200D-> 240D Mersu W123.een

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TommiP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 08.03.2004 13:50

200D-> 240D Mersu W123.een

Viesti Kirjoittaja TommiP »

Hei!

Ajattelin kysyä, että olisiko jollain kokemuksia otsikon mukaisesta moottorivaihdosta vanhaan mersuun? (vm.79, uusi moottori tarpeen)

Suosituksia on, että kannattaisi vaihtaa suoraan 300D:hen,
mutta kuulemma helpommalla pääsisi vaihtamalla 240D:ksi.

Millainen ero näiden kahden vaihtoehdon välillä onkaan?

Kaikki vinkit tervetulleita!

T: Tommi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Hei!

300D:n puolesta suosituksia on helppo heittää, suoristuskyvyn ja taloudellisuudenkin ansiosta, mutta oletko jo löytänyt sopivia moottoreita?
Tarkoitan vaan että mikäli jompaa kumpaa konetta löytyy huippukuntoinen yksilö, ja mahdollisesti vielä inhimmilliseen hintaan, kannattaa se varmasti ottaa.

Entä miten vaihdelaatikon kanssa? Pidätkö vanhan vai onko sekin tarkoitus vaihtaa? Näin nukkumaanmeno aikaan taas muisti pätkii, mutta eiköhän esim. Jarski korjaa jos muistan väärin, eli 300D:hen vaihdettaessa laattikko siirtyy hieman taemmas koneen ollessa pytynverran pidempi, mikä vaatii tuolloin myös lyhyemmän kardaanin etupätkän. 300D:n yhteydessä kardaani tarvitsee myös värinänvaimentimen. 240D:hen vaihdettaessa ei tälläisiä muutoksia joudu tekemään, ellei laatikko sitten vaihdu automaatista käsivalintaiseen tai toisinpäin. Varsinaisessa koneen istuvuudessa ei tietääkseni tarvinnut tehdä kummempia muutoksia, koneen tukikumit ovat erilaiset 4- ja 5-pyttyisissä koneissa, lisäksi 300D:hen tulee moottorin iskunvaimennin. Katsastukseen ei myöskään vaadita muita muutoksia, korkeintaan korkeamman kantavuuden omaavat jouset, mikä nyt on tietenkin myös ajamisen kannalta fiksumpaa.

Viimeinen lenkki on perävälitys. 200D:n perävälitys on 3,92:1, mikä saattaa sitten tuntua liian tiuhalta 240D:hen (jonka vakiovälitys on 3,69:1) ja etenkin 300D:hen (vastaavasti 3,46:1), eli perän vaihto on erittäin suositeltavaa, autolla sentään useasti ajetaan maanteillä? Koneen huuto 100 km/h vauhdissa liian tiuhan perän takia on aika sietämätöntä pidemmän päälle... Miksei tietenkin rengaskokoa muuttamalla päästäisi lähelle oikeaa tulosta tai ainakin jonkinlaisen kompromissiin. Mutta kun tehdään tälläinen kattava tekniikan päivitys niin samalla on hyvä ja mieluisakin :?: puuttua mahdollisiin alustan ongelmiin, ruosteiden poistoon, puslien vaihtoon jne yleiskuntoon...

Ja sitten se legendaarinen, tälläkin forumilla useasti esitetty; 200D-240D koneswappia ei tarvitse edes muutoskatsastaa sillä silmin huomattavia eroja ei käytännössä ole (valm.numeroita lukuunottamatta). Mutta laki sen toki vaatii. :wink:

[EDIT] ja unohtui tietenkin mainita "pienemmistä jutuista" kuten nopeusmittarin kalibrointi, lämppäri, ja kaasuvivustokin taisi olla muuten samanlainen mutta lyhyempi? Forumilla on tosiaan useampikin ketkä ovat W123 diesel koneswapin tehneet että voivat heittää tarkempia tietoja, ja joku suht tuore toppicikin taisi olla mutten hakua osaa itekään käyttää taas... :roll:
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Koko kardaani kannattaa vaihtaa, niin ei ala täristämään ja jyrisemään. Jos pelkän etupätkän vaihtaa, niin menee tasapainotus pian sekaisin.

Pakoputken alkuosan joutuu vaihtamaan ja lyhemmät vaihdetangot.
Kaasuvivuston kanssa joutuu myös askartelemaan
Hehkurele täytyy vaihtaa tai sitten vain rosvota esim. 4:n tulpasta 5:een. Toimii niinkin ja rele kestää. Mulla on nyt tuossa 6-koneessa 200D:n rele, eli siitä on rosvottu "kahdesti"..

Lämmityslaitteen letkut ja putki täytyy vaihtaa sinne konehuoneen puolelle.

Nuo nyt tulee heti mieleen, jos laitat 300D-koneen.

240D kone sopii heittämällä, jos vain käynnistystapa on sama. Kaikki 300D-koneet lähtevät avaimesta käyntiin.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Vastaa Viestiin