W126 500 SEL m117->om606

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
Paikkakunta: Harjavalta

W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

Elikkä moinen rojekti on meneillään. Pakko kirjottaa tänne kun on senverran pitkiä päiviä tullut tehtyä että näkee aiheesta jo painajaisia :) ja emännälle on aiheesta turha vaahdota :lol: ->toivon, mutten odota ymmärrystä täältä.

Tavoitteena on saada vanhaa ilmasäätöistä 200D:tä vikkelämpi käyttökulkine joka kulkee naftalla ja siistillä korilla.

Alkajaisiksi tuli hankittua 603td alakerta ja siittä oli aikeet rakentaa turbomoottori nykykäyttikseen w124 300D. ....siittä se sitten lähti.... pian piti saada om606:nen :twisted: .

606 päätettiin hankkia. Pumppu ehdittiin tuossa syksyllä teettää 603:sta varten Mynällä 7mm tapeilla. Ja kohtuu pieni hx35 12cm^2 pakopesällä löyty halvalla uusi joltakulta kun oli ilmennyt liian isoksi :shock: 1.8 litraseen VAG konsernin tuotteeseen.

Rahaa totesin uponneen jo tässä vaiheessa mukavasti... tarvittiin omaan silmään sopivampi arvo kori... kaverilta löytyi ehjä/siisti ohjurivikainen 4 paikkainen (4xsähköpenkit) -86 500 SEL graniitinharmaana mustalla veluurisisustalla... tämä PITI saada!! -> kaupan hierontaa.... -> kaupat syntyi!! :D

Työt alkoivat 23.12. vanhan tekniika purkamisella. Aattona joutui perheellisistä syistä pysymään poissa projektin ääreltä..

Sunnuntaina 26.12 aamulla klo 9:00 606 istua tapittaa w126:n pannuhuoneessa laatikkoineen päivineen...

Nyt 31.12, viikkoa jälkeen projekti näyttää hyvältä. Sähköt on paikallaan ja järjestyksessä, sähköt toteutettiin w126 350 sd:n sähkökuvien mukaan muuten, paitsi "diesel control" jätettiin pois. Kaasuvivusto toimii kuin ihmisen mieli mukaanluettuna kickdown vaijeri. Pakosarjaan on laipat hitsattu toisiinsa, eli ahtimen paikka on löytynyt. Mutkia on tarpeeksi, vain pakokanavan lopun "kartioiden" vaipat uupuu... pitäis tulla laser-leikkauksesta alkuvuonna vk:lla 1 ... lisäksi puuttuu kaikki 4 lauhudtinta, laatikon, öljyn, veden ja ahtoilman lauhdutin. Virtalukon runko on edelleen haalimatta, mutta nyt alkaa vuodenvaihde painaa päälle ja lisäksi tämä viimeisten 4 päivän kuumeilu ei ole ollut projektitehoa lisäävää :)

Oikeastaan ainoa päänvaiva enää on katsastus. Jos tähän on jollakulla jotain sanottavaan niin ilolla kuulen sen :)

PS: kuvia varmaan yritän saada tänne josko joskus muistaisin ottaa kameran mukaan... se ei vaan tuossa aamu kolmen ja kuuden välillä tahdo muistua millään kun projektia lähtee jatkamaan. :lol:
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Mieleniintoinen projekti, jossa yhdistyy tosiaan mersun parhaimman näköinen kori (heti C126:n jälkeen, johon olisi synti laittaa naftakonetta) ja mahtava tiiselikone. Moni varmasti saa näppyjä, kun edustusautoon laitetaan nakuttava pata, mutta ymmärtäjiäkin löytyy. Kuvia saat kyllä näppäillä näytille tuosta.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1534
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja Timo N »

no tommonen kävis mullekin projektiks, itellä on vaan niin orkkis toi 500sel niin ei viitti tärvätä sitä, jos ois joku räpellys niin korihan ois oiva
st-aihio, käyköhän toi 35 holsu vähän pieneksi?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
Paikkakunta: Harjavalta

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

Näppyjä säästän niin että orginaalit kone ja laatikko säilyy omistuksessa, ja johdotukset bensapumput ym. on ehjänä purettu (auto on 270tkm ajettu) . Toi kesäauto 560 sec on sitte se mikä saa pitää bensamyllynsä.

Ja toi hx35 on hiukan pieni... mutta on se isompi mitä vakiopuhallin... eikä tuon pumpun kapasiteettia nyt yritetäkkään käyttää kaikkia, kyseessä on kuitenkin ns. käyttöauto.
Ylermiraita
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 421
Liittynyt: Ma 22.11.2010 08:06

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja Ylermiraita »

BTriker kirjoitti:Mieleniintoinen projekti, jossa yhdistyy tosiaan mersun parhaimman näköinen kori (heti C126:n jälkeen, johon olisi synti laittaa naftakonetta)
HuhuuhHUUU.... eihän se näläkä mallin koupeekaan ruma oo mutta kaakana komeimmasta ku Reikani rostokista :| :roll: :P :oops: :shock: :) :evil: :mrgreen: :?
Avatar
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
Paikkakunta: Harjavalta

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

Tällä viikolla työt haittaa harrastuksia.... saamattomuus vaivaa.... jo 2 viikkoa projektin alottamisesta eikä vieläkää leimalla :evil: .... kuvia puuttuu vielä...
No mutta savut tuli otettua ja lauhduttimet on kaikki ja ahtoputket jo melkein paikallaan...
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja BTriker »

jokkeri-82 kirjoitti:Tällä viikolla työt haittaa harrastuksia.... saamattomuus vaivaa.... jo 2 viikkoa projektin alottamisesta eikä vieläkää leimalla :evil: .... kuvia puuttuu vielä...
No mutta savut tuli otettua ja lauhduttimet on kaikki ja ahtoputket jo melkein paikallaan...
Niitä kuvia... :roll:
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
Paikkakunta: Harjavalta

yleiskuvia

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

yleiskuvaa.... kauheesti ei oo detaljikuvia. jos sitte lopuks tulis otettua..
http://www.aijaa.com/v.php?i=7267741.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=7267761.jpg
Avatar
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
Paikkakunta: Harjavalta

väliraporttia

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

eli nyt on pakosarja harsittu kasaan, ahtoputket melkein valmiit, virtalukko vaihdettuna... ei oikeestaan puutu muuta, kun pakoputki ja puhaltimen öljynpaluu... nii ja ylävesiletku....
Kuva
tämän liittimen (x26) kautta kulkee kaikki moottorin ja korin väliset sähköt: tässä jo muutettuna.
Kuva
kuuleri ja omavalmiste ö-lauhdutin paikassaan.
Kuva
pakosarja alkutekijöissään. Ja täältä löytyy muutama lisäkuva
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=97425" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
Paikkakunta: Harjavalta

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

Nonnii.... isommat savut otettu :D huomenna aamulla leimaa yrittämään.

Koeajon jälkeen: ei liemet karkaillu kaikki pysyi nipussa :)
Kuva

Kuva
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Missäs kävit rullilla jos jo aamusti leimaa koittamaan?

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja BTriker »

No niin, siellähän se köllöttää. Varmasti mukava ajaa, kun äänieristys kunnossa. Ei kuulu se tiiselin ominaisääni sisälle liikaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
Paikkakunta: Harjavalta

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

liema tuli että sutkahti :D Nyt sitte ankarasti koeajoo jos löytyy jotain muutettavaa. Vetoja vanhaan 500:een verrattuna mukavasti, heräileekin ihan nätisti. Hihnankiristin jurraa ärsyttävästi tyhjäkäynnillä. Muuten ei jurnuttele mikään kiinni mihinkään, perä on melkosen pitkä (2.24:1) mutta onpahan matkavauhdissa hiljasta.... ja saa pykälää pienemmälle jos kiirettä pukkaa :)
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja arto79 »

jokkeri-82 kirjoitti:liema tuli että sutkahti :D Nyt sitte ankarasti koeajoo jos löytyy jotain muutettavaa. Vetoja vanhaan 500:een verrattuna mukavasti, heräileekin ihan nätisti. Hihnankiristin jurraa ärsyttävästi tyhjäkäynnillä. Muuten ei jurnuttele mikään kiinni mihinkään, perä on melkosen pitkä (2.24:1) mutta onpahan matkavauhdissa hiljasta.... ja saa pykälää pienemmälle jos kiirettä pukkaa :)
Asiaa! Pitääpi tulla joku kerta kattoo, että onko siitä pitkäriäselistä mihinkään. :wink:
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1160
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja PTracing »

jokkeri-82 kirjoitti:liema tuli että sutkahti :D Nyt sitte ankarasti koeajoo jos löytyy jotain muutettavaa. Vetoja vanhaan 500:een verrattuna mukavasti, heräileekin ihan nätisti. Hihnankiristin jurraa ärsyttävästi tyhjäkäynnillä. Muuten ei jurnuttele mikään kiinni mihinkään, perä on melkosen pitkä (2.24:1) mutta onpahan matkavauhdissa hiljasta.... ja saa pykälää pienemmälle jos kiirettä pukkaa :)
Minkälainen on menemään tuolla perällä? Väännöllähän se tieten nätisti vetää vaikka pitkä välitys onkin, Paljonko kierrokset 100km/h?
IG: @pyrytakkunen
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Mukava peli varmasti noilla aavikkoväleillä. Motarinopeuksissakaan ei kiekat ole korkealla.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
Paikkakunta: Harjavalta

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

arto79 kirjoitti:
jokkeri-82 kirjoitti:liema tuli että sutkahti :D Nyt sitte ankarasti koeajoo jos löytyy jotain muutettavaa. Vetoja vanhaan 500:een verrattuna mukavasti, heräileekin ihan nätisti. Hihnankiristin jurraa ärsyttävästi tyhjäkäynnillä. Muuten ei jurnuttele mikään kiinni mihinkään, perä on melkosen pitkä (2.24:1) mutta onpahan matkavauhdissa hiljasta.... ja saa pykälää pienemmälle jos kiirettä pukkaa :)
Asiaa! Pitääpi tulla joku kerta kattoo, että onko siitä pitkäriäselistä mihinkään. :wink:
Tervetuloo vaan! En oo tota 320 kokeillu lastun jälkeen :D
Avatar
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
Paikkakunta: Harjavalta

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

jenkakelloa ei ole joten ihan tarkkaa tietoo ei ole mutta mittari 90km/h oli nelosella n. 1500rpm :lol: (painettu mieleen sillon bensakoneella)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja napa »

jokkeri-82 kirjoitti:jenkakelloa ei ole joten ihan tarkkaa tietoo ei ole mutta mittari 90km/h oli nelosella n. 1500rpm :lol: (painettu mieleen sillon bensakoneella)
tuo vois olla ihan asiallinen peli kesällä päästellä moottoritiellä, kun nopeudet nostetaan taas siihen 120 km/h :roll: alle 100 km/h nopeuksissa on vähän sellaista vedättämisen makua noilla välityksillä :roll: mutta ajelee talvet sitten kolmosella :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja BTriker »

No itsellä on tuossa farkussa samaan kastiin kuuluva aavikkoperä, että talvinopeusrajoituksia noudatellen mennään nelosella (kova laatikko). Vitosta turha tarjotakaan, kun menee niin jurruutukseksi. Yli satasen nopeuksissa sitten mennään lepposasti vitosella vähän yli kahden tonnin kierroksen.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
Paikkakunta: Harjavalta

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

ei tämänhetkisellä laatikon säädöllä vaihda edes neloselle alle 75km/h. :D
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Hyvin liikui pitkädieseli! Ei oo tuolla lastuviritetyllä 320CDI:llä mitään jakoa, paitsi ehkä ihan paikaltaan lähtiessä, johtuen tuosta aavikkoperästä! :-) Tälleen perstuntumalla voisi sanoa tehojen tuossa liikkuvan siinä 300:n hujakoilla..
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Avatar
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
Paikkakunta: Harjavalta

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

Pitkässä liemessä tämäkin mut ens viikolla olis varmaan penkkilappua tästäkin... n30tkm rullailtu tämmösenään ja hyvin on pelannu. Odotettu laatikkoremontti tehtiin viime kesänä, syksyllä tuli peltejä hieman retusoitua sekä maalattua vehe orginaali väreillä ja keväällä tuli tuiskastua 2.65 kitkaperä 560:stä tähän. Kulutus maltillista 7,5-14l/100km... riippuen jalan asennosta.
Avatar
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
Paikkakunta: Harjavalta

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

Päivitellään tätäkin taas välillä... vanhat kuvat perseestä joten kerrankin kun oli kalusto puhdasta räppäsin pari kuvaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Penkkilapusta vielä, ei tullu lappua vaikka oli jo liinoilla hirtetty kiini rullille... ei osannu äijät ottaa kierroksia mistään ja niitä olis Boschin dyno tarvinnu... :x
Kyttis-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 16.12.2007 11:05
Paikkakunta: Harjavalta

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja Kyttis- »

Missäs kävit penkittääs?
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
vallu1
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 06.12.2013 09:54

Re: W126 500 SEL m117->om606

Viesti Kirjoittaja vallu1 »

Moi! Oletko kiinnostunut auton myynnistä? liivamagivallo@gmail.com
Vastaa Viestiin