300 TD TURBODIESEL 4 MATIC
Engine 603963 12 003318
Transmission 722344 03 637412
Order 0 1 240 00946
Lights HELLA
Wiper BOSCH
Delivery date 09.12.91
Dealer Ravensburg branch (240)
Interior leather mushroom (265)
Paint
888 beryll metallic (с 01.01.1990 по 31.12.1996)
Options
240 outside temperature indicator (с 01.03.1982)
241 left front seat electrically adjustable with memory feature. only applicable to w 210 when installed in conjunction with code 275. (с 01.03.1983)
291 airbag for front passenger
airbag for driver and front passenger (с 01.07.1987 по 30.09.1993)
airbag for driver and front passenger (if driver airbag standard - then only for passenger)
300 storage box in front tray (с 01.05.1988)
406 single seat with orthopaedic front seat backrest, left and right (с 01.07.1970)

443 tempomat (cruise control), and steering column, electrically adjustable (с 01.07.1984)
531 automatic antenna (с 01.01.1963)
541 double roller blind used as luggage and passenger guard (с 01.01.1980)
553 trailer coupling and anti-theft warning system (с 01.11.1978)
586 Behr air conditioner, and electric window lifters (front and rear doors) (с 01.04.1970)
593 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (single-sheet safety glass), band filter
green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - tinted strip (с 01.01.1972)
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
620 emission control system
vehicles with catalyst technique (с 01.03.1985)
652 8-hole light alloy rims (с 01.01.1990)
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
682 fire extinguisher (с 01.04.1970)
724 cargo anchorage (с 01.04.1979)
731 wood trim, burred walnut root (с 01.08.1980)
752 Becker radio Mexico 2000 vk (с 01.06.1990 по 31.03.1994)
814 active bass loudspeaker system (с 01.10.1989)
873 seat heater for left and right front seats (с 01.02.1984)
910 14V/65A alternator
alternator with increased capacity (с 01.11.1990)'

Kuva

Uploaded with ImageShack.us
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
leppä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: La 14.03.2009 21:04
Paikkakunta: suonenjoki

.

Viesti Kirjoittaja leppä »

tämän projektin edistymistä tulee seurattua, jostain syystä farmarit kiinnostaa tällähetkellä :wink: , muuten löytääkö tuota varustelistaa vielä jostain, venäjän sivusto kun ei aukea nykyään ?
vaihteeksi mersuton, 11 ollut ja tulee olemaan ...lukematon määrä
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

eihän tuo ole edes paha tonnin autoksi :roll:

mutta ensikertaa näin tuollaiseen paikkaan laitetut sivuvilkut :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: .

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

leppä kirjoitti:tämän projektin edistymistä tulee seurattua, jostain syystä farmarit kiinnostaa tällähetkellä :wink: , muuten löytääkö tuota varustelistaa vielä jostain, venäjän sivusto kun ei aukea nykyään ?
http://mb.neoriginal.ru/
Tuo ainakin viimeksi toimi kun kokeilin. :P
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

no nyt sitte tuli "hölmöiltyä" ja pihassa on 252 tkm. (mahdollsesti) ajettu 4-matic. Ruostettta on ollut, kun kaikki tunkin rei´ät on hitsattu, kaaria paikkailtu....mutta yleisilme yllättävän siisti. Ajoltaan oikeinkin hyvä ja katsastettukin vasta...jopa alkuperäiset alut löytyy. Puutteitakin on tietty. takapönttö pitää uusia, ovipahvit laitella yms. pientä...mutta kone ja voimansiirto toimivat hyvin... penkkejä myöten olisi kilsoilla mahkuja pitää jopa paikkansa...

Tuollaisilla varusteilla:
Engine number ... 103985 12 000535
Sales des. ...... 300 TE 4-MATIC
Order number .... 0 6 225 04499 begin_of_the_skype_highlighting              0 6 225 04499      end_of_the_skype_highlighting
Production order
Transmission .... 722346 02 962139

221 LEFT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
222 RIGHT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
412 ELECTRIC SLIDING ROOF
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
431 3-POINT SEAT BELT REAR CENTER
443 No code designation available
510 MB RADIO EXQUISIT WITH VK, RDS (BECKER)
531 AUTOMATIC ANTENNA
547 No code designation available
551 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
570 FOLDING ARMREST, FRONT
586 No code designation available
591 WD GREEN GLASS ALL-RND., HTD. REAR WIND.-ESG
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
620 AIR POLLUTION CONTROL
640 15-HOLE LIGHT ALLOY RIMS
682 FIRE EXTINGUISHER
724 CARGO ANCHORAGE
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
122 No code designation available

Webasto ja ilmastointi löytyvät myös...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Laita kuvia myös!
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14230
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onnea unskillekin. Näyttää olevan tosi varhaisia nelimaatteja moottorin- ja tilausnumeron perusteella. 122 perlmuttgrau lienee väri?

SA431 tarkoittanee viittä niskatukea
443 tempomat ja sähköratti?
510 Becker Mexico
547 tuplarollo ja valaistut meikkipeilit (hauska kombikoodi!)
586 ilmastointi ja sähkölasit

Vuotaako jakolaatikko?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Timo L. kirjoitti:Onnea unskillekin. Näyttää olevan tosi varhaisia nelimaatteja moottorin- ja tilausnumeron perusteella. 122 perlmuttgrau lienee väri?

SA431 tarkoittanee viittä niskatukea
443 tempomat ja sähköratti?
510 Becker Mexico
547 tuplarollo ja valaistut meikkipeilit (hauska kombikoodi!)
586 ilmastointi ja sähkölasit

Vuotaako jakolaatikko?
122 on toisaan väri.
5 niskatukea löytyy.
sähköratti on, tempomaattia ei...
Beckeri oli kadonnut, hyllystä löytyy vastaava tilalle.
Rolloki on kadonnut, peilien valot toimii. :)
Ilmastointi ei toimi viellä...eikä takana sähkölasit.

En viellä ehtinyt konttailla auton olla...josko huomenna...

on ollut melkoisen hintainen laite tuo aikanaan Suomessa:
http://www.mercedes-benz.fi/content/med ... MB1987.pdf
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

muutama huono peruskuva...nyt on jo keltaiset vilkut... p.s. jakolaatikkon ja perä on ihan kuivat...toivottavasti on öljyä :)

Kuva

Kuva

Kuva
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Badbenz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 03.10.2009 22:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Badbenz »

Okei, oma matikki näyttää maksaneen pitkälti yli 400 tuhatta mummommarkkaa. :shock: Katoppa Unski, samoilla nurkilla, pitänee järkätä matikki&makkaramiitti :lol:

Sami, käry tulee siitä kun hukkaputkesta tippuu öljyä kuumalle putkelle, taitaa jakovaihteistosta mennä öljyä vaihelaatikon puolelle ja täyttyä liiaksi. Timo L varmasti tietää paremmin. Jakovaihteisto on muokattavissa kiinteäksi nelivedoksikin.
- neliveto on ylivoimaa -
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Onnea Unskille. Hyvältä vaikuttaa. Nahkaratti sulta on kadonnut jonnekin.

Mulla on tosiaan nahkanen vaihdekepin pää, mutta ei sitä SA280:a. Ettei vaan olis jossain vaiheessa ennen faceliftiä muuttunut vakiovarusteeksi toi nahkaratti.
Badbenz kirjoitti: Sami, käry tulee siitä kun hukkaputkesta tippuu öljyä kuumalle putkelle, taitaa jakovaihteistosta mennä öljyä vaihelaatikon puolelle ja täyttyä liiaksi. Timo L varmasti tietää paremmin. Jakovaihteisto on muokattavissa kiinteäksi nelivedoksikin.
Luulin, että jakolaatikossa itsessään menee hydrauliöljyt ja vaihteistoöljyt sekasin eikä yhteyttä vaihdelaatikkoon edes teoreettisesti ole, mutta tosiaan tää olis aika looginen selitys: jakolaatikosta hydrauliöljyt jakolaatikon öljytilan puolelle ja sieltä vielä automaattilaatikkoon.

Viikonlopun aikana ei ehtinyt muuta tehdä kuin purkaa osia ja tutkia ruostevaurioita. Kunto ei ole ollenkaan lohduton. Laittelen kuvia, kunhan saan jotain aikaiseksi.

Ihmettelinkin, miksei myydä tunkin reikien korjauspaloja, kunnes eBaysta löysin sellaset aftermarket-tekeleet http://stores.ebay.de/powerguenstig-shop. Sarja sisältää 4 kpl tunkin reikien korjauspaloja. On sen verran tyyriit, että jää multa ostamatta.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14230
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sami H. kirjoitti:
Badbenz kirjoitti: Sami, käry tulee siitä kun hukkaputkesta tippuu öljyä kuumalle putkelle, taitaa jakovaihteistosta mennä öljyä vaihelaatikon puolelle ja täyttyä liiaksi. Timo L varmasti tietää paremmin. Jakovaihteisto on muokattavissa kiinteäksi nelivedoksikin.
Luulin, että jakolaatikossa itsessään menee hydrauliöljyt ja vaihteistoöljyt sekasin eikä yhteyttä vaihdelaatikkoon edes teoreettisesti ole, mutta tosiaan tää olis aika looginen selitys: jakolaatikosta hydrauliöljyt jakolaatikon öljytilan puolelle ja sieltä vielä automaattilaatikkoon.
Nimenomaan "käyttöneste" ZH-M vuotaa jakolaatikon öljytilaan ja sieltä huohottimen kautta ulos. Ei vaihteistoon. Loppupelissä jakolaatikossa ei ole ollenkaan öljyä vaan hydraulinestettä. Itse vaihdoin ATF:n ZH-M:n tilalle kokeneempien suosituksesta, voitelee edes vähän. Tämä siis tilapäisenä toimenpiteenä ennen jakolaatikon kunnostusta...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Jos rupeaa ZH-M:ää kulumaan, niin...Ajattelin itse thedä täyttöroppuun nipan ja siihen pysyvän letkun... sitten vain säännöllisesti vanhaa öljyä letkua pitkin pois ja uutta ATF:ää hydraulisäiliöön... :) Toimii varmaankin näinkin, jakolaatikkohan toimii aivan samoin kuin automaatti... :)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13652
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Kas, tämä topicci on mennyt omissa kiireissä ohi :) ,

Unskille myös lykkyä nelimaatille ja Samille jaksamista :shock: :wink:

Ei vaines autohan oli tosi hyvä ajaa, ja on ryhdikäskin.

Sami, lähetään katsomaan niitä osia viela toisestakin paikasta mistä oli puhetta. Kuulostellaan :P .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Purkamista ja ruostereikien paljastamista tuli harrastettua siis viikonloppuna. Purin takapuskurin pois, jotta pääsen paremmin vasemman takakyljen kimppuun. Samalla huomasin vasta, että kyljessä maali kuplii muutamissa kohdissa! Enpä ennen ole nähnyt. Liekö maalattu uusiksi ja jääny jotain roskaa alle vai mikä aiheuttanut. Tässä siis tuo korjattava kohta ja ne maalikuplat. Huomaa sammalpehmuste.

Kuva

Tässä puskuri irrotettuna ja ruosteita tökittynä samasta kohdasta.

Kuva

Samalla tutkin takaluukun alareunan, irrotin hiekkapuhallusta ja maalausta varten lukon ja takavalon. Takavalon ja luukun välissä alakulma vaatii korjausta, samoin takavalon alareunan pokkaus, jossa vesi päässyt muhimaan. Kaiken kaikkiaan pieniä korjauksia nämä. Takaluukun alareunakin näyttää pahemmalta kuin onkaan.

Kuva

Vähän pahemmalta näytti sitten apukuskin etuovi. Äkkiseltään siinä oli vaan vähän kukkaa, mutta listan alta paljastuikin reikiä...

Kuva

Kuva

Sen verran ikävässä paikassa nuo reiät, ettei oikein omat taidot riitä taivuttelemaan korjauspaloja suorasta pellistä. Pitäisi niihin saada vielä nuo nelikulmaiset reiätkin oikeille paikoille listan kiinnittämistä varten. Mielessä kävi vaihtoehto leikata varaosaovesta pala tuolta kohdalta ja hitsata se kiinni. Kaiken kaikkiaan maalauksien, hitsausten ja leikkausten kanssa syhrätessä olisi lopputulos varmaan korkeintaan kohtalainen. Niinpä tilasin eBaysta oikean värisen ruosteettoman käytetyn oven. Toivon mukaan se myös on kolhuton perille saavuttuaan. Kaikkine rahteineen kotiovelle kuljetettuna ovelle jäi hintaa n. 80 €.

Etulokarit menee vaihtoon. Pyörien takaosan alahelmat on molemmissa harsoa ja vaikka ne voisikin korjata, on yhdistelmä - alareuna, ruostekukkia kaarissa ja etureunassa sekä vilkut omalaatuisessa paikassa - sen verran ikävä, että uudet lokarit on viisaampi vaihtoehto. Tosin maalausten teko pitää vielä järjestää.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Täytyy sanoa, että positiivisesti olen yllättyny noiden ruosteiden suhteen. Loppujen lopuksi ovissakin on ainoastaan pelkääjän puolen etuovi heikko ja takaovessa listan alareunassa yksi kukka, muuten ovet ovat ruosteettomat.

Vielä on tosin tarkemmin tutkimatta takasivuikkunoiden alareunat. Ruostekukkaa näkyy sisäpuolelta, mutta vasta irrotus paljastaa koko totuuden.

Nyt on kuitenkin aloitettu jo tunkinreikien korjaus. Tässä vielä näkymää ennen korjausta.

Kuva

Kuva
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Samalla huomasin vasta, että kyljessä maali kuplii muutamissa kohdissa! Enpä ennen ole nähnyt. Liekö maalattu uusiksi ja jääny jotain roskaa alle vai mikä aiheuttanut.
Ainakin minulla aiheutti silikonipohjainen vaha, öljy tai muu silkonitökötti, jota oli muutama pikkuruinen tippa jäänyt maalin alle....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Näyttää kuin auto olisi maalatut joskus huonosti uudestaan, kun
maalin alla noin kuplii.

Koko totuus selviää vasta, kun alkaa hioa ruostetta pois. Ruoste voi olla
edennyt maalin alle pitkälle ja ainakin nuo kuplivat kohdat voivat olla
laajalti ruosteessa. Kannattaisi kai hioa peltiin asti ja puhdistaa fosforihapolla
juuri ennen maalausta.

Pohja saattaa olla hyväkin, mutta kannattaa katsoa sekin läpi.

Käytetty ovi oli viisas valinta, samoin lokarit.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Vastaa Viestiin