Akku ei pidä kuumasta.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rod
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 11.04.2003 14:18

Akku ei pidä kuumasta.

Viesti Kirjoittaja Rod »

Akusta meni yksi kenno pimeäksi yön aikana parkissa. Jännitettä vain 10 V, ei ota latausta vastaan. Happomittarin mukaan reunimmainen kenno on pois pelistä. Akku on alle kolme vuotta vanha halpa korealainen Solite 88A.
Joskus vuosia sitten kun oli eri auto, pimeni akku juuri kesällä. Talvella ei akkukauppoihin ole ollut asiaa. Mikä mahtaa olla selitys moiselle?
ilmeisesti ei ole mitään tehtävissä, Solite muuttui ongelmajätteeksi.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Solite?

So Little ?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
J_J
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 10.07.2003 04:21
Paikkakunta: Nokia

Re: Akku ei pidä kuumasta.

Viesti Kirjoittaja J_J »

Rod kirjoitti:Akusta meni yksi kenno pimeäksi yön aikana parkissa. Jännitettä vain 10 V, ei ota latausta vastaan. Happomittarin mukaan reunimmainen kenno on pois pelistä. Akku on alle kolme vuotta vanha halpa korealainen Solite 88A.
Joskus vuosia sitten kun oli eri auto, pimeni akku juuri kesällä. Talvella ei akkukauppoihin ole ollut asiaa. Mikä mahtaa olla selitys moiselle?
ilmeisesti ei ole mitään tehtävissä, Solite muuttui ongelmajätteeksi.
Onko se nyt sitten niin mahdoton ongelma, jos "halpa korealainen Solite" purkaa työsopimuksen parin vuoden jälkeen... Taksikäytössä kun tuntuu olevan pikemminkin sääntö, kuin poikkeus, että merkkiakutkaan ei kestä juuri vuotta pidempään. Näin ainakin, mikäli autossa on naftalämmitin (bensa-autoja en miellä taksiksi tai muuksi ammattiajoneuvoksi parhaalla tahdollakaan) ja sitä myös käytetään.

Jatkuva lyhyiden matkojen ajaminen, runsaasti sähköä vievät varusteet, tärinä ja muut vastaavat tekijät asettavat auton akun melko kovan paikan eteen. Kulutusosa, minkäs sille mahtaa.
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
tikkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ti 02.09.2003 12:47
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja tikkanen »

Jep, samoin kävi matkailuautossa. Akku piti hyvin virrat talvella mutta kesähelteellä täysin tyhjäksi. Akkuliikkeessä totesivat helteen tappavan akkuja siinä missä Siperian talvikin.
W124 280 TE vm-93
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Akun voi myös uudistaa kotikonstein. Ei tee siitä uuden veroista, mutta kestää hiukan pidempään.

Kas näin: Otetaan happoa kestävä astia, vaikka muovinen pesuvati tai ämpäri ja kumotaan nesteet siihen. Varoivainen, äärettömän varovainen pitää olla, sillä mahdolisesti roiskuva happo syövyttää mm. puuvilla- ja pellavavaatteet nopeasti. Silmään osuessaan tulee pikainen reissu terveyskeskukseen, sitä ennen huuhdottava ankarasti puhtaalla vedellä.

Tämän jälkeen akkuun kaadetaan akkuvettä, siis pelkkää vettä, ei akkunestettä! Huuhdellaan ja homma toistetaan. Sitten vielä vedet sisään ja jätetään odottamaan jatkoa.

Annetaan ämpärissä tai pesuvadissa olevan akkunesteen seistä vaikkapa yön yli ja dekantoidaan se. Elikkäs kaadetaan varovasti toiseen astiaan siten, ettei pohjalla oleva moska lähde mukaan.
Ja sitä moskaa on todella paljon. Lyjysulfaattia, jota tulee kun rikihappo ja lyijykenno reagoivat. Tämä sitten pohjlle painuessaan aiheuttaa kennoon oikosulun ja homma on kaput!

Tyhjennetään akku siitä puhtaasta vedestä ja kaadetaan dekantoitu akkuneste akkuun. Lisätään akkunestettä siten, että kennojen nestepinta on alarajassa. Tämän jälkeen ladataan akku ja tarkistetaan nesteen pinta kennoissa.

Näin käsiteltynä akku saattaa kestää vielä kohtuullisen kauan, tai simahtaa heti uudestaan. Homma on tuurissaan, mutta itse olen käyttänyt sitä kohtuullisella menestyksellä muutaman kerran.

Ei siinä paljoa häviä, muutaman egen korkeintaan nesteitä lotratessa.

PS. Koska akkuhappoa joskus kuitenkin roiskahtaa, niin hyvä kotikonsti on ripotella ruokasoodaa (voimakkaasti emäksistä) roiskeisiin. Niin paljon, että kuohuminen lakkaa. Silloin happo on neutralisoitunut. Sitten huuhtominen puhtaalla vedellä ja homma on kunnossa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Rod
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 11.04.2003 14:18

Viesti Kirjoittaja Rod »

Varmaankin hyvä konsti jos muutamat lyijyhiutaleet ovat aiheuttaneet oikosulun. Pitänee kokeilla tuohon So Littleen.
Eipä tuo suuri harmi ollut vaikka sippasi, olin vaan niin tottunut että akku kestää yli 10v. Nyt on kuitenkin mersussa uusi 100A akku.
Ihmettelin vaan että miksi kesällä hajosi, kun on kestänyt hyvin 40 asteen pakkaset.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Miksi akut hajoavat kesällä? Syy on itse asiassa juuri tuossa rikkihapon ja lyijyn reagoimisessa keskenään. Mitä lämpimämpää, sen paremmin / nopeammin reaktio tapahtuu. Juuri samasta syystä usein litkuja kuumennetaan, kun tehdään esim. kemiallisia kokeita. Lämmittämällä saadaan reaktiota nopeutettua. Akusta kyseen ollessa se ei kuitenkaan ole toivottavaa.

Jos joku on askaroinut lasikuituhommelien kanssa, niin pakkasellahan ei tahdu yhtikäs mitään, vaikka sekoittaa litkut. Jossain parinkymmenen plusasteen lämpötilassa homma hoituu vasta normaalisti.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Vastaa Viestiin