w124 nopeusmittarin säätö?
w124 nopeusmittarin säätö?
Tuli vaihdettua nopeusmittari 200d-mallista 250d-mallin vastaavaan. Mittari näyttää ilmeisesti perän välityksestä johtuen kuitenkin n. 15 km/h liikaa. Onkohan mittarissa olemassa jotakin säätömahdollisuutta??
Re: w124 nopeusmittarin säätö?
Ilmeisesti se on samanlainen kuin 123:nkin mittari. Peränvaihdon jälkeen trimmasin mittarin näyttämään oikein ottamatta kärkipihdeillä tukevan otteen osoittimen akselista ja irroitin osoittimen ja painoin takaisin näyttämään oikeaa lukemaa. Ensin tietysti kävin vertaamassa mittarin näyttöä tiensivussa olevaan nopeusnäytön lukemaan. Matkamittarihan näytti tietysti sen 10km/h liikaa,eikä sille ollut tehtävissä mitään. Sullahan sekin tulee edelleen näyttämään liikaa. Oliks Matka/nopeusmittarissa jotain vikaa vai miksi vaihdoit? Jos nämä mittarit kunnossa niin vaihda tilalle. Sillä se ratkeaa.Ajosaapas kirjoitti:Tuli vaihdettua nopeusmittari 200d-mallista 250d-mallin vastaavaan. Mittari näyttää ilmeisesti perän välityksestä johtuen kuitenkin n. 15 km/h liikaa. Onkohan mittarissa olemassa jotakin säätömahdollisuutta??
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
- Paikkakunta: Esbåå
Jos mittari näyttää perävälityserosta johtuen esim. 80 vauhdissa 15 liikaa, niin 160 vauhdissa virhe on jo 30. Eli neulaa siirtämällä siten että saadaan vaikka se 80 nopeus oikeaksi, näyttää mittari 160 edelleen 15 liikaa ja alle 80 nopeuksilla liian vähän. Tässä ei nyt huomioitu normaalia "mittarivirhettä" mutta idea selvinnee. Neulan siirrolla saadaan siis vain yksi nopeus kohdalleen jos mittari/perä yhdistelmä on väärä.
Jos mittarivirhe on kaikilla nopeuksilla sama, voidaan säätää neulasta kohalleen. Vaan liekö sillekin sivistyneempi konsti.
Itteeki kiinnostas tietää voiko mittarin "välitystä" säätää. Oman W201:n vakiopeppu oli 1:3,07 ja nyt on 1:2,65 perä. Himpun liikaa on vauhtia jos luottaa mittariin. Ja mitä enemmän vauhtia, sitä enemmän sitä on liikaa.
Jos mittarivirhe on kaikilla nopeuksilla sama, voidaan säätää neulasta kohalleen. Vaan liekö sillekin sivistyneempi konsti.
Itteeki kiinnostas tietää voiko mittarin "välitystä" säätää. Oman W201:n vakiopeppu oli 1:3,07 ja nyt on 1:2,65 perä. Himpun liikaa on vauhtia jos luottaa mittariin. Ja mitä enemmän vauhtia, sitä enemmän sitä on liikaa.

Kaveri joskus neuvoi (kännykkäinssi Nokialla) miten sitä vois kalibroida. (olin silloin vaihtamassa taustavaopolttimoita,ja mittari irti).Kelan induktanssin/jonkin vastuksen resistanssin muutoksesta se puhu,mut epäili,tuleeko nopeusnäytöstä lineaarinen koko alueella. kyselen siltä lissää,jos tarviit!
Silloin olikin tarkoitus saada mittari näyttämään yleismmin käytetyillä ajonopeuksilla suurinpiirtein oikein. 160:llä sillä ei ole merkitystäkään koska sitä nopeutta ei keskimääräinen kuski pysty kovin usein pitämään. Saattaa tämä sinitakkisten veljeskunta puuttua asiaan. Sitäpaitsi omien kokemusteni mukaan mekaanisilla mittareilla näyttämä muutenkin valehtelee enemmän mitä kovemmin mennään. Ja tällä konstilla sai kertaheitolla mittarin näyttämään normaalinopeuksilla lähes oikein,ei tarvinnut puuttua jousen viritykseen,vastajousista puhumattakaan,eikä purkaa mittaristoa uudelleen ja uudelleen. Kyllä minä sen testasin useallakin eri nopeudella. Piru,ettei siitäkin tullut pidettyä kirjaa,olis jotain dokumentteja.Easy Rider kirjoitti:Jos mittari näyttää perävälityserosta johtuen esim. 80 vauhdissa 15 liikaa, niin 160 vauhdissa virhe on jo 30. Eli neulaa siirtämällä siten että saadaan vaikka se 80 nopeus oikeaksi, näyttää mittari 160 edelleen 15 liikaa ja alle 80 nopeuksilla liian vähän. Tässä ei nyt huomioitu normaalia "mittarivirhettä" mutta idea selvinnee. Neulan siirrolla saadaan siis vain yksi nopeus kohdalleen jos mittari/perä yhdistelmä on väärä.
Jos mittarivirhe on kaikilla nopeuksilla sama, voidaan säätää neulasta kohalleen. Vaan liekö sillekin sivistyneempi konsti.
Itteeki kiinnostas tietää voiko mittarin "välitystä" säätää. Oman W201:n vakiopeppu oli 1:3,07 ja nyt on 1:2,65 perä. Himpun liikaa on vauhtia jos luottaa mittariin. Ja mitä enemmän vauhtia, sitä enemmän sitä on liikaa.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: w124 nopeusmittarin säätö?
Kiitos vastauksista. Kyllä se mun ajo on enemmänkin taajamapainoitteista putkuttelua. Pitää säädellä nyt aluksi sitä neulaa. GPS:n mukaan tässä ollaan ajeltu. Se ei valehtele.Ajosaapas kirjoitti:Tuli vaihdettua nopeusmittari 200d-mallista 250d-mallin vastaavaan. Mittari näyttää ilmeisesti perän välityksestä johtuen kuitenkin n. 15 km/h liikaa. Onkohan mittarissa olemassa jotakin säätömahdollisuutta??
Heh, toi nyt ei kyl pidä ollenkaan paikkaansa, paritkin mittarit virittäny juurikin tolla kärkipihtimenetelmällä... Viimeisen vielä niin että oli pelkkä nopeusmittari vaijerin päässä ja gps:llä mittailin kun ajelin samaa suoraa noin tunnin verran ees taas, tasan näytti 0-80km/h gps:än kanssa samaa kun jaksoi vääntää. Harmi kun ei tuo 200d kulkenu sitä 160km/h et ois voinu testata mitä näyttämä siellä on verrattuna gps:ään, jäi kiinnostamaan että millä periaatteella mittarivirhe tuplaantuu nopeuden tuplaantuessa?
Easy Rider kirjoitti:Jos mittari näyttää perävälityserosta johtuen esim. 80 vauhdissa 15 liikaa, niin 160 vauhdissa virhe on jo 30. Eli neulaa siirtämällä siten että saadaan vaikka se 80 nopeus oikeaksi, näyttää mittari 160 edelleen 15 liikaa ja alle 80 nopeuksilla liian vähän. Tässä ei nyt huomioitu normaalia "mittarivirhettä" mutta idea selvinnee. Neulan siirrolla saadaan siis vain yksi nopeus kohdalleen jos mittari/perä yhdistelmä on väärä.
Jos mittarivirhe on kaikilla nopeuksilla sama, voidaan säätää neulasta kohalleen. Vaan liekö sillekin sivistyneempi konsti.
Itteeki kiinnostas tietää voiko mittarin "välitystä" säätää. Oman W201:n vakiopeppu oli 1:3,07 ja nyt on 1:2,65 perä. Himpun liikaa on vauhtia jos luottaa mittariin. Ja mitä enemmän vauhtia, sitä enemmän sitä on liikaa.
Jani Salomaa
Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
- Paikkakunta: Esbåå
Tuo mittarivirheen kertautuminen vaatisi kyllä jo muuttuvan perävälityksen.Easy Rider kirjoitti:Jos mittari näyttää perävälityserosta johtuen esim. 80 vauhdissa 15 liikaa, niin 160 vauhdissa virhe on jo 30. Eli neulaa siirtämällä siten että saadaan vaikka se 80 nopeus oikeaksi, näyttää mittari 160 edelleen 15 liikaa ja alle 80 nopeuksilla liian vähän. Tässä ei nyt huomioitu normaalia "mittarivirhettä" mutta idea selvinnee. Neulan siirrolla saadaan siis vain yksi nopeus kohdalleen jos mittari/perä yhdistelmä on väärä.
Jos mittarivirhe on kaikilla nopeuksilla sama, voidaan säätää neulasta kohalleen. Vaan liekö sillekin sivistyneempi konsti.
Itteeki kiinnostas tietää voiko mittarin "välitystä" säätää. Oman W201:n vakiopeppu oli 1:3,07 ja nyt on 1:2,65 perä. Himpun liikaa on vauhtia jos luottaa mittariin . Ja mitä enemmän vauhtia, sitä enemmän sitä on liikaa. :lol:
Mitenkäs tuo kommentti pitäisi tulkita?woke kirjoitti:Tuo mittarivirheen kertautuminen vaatisi kyllä jo muuttuvan perävälityksen.Easy Rider kirjoitti:Jos mittari näyttää perävälityserosta johtuen esim. 80 vauhdissa 15 liikaa, niin 160 vauhdissa virhe on jo 30. Eli neulaa siirtämällä siten että saadaan vaikka se 80 nopeus oikeaksi, näyttää mittari 160 edelleen 15 liikaa ja alle 80 nopeuksilla liian vähän. Tässä ei nyt huomioitu normaalia "mittarivirhettä" mutta idea selvinnee. Neulan siirrolla saadaan siis vain yksi nopeus kohdalleen jos mittari/perä yhdistelmä on väärä.
Jos mittarivirhe on kaikilla nopeuksilla sama, voidaan säätää neulasta kohalleen. Vaan liekö sillekin sivistyneempi konsti.
Itteeki kiinnostas tietää voiko mittarin "välitystä" säätää. Oman W201:n vakiopeppu oli 1:3,07 ja nyt on 1:2,65 perä. Himpun liikaa on vauhtia jos luottaa mittariin . Ja mitä enemmän vauhtia, sitä enemmän sitä on liikaa.![]()
Vaikka aiempi väite olisikin virheellinen niin olisi ihan paikallaan laittaa vähän perusteluja mukaan.
Jos unohdetaan muut virheet nopeusmittarissa (eli mittari näyttäisi täysin oikein koko nopeusalueella) niin 15.8%:n perävälitysmuutos muuttaa mittarin näyttämää 15.8% ja ennen ainakin prosenttilaskussa numeroarvo oli sitä suurempi mitä suuremmasta luvusta se sama prosentti laskettiin.
No otetaans esimerkki. Auton nopeus 100km/h ja mittari näyttää samaa. Perävälitystä muutetaan 10% niin auto ei kuljekaan enää kuin 90km/h samoilla kierroksilla mutta mittari näyttää edelleen 100 km/h. Mittarinäyttämä korjataan tavalla tai toisella oikeaksi jolloin mittarivirhe on 0%. Tietysti jos peruskalibrointia ei tehdä niin virhe muuttuu prosentuaalisesti nopeuden noustessa. Jos meni mettään niin korjatkaa.DBFI kirjoitti:Mitenkäs tuo kommentti pitäisi tulkita?woke kirjoitti:Tuo mittarivirheen kertautuminen vaatisi kyllä jo muuttuvan perävälityksen.Easy Rider kirjoitti:Jos mittari näyttää perävälityserosta johtuen esim. 80 vauhdissa 15 liikaa, niin 160 vauhdissa virhe on jo 30. Eli neulaa siirtämällä siten että saadaan vaikka se 80 nopeus oikeaksi, näyttää mittari 160 edelleen 15 liikaa ja alle 80 nopeuksilla liian vähän. Tässä ei nyt huomioitu normaalia "mittarivirhettä" mutta idea selvinnee. Neulan siirrolla saadaan siis vain yksi nopeus kohdalleen jos mittari/perä yhdistelmä on väärä.
Jos mittarivirhe on kaikilla nopeuksilla sama, voidaan säätää neulasta kohalleen. Vaan liekö sillekin sivistyneempi konsti.
Itteeki kiinnostas tietää voiko mittarin "välitystä" säätää. Oman W201:n vakiopeppu oli 1:3,07 ja nyt on 1:2,65 perä. Himpun liikaa on vauhtia jos luottaa mittariin . Ja mitä enemmän vauhtia, sitä enemmän sitä on liikaa. :lol:
Vaikka aiempi väite olisikin virheellinen niin olisi ihan paikallaan laittaa vähän perusteluja mukaan.
Jos unohdetaan muut virheet nopeusmittarissa (eli mittari näyttäisi täysin oikein koko nopeusalueella) niin 15.8%:n perävälitysmuutos muuttaa mittarin näyttämää 15.8% ja ennen ainakin prosenttilaskussa numeroarvo oli sitä suurempi mitä suuremmasta luvusta se sama prosentti laskettiin.
Siis kysehän oli siitä että mittarivirhe korjataan tietyssä nopeudessa neulaa siirtämällä oikeaksi. Tämän jälkeen kysymys on mittarivirheen suuruudesta jossakin toisessa nopeudessa.woke kirjoitti:No otetaans esimerkki. Auton nopeus 100km/h ja mittari näyttää samaa. Perävälitystä muutetaan 10% niin auto ei kuljekaan enää kuin 90km/h samoilla kierroksilla mutta mittari näyttää edelleen 100 km/h. Mittarinäyttämä korjataan tavalla tai toisella oikeaksi jolloin mittarivirhe on 0%. Tietysti jos peruskalibrointia ei tehdä niin virhe muuttuu prosentuaalisesti nopeuden noustessa. Jos meni mettään niin korjatkaa.
Eli jos omassa esimerkissäsi mittarivirhe korjattiin 90 km/h todellisessa nopeudessa kohdalleen siirtämällä mittarin neulaa vastaavalla kulmalla niin mikä olisi mielestäsi mittarin näyttämä kaksinkertaisella ajonopeudella, 180 km/h:ssa?
Itse ymmärsin että tarkoitit virheen olevan 0 km/h myös 180 km/h vauhdissa toisin kuin Easy Rider kirjoitti.
No, ei tästä kannata foorumia täyttää kinastelemalla mutta kyllä tällaisesta laskutoimenpiteestä pitäisi yhteisymmärrykseenkin päästä.
mikä on w124 mittarin toimintaperiaate?
monessa prätkässähän on mittari silleen että vaijerin päässä pyörii magneetti joka taas pyörii metallikellon sisällä, ilman seinämäkosketusta ja kello taas on yhdistettyynä suoraan viisariin. Kun tämä magneetti pyörii, vetää se kelloa pyörimissuuntaansa tietyllä voimalla ja jousi vastustaa sitä. Mitä kovempaa se pyörii, ts. vauhti nousee niin sitä enemmän ko. kello, ja sen mukana viisari, kääntyy mukana. Vastajousi pitää huolen ettei se pyöri holtittomasti ympyrää.
Jos tästä muutetaan akselipään välitystä, niin näyttämän suhde on auttamattomasti väärin toimiva, ja sen voi korjata vain oikean vahvuisen vastajousen vaihtamalla tai laittamalla oikea välityssuhde.
vaihtoehtoisesti on myös mittareita joissa muuten samanlainen toiminta, mutta siellä on keskipakokytkin hoitamassa magneetin virkaa. Niissäki menee näyttämä iha puihin josvälitys muuttuu. Samanlainen keskipakokytkin kuin esim. radio-ohjattavien autojen polttomoottoreissa... tai skoottereiden variaattorissa.
monessa prätkässähän on mittari silleen että vaijerin päässä pyörii magneetti joka taas pyörii metallikellon sisällä, ilman seinämäkosketusta ja kello taas on yhdistettyynä suoraan viisariin. Kun tämä magneetti pyörii, vetää se kelloa pyörimissuuntaansa tietyllä voimalla ja jousi vastustaa sitä. Mitä kovempaa se pyörii, ts. vauhti nousee niin sitä enemmän ko. kello, ja sen mukana viisari, kääntyy mukana. Vastajousi pitää huolen ettei se pyöri holtittomasti ympyrää.
Jos tästä muutetaan akselipään välitystä, niin näyttämän suhde on auttamattomasti väärin toimiva, ja sen voi korjata vain oikean vahvuisen vastajousen vaihtamalla tai laittamalla oikea välityssuhde.
vaihtoehtoisesti on myös mittareita joissa muuten samanlainen toiminta, mutta siellä on keskipakokytkin hoitamassa magneetin virkaa. Niissäki menee näyttämä iha puihin josvälitys muuttuu. Samanlainen keskipakokytkin kuin esim. radio-ohjattavien autojen polttomoottoreissa... tai skoottereiden variaattorissa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021