124 260e turbotus?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Xwiidus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 03.09.2010 03:40
Paikkakunta: Oulu/Tyrnävä

124 260e turbotus?

Viesti Kirjoittaja Xwiidus »

onko näitä suomessa turboteltu ollenkaan siis 300 ja 260?

netistä löyty ainaki yks pätkä missä joku hulluruotsin venäläinen kiillottaa pakoputkea..

elikkäs järkeähän näissä ei ole koskaan.. mutta vain harratuksen takiahan näitä tehdään.

kestääkö pata miten ahtamista alakerta semmoisenaan?

moottorinohjaus? voiko tuota vakio ruiskusysteemiä saada pelaamaan mitenkään ahtimen kans?

minkä kokoinen ahdin tämmöseen kannattaa katsella?

saako pakosarjoja valmiina?

kaikki bensamersun turbotukseen liittyvät jutut ovat tervetulleita!
No Brain , No Pain
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 124 260e turbotus?

Viesti Kirjoittaja napa »

Xwiidus kirjoitti:onko näitä suomessa turboteltu ollenkaan siis 300 ja 260?
on, ja turbotetaan vieläkin... -90 luvun alussa oli montakin tehokasta 300E mallia liikenteessä... tosin monessa niissä tais olla jo se uudempi M104 kone :roll:
Xwiidus kirjoitti: elikkäs järkeähän näissä ei ole koskaan.. mutta vain harratuksen takiahan näitä tehdään.
miten niin muka ei ole...
Xwiidus kirjoitti: kestääkö pata miten ahtamista alakerta semmoisenaan?
0.5 bar menee tosi hienosti vielä alkuperäisellä ruiskullakin... paremmalla moottorinohjauksella tohtii sitten kokeilla vähän suurempiakin paineita, mutta itse en luottaisi kuitenkaan 1 bar. jälkeen kovin paljoa vakio alakertaan...
Xwiidus kirjoitti: moottorinohjaus? voiko tuota vakio ruiskusysteemiä saada pelaamaan mitenkään ahtimen kans?
tuossahan mä sitä jo ylempänä selitin ;)
Xwiidus kirjoitti: minkä kokoinen ahdin tämmöseen kannattaa katsella?
ahtimen koko riippuu aina tehotavoitteista...
Xwiidus kirjoitti: saako pakosarjoja valmiina?
mosselmanin tuplaturbo setuppiin kyllä, muihin ei :roll: ellei kyläseppien tekeleitä lasketa mukaan...
Xwiidus kirjoitti: kaikki bensamersun turbotukseen liittyvät jutut ovat tervetulleita!
samaa mieltä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Xwiidus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 03.09.2010 03:40
Paikkakunta: Oulu/Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja Xwiidus »

tehotavoitehan on tietenkin mahdollisimman suuri :roll:

mutta jos aluksi pärjäis ton vakioruiskun kans niin samalla pienemmän ahtimen kans. näkyvät olevan suht edullisempia kun isot puhaltimet.
No Brain , No Pain
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

joku n. 300 heppaa on sellainen tehotavoite mikä on vielä toteutettavissa suht.koht. helposti... eli vakioruisku saattaa vielä siihen riittää :roll: ja tuon 300 hepan jälkeen viimeistää alkaa myös ne voimansiirto ongelmatkin ;)

turboja on laaja valikoima tuohon n. 300 hepan haarukkaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
muuttolintu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 06.10.2010 03:20
Paikkakunta: Somero

Re: 124 260e turbotus?

Viesti Kirjoittaja muuttolintu »

Xwiidus kirjoitti:onko näitä suomessa turboteltu ollenkaan siis 300 ja 260?

netistä löyty ainaki yks pätkä missä joku hulluruotsin venäläinen kiillottaa pakoputkea..

elikkäs järkeähän näissä ei ole koskaan.. mutta vain harratuksen takiahan näitä tehdään.

kestääkö pata miten ahtamista alakerta semmoisenaan?

moottorinohjaus? voiko tuota vakio ruiskusysteemiä saada pelaamaan mitenkään ahtimen kans?

minkä kokoinen ahdin tämmöseen kannattaa katsella?

saako pakosarjoja valmiina?

kaikki bensamersun turbotukseen liittyvät jutut ovat tervetulleita!

:shock: joo tuollahan toi pulju toimii Ekerössä .
siltä näkyy löytyvän melkein mitä vaan turboiluun .
ja näyttää siltä et taitooki on ihan tarpeeks , ainaki kun kattoo niitten omii klippei kotisivuit, turbobanditen.se .ja tehojakin näkyy olevan :twisted:
talvet on paljo mukavampii +30 asteessa hiekkarannalla kylmä olut kourassa
300E kutittelun tarpeessa jo
Xwiidus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 03.09.2010 03:40
Paikkakunta: Oulu/Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja Xwiidus »

näky olevan turbobandiiteillä kolmea erillaista turbo setuppia mersuihin...
No Brain , No Pain
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

ja halvin 10000euroa, kaikki bolt on osaa koneen rinnalle. Tuolla rahalla rakentaa jo alakerran ja ottaa huomattavasti enemmän tehoa :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
muuttolintu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 06.10.2010 03:20
Paikkakunta: Somero

Viesti Kirjoittaja muuttolintu »

:wink: niinpä BOLT ON ! ja eiku kruisaileen 600 kaakkii potkimas takapyöristä. Eikä tarvii maksaa kaikesta kokeilusta oppirahoja ja käyttää hitosti aikaa kaiken ettimiseen sieltä täältä ja saada aikaan jonkunlainen turbokone . TOS KITISSÄHÄN ON JO KAIKKI VALMISTA.
talvet on paljo mukavampii +30 asteessa hiekkarannalla kylmä olut kourassa
300E kutittelun tarpeessa jo
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

muuttolintu kirjoitti::wink: niinpä BOLT ON ! ja eiku kruisaileen 600 kaakkii potkimas takapyöristä. Eikä tarvii maksaa kaikesta kokeilusta oppirahoja ja käyttää hitosti aikaa kaiken ettimiseen sieltä täältä ja saada aikaan jonkunlainen turbokone . TOS KITISSÄHÄN ON JO KAIKKI VALMISTA.
minä en ainakaan tämän turbobandiitin tekeleisiin luota, koneita siltä on paukkunut epämääräinen läjä, mutta ikinä ei tunnu tulevan selkoa että miksi ja kuinka paljon niissä oli sitä tehoa lopulta... lisäksi nuo setit taitaa olla suunniteltu sille E85 viinabensalle, jota suomesta ei saa kuin helsingin st1 asemilta, eikä sekään ole varmaa, kuinka paljon se st1 E85 vastaa ruotsin E85 polttoainetta... niin että ei nuo nyt suomessa kovin "bolt on " juttuja ole...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyl se o samaa e85. ei o mbsca foorumil kellää noi bolt-on mosat kestäny viikkojakaan ilman radikaaleja muutoksia. mutta halpaa hupiahan se o ku noi moottorit maksaa 200euroo. yhelläki menny 3 mottia tänäkesänä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Xwiidus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 03.09.2010 03:40
Paikkakunta: Oulu/Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja Xwiidus »

no joo mutta jos pysyttäs harrastaja ystävällisissä hinnoissa... kun ei jytkähtäny omalle tilille lotostakaan...

asiaan palatakseni millaista ahdinta suosittelette tuohon ~300hp tasoon

näitä kun on markkinoilla yks miljoona erillaista
No Brain , No Pain
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sergey kirjoitti:kyl se o samaa e85. ei o mbsca foorumil kellää noi bolt-on mosat kestäny viikkojakaan ilman radikaaleja muutoksia. mutta halpaa hupiahan se o ku noi moottorit maksaa 200euroo. yhelläki menny 3 mottia tänäkesänä.
Eikös Ruotsissa E85 sekoitu vasta pumpussa? Suomessa sekoitetaan valmiiksi asemansäiliöön tai aiemmin. Näinollen Ruotsissa siinä on 95 bensaa se bensa ja suomessa mitälie hiilivetyä. Veikkaan että Ruotsissa on puristuksenkesto suurempi kuin suomalaisessa viinabensassa. Edellinen perustuu nettitietoon eli sen mukaan....

Se turpopantiitti on kyllä sen oloinen kaveri videoidensa perusteella että en ostais siltä vissiin mitään... Vähiten m103 koneeseen bolt-on turbosarjaa :D Mutta on se niitä näemmä värkännyt.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

nettitietosi on osittain oikeassa. SEKAB toimittaa valmista sekotusta suurimmalle osalle asemista, jotkut tekee ite.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
_jomppa_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 01.08.2010 12:02

Viesti Kirjoittaja _jomppa_ »

itsellänikin on toi 260e ja turbo mielessä mutta mites se turbo toimii mekaanisellaruiskulla joka ei ole suunniteltu turbolle. eikö kone mene liian laihalle??
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

laitappa hakuun mosselman ni saat kaikkea kivaa aiheesta ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

_jomppa_ kirjoitti:itsellänikin on toi 260e ja turbo mielessä mutta mites se turbo toimii mekaanisellaruiskulla joka ei ole suunniteltu turbolle. eikö kone mene liian laihalle??
vaikka sergey kehottikin jo omatoimiseen asioiden tutkimiseen, niin vastaan silti lyhyesti...

k- ja ke- jetit ei niin turhan nuukia ole siitä, onko kone ahdettu vai vapari, se osaa päätellä koneeseen menevän ilmamäärän ainakin suurin piirtein oikein ja seos pysyy ihan sallituissa rajoissa vielä siinä 0.5 bar. ahdoilla, mihin näiden vapareissa käytettyjen mekaanisten jetronic ruiskujen tuotto riittää yleensä, siitä suuremmat ahdot alkaa vaatia sitten rikkaampaa seosta ja tuotto ruiskusta sen vakio-osilla loppuu muutenkin, joten tähän mosselman tyyliseen max. 0.5 bar. ahtamiseen vakio ruisku vielä menee ihan hyvin...

suuremmat ahdot kuin tuo 0.5 bar. sitten ilman muuta jollakin kehittyneemmällä ruiskulla... ke-jetin muokkaaminen suuremmille ahdoille alkaa olla jo niin kallista touhua, että sähköruiskuun päivitys tuntuu karkkirahoilta siinä asiassa... eikä niitä kaikkia "bosch motorsport" osia enää taida saada aina edes rahallakaan...

niin ja kyllä näitä k- ja ke- jettejä on ollut ihan turbokoneissa tehtaankin jäljltä... toki niissä oli hieman eri profiililla oleva ilmamäärämittarin kartio (tuotto oli lineaarinen, kun vaparin "kartiossa" on osakaasulle laihempi seos...) ja ahtopaineen tunnistava "bensanpaineen" (tais olla lähinnä siis se ohjauspaineen) säädin, mutta ne olikin suunniteltu n. 1 bar. ahdoille...

mutta esim. pösön 205 T16 b-ryhmäläinen käytti jo loppuvaiheessa kehitystään 2.8 bar. ahtoja (epävirallisesti ne tais kokeilla yli 3 bar. ahtojakin..), että kyllä oikeilla osilla k-jet aika pitkälle riittää :wink: mutta nykyään saa helpommin säädettäviä sähköruiskuja paljon halvemmalla, kuin -80 luvulla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Xwiidus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 03.09.2010 03:40
Paikkakunta: Oulu/Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja Xwiidus »

nyt pyöris tuossa jaloissa holsetin hx40 saa nähdä toimiiko ton kokoinen hyrrä mersussa...

pakosarja heftaillaan kasaan itse ja tigillä lopullisesti kasaan kuhan saadaan laipat ahtimelle ja kanteen...

mistä tässä moottorissa saa helpoiten öljyn ahtimelle? paluun voi tehdä öljy pohjaankin.
No Brain , No Pain
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

varmaanki öljynpainemittarin liitoksesta? Vai saako?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Oscar_F
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 23.03.2011 18:18
Paikkakunta: Pirkkala

Re:

Viesti Kirjoittaja Oscar_F »

napa kirjoitti:
_jomppa_ kirjoitti:itsellänikin on toi 260e ja turbo mielessä mutta mites se turbo toimii mekaanisellaruiskulla joka ei ole suunniteltu turbolle. eikö kone mene liian laihalle??
vaikka sergey kehottikin jo omatoimiseen asioiden tutkimiseen, niin vastaan silti lyhyesti...

k- ja ke- jetit ei niin turhan nuukia ole siitä, onko kone ahdettu vai vapari, se osaa päätellä koneeseen menevän ilmamäärän ainakin suurin piirtein oikein ja seos pysyy ihan sallituissa rajoissa vielä siinä 0.5 bar. ahdoilla, mihin näiden vapareissa käytettyjen mekaanisten jetronic ruiskujen tuotto riittää yleensä, siitä suuremmat ahdot alkaa vaatia sitten rikkaampaa seosta ja tuotto ruiskusta sen vakio-osilla loppuu muutenkin, joten tähän mosselman tyyliseen max. 0.5 bar. ahtamiseen vakio ruisku vielä menee ihan hyvin...

suuremmat ahdot kuin tuo 0.5 bar. sitten ilman muuta jollakin kehittyneemmällä ruiskulla... ke-jetin muokkaaminen suuremmille ahdoille alkaa olla jo niin kallista touhua, että sähköruiskuun päivitys tuntuu karkkirahoilta siinä asiassa... eikä niitä kaikkia "bosch motorsport" osia enää taida saada aina edes rahallakaan...

niin ja kyllä näitä k- ja ke- jettejä on ollut ihan turbokoneissa tehtaankin jäljltä... toki niissä oli hieman eri profiililla oleva ilmamäärämittarin kartio (tuotto oli lineaarinen, kun vaparin "kartiossa" on osakaasulle laihempi seos...) ja ahtopaineen tunnistava "bensanpaineen" (tais olla lähinnä siis se ohjauspaineen) säädin, mutta ne olikin suunniteltu n. 1 bar. ahdoille...

mutta esim. pösön 205 T16 b-ryhmäläinen käytti jo loppuvaiheessa kehitystään 2.8 bar. ahtoja (epävirallisesti ne tais kokeilla yli 3 bar. ahtojakin..), että kyllä oikeilla osilla k-jet aika pitkälle riittää :wink: mutta nykyään saa helpommin säädettäviä sähköruiskuja paljon halvemmalla, kuin -80 luvulla...
Onko tietoja paljo mahdollisesti kasvaa hevosvoimat jos nyt jonkui sopivan (pikku-?) turbon laittais 0,5 ahdoilla vakio ruiskulla?
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: 124 260e turbotus?

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Itse epäilisin, että itse hevosvoimaluku tuskin muuttuu järinkään, mutta väännätys voi parantua.

En ole tietoinen, että käyttikö Saab KE-jettiä turboissaan, mutta ensimmäisissä turbo900:sissa oli ainankin täysmekaaninen K-jetti. Sellaisessa on ahtamisen tunnistava ohjauspaineensäädin, joka olisi aika tarpeellinen osa niissä turboiluprojekteissa...Minäkin voisin kerätä talteen sellaisen 900:sen ohjauspainesäätimen ihan varmuuden välttämiseksi.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 124 260e turbotus?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tosiaan, mä käytin mun autossa turbosaabin ohjauspaineensäädintä ja se käy sellaisenaan KE_jetissä olevan kikkareen tilalle.

Mosselmannin turbokitti lupailee tuolle 2,6l m103 moottorille n. 45hv lisää eli 205hv. ja sehän on tosiaan 0.42bar. sama 45heppaa luvattiin myös 3l koneelle joten taitaa olla pullonkaulana juurikin vakio KE-jetti.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 124 260e turbotus?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sergey kirjoitti:...Mosselmannin turbokitti lupailee tuolle 2,6l m103 moottorille n. 45hv lisää eli 205hv. ja sehän on tosiaan 0.42bar. sama 45heppaa luvattiin myös 3l koneelle joten taitaa olla pullonkaulana juurikin vakio KE-jetti.
Omassa kaksilitraisessa neloskoneessani KE-Jetti antoi noin 60% lisää tehoa (118 -> 188 hv) noin puolen barin ylipaineella ja katalysaattorilla, joten tuo 45 hv kuutoskoneessa tuntuu varovaiselta arviolta. Kuutoskoneen KE-Jetin täytyy olla suhteessa ahtaampi kuin neloskoneessa, jos se rajoittaa tehonlisäystä noin paljon.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Team Eastcorner
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 01.06.2010 16:57
Paikkakunta: Vimpeli

Re: 124 260e turbotus?

Viesti Kirjoittaja Team Eastcorner »

tomant kirjoitti:
Sergey kirjoitti:...Mosselmannin turbokitti lupailee tuolle 2,6l m103 moottorille n. 45hv lisää eli 205hv. ja sehän on tosiaan 0.42bar. sama 45heppaa luvattiin myös 3l koneelle joten taitaa olla pullonkaulana juurikin vakio KE-jetti.
Omassa kaksilitraisessa neloskoneessani KE-Jetti antoi noin 60% lisää tehoa (118 -> 188 hv) noin puolen barin ylipaineella ja katalysaattorilla, joten tuo 45 hv kuutoskoneessa tuntuu varovaiselta arviolta. Kuutoskoneen KE-Jetin täytyy olla suhteessa ahtaampi kuin neloskoneessa, jos se rajoittaa tehonlisäystä noin paljon.

tomant
kyllä nuo mosselmannin lupaukset aika vaatimattomilta kuulostaa. pahasti on sytkä myöhäisellä noilla paineilla jos ei enempiä tule hevosia. kyllä pitäis tuosta 2.6 koneesta jo 230-240hp tulla ulos.

aiheeseen liittyen: itse tässä oon kanssa suunnitellut bensaturboa. kaikkea ahtamiseen liittyvää palikkaa nurkista jo löytyy mutta auto uupuu :D jos saisi tuolla 190 deellä vaihettua jonkinlaisen aihion, taitaa vaan olla tyytyminen 2.6litraiseen koneeseen kun ei edukkaita vähän ajettuja kolmesatasia oo tarjolla. mutta jospa tuon schwitzerin S400:nen lähtisi niinkin pienellä motilla pyörimään... :twisted:
-E36 318 IS Supercharged
-W124 260E
Avatar
Oscar_F
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 23.03.2011 18:18
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 124 260e turbotus?

Viesti Kirjoittaja Oscar_F »

Team Eastcorner kirjoitti:
tomant kirjoitti:
Sergey kirjoitti:...Mosselmannin turbokitti lupailee tuolle 2,6l m103 moottorille n. 45hv lisää eli 205hv. ja sehän on tosiaan 0.42bar. sama 45heppaa luvattiin myös 3l koneelle joten taitaa olla pullonkaulana juurikin vakio KE-jetti.
Omassa kaksilitraisessa neloskoneessani KE-Jetti antoi noin 60% lisää tehoa (118 -> 188 hv) noin puolen barin ylipaineella ja katalysaattorilla, joten tuo 45 hv kuutoskoneessa tuntuu varovaiselta arviolta. Kuutoskoneen KE-Jetin täytyy olla suhteessa ahtaampi kuin neloskoneessa, jos se rajoittaa tehonlisäystä noin paljon.

tomant
kyllä nuo mosselmannin lupaukset aika vaatimattomilta kuulostaa. pahasti on sytkä myöhäisellä noilla paineilla jos ei enempiä tule hevosia. kyllä pitäis tuosta 2.6 koneesta jo 230-240hp tulla ulos.

aiheeseen liittyen: itse tässä oon kanssa suunnitellut bensaturboa. kaikkea ahtamiseen liittyvää palikkaa nurkista jo löytyy mutta auto uupuu :D jos saisi tuolla 190 deellä vaihettua jonkinlaisen aihion, taitaa vaan olla tyytyminen 2.6litraiseen koneeseen kun ei edukkaita vähän ajettuja kolmesatasia oo tarjolla. mutta jospa tuon schwitzerin S400:nen lähtisi niinkin pienellä motilla pyörimään... :twisted:

Vähä siinä ja tässä kumpaa saa halvemmalla 260 vai 300.. mut 300:sta ei oikei saa manuaali laatikolla vai saako?
Team Eastcorner
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 01.06.2010 16:57
Paikkakunta: Vimpeli

Re: 124 260e turbotus?

Viesti Kirjoittaja Team Eastcorner »

Oscar_F kirjoitti:Vähä siinä ja tässä kumpaa saa halvemmalla 260 vai 300.. mut 300:sta ei oikei saa manuaali laatikolla vai saako?
No itseasiassa pihaan tuli tiistaina 260e automaatilla. Tomaattia pääasiassa katselinkin kun vempele jää toimittamaan käyttöauton virkaa.

Tuplapumput tuolta löytyykin ja vakiot bensalinjat riittänee 600hp asti. Nuo pumput ilmeisesti on alunperin sarjassa mutta muutan ne rinnakkain niin on enempi tuottoa.
Lisäsuuttimiksi tulee 2kpl 1200cc tuolla ke-jetin 5bar paineella ja niitä ohjataan Perfect powerin SMT6 boksilla joka ymmärtää map-anturia. Samalla boksilla saa sytkääkin ohjattua.
Ahtimen suuren koon vuoksi suunnitelmissa on ohjata toista pakopesää hukkaportin kautta jotta saisi heräämisen aikaan jo pienemmillä kierroksilla ja toinen hukkaportti tulee tietenkin normaaliin tapaan ohjaamaan ahtopaineita.

Tässä joutuu elämään hiljaiseloa tän projektin suhteen pari kuukautta kun pitää saada toinen auto ajoon joka myös vaatii rahaa ja aikaa.
Jospa sitä sitten pystyttäisi topicin sitä varten.
-E36 318 IS Supercharged
-W124 260E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 124 260e turbotus?

Viesti Kirjoittaja napa »

Team Eastcorner kirjoitti:
Tuplapumput tuolta löytyykin ja vakiot bensalinjat riittänee 600hp asti. Nuo pumput ilmeisesti on alunperin sarjassa mutta muutan ne rinnakkain niin on enempi tuottoa.
ne mersun omat pumput on sitten sellaisia, ettei ne tee riittävästi painetta ke-jetille yksinään, eli niiden on pakko olla sarjassa... ne kun on vain 4 bar. pumppuja näissä joissa on tuplapumput...

että älä sitten ihmettele, jos auto ei oikein tahdo pelata muutoksen jälkeen :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Team Eastcorner
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 01.06.2010 16:57
Paikkakunta: Vimpeli

Re: 124 260e turbotus?

Viesti Kirjoittaja Team Eastcorner »

napa kirjoitti: ne mersun omat pumput on sitten sellaisia, ettei ne tee riittävästi painetta ke-jetille yksinään, eli niiden on pakko olla sarjassa... ne kun on vain 4 bar. pumppuja näissä joissa on tuplapumput...

että älä sitten ihmettele, jos auto ei oikein tahdo pelata muutoksen jälkeen :wink:
no tuo oli hyvä tieto, vasta kolmas mercedes omistuksessa niin ei ihan kaikkea vielä tiedä. no hyllystä löytyy yks boschin pumppu niin jos sen jotenkin sais järkevästi asennettua kahden kaveriks.
-E36 318 IS Supercharged
-W124 260E
Avatar
Oscar_F
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 23.03.2011 18:18
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 124 260e turbotus?

Viesti Kirjoittaja Oscar_F »

:idea: Hei jos joku pystyis tekemää 260e:n pakosarjan laippoja ni olisin kiitollinen, toivottavasti jotkut muutkin. vois pikkuhiljaa alkaa kasailemaa turbon satsia. ja vinkkejä saapi laittaa öljynkierron toteuttamiseen myös, esim saako öljyn paineen jostain öljyn putsarin jalasta helposti vai muualta.. aloittelija kun olen. :oops:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 124 260e turbotus?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Oscar_F kirjoitti:...ja vinkkejä saapi laittaa öljynkierron toteuttamiseen myös, esim saako öljyn paineen jostain öljyn putsarin jalasta helposti vai muualta...
Omassa otin turbon öljyletkulle paineen öljynpaineanturin alta y-haaralla, joita saa tarevikeliikkeistä. Paluuletku on kiinnitetty lohkon alaosaan tehtyyn putkinippaan. Lisätietoa allekirjoituksesta ja tuolta. Hakutoiminnolla löytyy myös paljon tietoa turbojen voitelusta ja jäähdytyksestä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
eki-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 19.01.2011 13:22

Re: 124 260e turbotus?

Viesti Kirjoittaja eki- »

Mitä jos tuon k-jetin rinnalle laittaa finboostin lisärikastusboksin 1-2 suuttimella isommille paineille esim 0.8-1bar?
http://www.finboost.fi/index.php?go=enrichment" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin