Terve,
Mikähän on kun varsinkin kylmänä 1. ja 2. vaihteet takkuaa? Ei meinaa mennä päälle tai sitten takkuilee. Nyt ilmojen jo hieman jäähdyttyä olen asian pannut merkille. Lämpimänä toimii aika hyvin. Wanhassa W201:sessä meni vaihteet päälle lupsakasti...
A 180 CDI 2005, 6-vaihteinen manuaali (711.640).
Voisko olla liikaa/liian vähän vaihteistoöljyä, tai -öljy vääräntyypistä?(Esim. liian jäykkää Suomen olosuhteisiin - auto on käyttöönotettu uutena Saksassa). Autolla ajettu 54 000km, huollettu nyt Suomessa kerran VEHO:lla mutta vaihteistoöljyä ei ole vaihdettu/tarkastettu.
Muistan vaan kun W201:stä käytin ekaa kertaa huollossa sen tultua Suomeen, ja vaihdatin kaikki öljyt, niin huoltomies sanoi että esim. perässä oli aika jäykännäköistä tötkää, että ihan hyvä kun vaihdatin. Vaikka periaatteessa niissä on kai samat öljyt olipa auto käyttöönotettu Saksassa tai Vinkuintiassa? Tai moottoriöljyt on varmaan eri jossakin Siperian/Afrikan vientimalleissa, mutta entäs vaihteisto?
Että tämmöstä.
W169 vaihteet takkuaa
Re: W169 vaihteet takkuaa
Samaa oiretta täällä A150:ssä, lähinnä ykkösen ja peruutusvaihteen kohdalla, kun startin jälkeen laittaa ensimmäistä kertaa vaihdetta silmään. Sen jälkeen kyllä tuntuvat toimivan.
Jos saksankieli taipuu, niin täällä on juttua samasta aiheesta: http://www.elchfans.de/wbb2/thread.php?threadid=37592" onclick="window.open(this.href);return false;
jos nyt en ihan väärin ymmärtänyt, niin ehdottelevat tuolla ilmeisesti vaihdevivustojen voitelua jollain öljyspraylla. Vaihteistoöljyä itseään en niinkään epäilisi, kun vaihteensiirto tuntuu toimivan ihan sutjakasti ensimmäisen takkuilun jälkeen.
Jos saksankieli taipuu, niin täällä on juttua samasta aiheesta: http://www.elchfans.de/wbb2/thread.php?threadid=37592" onclick="window.open(this.href);return false;
jos nyt en ihan väärin ymmärtänyt, niin ehdottelevat tuolla ilmeisesti vaihdevivustojen voitelua jollain öljyspraylla. Vaihteistoöljyä itseään en niinkään epäilisi, kun vaihteensiirto tuntuu toimivan ihan sutjakasti ensimmäisen takkuilun jälkeen.
(ex) A 150 (2005)
Re: W169 vaihteet takkuaa
Joo-o, tämä asia ei ole omalta osalta edennyt mihinkään. Aamuisin on keppi jäykkä
Enkä osaa saksaa, joten nuo Elchfans:in jutut menee valitettavasti hilseen yli.
Pitänee seuraavassa merkkihuollossa muutaman tuhannen kilometrin jälkeen kysäistä, että mikä on mielipide heillä asiaan. Suattaphan se olla vaihteistoöljy, tai suattap olla olemettaki, näin savolaisittain... Palaan asiaan jos joskus viisastun. Siis tämän asian suhteen.
Hauska kun ei viitsi ruhjoa kakkosta sisään, niin pitää rullata jonkun matkaa kytkin pohjassa että 1:ltä 2:lle vaihto menee ilman väkivaltaa. Siis kylmänä. Lämpimänä toimii kuin Mersu. Muistan kun ukki aina käytteli "välikaasua" vaihtaessaan vaihteita vanhassa Massey-Ferguson 165:ssään - ehkä pitää kokeilla jotain semmoista?

Pitänee seuraavassa merkkihuollossa muutaman tuhannen kilometrin jälkeen kysäistä, että mikä on mielipide heillä asiaan. Suattaphan se olla vaihteistoöljy, tai suattap olla olemettaki, näin savolaisittain... Palaan asiaan jos joskus viisastun. Siis tämän asian suhteen.
Hauska kun ei viitsi ruhjoa kakkosta sisään, niin pitää rullata jonkun matkaa kytkin pohjassa että 1:ltä 2:lle vaihto menee ilman väkivaltaa. Siis kylmänä. Lämpimänä toimii kuin Mersu. Muistan kun ukki aina käytteli "välikaasua" vaihtaessaan vaihteita vanhassa Massey-Ferguson 165:ssään - ehkä pitää kokeilla jotain semmoista?

Re: W169 vaihteet takkuaa
Välikaasulla saa synkronoimattomassa vaihteistossa menemään pienemmän pykälän päälle, jos ajoneuvo liikkuu. Eli vaihde vapaalle, kytkin ylös, kaasua, kytkin takaisin pohjaan ja uusi vaihde silmään. Sattuneesta syystä itsellänikin on paljon kokemusta juuri Massey Ferguson 165:stä (ja muutamasta muustakin traktorista)... Mutta synkronoidussa vaihteistoissa (joihin Mersu lienee siirtynyt jo 60-luvulla) ei tästä luulisi olevan apua.
Viime aikoina olen ruvennut jättämään peruutusvaihteen valmiiksi silmään kotipihalle pysäköidessä (kun katoksesta pitää lähteä peruuttamalla, ei ole niin isoa pihaa että voisi ajaa ympäri kuten joillakin mersumiehillä...), näin jää ainakin yksi runnominen pois.
Viime aikoina olen ruvennut jättämään peruutusvaihteen valmiiksi silmään kotipihalle pysäköidessä (kun katoksesta pitää lähteä peruuttamalla, ei ole niin isoa pihaa että voisi ajaa ympäri kuten joillakin mersumiehillä...), näin jää ainakin yksi runnominen pois.
(ex) A 150 (2005)
Re: W169 vaihteet takkuaa
Vanha ketju, mutta onko ylläolevaan W169:n ongelman korjaukseen päivitystä?
Re: W169 vaihteet takkuaa
Joo, mulla semmoinen auttoi kun vaihdoin autoa 1.5 vuotta sitten-iceman- kirjoitti:Vanha ketju, mutta onko ylläolevaan W169:n ongelman korjaukseen päivitystä?

Mutta mutta, kuin kohtalon ivaa, bemarin manuaaliaski (ZF) on myös alkanut takkuillla...

Re: W169 vaihteet takkuaa
Sama täällä, kylmänä keppi on jäykkä, varsinkin jos on ollut parkissa ykkönen sisässä, siksi usein jätän kepin kakkoseen parkissa, toimii kylmänä paremmin. Koneen lämmettyä keppi menee ykköseen ja kakkoseen heittämällä olen myös voidellut paikkoja, jonkin verran auttaa, kaikki sen tietää, kuivana tahmoo.
kepin juuresta nahat/muovit ylös ja rasvaa, sama konehuoneen puolelle, siellä on aika ahdasta, se menee vähän sinnepäin ruikkimiseksi.
Näillä eväillä olen saanut kepin liikajäykkyyttä vähennettyä.
kepin juuresta nahat/muovit ylös ja rasvaa, sama konehuoneen puolelle, siellä on aika ahdasta, se menee vähän sinnepäin ruikkimiseksi.
Näillä eväillä olen saanut kepin liikajäykkyyttä vähennettyä.
