Tunkki petti, auton takapää otti damagea

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
egyptian
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 12.05.2010 22:45
Paikkakunta: Espoo

Tunkki petti, auton takapää otti damagea

Viesti Kirjoittaja egyptian »

Vaihdoin takarengasta, niin tunkki petti ja auto tippui maahan, eli siis akselin pää/jarrulevy otti maahan kiinni. Tapahtui lähes äänettömästi, eli kovaa kolausta ei tullut, mutta jotain kuitenkin hajosi. Sain nostettua ja renkaan kiinni, mutta auto ei liiku. Yrittää, mutta nytkähtäen vain. Missähän voisi olla vika? Ulkona on nyt pimeää, joten otan sen renkaan pois ja tarkastelen tilannetta huomenna, mutta oisko vinkkejä mitä lähteä etsimään?

Ei tullu tipaton päivä tästäkään, myöhään tuli korkattua sentään tänään :roll: :evil:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

oliko orginaalitunkki joka kiepsahti hahlossaan?

pelti menny mutkalle ja kanitaa levyyn.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

Menikö akseli poikki?
Avatar
egyptian
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 12.05.2010 22:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja egyptian »

Originaalitunkki oli joo -98 W208 CLK. Tunkissa on joku ihme kellon kuva jossa lukee 96 - 97 keskellä, mitä lie sekään tarkottaa?
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja woke »

käsijarru päällä ;-)
Avatar
egyptian
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 12.05.2010 22:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja egyptian »

Laitoin käsijarrun päälle vasta sen jälkeen kun petti... Liekö se osasyynä tunkin pettämiseen, ettei ollut päällä :?
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

egyptian kirjoitti:Originaalitunkki oli joo -98 W208 CLK. Tunkissa on joku ihme kellon kuva jossa lukee 96 - 97 keskellä, mitä lie sekään tarkottaa?
Lienee tunkin valmistusajankohta..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eikä käsijarru auta ku näissä ei se jarru pidä ku sen katsastukeen tehdyn kiristyksen ajan, eli viikon, kaks... loput ajasta se on vain näön vuoksi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
egyptian
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 12.05.2010 22:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja egyptian »

Tulin töistä ja menin autolle, ja sen verran ehdin että otin renkaan pois ja totesin ettei pyöri. Nakuttelin vähän vasaralla sitä takana olevaa peltiä, eikä tuntunu olevan edessä. Joku muu siellä nyt on hirttänyt kiinni. Laitoin renkaan takaisin ja ulkona on jo pimeää. En tiedä missä vaiheessa ehtis ruveta korjaamaan. Ilmeisesti pitää jarrusatula ottaa irti ja katsoa. Oli sen verran ruosteessa, ettei varmasti lähde helpolla?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyllä lähtee. Melko varmasti pultit ja niiden aluslevyt on kuin uusia ja kiiltää ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Olisko tunkin jalka onnistunut runnomaan käsijarrun vaijeria niin, että käsijarru on päällä?
Ts kuori on rutussa. :roll:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
joni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 08.01.2010 15:54

Viesti Kirjoittaja joni88 »

olisko jarrulevy voinut ottaa osumaa sen verta ettei mahdu pyörimään palojen välistä johon sitte kanittaisi?
Avatar
Jani426
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jani426 »

Mites usein käytät käsijarrua ? ettei vaan jäis kässäri päälle. Ei tossa nimittäin pitäis ihmeitä päästä rikkoontumaan, eikö auto liiku eteen eikä taakse ?
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde

Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500

Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Avatar
egyptian
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 12.05.2010 22:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja egyptian »

Käsijarrua en oo käyttänyt juuri ikinä. Ja siis ei se ole päällä, ainakaan kytkettynä. Voisiko se vaijeri olla jotenkin kiristynyt tuon kolauksen seurauksena?

Ihan alunperin auto tuntui liikkuvan eteenpäin, mutta parkkipaikalla ei ole tilaa kokeilla. Taaksepäin ei sitten liikahtanut yhtään. Käsin sitä pyörää ei jaksanut pyörittää kumpaankaan suuntaan.
Avatar
Jani426
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jani426 »

Käsijarrua en oo käyttänyt juuri ikinä.
Okei, eli on mahdollista että kässäri olis jumittunut päälle.
Ootko koittanut pyörittää toisen puolen takarengasta jumittaako myös jos jumittaa niin kässäri makaa päällä.
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde

Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500

Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
maarkuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 21.10.2010 21:07

Viesti Kirjoittaja maarkuus »

Jos vaihdoit aluvanteet peltisiin, niin ovathan pultit sopivan mittaiset?
C220A Elegance
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja woke »

egyptian kirjoitti:Laitoin käsijarrun päälle vasta sen jälkeen kun petti... Liekö se osasyynä tunkin pettämiseen, ettei ollut päällä :?
Se on jäänyt sitten jumiin varsinkin jos sitä ei juuri koskaan käytä.
Avatar
egyptian
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 12.05.2010 22:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja egyptian »

Näyttäs tosiaan siltä, että seisontajarru on jumissa. Vaijeri liikkuu ja selkeesti se toimii osittain, mutta voi olla, ettei vapaudu kokonaan. Ottaa siis kiinni molempiin takapyöriin.

Ensi viikolla en ehdi valoisaan aikaan mitenkään autoa rassaamaan. Jatkuu lauantaina... Oisko vinkkejä, miten sen kässärin saa vapautettua rikkomatta mitään? Ilmeisesti ne jarrun palat on siellä satulan sisällä? Se pitää siis ottaa irti, mitä sitten? Ja pitääkö tehdä molemmille renkaille?

Ei oo kauheesti tullu autoja rassailtua, enkä oo jarrupalojakaan koskaan vaihtanut, mutta en pelkää liata käsiä, joten eiköhän tää tästä... Ei oo kiire periaatteessa, kunhan nyt ennen päiväpakkasia sais auton kuntoon.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

takana käsijarrun palat on jarrulevyjen sisärummussa ;) eli satula pois ja sitte levy irti. Koska ne jumittaa, niin saattaa olla aikamoisen työn ja tuskan takana. ELi olis kai hyvä jos ne sais ensi vapautettua vaijerista.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kai se ois viisainta ottaa levyt pois ja kurkata niitä käsijarruja.

Satula irti, lähtee kyllä kun katsoo että saa avaimen pohjaan asti. Pikkuisen jatkoa jos ei muuten lähde pultit irti.

Levyn kiinnitysruuvi irti. levy irti (saattaa olla tiukassakin jos akselilta ruostunut kiinni. Rostoffia napaan ja pultin reijistäkin vähän. Koputtelua massavasaralla tai kupari/lyijyvasaralla. Levyä ei kannata hakata kovalla vasaralla, ellei ole varalevyjä.

Jos levy ei tule pois kun ne seisontajarrun kengät tietty vastustaa niin niitä löysemmälle vapauttamalla seisontajarru ja löysäämällä pultinreijästä (säätöratas taka- ja yläviistoon navasta katsottuna) säätöratasta. Jos tämäkään ei auta niin takapenkin alla on seisontajarrun haaroitushässäkkä. Sen purkamalla ainakin vapautuu kengät kokonaan.

Säätörattaan virallisista suunnista en tiijä mutta omissa oon pistäny ne niin päin että ulospäin vipuamalla isonee kenkien halkaisija kummallakin puolella. Helpompi muistaa niin.

Itse aloittaisin remontin edellisenä päivänä sen rostoffin kanssa ja jatkaisin seuraavana sitä irroittelua.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tästä selvinne tännekin tuo seisontajarrun kiristyksen ja vapauttamisen pyörityssuunta: http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/01012006.html

Tuo pätee jos kukaan ei ole kääntänyt sitä mokkulaa väärin päin, sekin on mahdollista :roll:

Oikein jännittää tämä nettiarvailu, kuka osuu lähimmäksi missä on vika :lol:

Auton vieressä olija sen kyllä arvaa parhaiten :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Marsumarsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 14.09.2010 18:27

Viesti Kirjoittaja Marsumarsu »

Joko auto kulkee?
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

veskola kirjoitti:Tästä selvinne tännekin tuo seisontajarrun kiristyksen ja vapauttamisen pyörityssuunta: http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/01012006.html

Tuo pätee jos kukaan ei ole kääntänyt sitä mokkulaa väärin päin, sekin on mahdollista :roll:

Oikein jännittää tämä nettiarvailu, kuka osuu lähimmäksi missä on vika :lol:

Auton vieressä olija sen kyllä arvaa parhaiten :wink:
Mielestäni ruuvvariin piirretyt nuolet ja itse sääröratas alemmassa kuvassa ovat ristiriidassa....

Alemmassa puretussa kuvassa olettaisin että kun reijän kautta rattaan hampaita nostaa (ruuvarin kahvapääta laskee) kengät aukenee...

Hyvät kuvat silti ja ohjeet. Noinkin vastenmielisessä työympäristössä muutaman tunnin puuhailusta ei pitäisi rangaista juottamalla pahaa olutta. Mutta eihän tätä kukaan ole helpoksi sanonut ;)
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
egyptian
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 12.05.2010 22:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja egyptian »

No eräs auton vieressä seisoja sitten tajusi mistä on kysymys. Pultit olivat liian pitkät ja rikkoivat seisontajarrut. Eli jarrukengät ja jouset meni uusiks.

Eipä tullut mieleen, koska sain auton mukana kahdet renkaat aluvanteilla ja yhdet pultit, niin oletin, että käyvät... :evil:
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1802
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

No voit lohduttautua sillä, että et ole ainoa jolle on näin käynyt.
Minullakin olis varmaan sattunut sama jos ei olis auton myyjä asiasta varoittanut.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

taitaa olla ennemminki sääntö ku poikkeus uusilla mersunomistajilla.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

...mutta tuon virheen tekee vain kerran elämässä, jos se nyt lohduttaa :D Itsekkin tehnyt kyllä joo :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin