Ilmastointilaitteen toiminta
Ilmastointilaitteen toiminta
Tänään tuli työpaikalla keskustelua ilmastointilaitteista, kun työkaveri sanoi 'ettei hänen autossaan (ei tosin MB vaan Chevy Van -01) meinaa oikein lämmintä saada kabiiniin, mutta kun laittaa ilmastoinnin päälle (!) niin sitten tulee vähän lämpimämpää'. Totesin siihen että ei kai sitä ilmastointia voi näillä pakkasilla (-20) käyttää.
Työkavereista kaksi oli toista mieltä - voi käyttää ja sitä käytetään kuulemma sisäilman kuivattamiseen. Tietenkin, mutta siis kovalla pakkasella?
Sanokaas A/C:stä tietävät miten on?
Työkavereista kaksi oli toista mieltä - voi käyttää ja sitä käytetään kuulemma sisäilman kuivattamiseen. Tietenkin, mutta siis kovalla pakkasella?
Sanokaas A/C:stä tietävät miten on?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 20
- Liittynyt: Su 29.08.2010 23:19
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Ilmastointilaitteen toiminta
Toimivuus riippuu paljon myös automerkistä. Joillain merkeillä on lämpötilaraja jonka alle ilmastointi ei käynnisty.
Joillain merkeillä rajaa ei ole jolloin ilmastointilaitteen käyttö onnistuu myös kovilla pakkasilla.
Ilmaa sillä tosiaan voi kuivattaa, mutta kovilla pakkasilla en tiedä onko siitä apua, ilma on jo aika kuivaa joka tapauksessa.
Ja jos autossa on ilmastointi niin sitä kannatta käyttää vähintään 2-viikon välein myös talvella ettei kompressorin akselitiiviste kuiva (öljyvoideltu). Näin tehden kylmäaineet eivät karkaa ainakaan sitä kautta.
Uusissa diesel Hondissa (ainakin Accord) tuo ilmastointilaite muuttuu lämmitettäessä ilmalämpöpumpuksi. Kylmän auton käynnistyksen jälkeen lämmityslaite alkaa puhaltamaan lämmintä todella nopeasti juurikin tuon toiminnan vuoksi.
Joillain merkeillä rajaa ei ole jolloin ilmastointilaitteen käyttö onnistuu myös kovilla pakkasilla.
Ilmaa sillä tosiaan voi kuivattaa, mutta kovilla pakkasilla en tiedä onko siitä apua, ilma on jo aika kuivaa joka tapauksessa.
Ja jos autossa on ilmastointi niin sitä kannatta käyttää vähintään 2-viikon välein myös talvella ettei kompressorin akselitiiviste kuiva (öljyvoideltu). Näin tehden kylmäaineet eivät karkaa ainakaan sitä kautta.
Uusissa diesel Hondissa (ainakin Accord) tuo ilmastointilaite muuttuu lämmitettäessä ilmalämpöpumpuksi. Kylmän auton käynnistyksen jälkeen lämmityslaite alkaa puhaltamaan lämmintä todella nopeasti juurikin tuon toiminnan vuoksi.
Re: Ilmastointilaitteen toiminta
Chevy Vanissa ei varmaan ole tuota Hondan lämpöpumppusysteemiä. Perinteinen ilmastointihan toimii niin että lämmityslaitteessa oleva höyrystin jäähdyttää ilman muutaman (plus) asteen lämpötilaan ja siitä se lämmitetään höyrystimen perässä olevalla lämmityskennolla sopivaan lämpötilaan. Jäähdyttäminen johtaa kosteuden tiivistymiseen vedeksi jos suhteellinen kosteus tuloilmassa on riittävän korkea (ja usein on).
Höyrystin ei voi kylmentää tuloilmaa pakkasen puolelle koska tiivistyvä vesi jäätyisi kennoon ja jää sulkisi ilmavirtauksen (noin joskus käykin viallisessa ilmastoinnissa). Eli perinteinen ilmastointilaite ei voi jäähdyttää ilmaa jos tuloilman lämpötila on liian alhainen.
Kun yllä toisin kuvattiin niin olisin kiinnostunut toimintakuvauksesta, vai tarkoittiko tuo kommentti "joistakin merkeistä joissa ei ilmastoinnin käynnistykselle ole lämpörajaa" juuri noita Accordin kaltaisia laitteita?
Uudemmissa "perinteisissä" ilmastointilaitteissa kompressori on muuttuvatilavuuksinen ja jatkuvakäyntinen, esim. 211-mesessä ja uudemmissa. Toimintaperiaate on muuten perinteinen mutta suhteellisen kosteuden mittauksen avulla kompresorin tehoa voidaan säätää niin että tuloilmaa jäähdytetään vain vähän, ei sinne luokkaa neljän asteen tuntumaan vaan vain sen verran että kabiiniin saadaan riittävän viileätä ilmaa, ja vähän päälle. Tuo vähän päälle tarvitaan ilman kuivaamiseksi niin ettei viilennetty ilma kondensoi vettä ja huurusta vaikka laseja. Järjestelyllä kompressorin kuluttamaa tehoa saadaan keskimäärin alennettua ja polttoaineen kulutusta minimoitua. Tavoiteltua höyrystimen lämpötilaa lukuun ottamatta tuo 211:n ilmastointi on täysin perinteinen toimintaperiaatteeltaan.
Jos työpaikan kahvipöytäkeskusteluun tarvitaan kättä pidempää niin voin mailata MB:n dokkarin joka kattaa ilmastoinnin toimintakuvaukset aika suuresta osasta nykymallistoa ja joitain vanhempia malleja.
Höyrystin ei voi kylmentää tuloilmaa pakkasen puolelle koska tiivistyvä vesi jäätyisi kennoon ja jää sulkisi ilmavirtauksen (noin joskus käykin viallisessa ilmastoinnissa). Eli perinteinen ilmastointilaite ei voi jäähdyttää ilmaa jos tuloilman lämpötila on liian alhainen.
Kun yllä toisin kuvattiin niin olisin kiinnostunut toimintakuvauksesta, vai tarkoittiko tuo kommentti "joistakin merkeistä joissa ei ilmastoinnin käynnistykselle ole lämpörajaa" juuri noita Accordin kaltaisia laitteita?
Uudemmissa "perinteisissä" ilmastointilaitteissa kompressori on muuttuvatilavuuksinen ja jatkuvakäyntinen, esim. 211-mesessä ja uudemmissa. Toimintaperiaate on muuten perinteinen mutta suhteellisen kosteuden mittauksen avulla kompresorin tehoa voidaan säätää niin että tuloilmaa jäähdytetään vain vähän, ei sinne luokkaa neljän asteen tuntumaan vaan vain sen verran että kabiiniin saadaan riittävän viileätä ilmaa, ja vähän päälle. Tuo vähän päälle tarvitaan ilman kuivaamiseksi niin ettei viilennetty ilma kondensoi vettä ja huurusta vaikka laseja. Järjestelyllä kompressorin kuluttamaa tehoa saadaan keskimäärin alennettua ja polttoaineen kulutusta minimoitua. Tavoiteltua höyrystimen lämpötilaa lukuun ottamatta tuo 211:n ilmastointi on täysin perinteinen toimintaperiaatteeltaan.
Jos työpaikan kahvipöytäkeskusteluun tarvitaan kättä pidempää niin voin mailata MB:n dokkarin joka kattaa ilmastoinnin toimintakuvaukset aika suuresta osasta nykymallistoa ja joitain vanhempia malleja.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 20
- Liittynyt: Su 29.08.2010 23:19
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Ilmastointilaitteen toiminta
Tuo joissakin merkeissä tarkoittaa omakohtaista kokemusta. Esim. Volvo 850GLT -92, vuosia sitten omistamani, ilmastointi ei lähtenyt päälle jos lämpötila oli alle +7. Toinen tapaus on täälläkin hetkellä tallissa kakkosautona (ykkönen on w124 200d) oleva Citroen Xsara Picasso -07, ilmastointilaite lähtee päälle huurteenpoistotoiminnalla olipa pakkasta vaikka tämänhetkinen -27.7! Sitä en tiedä, että säätääkö automattinen ilmastointi jotain läppiä niin, että osa ilmasta otetaan sisäkierrätyksestä, mutta esim. -10 asteen pakkasella ikkunat lähtee huurusta huomattavasti nopeammin kuin pelkällä läpimällä ilmalla.
Tarkemmasta toimintakuvauksesta en osaa sanoa.
Tarkemmasta toimintakuvauksesta en osaa sanoa.
Re: Ilmastointilaitteen toiminta
Citroenista en osaa sanoa mutta eipä siitä huurteenpoistosta paljon apua ole jos höyrystin jäätyy ja estää ilmavirtauksen kokonaan lämmityslaitteesta. Sen tuloilman saisi kyllä lämpimäksi laittamalla kiertoilman päälle mutta ainakin mesessä automaattinen kiertoilman kytkentä on pois päältä jos Defrost on aktivoitu.jerkus puatsio kirjoitti:Tuo joissakin merkeissä tarkoittaa omakohtaista kokemusta. Esim. Volvo 850GLT -92, vuosia sitten omistamani, ilmastointi ei lähtenyt päälle jos lämpötila oli alle +7. Toinen tapaus on täälläkin hetkellä tallissa kakkosautona (ykkönen on w124 200d) oleva Citroen Xsara Picasso -07, ilmastointilaite lähtee päälle huurteenpoistotoiminnalla olipa pakkasta vaikka tämänhetkinen -27.7! Sitä en tiedä, että säätääkö automattinen ilmastointi jotain läppiä niin, että osa ilmasta otetaan sisäkierrätyksestä, mutta esim. -10 asteen pakkasella ikkunat lähtee huurusta huomattavasti nopeammin kuin pelkällä läpimällä ilmalla.
Tarkemmasta toimintakuvauksesta en osaa sanoa.
Volvossa saattaa olla aika mekaaninen tuo kytkentä, evaporaattorin termostaatti ehkä kytkee ilmastoinnin merkkivalonkin pois. Ainakin uudessa mesessä AC-merkkivalo voi kyllä näyttää että ilmastointi on päällä mutta fyysisesti se ei välttämättä ole jos kompressorin ei tarvitse käydä tai sen käynti on estetty alhaisen lämpötilan takia. WIS nyt ainakin suoraan sanoo että kompressori kytketään pois päältä tietyssä höyrystimen lämpötilassa ja jäätymisen takia siinä ei paljon muuta tehtävissä olekaan.
Voisi ajatella että se kissa-auto kerää hetken kosteutta silläkin riskillä että höyrystin jäätyy mutta tuo olisi vähän sama kuin se hetken lämpö lahkeessa kun pakkasessa päästää omat nesteet siinne.
Alkuperäinen kysymys ei välttämättä rajoittunut mersuihin enkä noihin outoihin merkkeihin juuri kantaa ota mutta en usko että niissä on kahta lämmityskennoa, yksi ennen höyrystintä ja toinen sen jälkeen ja kun vesi vähän merkistä riippumatta jäätyy samoissa lukemissa niin jotain transientteja lukuun ottamatta (ilman manuaalista sisäilmankierron aktivointia, jolloin tuloilma onkin lämmintä eikä -27) ei se todellinen tuloilman jäähdytys pakkasilmalle oikein ole mahdollista.
Re: Ilmastointilaitteen toiminta
Volvo on valitettavasti itselläkin ollut ja siihen jostain Volvo-miehiltä löytyi ojeistus ettei pakkasella saa käyttää ilmastointia - ilmeisesti ei siis lähde edes päälle - ja piti talvisin etsiä aika-ajoin jostain joku parkkihalli missä lämpötila on + puolella ja käyttää ilmastointia tiivisteiden kovettumisen estämiseksi.jerkus puatsio kirjoitti:Tuo joissakin merkeissä tarkoittaa omakohtaista kokemusta. Esim. Volvo 850GLT -92, vuosia sitten omistamani, ilmastointi ei lähtenyt päälle jos lämpötila oli alle +7. Toinen tapaus on täälläkin hetkellä tallissa kakkosautona (ykkönen on w124 200d) oleva Citroen Xsara Picasso -07, ilmastointilaite lähtee päälle huurteenpoistotoiminnalla olipa pakkasta vaikka tämänhetkinen -27.7! Sitä en tiedä, että säätääkö automattinen ilmastointi jotain läppiä niin, että osa ilmasta otetaan sisäkierrätyksestä, mutta esim. -10 asteen pakkasella ikkunat lähtee huurusta huomattavasti nopeammin kuin pelkällä läpimällä ilmalla.
Tarkemmasta toimintakuvauksesta en osaa sanoa.
Tulleiden kommenttien perusteella ei siis taida mitään perusperiaatetta olla, vaan parasta ottaa selville miten siinä omassa autossa ilmastointi on suunniteltu toimivaksi.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: Ilmastointilaitteen toiminta
Oliskohan kyse automaattiilmastoinnista? joka siis sisältää paljon muutakin kuin pelkän jäähdytyksen. Vaikkaisin että se pistää automaattiasennossa sisäilman kierron päälle jos ulkoa tuleva ilma on niin kylmää ettei sitä saa lämmitettyä tarpeeksi. Kompressori tuskin näillä keleillä käynnistyy.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: Ilmastointilaitteen toiminta
Selvennykseksi vaan tähän, kuten yllä sanoinkin: MB:ssä sisäilmankierto EI mene päälle automaattisesti automaatti-ilmastoinnin ollessa automaattiasennossa vaikka joissakin tilanteissa tuon luulisi edistävän huurtumisen poistamista. Ehkä se viileäkin ulkoilma vähänkin lämmitettynä on sittenkin parempi vaikeasti havaittavia poikkeuksia lukuun ottamatta ja siksi MB:n insinöörit tuon noin toteuttaneet.Jani R-K kirjoitti:Oliskohan kyse automaattiilmastoinnista? joka siis sisältää paljon muutakin kuin pelkän jäähdytyksen. Vaikkaisin että se pistää automaattiasennossa sisäilman kierron päälle jos ulkoa tuleva ilma on niin kylmää ettei sitä saa lämmitettyä tarpeeksi. Kompressori tuskin näillä keleillä käynnistyy.
Hyvä pointti kyllä nostaa tuo automaatti-ilmastointi esille, en muistanut että manuaalisiakin on olemassa. Sen kompressorin kytkentäsäännöt on kyllä molemmissa aika tarkkaan samat, toteutus vaan voi olla laidasta laitaan ("mekaaninen" termostaatilla tai mikroprosessoriohjattu sähköinen tms.).
Muista merkeistä sanoudun irti, saattavat kyllä tehdä jotain mikä Ranskassa toimii vaikka muualla ei toimisikaan.

Re: Ilmastointilaitteen toiminta
ja paskat... aika onneton ilmastointi, jos se ei jäähdytä ilmaa pakkasen puolelleDBFI kirjoitti: Höyrystin ei voi kylmentää tuloilmaa pakkasen puolelle koska tiivistyvä vesi jäätyisi kennoon ja jää sulkisi ilmavirtauksen (noin joskus käykin viallisessa ilmastoinnissa). Eli perinteinen ilmastointilaite ei voi jäähdyttää ilmaa jos tuloilman lämpötila on liian alhainen.

meidän rellussa on automaatti ilmastointi ja se kyllä sulattaa lasit huurusta aika nopeasti, siinä ilmastointi kuivaa ilman ja lämppäri sitten lämmittää sen...
ilmastoinin tarkoitus muuten on aina kuivata ilmaa ja se viilentävä vaikutus tulee enemmän siitä kuivasta ilmasta, kuin kylmästä... idioottimaisin systeemi on tuo joidenkin autojen ominaisuus, ettei ilmastointia saa päälle pakkasilla tai kun ulkolämpötila on 0 pinnassa, jolloin siitä olis eniten apua... jotku mersutkin näyttää kuuluvan tähän idioottien suunnitelemien autojen joukkoon...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ilmastointilaitteen toiminta
Juu en lähde tähän mitään teknisiä kommentteja laittamaan, sanoisin että samaa kategoriaa kuin se että 0W/40 Moibilit on paskoja kun ne ei pysy väljäksi ajetussa moottorissa. Käsi pystyyn muuten kaikki mesekuskit jotka talvella pakkaselle ilmastointi päällä pysähtyvät aina välillä moottoritien reunaan sulattelemaan kennoa jonka jää ei poistu kondenssiveden poistoputkesta pelkästään sen takia että putket on tukossa.napa kirjoitti:ja paskat... aika onneton ilmastointi, jos se ei jäähdytä ilmaa pakkasen puolelleDBFI kirjoitti: Höyrystin ei voi kylmentää tuloilmaa pakkasen puolelle koska tiivistyvä vesi jäätyisi kennoon ja jää sulkisi ilmavirtauksen (noin joskus käykin viallisessa ilmastoinnissa). Eli perinteinen ilmastointilaite ei voi jäähdyttää ilmaa jos tuloilman lämpötila on liian alhainen.monesti meilläkin on kesähelteillä traktorin ikkunat ulkoa jäässä, kun joutuu kunnolla ilmastointia huudattamaan... sellainen -25 C on varmaan aika lähellä totuutta puhallusilman lämmöstä... kenno jäätyy tietysti umpeen muutaman tunnin kuluttua, JOS kondenssiveden poistoputket on tukossa, mutta sitten sitä pitää hetken sulatella, kenno ei jäädy, jos kaikki pelaa muuten ok.
meidän rellussa on automaatti ilmastointi ja se kyllä sulattaa lasit huurusta aika nopeasti, siinä ilmastointi kuivaa ilman ja lämppäri sitten lämmittää sen...
ilmastoinin tarkoitus muuten on aina kuivata ilmaa ja se viilentävä vaikutus tulee enemmän siitä kuivasta ilmasta, kuin kylmästä... idioottimaisin systeemi on tuo joidenkin autojen ominaisuus, ettei ilmastointia saa päälle pakkasilla tai kun ulkolämpötila on 0 pinnassa, jolloin siitä olis eniten apua... jotku mersutkin näyttää kuuluvan tähän idioottien suunnitelemien autojen joukkoon...

Alkuperäiselle postaajalle sanoisin että kannattaa perehtyä itse asiaan teknistä kirjallisuutta käyttäen. Tilannehan tavalliseen tapaan foorumeilla on sama kuin teillä työpaikkakeskusteluissa, jos yksi on yhtä mieltä ja toinen toista niin keskiarvokaan ei auta selvittämään mikä on totuus. Laitan kyllä tarpeelliset dokkarit tulemaan jos kiinnostaa.
Re: Ilmastointilaitteen toiminta
ei ne poistoputket jäädy vedestä tukkoon, vaan jos ne on turvepölyn + veden sekoituksesta tukossa... paljon se ilmastointi ilmasta kosteutta vetää jo muutamassa tunnissa, viime kesänäkin sain 3 litran suihkun omaa hikeä, kun traktori kallistui sopivasti aumaan noustessa ja poistoputket oli tukossaDBFI kirjoitti: Juu en lähde tähän mitään teknisiä kommentteja laittamaan, sanoisin että samaa kategoriaa kuin se että 0W/40 Moibilit on paskoja kun ne ei pysy väljäksi ajetussa moottorissa. Käsi pystyyn muuten kaikki mesekuskit jotka talvella pakkaselle ilmastointi päällä pysähtyvät aina välillä moottoritien reunaan sulattelemaan kennoa jonka jää ei poistu kondenssiveden poistoputkesta pelkästään sen takia että putket on tukossa.
Alkuperäiselle postaajalle sanoisin että kannattaa perehtyä itse asiaan teknistä kirjallisuutta käyttäen. Tilannehan tavalliseen tapaan foorumeilla on sama kuin teillä työpaikkakeskusteluissa, jos yksi on yhtä mieltä ja toinen toista niin keskiarvokaan ei auta selvittämään mikä on totuus. Laitan kyllä tarpeelliset dokkarit tulemaan jos kiinnostaa.

sulle sanoisin, että perehtyisit välillä muihinkin asioihin, kuin teknisiin dokumentteihin, käytäntö on usein yllätyksiä täynnä... jos mersu ei osaa suunnitella/valmistaa pakkasella toimivaa ilmastointia, ei se sitä tarkoita, ettei muutkaan osaisi

voi toki olla, että nämä uudet ilmastoinnissa käytetyt aineet on heikompia jäähdytysteholtaan, mutta kyllä R12 ainakin vetää ilman kunnolla pakkasen puolelle... kesällä kun laitettiin taas uudet R12 sisään, niin sai helteilläkin tiputtaa ilmastoinnin puoliteholle ja puhalluksen 1 asentoon...
monellako muuten vetää auton ikkunat huuruun, jos siellä ei istu ketään sisällä


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ilmastointilaitteen toiminta
Ihan uutta että joissain autoissa kompura lähtee pyörimään myös pakkasella. Missä merkeissä näin on? Mersussahan sen ei anneta pyöriä sen takia että ilmastoinninöljyt ovat liian kankeat pakkaskäyttöön?
Re: Ilmastointilaitteen toiminta
Uusissa mersuissa nimen omaan kompura yörii aina ja jatkuvasti, niissä säätötilavuuksinen kompura joka ei vaan juurikaan pumppaa ilman ohjausta. Eikä sitä lämpörajoitusta ole tehty mitenkään kylmäkoneen toiminnan takia. Ilmaa jäähdytettäessä vaan syntyy lähes aina kondenssi vettä (ilman suhteellinen kosteus vaikuttaa) ja jos höyrystimen lämpötila on pakkasen puolella niin vesi jäätyy saman tien höyrystimeen, oli poistoletkut auki tai ei. Kun jäätä on kertyny tarpeeksi niin ei ilma enää kulje kennosta läpi. Niissä laitteissa joiden ilmastointia olen tutkinu tuntuisi höyrystimen lämpö täydellä teholla pysyvän 0 ja 4 asteen välissä, vanhemmat mekaaniset järjestelmät katkaisee kompuran sähkön yleensä noin 1 asteen tienoilla ja kytkevät takaisin 4 asteessa. Lämpö mitattuna höyrystimen ilman ulostulon pinnasta. Mutta kyllä silti ilmastointia pakkasellakin pystyy käyttämään, sisäilman kierto on sitä varten riittää että sisätiloissa ollaan + asteilla.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: Ilmastointilaitteen toiminta
sisäilman kiertohan pitäis aina olla päällä, kun ilmastointi on kytkettynä, ensinnäkin se lisää ilmastoinnin tehoa huomattavasti, kun ei tarvitse jäähdyttää jo valmiiksi kuumaa/kosteaa ulkoilmaa (kesähelteet) ja se saa kuivattua sitä sisäilmaa tehokkaammin syksyllä/talvella, kun ei oteta uutta korvausilmaa jatkuvasti ulkoa... rellussa sisäilmankierto menee aina päälle automaattisesti, kun ilmastoinnin kytkee, eikä sitä edes saa pois päältä, jos ilmastointi on päällä... talvella ilmastointia ei tietysti ole tarkoituskaan pitää päällä jatkuvasti, kuten kesällä, vaan tarvittaessa...Jani R-K kirjoitti:Mutta kyllä silti ilmastointia pakkasellakin pystyy käyttämään, sisäilman kierto on sitä varten riittää että sisätiloissa ollaan + asteilla.
edit: muistin väärin, ilmastoinnin saa näköjään päälle ilman sisäilmankiertoa, mutta sisäilmankierron kytkeminen kytkee myös ilmastoinnin aina päälle...
Viimeksi muokannut napa, Pe 24.12.2010 20:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ilmastointilaitteen toiminta
piti oikein testata ilmastoinnin vaikutusta tällä kelillä (-27 C) sisäilman lämpöön tuossa meidän rellussa ja kyllä se on tuossakin niin, että kuumempaa puhaltaa, kun ilmastointi on päällä, myös puhallusteho on ainakin 1/3 suurempaa
rellussa tuskin on sitä hondan lämpöpumppu tekniikkaa käytössä, mutta jotku läpät siellä sitten kääntyy vielä parempiin asentoihin, että kaikki lämpö tosiaankin saadaan kennosta siirrettyä sisäilmaan... tuo taitaa olla monen muunkin automaatti ilmastoinnilla varustetun auton ominaisuus
rellun ilmastointi pystyy kuitenkin ajamaan myös manuaalisesti, mutta paras tulos tuntuu tulevan, kun sen antaa olla automaatilla...


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ilmastointilaitteen toiminta
Eipä oo kyllä koskaan tullut mieleen että tarvitsisin pakkaskeleillä ilmastointia. Pakkaskelillä ilma on jo muutenkin aivan tarpeeksi kuivaa. Tietysti autossa olevat ihmiset ja sulava lumi nostaa auton kosteutta, mutta kyllä se ulkoa tuleva kuiva ilma sitä tasoittaa. Pääasia että auton muu ilmanvaihto on kunnossa että ilma yleensä vaihtuu autossa. Sisäilmankierron kun laittaa päälle niin teitysti kabiini lämpeää nopeammin, mutta ei sillä ilmstoinnin kanssa ole mitään tekemistä. Kesällä taas vastaavasti jähtyy nopeammin kun sisäilmankierto on päällä. Ainakin niissä mersuissa mitä mulla on ollut ilmastoinnilla varustettuja(w210,w211),niin sisäkiero menee automaattisesti päälle, jos kabiinissa on toai kuuma, tosin kojelaudassa merkkivalo ei sitä automaattista toimintaa ilmaise. Sitte kun on jäähtynyt niin kääntää sisäkierron pois päältä, jotta ilma taas vaihtuu. Pakkohan sitä uutta ilmaa on saada ettei vaan samaa kierrätetä.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91