Akusta meni yksi kenno pimeäksi yön aikana parkissa. Jännitettä vain 10 V, ei ota latausta vastaan. Happomittarin mukaan reunimmainen kenno on pois pelistä. Akku on alle kolme vuotta vanha halpa korealainen Solite 88A.
Joskus vuosia sitten kun oli eri auto, pimeni akku juuri kesällä. Talvella ei akkukauppoihin ole ollut asiaa. Mikä mahtaa olla selitys moiselle?
ilmeisesti ei ole mitään tehtävissä, Solite muuttui ongelmajätteeksi.
Akku ei pidä kuumasta.
Re: Akku ei pidä kuumasta.
Onko se nyt sitten niin mahdoton ongelma, jos "halpa korealainen Solite" purkaa työsopimuksen parin vuoden jälkeen... Taksikäytössä kun tuntuu olevan pikemminkin sääntö, kuin poikkeus, että merkkiakutkaan ei kestä juuri vuotta pidempään. Näin ainakin, mikäli autossa on naftalämmitin (bensa-autoja en miellä taksiksi tai muuksi ammattiajoneuvoksi parhaalla tahdollakaan) ja sitä myös käytetään.Rod kirjoitti:Akusta meni yksi kenno pimeäksi yön aikana parkissa. Jännitettä vain 10 V, ei ota latausta vastaan. Happomittarin mukaan reunimmainen kenno on pois pelistä. Akku on alle kolme vuotta vanha halpa korealainen Solite 88A.
Joskus vuosia sitten kun oli eri auto, pimeni akku juuri kesällä. Talvella ei akkukauppoihin ole ollut asiaa. Mikä mahtaa olla selitys moiselle?
ilmeisesti ei ole mitään tehtävissä, Solite muuttui ongelmajätteeksi.
Jatkuva lyhyiden matkojen ajaminen, runsaasti sähköä vievät varusteet, tärinä ja muut vastaavat tekijät asettavat auton akun melko kovan paikan eteen. Kulutusosa, minkäs sille mahtaa.
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Akun voi myös uudistaa kotikonstein. Ei tee siitä uuden veroista, mutta kestää hiukan pidempään.
Kas näin: Otetaan happoa kestävä astia, vaikka muovinen pesuvati tai ämpäri ja kumotaan nesteet siihen. Varoivainen, äärettömän varovainen pitää olla, sillä mahdolisesti roiskuva happo syövyttää mm. puuvilla- ja pellavavaatteet nopeasti. Silmään osuessaan tulee pikainen reissu terveyskeskukseen, sitä ennen huuhdottava ankarasti puhtaalla vedellä.
Tämän jälkeen akkuun kaadetaan akkuvettä, siis pelkkää vettä, ei akkunestettä! Huuhdellaan ja homma toistetaan. Sitten vielä vedet sisään ja jätetään odottamaan jatkoa.
Annetaan ämpärissä tai pesuvadissa olevan akkunesteen seistä vaikkapa yön yli ja dekantoidaan se. Elikkäs kaadetaan varovasti toiseen astiaan siten, ettei pohjalla oleva moska lähde mukaan.
Ja sitä moskaa on todella paljon. Lyjysulfaattia, jota tulee kun rikihappo ja lyijykenno reagoivat. Tämä sitten pohjlle painuessaan aiheuttaa kennoon oikosulun ja homma on kaput!
Tyhjennetään akku siitä puhtaasta vedestä ja kaadetaan dekantoitu akkuneste akkuun. Lisätään akkunestettä siten, että kennojen nestepinta on alarajassa. Tämän jälkeen ladataan akku ja tarkistetaan nesteen pinta kennoissa.
Näin käsiteltynä akku saattaa kestää vielä kohtuullisen kauan, tai simahtaa heti uudestaan. Homma on tuurissaan, mutta itse olen käyttänyt sitä kohtuullisella menestyksellä muutaman kerran.
Ei siinä paljoa häviä, muutaman egen korkeintaan nesteitä lotratessa.
PS. Koska akkuhappoa joskus kuitenkin roiskahtaa, niin hyvä kotikonsti on ripotella ruokasoodaa (voimakkaasti emäksistä) roiskeisiin. Niin paljon, että kuohuminen lakkaa. Silloin happo on neutralisoitunut. Sitten huuhtominen puhtaalla vedellä ja homma on kunnossa.
Kas näin: Otetaan happoa kestävä astia, vaikka muovinen pesuvati tai ämpäri ja kumotaan nesteet siihen. Varoivainen, äärettömän varovainen pitää olla, sillä mahdolisesti roiskuva happo syövyttää mm. puuvilla- ja pellavavaatteet nopeasti. Silmään osuessaan tulee pikainen reissu terveyskeskukseen, sitä ennen huuhdottava ankarasti puhtaalla vedellä.
Tämän jälkeen akkuun kaadetaan akkuvettä, siis pelkkää vettä, ei akkunestettä! Huuhdellaan ja homma toistetaan. Sitten vielä vedet sisään ja jätetään odottamaan jatkoa.
Annetaan ämpärissä tai pesuvadissa olevan akkunesteen seistä vaikkapa yön yli ja dekantoidaan se. Elikkäs kaadetaan varovasti toiseen astiaan siten, ettei pohjalla oleva moska lähde mukaan.
Ja sitä moskaa on todella paljon. Lyjysulfaattia, jota tulee kun rikihappo ja lyijykenno reagoivat. Tämä sitten pohjlle painuessaan aiheuttaa kennoon oikosulun ja homma on kaput!
Tyhjennetään akku siitä puhtaasta vedestä ja kaadetaan dekantoitu akkuneste akkuun. Lisätään akkunestettä siten, että kennojen nestepinta on alarajassa. Tämän jälkeen ladataan akku ja tarkistetaan nesteen pinta kennoissa.
Näin käsiteltynä akku saattaa kestää vielä kohtuullisen kauan, tai simahtaa heti uudestaan. Homma on tuurissaan, mutta itse olen käyttänyt sitä kohtuullisella menestyksellä muutaman kerran.
Ei siinä paljoa häviä, muutaman egen korkeintaan nesteitä lotratessa.
PS. Koska akkuhappoa joskus kuitenkin roiskahtaa, niin hyvä kotikonsti on ripotella ruokasoodaa (voimakkaasti emäksistä) roiskeisiin. Niin paljon, että kuohuminen lakkaa. Silloin happo on neutralisoitunut. Sitten huuhtominen puhtaalla vedellä ja homma on kunnossa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Varmaankin hyvä konsti jos muutamat lyijyhiutaleet ovat aiheuttaneet oikosulun. Pitänee kokeilla tuohon So Littleen.
Eipä tuo suuri harmi ollut vaikka sippasi, olin vaan niin tottunut että akku kestää yli 10v. Nyt on kuitenkin mersussa uusi 100A akku.
Ihmettelin vaan että miksi kesällä hajosi, kun on kestänyt hyvin 40 asteen pakkaset.
Eipä tuo suuri harmi ollut vaikka sippasi, olin vaan niin tottunut että akku kestää yli 10v. Nyt on kuitenkin mersussa uusi 100A akku.
Ihmettelin vaan että miksi kesällä hajosi, kun on kestänyt hyvin 40 asteen pakkaset.
Miksi akut hajoavat kesällä? Syy on itse asiassa juuri tuossa rikkihapon ja lyijyn reagoimisessa keskenään. Mitä lämpimämpää, sen paremmin / nopeammin reaktio tapahtuu. Juuri samasta syystä usein litkuja kuumennetaan, kun tehdään esim. kemiallisia kokeita. Lämmittämällä saadaan reaktiota nopeutettua. Akusta kyseen ollessa se ei kuitenkaan ole toivottavaa.
Jos joku on askaroinut lasikuituhommelien kanssa, niin pakkasellahan ei tahdu yhtikäs mitään, vaikka sekoittaa litkut. Jossain parinkymmenen plusasteen lämpötilassa homma hoituu vasta normaalisti.
Jos joku on askaroinut lasikuituhommelien kanssa, niin pakkasellahan ei tahdu yhtikäs mitään, vaikka sekoittaa litkut. Jossain parinkymmenen plusasteen lämpötilassa homma hoituu vasta normaalisti.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI