M-B W116 450SEL -79, tuli hankittua projektiksi...
M-B W116 450SEL -79, tuli hankittua projektiksi...
Eli juhannuksena iski tekemisen puute ja jotain uutta ihmeteltävää piti saada, joten eikun Kepö:ä selaamaan. Ja sieltä sitten pongasin tuollaisen harrastepelin.
Auton on Saksan tuonti, tuotu reilu vuosi sitten. Harvinaista kyllä, kunnostusprojekti on jo aloitettu Saksassa, mm. oikeaan takakulmaan, lokasuojaan ja perään on vaihdettu uudet peltiosat, konepelti on vaihdettu ja takakontin pelti on pohjamaalissa. Harmittavasti että autoa on purettu myös sieltä täältä, mm. sisustassa riittää ihmettelemistä mikä osa kuuluu mihinkin.
Takakontti on täynnä kaikenlaista Mersu osaa, heti kärkeen huomasin W124:sen uudemman mallisen aluvanteen Pirellin 6000-renkaalla, W116:sen ajovaloumpion, W116:sen mittariston ja paljon muuta vielä tutkimatonta tavaraa.
Autossa on mukana alkuperäinen Beckerin radiopuhelin laitteisto, joka on varsin mielenkiintoinen, keskusyksikkö joka sijaitsee takakontissa on nykyisen pöytämallisen tietokoneenkeskusyksikön kokoinen ja painoinen laatikko. Myös luuriosa löytyy, mutta se on uinut takakontissa vedessä lokasuojankotelossa. Numero valintapaneeli on ilmeisesti irrallaan apukuskin jalkatilassa tai sitten se on jokin Saksalainen pöytälaskin, täytyy tutkia tarkemmin...
Hetihän se täytyi saada tulille ja niinpä vaihtamaan Saksalaista 44ah autodiileri akkua hieman tehokkaanpaan versioon. Tämän jälkeen V8 hörähtikin mukavasti, joskin hieman tukkoisesti käyntiin. Kuitenkin päällimmäinen ääni oli oikeanpuoleisesta venttiilikoneistosta kuuluva voimakas kalkatus, joten en pyörittänyt moottori kauan. Irrotin viskon ja sen tuulikotelon ja sen jälkeen venttiilikopan. Pahin pelkoni väistyi tässä vaiheessa, sillä kaikki osat näyttivät olen paikoillaan. Pyöritin kampiakselin päässä olevasta pultista jokaisen nostajan vuorotellen vapaaksi ja aloin tunnustella välyksiä. Kaikki muut paitsi yksi nostaja tuntuivat olevan kunnossa. Tämä yksi oli aivan rento ja tunnoton ja sitä pystyi painamaan vaivatta käsin useita millejä alaspäin. Eli se oli siis rikki.
Soitin tutulle Mersukorjaamolle ja tiedustelin nostajien saatavuutta, sanoin tilaavani sillepuolelle kaikki uudet nostajat. Hetkenkuluttua kuitenkin selvisi nostajien kappalehinta, 50 euron paremmalla puolella Kl:ltä. Tilaus muuttuikin yhteen uuteen nostajaan, venttiilikopan tiivisteeseen ja 8 kpl sytytystulppia. Tavaran tilaus oli juuri lähdössä eteenpäin, joten täytyy tiedustella huomenissa joko osat olisivat saapuneet.
Sytytystulpista käytin irti alustavasti kahta, ja kappas, molemmat olivat suhteellisen uusia, mutta eri merkkisiä. Toinen oli minulle harvinaisempi hienon näköinen ja -kuuloinen tulppa, Beru Silverstone. Hieno merkki sytytystulpalle!
Onhan siinä projektia pitkäksi aikaa... enimpiä roskia autosta imuroidessani tallin imurikin sanoi työsopimuksensa irti, mutta toinen kuitenkin löytyi tilalle.
Harmillista että tässäkään autossa ei juuri lisävarusteita ole, seuraavassa hieman varustelistaa, tiedä sitten mikä on ollut jo vakiovarusteena, luultavasti kylläkin lähes kaikki ja mikä taas lisävaruste;
- ABS -jarrut
- Automaattivaihteet
- Kaikissa ovissa sähkötoimiset lasinnostimet
- Keskulukitus
- Sähkötoiminen kattoluukku
- Plyyshi verhoilu
- Lehtiverkot etuistuinten selkänojissa
- Pääntuet takana
- Autopuhelinsarja (alkup.)
- Alumiinivanteet
Hieman myöhemmin tutkittuna auton metallinen kantakortti kertoi seuraavaa:
511 - Becker radio cassette stereo MW/USW (from 01.01.1973 up to 31.07.1981)
531 - automatic antenna (from 01.01.1963)
590 - green heat-insulating glass all round, heated rear window, laminated safety glass - Germany (from 01.01.1972)
877 - reading lamp in the rear (from 01.11.1963)
991 - AMG equipment installed at AMG (see production order I)
tai,
991 - for further coded special versions, see production order I (from 01.06.1964 up to 31.08.1986)
260 - elimination of model designation on rear lid (from 01.05.1968)
410 - electric sliding roof (from 01.03.1965 up to 29.02.1988)
470 - anti-lock braking system (abs) (from 01.06.1978 up to 31.10.1993)
404 - milan brown metallic (from 01.01.1975 up to 31.12.1979, from 1994)
Auton on Saksan tuonti, tuotu reilu vuosi sitten. Harvinaista kyllä, kunnostusprojekti on jo aloitettu Saksassa, mm. oikeaan takakulmaan, lokasuojaan ja perään on vaihdettu uudet peltiosat, konepelti on vaihdettu ja takakontin pelti on pohjamaalissa. Harmittavasti että autoa on purettu myös sieltä täältä, mm. sisustassa riittää ihmettelemistä mikä osa kuuluu mihinkin.
Takakontti on täynnä kaikenlaista Mersu osaa, heti kärkeen huomasin W124:sen uudemman mallisen aluvanteen Pirellin 6000-renkaalla, W116:sen ajovaloumpion, W116:sen mittariston ja paljon muuta vielä tutkimatonta tavaraa.
Autossa on mukana alkuperäinen Beckerin radiopuhelin laitteisto, joka on varsin mielenkiintoinen, keskusyksikkö joka sijaitsee takakontissa on nykyisen pöytämallisen tietokoneenkeskusyksikön kokoinen ja painoinen laatikko. Myös luuriosa löytyy, mutta se on uinut takakontissa vedessä lokasuojankotelossa. Numero valintapaneeli on ilmeisesti irrallaan apukuskin jalkatilassa tai sitten se on jokin Saksalainen pöytälaskin, täytyy tutkia tarkemmin...
Hetihän se täytyi saada tulille ja niinpä vaihtamaan Saksalaista 44ah autodiileri akkua hieman tehokkaanpaan versioon. Tämän jälkeen V8 hörähtikin mukavasti, joskin hieman tukkoisesti käyntiin. Kuitenkin päällimmäinen ääni oli oikeanpuoleisesta venttiilikoneistosta kuuluva voimakas kalkatus, joten en pyörittänyt moottori kauan. Irrotin viskon ja sen tuulikotelon ja sen jälkeen venttiilikopan. Pahin pelkoni väistyi tässä vaiheessa, sillä kaikki osat näyttivät olen paikoillaan. Pyöritin kampiakselin päässä olevasta pultista jokaisen nostajan vuorotellen vapaaksi ja aloin tunnustella välyksiä. Kaikki muut paitsi yksi nostaja tuntuivat olevan kunnossa. Tämä yksi oli aivan rento ja tunnoton ja sitä pystyi painamaan vaivatta käsin useita millejä alaspäin. Eli se oli siis rikki.
Soitin tutulle Mersukorjaamolle ja tiedustelin nostajien saatavuutta, sanoin tilaavani sillepuolelle kaikki uudet nostajat. Hetkenkuluttua kuitenkin selvisi nostajien kappalehinta, 50 euron paremmalla puolella Kl:ltä. Tilaus muuttuikin yhteen uuteen nostajaan, venttiilikopan tiivisteeseen ja 8 kpl sytytystulppia. Tavaran tilaus oli juuri lähdössä eteenpäin, joten täytyy tiedustella huomenissa joko osat olisivat saapuneet.
Sytytystulpista käytin irti alustavasti kahta, ja kappas, molemmat olivat suhteellisen uusia, mutta eri merkkisiä. Toinen oli minulle harvinaisempi hienon näköinen ja -kuuloinen tulppa, Beru Silverstone. Hieno merkki sytytystulpalle!
Onhan siinä projektia pitkäksi aikaa... enimpiä roskia autosta imuroidessani tallin imurikin sanoi työsopimuksensa irti, mutta toinen kuitenkin löytyi tilalle.
Harmillista että tässäkään autossa ei juuri lisävarusteita ole, seuraavassa hieman varustelistaa, tiedä sitten mikä on ollut jo vakiovarusteena, luultavasti kylläkin lähes kaikki ja mikä taas lisävaruste;
- ABS -jarrut
- Automaattivaihteet
- Kaikissa ovissa sähkötoimiset lasinnostimet
- Keskulukitus
- Sähkötoiminen kattoluukku
- Plyyshi verhoilu
- Lehtiverkot etuistuinten selkänojissa
- Pääntuet takana
- Autopuhelinsarja (alkup.)
- Alumiinivanteet
Hieman myöhemmin tutkittuna auton metallinen kantakortti kertoi seuraavaa:
511 - Becker radio cassette stereo MW/USW (from 01.01.1973 up to 31.07.1981)
531 - automatic antenna (from 01.01.1963)
590 - green heat-insulating glass all round, heated rear window, laminated safety glass - Germany (from 01.01.1972)
877 - reading lamp in the rear (from 01.11.1963)
991 - AMG equipment installed at AMG (see production order I)
tai,
991 - for further coded special versions, see production order I (from 01.06.1964 up to 31.08.1986)
260 - elimination of model designation on rear lid (from 01.05.1968)
410 - electric sliding roof (from 01.03.1965 up to 29.02.1988)
470 - anti-lock braking system (abs) (from 01.06.1978 up to 31.10.1993)
404 - milan brown metallic (from 01.01.1975 up to 31.12.1979, from 1994)
Viimeksi muokannut mhassinen, Ke 30.06.2004 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Sydän ei tunne järjen ääntä"
Sanoi joku, joskus...
Ex:ät, monia käyttö- ja harraste Mersuja
Nykyiset:
MB W210 220CDI Aut. T-modell -02 "viimeisin hankinta, suurinpiirtein kunnossa"
MB W163 320 Aut. -98 "kunnossa, mutta liian kallis käyttökuluiltaan"
MB Unimog 280B 60-luvun lopulta "käyttöentisöity, täysin läpikäyty tekniikka"
MB W202 280 Aut. -93 "projekti"
MB W123 300D Manual -84 "projekti"
MB W123 240D Manual "projekti tai purkuauto"
MB W116 450SEL Automatic -79 "purkuauto"
MB W126 280SE Automatic -84 "purkuauto"
Sanoi joku, joskus...
Ex:ät, monia käyttö- ja harraste Mersuja
Nykyiset:
MB W210 220CDI Aut. T-modell -02 "viimeisin hankinta, suurinpiirtein kunnossa"
MB W163 320 Aut. -98 "kunnossa, mutta liian kallis käyttökuluiltaan"
MB Unimog 280B 60-luvun lopulta "käyttöentisöity, täysin läpikäyty tekniikka"
MB W202 280 Aut. -93 "projekti"
MB W123 300D Manual -84 "projekti"
MB W123 240D Manual "projekti tai purkuauto"
MB W116 450SEL Automatic -79 "purkuauto"
MB W126 280SE Automatic -84 "purkuauto"
Ei muuta kun onneksi olkoon! On se kiva, että täällä Kuopiossa on muillakin W116 projekteja, kun vain minulla.
Kuulemasi venttiilikalkatus voi johtua V8 moottorien perusongelmasta, eli nokka-akseleitten voitelusta.
Ota venttiilikopat pois ja puhdista jossain liuotinlillingissä ne putket jossa öljy kulkee kannen yläpuolella, ne kuuleman mukaan tuppaavat mennä tukkoon ja estävän öljynkierron.
Olen myös saanut ymmärtää, että useat saksasta tuodut autot ovat öljyjen kohdalla varsin heikossa kunnossa, joten laita jotain dieselöljyä seuraavaksi sisään, joka sisältää puhdistavia ainesosia tavallista moniasteöljyä paremmin (esim. Teboil DiamondDiesel)
Jos muuten moottorisi tuntuu "tukkoiselle" voi se tarkoittaa myös sitä, että autolle ei ole annettu kierrosta tarvittavasti, 3,5 3,8 4,5 6,3 ja 6,9 moottorit ovat sellaisia jotka tahtovat mennä herkästi tukkoon ellei niitä komenna kunnolla.
Jos haluat tutustua tarkemminkin minun omaan 450 projektiin, niin laita yyveetä tulemaan, itse ainankin olisin kiinnostunut näkemään ihan nenikkäin kohtalotoveria.
Kuulemasi venttiilikalkatus voi johtua V8 moottorien perusongelmasta, eli nokka-akseleitten voitelusta.
Ota venttiilikopat pois ja puhdista jossain liuotinlillingissä ne putket jossa öljy kulkee kannen yläpuolella, ne kuuleman mukaan tuppaavat mennä tukkoon ja estävän öljynkierron.
Olen myös saanut ymmärtää, että useat saksasta tuodut autot ovat öljyjen kohdalla varsin heikossa kunnossa, joten laita jotain dieselöljyä seuraavaksi sisään, joka sisältää puhdistavia ainesosia tavallista moniasteöljyä paremmin (esim. Teboil DiamondDiesel)
Jos muuten moottorisi tuntuu "tukkoiselle" voi se tarkoittaa myös sitä, että autolle ei ole annettu kierrosta tarvittavasti, 3,5 3,8 4,5 6,3 ja 6,9 moottorit ovat sellaisia jotka tahtovat mennä herkästi tukkoon ellei niitä komenna kunnolla.
Jos haluat tutustua tarkemminkin minun omaan 450 projektiin, niin laita yyveetä tulemaan, itse ainankin olisin kiinnostunut näkemään ihan nenikkäin kohtalotoveria.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: M-B W116 450SEL -79, tuli hankittua projektiksi...
Mukavaa, että W116-kanta kasvaa foorumilla. Varusteista: jos en väärin muista, vakiona 450 SEL:ssä oli nuo edellämainitut pl. kattoluukku, autopuhelin ja takaniskatuet. Aluvanteet voivat myös olla lisävaruste tai jälkiasennus. Kuinka on varapyörän laita?mhassinen kirjoitti:Harmillista että tässäkään autossa ei juuri lisävarusteita ole, seuraavassa hieman varustelistaa, tiedä sitten mikä on ollut jo vakiovarusteena, luultavasti kylläkin lähes kaikki ja mikä taas lisävaruste;
- Automaattivaihteet
- Kaikissa ovissa sähkötoimiset lasinnostimet
- Keskulukitus
- Sähkötoiminen kattoluukku
- Plyyshi verhoilu
- Lehtiverkot etuistuinten selkänojissa
- Pääntuet takana
- Autopuhelinsarja (alkup.)
- Alumiinivanteet
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
450 SEL
Täytyypäs käydä vielä tänä iltana tarkastamassa tuo varapyörä tilanne ja ihmetellä muutenkin mitä kaikkia osia autosta vielä irtaallaan löytyy!
"Sydän ei tunne järjen ääntä"
Sanoi joku, joskus...
Ex:ät, monia käyttö- ja harraste Mersuja
Nykyiset:
MB W210 220CDI Aut. T-modell -02 "viimeisin hankinta, suurinpiirtein kunnossa"
MB W163 320 Aut. -98 "kunnossa, mutta liian kallis käyttökuluiltaan"
MB Unimog 280B 60-luvun lopulta "käyttöentisöity, täysin läpikäyty tekniikka"
MB W202 280 Aut. -93 "projekti"
MB W123 300D Manual -84 "projekti"
MB W123 240D Manual "projekti tai purkuauto"
MB W116 450SEL Automatic -79 "purkuauto"
MB W126 280SE Automatic -84 "purkuauto"
Sanoi joku, joskus...
Ex:ät, monia käyttö- ja harraste Mersuja
Nykyiset:
MB W210 220CDI Aut. T-modell -02 "viimeisin hankinta, suurinpiirtein kunnossa"
MB W163 320 Aut. -98 "kunnossa, mutta liian kallis käyttökuluiltaan"
MB Unimog 280B 60-luvun lopulta "käyttöentisöity, täysin läpikäyty tekniikka"
MB W202 280 Aut. -93 "projekti"
MB W123 300D Manual -84 "projekti"
MB W123 240D Manual "projekti tai purkuauto"
MB W116 450SEL Automatic -79 "purkuauto"
MB W126 280SE Automatic -84 "purkuauto"
jaahas, hieno juttu, on nimittäin upea auto toi W116.
Itsekkin painan 450 SEL -80 projektia. 8 koneesta kannattaa tarkastaa toi nokkaketju. Mulla oli vasemman yläpään ohjuri poikki ja viittä vaille putoamassa ketjun sekaan. Vaihdoin samantien kaikki yläpään ohjurit, kiristimen ohjurin, kiristimen ja itse ketjun. Kone hiljeni melkoisesti. Ei mikään järin iso kustannuskaan kun itse tekee. Onkohan se nokan yllä oleva öljyputki helposti irrotettavissa, pitää tarkistaa. Tullaan sitten MB miitteihin 116:lla tulevaisuudessa.
Itsekkin painan 450 SEL -80 projektia. 8 koneesta kannattaa tarkastaa toi nokkaketju. Mulla oli vasemman yläpään ohjuri poikki ja viittä vaille putoamassa ketjun sekaan. Vaihdoin samantien kaikki yläpään ohjurit, kiristimen ohjurin, kiristimen ja itse ketjun. Kone hiljeni melkoisesti. Ei mikään järin iso kustannuskaan kun itse tekee. Onkohan se nokan yllä oleva öljyputki helposti irrotettavissa, pitää tarkistaa. Tullaan sitten MB miitteihin 116:lla tulevaisuudessa.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 651
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Mellilä
450 SEL
Autosta ei vielä ainakaan ole maksettu veroja Suomeen. Täytyy selvittää tuo verojen määräytyminen, muistaakseni kuitenkin projektia verotetaan kevyemmin.
Tarkoitus olisi kunnostaa auto, jonka jälkeen rekisteröidä se Suomeen.
Täytyy vielä miettiä milloin olisi edullisinta maksaa verot pois.
Ja milloin kukkaro antaa myöten...
Tarkoitus olisi kunnostaa auto, jonka jälkeen rekisteröidä se Suomeen.
Täytyy vielä miettiä milloin olisi edullisinta maksaa verot pois.
Ja milloin kukkaro antaa myöten...
"Sydän ei tunne järjen ääntä"
Sanoi joku, joskus...
Ex:ät, monia käyttö- ja harraste Mersuja
Nykyiset:
MB W210 220CDI Aut. T-modell -02 "viimeisin hankinta, suurinpiirtein kunnossa"
MB W163 320 Aut. -98 "kunnossa, mutta liian kallis käyttökuluiltaan"
MB Unimog 280B 60-luvun lopulta "käyttöentisöity, täysin läpikäyty tekniikka"
MB W202 280 Aut. -93 "projekti"
MB W123 300D Manual -84 "projekti"
MB W123 240D Manual "projekti tai purkuauto"
MB W116 450SEL Automatic -79 "purkuauto"
MB W126 280SE Automatic -84 "purkuauto"
Sanoi joku, joskus...
Ex:ät, monia käyttö- ja harraste Mersuja
Nykyiset:
MB W210 220CDI Aut. T-modell -02 "viimeisin hankinta, suurinpiirtein kunnossa"
MB W163 320 Aut. -98 "kunnossa, mutta liian kallis käyttökuluiltaan"
MB Unimog 280B 60-luvun lopulta "käyttöentisöity, täysin läpikäyty tekniikka"
MB W202 280 Aut. -93 "projekti"
MB W123 300D Manual -84 "projekti"
MB W123 240D Manual "projekti tai purkuauto"
MB W116 450SEL Automatic -79 "purkuauto"
MB W126 280SE Automatic -84 "purkuauto"
Verokarhulle kun vie papereita, niin lappuun saa itse laittaa rastin: Hyväkuntoinen, normaalikuntoinen, tai huonokuntoinen. Jos valitsee huonokuntoisen, niin se pitää todistaa, eli siis käydä näyttämässä huonokuntoista autoa. Eli jos auton on ehtinyt jo korjaamaan, niin ei auta itku. Silloin verotus menee normaalikuntoisen mukaan.Ville Komulainen kirjoitti:Joutuuko projektista maksamaan autoveron samoin perustein kuin ehjästä autosta??
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Re: M-B W116 450SEL -79, tuli hankittua projektiksi...
Tosin ässän sisustan juuri purkaneena huomasin W116-kannan taas pienentyneen, ainakin jos ajattelee prosentuaalisesti peltimäärää. Reikiä löytyi vähän joka suunnalta joten tekemistä riittää. Taidanpa harmistuksissani vaikka paalauttaa tuon varaosa w123:n.Timo L. kirjoitti:Mukavaa, että W116-kanta kasvaa foorumilla.
Koneella on koneen tahti
lisää aiheesta....
Näin oli ennen, mutta toisin on nyt.....veemeli kirjoitti:Muistanko oikein että museo autoista ei tarvisi maksaa veroja. Tarkoittaakohan se yli 25v. harrasteautoja??
Kun autoverolakia viimeksi rukattiin, niin museoväki "nukkui ".
Eli nykyään tullausarvo määräytyy markkinahintaan verraten, aivan
kuten käyttöautoillakin. Nyt sitten vaan ihmetellään, että mistäs se markkinahinta nykäistään autoon joita on myynnissä ehkä pari kertaa
vuodessa, ja silloinkaan ei tiedä välttämättä yhtään, että onko hinta edes
"sillä hehtaarilla ". Ihmettelyllä tarkoitan, että tämä hillitsee ostohaluja,
sekä varmaan aiheuttaa myös tullin puolella laskennallista vaikeutta.
Tosin tullitilastoa selailemalla voi havaita, että näiden vanhojen osalta
arvomäärittely on ollut suht' maltillista, mutta kun eihän näistä harraste-
peleistä pitäisi olla tarvetta maksaa yhtään mitään tuontiveroa.
Nimittäin toisaalta olen kuullut myös ylilyönneistä, joissa juuri harvinaiseen
autoon on "lätkäisty" veroa vähän enemmänkin. Nyt siis "kannattaa" tuoda
vain malleja joista on jo kertynyt tullitilastoa - johon voi sitten vedota,
ja johon tilastoon todennäköisesti myös virkamiehen päätös perustuu.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Re: lisää aiheesta....
Ensinnäkin hienoa, että W116 kantaa vaalitaan ja vielä isokoneisena, joten onnea projektille.Henry V. kirjoitti:Näin oli ennen, mutta toisin on nyt.....veemeli kirjoitti:Muistanko oikein että museo autoista ei tarvisi maksaa veroja. Tarkoittaakohan se yli 25v. harrasteautoja??
Kun autoverolakia viimeksi rukattiin, niin museoväki "nukkui ".
Eli nykyään tullausarvo määräytyy markkinahintaan verraten, aivan
kuten käyttöautoillakin.
Toisekseen tämä museoautokysymys taisi verotuskäsittelyssä mennä reisille aika pahasti.
Mutta mistä on jäänyt mieleen, että kun käytettyjen tuontiverotusta rukattiin alaspäin, niin samalla yritettiin rangaista museopelejä laittamalla verottomuusraja 30 vuoteen. Oliko tämä vain jokin alustava ehdotusasteen juttu, jokin ns. väliaikainen asetus (kuten autoveroasiat aina ) vaiko vain Kaapon mielikuvituksen tuottama uutisankka pari vuotta sitten?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
lisää aiheesta....
Hmmm..... Kaapon mielikuvitus
Ei kyllä kutakuinkin oikein muistelet :
Samoihin aikoihin tuli laki voimaan että museoikäraja nousee,
mutta onneksi viiveellä. Eli nyt saa vielä '82 mallisen museorekisteriin (25v),
ja sitten pomppaakin 5 vuotta eteenpäin, eli sinne 30 vuotisiin.
Mutta tässä on nyt kaksi erillistä asiaa ;
* Museoikäraja suomessa yleensä
* Museoikäisten autojen tuontiverotus
Tuo 30 v. on yleinen käytäntö myös muissakin EU-maissa,
tosin "Youg-timeritkin" ( 20 v) saa helpotuksia käyttömaksuihin.
Ei kyllä kutakuinkin oikein muistelet :
Samoihin aikoihin tuli laki voimaan että museoikäraja nousee,
mutta onneksi viiveellä. Eli nyt saa vielä '82 mallisen museorekisteriin (25v),
ja sitten pomppaakin 5 vuotta eteenpäin, eli sinne 30 vuotisiin.
Mutta tässä on nyt kaksi erillistä asiaa ;
* Museoikäraja suomessa yleensä
* Museoikäisten autojen tuontiverotus
Tuo 30 v. on yleinen käytäntö myös muissakin EU-maissa,
tosin "Youg-timeritkin" ( 20 v) saa helpotuksia käyttömaksuihin.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Minä taas muistelisin, että 1959. Voin muistaa väärinkin.toni kirjoitti:Joo, nykyisin tarvitsee olla -57 vai oliko se -58 vanhempi, että saa tuoda verotta.
Ja enemmän alkuperäistä aihetta sivuten... Tuo W116 on sellainen automalli, ettei ihmisillä oikein tahdo olla käsitystä sen iästä. Jos W126:a luullaan esitellyksi 1990-luvun puolella, niin W116 häilyy sitten jossain 1980-luvun lopulla. Luulevat vain, että nyt on taas tuotu "uusi" elvistelymersu Saksasta. Vaikka yleensä se elvistelykin löytyy sieltä elvistelyä epäilevän korvien välistä...
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Minäkään en sitä vuotta muista tarkkaan, mutta se on kuitenkin juuri se sama vuosi, kun säädettiin tämä "väliaikainen" autovero.
Sitä vuotta edeltävien autojen tuonnista ei määritellä autoveroa.
Eli jonkun 770K-Grosser Mercedeksen voi tuoda suomeen täysin ilman autoveroa...tosin tullimiehen xxtutus on varmasti korkealla, mutta kun ei voi verottaa, niin ei voi verottaa...
Sitä vuotta edeltävien autojen tuonnista ei määritellä autoveroa.
Eli jonkun 770K-Grosser Mercedeksen voi tuoda suomeen täysin ilman autoveroa...tosin tullimiehen xxtutus on varmasti korkealla, mutta kun ei voi verottaa, niin ei voi verottaa...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Lahdessa tulli haluaa nahda nama vanhatkin autot - paatos tulee kuitenkin sitten olemaan nolla euroa veroa. Syy: tilastointi.Mesedesi kirjoitti:Minäkään en sitä vuotta muista tarkkaan, mutta se on kuitenkin juuri se sama vuosi, kun säädettiin tämä "väliaikainen" autovero.
Sitä vuotta edeltävien autojen tuonnista ei määritellä autoveroa.
Eli jonkun 770K-Grosser Mercedeksen voi tuoda suomeen täysin ilman autoveroa...tosin tullimiehen xxtutus on varmasti korkealla, mutta kun ei voi verottaa, niin ei voi verottaa...
Anteeksi aakkosten puute. Muu maa mustikka...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
- samisalama
- Vakiokalustoa
- Viestit: 239
- Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
- Paikkakunta: Kouvola
Re: lisää aiheesta....
Kiitä SA-HK:ta. Niiden kanttimiesten aloitteesta (runnoivat 30-v juttua läpi 7-vuotta) museoautoikä kasvaa 1.1.2008. AKE väsyi ja luovutti. Muutenkin aika pikkusieluista porukkaa, ainakin ne kymmenkunta, jotka tunnen.Kaapo kirjoitti: Ensinnäkin hienoa, että W116 kantaa vaalitaan ja vielä isokoneisena, joten onnea projektille.
Toisekseen tämä museoautokysymys taisi verotuskäsittelyssä mennä reisille aika pahasti.
Mutta mistä on jäänyt mieleen, että kun käytettyjen tuontiverotusta rukattiin alaspäin, niin samalla yritettiin rangaista museopelejä laittamalla verottomuusraja 30 vuoteen. Oliko tämä vain jokin alustava ehdotusasteen juttu, jokin ns. väliaikainen asetus (kuten autoveroasiat aina ) vaiko vain Kaapon mielikuvituksen tuottama uutisankka pari vuotta sitten?
No ei se ole muuta kuin hyvä asia että laki muuttuu.
Itseäni ei naurattaisi juuri yhtään nähdä muutaman vuoden kuluttua W124:ia museokilvillä varustettuna...
Muutoksen taustalla on halu yhteinäistää eurooppalaista linjaa tässä asiassa. Toisaalta tanskalaiset saattavat ehkä hieman ilahtuakin kun sikäläinen museoikä laskee 45 vuodesta 30:een.
Toisekseen, tässä maassa ARK ja AKE niin kauan kuin ovat olleet olemassa, ovat ajaneet kyllä jonkun muun kuin autoilijan etua.
Itseäni ei naurattaisi juuri yhtään nähdä muutaman vuoden kuluttua W124:ia museokilvillä varustettuna...
Muutoksen taustalla on halu yhteinäistää eurooppalaista linjaa tässä asiassa. Toisaalta tanskalaiset saattavat ehkä hieman ilahtuakin kun sikäläinen museoikä laskee 45 vuodesta 30:een.
Toisekseen, tässä maassa ARK ja AKE niin kauan kuin ovat olleet olemassa, ovat ajaneet kyllä jonkun muun kuin autoilijan etua.
No eiköhän se olisi entisenkin säännöksen mukaan vuonna 2010 jo ihan asiallista ensimmäiset laittaakin MR-kilpiin. Kun realistisesti katselee, niin onhan se jo nyt tänä päivänäkin tavattoman vanha auto teknisessä mielessä.raul kirjoitti:Itseäni ei naurattaisi juuri yhtään nähdä muutaman vuoden kuluttua W124:ia museokilvillä varustettuna...
Mitenkähän se tulee tulevaisuudessa (siis joskus 30 vuoden päästä) mobilismi muuttamaan muotoaan. Sen ajan museoautot, eli tämän päivän nykyautot ovat täynnä tietokoneita ja muita hienoja vipstaakeja joitten huollon ja entisöinnin toteuttaminen saattaa tulevaisuudessa olla totaalisen erilaista kun mitä me touhuilemme tänäpäivänä...
Kuinkahan sitä itsekään enää innostuisi niinäpäivinä, mikäli henki enää pihisisi...jos jostain metsästä tai muusta romujobbarin kanaverkkopuutarhasta löytyisi joku 30 vuotta vanha Maybachin raato...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.