01 viton mittariston vaihto.Onko korjaamoja turun suunnalla?
01 viton mittariston vaihto.Onko korjaamoja turun suunnalla?
Voiko mittariston vaihtaa toisesta autosta ihan plug in menetelmällä eli tuleeko esim kilometrit näkyviin ?
Viimeksi muokannut 0213, Ma 01.11.2010 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB vito 112 cdi -02
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: -01 viton mittariston vaihto
Ei tule kilsat mutten toimii jos samalisesta0213 kirjoitti:Voiko mittariston vaihtaa toisesta autosta ihan plug in menetelmällä eli tuleeko esim kilometrit näkyviin ?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Niinpä tietysti. Se olis ollu liian helppoa vaihtaa vaan mittaristo ku omasta mittarin pohjasta on piirilevy vioittunut ja kilometri lukema ei näy. Onko siinä mittaristossa sit joku muisti vai ?Tietääkö joku onko jotain firmoja turun seudulla mitkä pystyis korjaamaan tommoisia piirilevyjä?.
MB vito 112 cdi -02
Miten se on vioittunut, onko mitään valokuvaa siitä ?
Mikäli sieltä on joku folio poikki se on helppo korjata, mutta jos se on täysin tuhoutunut, syttynyt tuleen, komponentteja hiilenä tjms. niin ei pysty tai siie ei kannata. Mikä sen on hajottanut ? Vesi hajottaa piirilevyn lisäksi yleensä myös puolijohteita, mikropiirejä yms.
Mikäli sieltä on joku folio poikki se on helppo korjata, mutta jos se on täysin tuhoutunut, syttynyt tuleen, komponentteja hiilenä tjms. niin ei pysty tai siie ei kannata. Mikä sen on hajottanut ? Vesi hajottaa piirilevyn lisäksi yleensä myös puolijohteita, mikropiirejä yms.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Siitä on lähtenyt semmoinen liimalla kiinni ollut abaut 4 cm leveä läpinäkyvä teippi.Siinä kulkee semmoisia johtimia sisällä mitkä sitten yhdistää sen piirilevyn mittariin. Tämän kautta kulkee siis vain kilometrinäytön tieto lopu sähköt mitä mittari tarvii niin kulkee niiden kahden ison liittimen kautta . Eli tarvis saada se "teippi" takaisin liimattua millilleen oikeaan kohtaan jotta toimis . Olen jo parikertaa saanu sen kiinnitakas mutta ei varmaan ole sitten ollu ihan oikeassa kohdassa kun ei ole yhdistänyt . Paras tulos oli se että numerot näkys osittain.
MB vito 112 cdi -02
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Mittari irti ja pakettiin ja osoitteeksi Vaasa ja siellä Vekatronics Suvilahdesta. Melko varmasti tulee ehjänä takasin0213 kirjoitti:Niinpä tietysti. Se olis ollu liian helppoa vaihtaa vaan mittaristo ku omasta mittarin pohjasta on piirilevy vioittunut ja kilometri lukema ei näy. Onko siinä mittaristossa sit joku muisti vai ?Tietääkö joku onko jotain firmoja turun seudulla mitkä pystyis korjaamaan tommoisia piirilevyjä?.

Mercedes-Benz W212 E220CDI -11
Sähköä johtavalla liimalla saa yleensä jotain aikaan, jos siitä muovikalvosta on siis johtimet tuhoutuneet.
Paljon se on sellaista liimaa-askartelua, jos on hommahallussa kaiken pystyy jälleenrakentamaan.
Paljon se on sellaista liimaa-askartelua, jos on hommahallussa kaiken pystyy jälleenrakentamaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 01 viton mittariston vaihto.Onko korjaamoja turun suunna
Sain korjattua sen tekemällä liittimen muovista, kiinityksen liittimelle sain kun porasin liittimen ja mittariston pohjan läpi pultit.
Kosketus pinnat kannattaa kuitenkin puhdistaa huolella teipin jättämästä mönjästä.
Kokeilin myös ensin tuota sähköjohtavaa maalia laittaa kosketus pinnoille ja ei oikeen onnistu koska siinä on liian pienet välit/kosketus pinnat....
Kosketus pinnat kannattaa kuitenkin puhdistaa huolella teipin jättämästä mönjästä.
Kokeilin myös ensin tuota sähköjohtavaa maalia laittaa kosketus pinnoille ja ei oikeen onnistu koska siinä on liian pienet välit/kosketus pinnat....
Re: 01 viton mittariston vaihto.Onko korjaamoja turun suunna
Kerro lisää? Itselläkin tuo nauhakaapeli irronnut, yrtin teipillä kiinni, mutta eihän siinä voima riitä.peeve kirjoitti:Sain korjattua sen tekemällä liittimen muovista, kiinityksen liittimelle sain kun porasin liittimen ja mittariston pohjan läpi pultit.
Kosketus pinnat kannattaa kuitenkin puhdistaa huolella teipin jättämästä mönjästä.
Kokeilin myös ensin tuota sähköjohtavaa maalia laittaa kosketus pinnoille ja ei oikeen onnistu koska siinä on liian pienet välit/kosketus pinnat....
Eli porasitko reijät piirilevyn läpi vai minkä?
Jos piirilevyn. oliko siinä selvät paikat, ettei mene johtimet samalla...
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
Re: 01 viton mittariston vaihto.Onko korjaamoja turun suunna
Niin on muuten mullakin eikä näy kilometrejä&kelloa.. yritin kerran teipillä mutei oikein toimi ja sitten on sekin että saa ne johtimet kohdalleen..
108cdi vm.2000
Re: 01 viton mittariston vaihto.Onko korjaamoja turun suunna
Juu leikkasin 3-4mm muovista palasen ja porasin piirilevyn lävitse kaksi 2mm reikää ja vedätin muovin kiinni pienillä pulteilla!jakil kirjoitti:Kerro lisää? Itselläkin tuo nauhakaapeli irronnut, yrtin teipillä kiinni, mutta eihän siinä voima riitä.peeve kirjoitti:Sain korjattua sen tekemällä liittimen muovista, kiinityksen liittimelle sain kun porasin liittimen ja mittariston pohjan läpi pultit.
Kosketus pinnat kannattaa kuitenkin puhdistaa huolella teipin jättämästä mönjästä.
Kokeilin myös ensin tuota sähköjohtavaa maalia laittaa kosketus pinnoille ja ei oikeen onnistu koska siinä on liian pienet välit/kosketus pinnat....
Eli porasitko reijät piirilevyn läpi vai minkä?
Jos piirilevyn. oliko siinä selvät paikat, ettei mene johtimet samalla...
Reiän paikat kannattaa katsoa tietenkin sillein ettei johtimia mene poikki.
Lattakaapelin saa helpommin kohdilleen, kun teippaat ennen pulttausta kirkkaala teipillä sen oikealle kohdalle.
Ja kannattaa muistaa kunnollinen puhditus kosketus pinnnoille.
Voin ottaa tässä joku päivä kuvia siitä kiinikeestä!
Re: 01 viton mittariston vaihto.Onko korjaamoja turun suunna
Kiittää ja pokkaa. Tässä projekti vaikka viikonlopuksipeeve kirjoitti: Juu leikkasin 3-4mm muovista palasen ja porasin piirilevyn lävitse kaksi 2mm reikää ja vedätin muovin kiinni pienillä pulteilla!
Reiän paikat kannattaa katsoa tietenkin sillein ettei johtimia mene poikki.
Lattakaapelin saa helpommin kohdilleen, kun teippaat ennen pulttausta kirkkaala teipillä sen oikealle kohdalle.
Ja kannattaa muistaa kunnollinen puhditus kosketus pinnnoille.
Voin ottaa tässä joku päivä kuvia siitä kiinikeestä!

Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
Re: 01 viton mittariston vaihto.Onko korjaamoja turun suunna
Nyt on askarreltu, mutta vielä ei kaikki segmentit pala (itse asiassa vain osa). Itsellä tuo muovi on ilmeisesti liian heikko, kun ei paina tarpeeksi lujaa.peeve kirjoitti: Juu leikkasin 3-4mm muovista palasen ja porasin piirilevyn lävitse kaksi 2mm reikää ja vedätin muovin kiinni pienillä pulteilla!
Reiän paikat kannattaa katsoa tietenkin sillein ettei johtimia mene poikki.
Lattakaapelin saa helpommin kohdilleen, kun teippaat ennen pulttausta kirkkaala teipillä sen oikealle kohdalle.
Ja kannattaa muistaa kunnollinen puhditus kosketus pinnnoille.
Voin ottaa tässä joku päivä kuvia siitä kiinikeestä!
Kyllä siellä tosiaan paikat ruuveille on, mutta, kun käytin 3 mm:n ruuveja (muita ei ollut) tiukkaa teki.
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
Re: 01 viton mittariston vaihto.Onko korjaamoja turun suunna
Muovin pitää olla taipumaton, itselläni oli jäänyt vanhasta projektista muovia jonka ostin paikallisesta levy liikkeestä...jakil kirjoitti:Nyt on askarreltu, mutta vielä ei kaikki segmentit pala (itse asiassa vain osa). Itsellä tuo muovi on ilmeisesti liian heikko, kun ei paina tarpeeksi lujaa.peeve kirjoitti: Juu leikkasin 3-4mm muovista palasen ja porasin piirilevyn lävitse kaksi 2mm reikää ja vedätin muovin kiinni pienillä pulteilla!
Reiän paikat kannattaa katsoa tietenkin sillein ettei johtimia mene poikki.
Lattakaapelin saa helpommin kohdilleen, kun teippaat ennen pulttausta kirkkaala teipillä sen oikealle kohdalle.
Ja kannattaa muistaa kunnollinen puhditus kosketus pinnnoille.
Voin ottaa tässä joku päivä kuvia siitä kiinikeestä!
Kyllä siellä tosiaan paikat ruuveille on, mutta, kun käytin 3 mm:n ruuveja (muita ei ollut) tiukkaa teki.
Puhdistithan myös kunnolla kontakti pinnat, näkyyhän mittariston piirilevyllä selvästi kupari pinta?
Otin itse teipistä jääneen liiman piirilevyltä mattoveiten terällä todella varovaisesti mutta uskon, että se puhdituu myös jollain kemikaalilla esim Contac Sprayllä.
Tuota mattoveittiä en suosittele koska sillä voi herkästi vahingoittaa johtimia, käytin itse sitä koska kokeilin korjata ensin sähköjohtavalla maalilla, mutta se ei oikeen onnistunut ja ainoa keino oli raapia maali pois.
Re: 01 viton mittariston vaihto.Onko korjaamoja turun suunna
Juu, muovi on hyvinkin taipuva, mutta en ensihätään muuta keksinyt. Irrotin mittariston, laitoin tuon muovin alle palan kaapelia (muovipäällysteistä) ja kiristin ruuvit uudestaan. Nyt näkyy jo yli puolet segmenteistä.peeve kirjoitti: Muovin pitää olla taipumaton, itselläni oli jäänyt vanhasta projektista muovia jonka ostin paikallisesta levy liikkeestä...
Puhdistithan myös kunnolla kontakti pinnat, näkyyhän mittariston piirilevyllä selvästi kupari pinta?
Otin itse teipistä jääneen liiman piirilevyltä mattoveiten terällä todella varovaisesti mutta uskon, että se puhdituu myös jollain kemikaalilla esim Contac Sprayllä.
Tuota mattoveittiä en suosittele koska sillä voi herkästi vahingoittaa johtimia, käytin itse sitä koska kokeilin korjata ensin sähköjohtavalla maalilla, mutta se ei oikeen onnistunut ja ainoa keino oli raapia maali pois.
Seuraavaksi pitää etsiä joku kova muovi. Veikkaan, että sen jälkeen näkyy kaikki segmentit. Puhdistin kontaktipinnat tuollaisella elektroniikka contact clenerilla (kuiva) pumpulipuikolla hinkuttamalla. Yllätyksekseni siihen tuli aika paljon likaa.
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
Re: 01 viton mittariston vaihto.Onko korjaamoja turun suunna
Nyt vaihdoin muoviliuskan metalliseen (2 mm peltiä) ja alle muovieristeinen johdonpätkä. Enää ei taivu ja väänsin mutterit todella tiukalle (itse asiassa piirilevy alkoi jo vähän taipua), mutta ei kyllä näy segmentit yhtään paremmin.
Kerran joulun alla kovemmalla pakkasella (kunhan mittaristo ensin heräsi) näkyi hetken aikaa kaikki segmentit ihan oikein! Eli ainakin kohdistus on kohdillaan. Ehkä pitäisi uskaltaa jättää tuo johdonpätkä välistä pois ja painaa suoraan tuolla metallilla. Väliin sinne toki jäisi vielä teippieristys.
Kerran joulun alla kovemmalla pakkasella (kunhan mittaristo ensin heräsi) näkyi hetken aikaa kaikki segmentit ihan oikein! Eli ainakin kohdistus on kohdillaan. Ehkä pitäisi uskaltaa jättää tuo johdonpätkä välistä pois ja painaa suoraan tuolla metallilla. Väliin sinne toki jäisi vielä teippieristys.
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
Re: 01 viton mittariston vaihto.Onko korjaamoja turun suunna
Jatketaan yksinpuhelua edelleen. Nyt otin mittariston työn alle. Irrotin lattakaapelin, puthdistin huolella kontaktipinnat ja kohdistin todella tarkasti takaisin. Lopuksi panta kiinni ja Jawohl! nyt näkyy kaikki segmentit kirkkasti
Tuossa kuvassa vielä versio 0,8, jossa tuo panta oli hieman vinossa. Pannan alla on 2,5 mm2 kaapelin pätkä, joka on litistetty. Näin siihen saa todella hyvän puristusvoiman.


Tuossa kuvassa vielä versio 0,8, jossa tuo panta oli hieman vinossa. Pannan alla on 2,5 mm2 kaapelin pätkä, joka on litistetty. Näin siihen saa todella hyvän puristusvoiman.

Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
Re: 01 viton mittariston vaihto.Onko korjaamoja turun suunna
Moro! oliskohan kellään täälä tietoa että mistä tuon kyseisen lattakaapelin saisi tilattua uuden? onnistuin tuhoamaan nykyisen mittaristoa avatessa ja nyt olisi siis kova tarve uudelle.
Tai vaihtoehtoisesti jos jollain on nurkissa pyörimässä ylimääräinen mittaristo sopuhintaan niin ostan pois. Saa olla epäkuntoinenkin kunhan tuo foliokaapeli on ehjä!
Tai vaihtoehtoisesti jos jollain on nurkissa pyörimässä ylimääräinen mittaristo sopuhintaan niin ostan pois. Saa olla epäkuntoinenkin kunhan tuo foliokaapeli on ehjä!