Kas kummaa, käyntihäiriöitä bensakoneessa ...
Kas kummaa, käyntihäiriöitä bensakoneessa ...
No nyt se shown aloitti tuo M104. Aikaisemminkin pientä nytkähtelyä, ikään kuin satunnaisten sytytysten väliinjäämistä, on tapahtunut, mutta nyt tilanne äityi pahaksi. En tiedä oliko tapahtuneeseen merkitystä sillä, että täytin tankin pitkästä aikaa halvemmalla vaihtoehdolla. Aikaisemmin on menty ysikasilla ja häiriöt ovat lähes loistaneet poissaolollaan. Puun koputtelu ei kuitenkaan auttanut...
Ongelman kuvaus:
Auto siis käy ja kulkee ihan mainiosti suurimman osan ajasta, mutta toisinaan taas kone ravistelee välillä kunnolla. Varsinkin liikkeellelähdöissä probleema nostaa päätään, pahin tuntuu olevan kun hidastaa vauhdin muutamaan kymmeneen kilometriin tunnissa ja polkaisee pedaalin lattiaan (automaatilla kakkonen päällä sillä hetkellä, ei kick-downia): lähtee kiihtymään, mutta tuntuu kuin vähintään puolet tehoista olisi kadoksissa ja kone täristää, käy ilmeisesti neljällä tai viidellä. Ongelma on pahin kierroslukualueella 2000-4000rpm, mutta tuon alueen jälkeen yleensä viimeistään loputkin sylinterikatraasta palaavat toimintaan, mikä tuntuu jo potkuna kiihtyvyyden lisääntyessä.
Hurjimpana oireena oli tosiaan edelläkuvatussa kiihdytyksessä, kun alakierroksilla paukahti putkessa Tätä menoa saa kohta uusia katalysaattorinkin. Tuo putkessa paukkuminen viittaisi ehkä siihen, että kyseessä olisi sytkäpuolen eikä ruiskun ongelma?
Vastaavasti kick-downilla lähdettäessä samaa oireilua tapahtuu ykkösellä, mutta ei yleensä enää kakkosella. Käytännössä normaalissa ajossa tuo ei haittaa, mutta kyllähän se päähän ottaa kun ei toimi niin kuin pitäisi Veto kolmosella 100-170kph meni ok, kiihtyi tasaisesti ja tehot tuntuivat olevan tallella. Jotenkin viittaisi, ettei vika ole polttoaineen saannissa?
Mutta ei se aina tuota täyskaasuakaan tarvitse nykiäkseen. Kone nytkähteli tänään satunnaisesti tyhjäkäynnillä, varsinkin silloin kun ilmastoinnin kompura oli käynnissä ja vaati voimaa. Samaten pintakaasukiihdytyksetkin saattavat aiheuttaa nykimistä, varsinkin lämpimällä koneella jos kone on hetken ollut sammuksissa. Vaihde P- tai N-asennossa nopea kaasunpolkaisu tyhjäkäynniltä aiheuttaa sen, että kaikki pytyt eivät ehdi mukaan keräämään lisää kierroksia. Pintakaasulla sen sijaan ottaa tasaisesti kierroksia.
En tiedä yhtään mistä lähtisin vikaa hakemaan. Voisiko se olla M104:n pahamaineinen johtosarja, josta eristeet halkeilevat, joku sytytyspuolista, tulpista tai niihin liittyvistä johdoista... aivoboksi? Bensapumppu? Polttoaineen suodatin tai ruiskupumppu? Oktaaniluvun vaihtumiseen liittyvä nakutuksentunnistin? Olisi hyvä saada jotain informaatiota, pajalle en sitä vie osienvaihtoleikkiin, tulee hieman liian tyyriiksi...
Mutta kiitos, jos jaksoit lukea tänne asti tämän vuodatuksen...
Ongelman kuvaus:
Auto siis käy ja kulkee ihan mainiosti suurimman osan ajasta, mutta toisinaan taas kone ravistelee välillä kunnolla. Varsinkin liikkeellelähdöissä probleema nostaa päätään, pahin tuntuu olevan kun hidastaa vauhdin muutamaan kymmeneen kilometriin tunnissa ja polkaisee pedaalin lattiaan (automaatilla kakkonen päällä sillä hetkellä, ei kick-downia): lähtee kiihtymään, mutta tuntuu kuin vähintään puolet tehoista olisi kadoksissa ja kone täristää, käy ilmeisesti neljällä tai viidellä. Ongelma on pahin kierroslukualueella 2000-4000rpm, mutta tuon alueen jälkeen yleensä viimeistään loputkin sylinterikatraasta palaavat toimintaan, mikä tuntuu jo potkuna kiihtyvyyden lisääntyessä.
Hurjimpana oireena oli tosiaan edelläkuvatussa kiihdytyksessä, kun alakierroksilla paukahti putkessa Tätä menoa saa kohta uusia katalysaattorinkin. Tuo putkessa paukkuminen viittaisi ehkä siihen, että kyseessä olisi sytkäpuolen eikä ruiskun ongelma?
Vastaavasti kick-downilla lähdettäessä samaa oireilua tapahtuu ykkösellä, mutta ei yleensä enää kakkosella. Käytännössä normaalissa ajossa tuo ei haittaa, mutta kyllähän se päähän ottaa kun ei toimi niin kuin pitäisi Veto kolmosella 100-170kph meni ok, kiihtyi tasaisesti ja tehot tuntuivat olevan tallella. Jotenkin viittaisi, ettei vika ole polttoaineen saannissa?
Mutta ei se aina tuota täyskaasuakaan tarvitse nykiäkseen. Kone nytkähteli tänään satunnaisesti tyhjäkäynnillä, varsinkin silloin kun ilmastoinnin kompura oli käynnissä ja vaati voimaa. Samaten pintakaasukiihdytyksetkin saattavat aiheuttaa nykimistä, varsinkin lämpimällä koneella jos kone on hetken ollut sammuksissa. Vaihde P- tai N-asennossa nopea kaasunpolkaisu tyhjäkäynniltä aiheuttaa sen, että kaikki pytyt eivät ehdi mukaan keräämään lisää kierroksia. Pintakaasulla sen sijaan ottaa tasaisesti kierroksia.
En tiedä yhtään mistä lähtisin vikaa hakemaan. Voisiko se olla M104:n pahamaineinen johtosarja, josta eristeet halkeilevat, joku sytytyspuolista, tulpista tai niihin liittyvistä johdoista... aivoboksi? Bensapumppu? Polttoaineen suodatin tai ruiskupumppu? Oktaaniluvun vaihtumiseen liittyvä nakutuksentunnistin? Olisi hyvä saada jotain informaatiota, pajalle en sitä vie osienvaihtoleikkiin, tulee hieman liian tyyriiksi...
Mutta kiitos, jos jaksoit lukea tänne asti tämän vuodatuksen...
Tuo lambda voisi kyllä olla yksi vaihtoehto. Toisaalta yleensä kun lambda hajoaa, kasvaa myös polttoaineen kulutus, mitä nyt ei ole tapahtunut. Tietysti, jos lambda pätkii ja taas toimii suurimman osan ajasta, ei kulutuksen kasvua välttämättä huomaa. Mutta tarkoititko siis, että nappaan pakoputken anturista johdot irti?
Vanhemmassa mallissa ainakin lambdan liitin on vänkärin maton alla, kaksi liitintä, toisessa 2-johtoa ja toisessa 1. Sieltä irti johdot.m4rcuz kirjoitti:Tuo lambda voisi kyllä olla yksi vaihtoehto. Toisaalta yleensä kun lambda hajoaa, kasvaa myös polttoaineen kulutus, mitä nyt ei ole tapahtunut. Tietysti, jos lambda pätkii ja taas toimii suurimman osan ajasta, ei kulutuksen kasvua välttämättä huomaa. Mutta tarkoititko siis, että nappaan pakoputken anturista johdot irti?
Jos lambdassa on selvää vikaa, eron huomaa heti tyhjäkäynnillä ja pienellä testilenkillä. Ilman lambdaa kone ilmeisesti toimii jollain perusasetuksilla, mutta ilmeisesti melko laihalla..? Joten ei vissiin kannata pitkään ajella ilman lambadaa..
Omassa 300E:ssä on lambdan (O2 sensor) varoitusvalo, mutta se ei ilmoitellut lambdan vikaa. Anturin puutteenkin se ilmoitti vasta pitemmän patkän ajettua.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Ilmeisen selvä syttyvika. Tutki virranjakajana kansi, myös se keskihiili, ja johdot sekä vaihda ainakin tulpat (piiloviat ei ole silmin havaittavissa).Tykki kirjoitti:hankala sanoa, mutta kuulostaa aika päivänselvältä sähkövialta. sieltä sytkän puolelta kannattaa vikaa tutkia.
Volvon 343:ssa ihmeteltiin kerran tuota samaa oireilua, näytti arpovan jonkun pytyn jättämään väliin että testerissä sille kohdalle tuli suora viiva.
Paikka kerrallaan uusittiin, eikä mikään näyttänyt auttavan. Sitten kun oli jo pari päivää ropattu, nyhdetty liitoksia ja mittailtu, kaikki ykskaks OK, eikä vieläkään tiedetä, mistä se johtui.
Mutta noissahan onkin Renaultin kone
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Virranjakajan kannen tulpanjohtojen lähtöjen puhdistus jos näkyy vihreää pinnassa ( sisäpuolella ). On helvetin moinen eriste. Tulpan hattujen mittaus, että onko vastus poikki, näyttää ohmimittauksella noi 1-1,2kilo-ohmia. Tulpan johto voi olla poikki. Tulpan mutteri löysällä, kääntää tulpan hattua kiihdyttäessä ja lyö läpi kanteen, yleinen vika. Näitä kannattaa tutkia. Paukahtelu putkessa viittaa näihin vikoihin.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Jep, ja virranjakajan kansi voi olla aika näkymattömästi halki. (voi näkyä kun kantta tutkii, mutta voi olla pieni) aiheutti aikanaan yhdessä v8-koneessa harmaita hiuksia mulle, ja vika oli just tuo jakajan kansi, ja oireet samankaltaiset.jorma-k kirjoitti:Ilmeisen selvä syttyvika. Tutki virranjakajana kansi, myös se keskihiili, ja johdot sekä vaihda ainakin tulpat (piiloviat ei ole silmin havaittavissa).Tykki kirjoitti:hankala sanoa, mutta kuulostaa aika päivänselvältä sähkövialta. sieltä sytkän puolelta kannattaa vikaa tutkia.
Volvon 343:ssa ihmeteltiin kerran tuota samaa oireilua, näytti arpovan jonkun pytyn jättämään väliin että testerissä sille kohdalle tuli suora viiva.
Paikka kerrallaan uusittiin, eikä mikään näyttänyt auttavan. Sitten kun oli jo pari päivää ropattu, nyhdetty liitoksia ja mittailtu, kaikki ykskaks OK, eikä vieläkään tiedetä, mistä se johtui.
Mutta noissahan onkin Renaultin kone
Voima on aina muotia.
Olisikin helppo, kun olisi se virranjakaja, jonka tarkistaaTutki virranjakajana kansi, myös se keskihiili, ja johdot sekä vaihda ainakin tulpat (piiloviat ei ole silmin havaittavissa).
Tossa vehkeessä on venttiilikopassa luukku, jonka alta löytyy kolme sytytyspuolaa. Jokaisesta puolasta lähtee sitten kahdelle sylinterille johdot. En tiedä yhtään, miten tuo laitos toimii sytytyksen osalta, osaisiko joku valaista asiaa?
Koneesta mitään tietämättä, veikkaisin sytyn toimivan ns. wasted spark -tyyliin.
Eli neloskoneessa vastaavasti yhdeltä puolalta 1/4 ja toiselta puolalta 2/3 -pyttyihin. Siis samalla puolalla tasan kierroksen välein iskeviin pyttyihin tulee yhtä aikaa kipinä, toiseen turhaan(wasted) aina toisella kierroksella.
Menipä taas juttu sekavaksi...
No sun kannattaa mittoa tulpanjohdot, jos niitä on?
Tai oisko sulla yks puola sanomassa sopimusta irti? Näkyykö hapettumia tulpanhatuissa/johtimissa?
Tarkasta myös puolille tulevat ohuet piuhat.
Eli neloskoneessa vastaavasti yhdeltä puolalta 1/4 ja toiselta puolalta 2/3 -pyttyihin. Siis samalla puolalla tasan kierroksen välein iskeviin pyttyihin tulee yhtä aikaa kipinä, toiseen turhaan(wasted) aina toisella kierroksella.
Menipä taas juttu sekavaksi...
No sun kannattaa mittoa tulpanjohdot, jos niitä on?
Tai oisko sulla yks puola sanomassa sopimusta irti? Näkyykö hapettumia tulpanhatuissa/johtimissa?
Tarkasta myös puolille tulevat ohuet piuhat.
Noinhan se toimii, eli kipinä tulee myös silloin, kun imutahti vasta alkamassa; sylinterissä ei ole vielä mitään syttyvää. Kalliita puolia tarvitaan puolet vähemmän.Jarno.v kirjoitti:Koneesta mitään tietämättä, veikkaisin sytyn toimivan ns. wasted spark -tyyliin.
Eli neloskoneessa vastaavasti yhdeltä puolalta 1/4 ja toiselta puolalta 2/3 -pyttyihin. Siis samalla puolalla tasan kierroksen välein iskeviin pyttyihin tulee yhtä aikaa kipinä, toiseen turhaan(wasted) aina toisella kierroksella.
Tuohonkin testeri voisi auttaa:
Jos kipinä häviää aina samasta pytystä, niin tulppa tai sen johto viallinen.
Jos samasta pyttyparista, niin ko. puola on jäänyt osa-aikaeläkkeelle tai jompi kumpi tulppien johdoista lyö läpi (molemmat maadottuu).
Jos kaikki pytyt huilaavat satunnaisesti, niin vika on todennäköisimminkin sytytysboksissa, eli puolien matalajännitepuoli pätkii.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Oma 104:n tässä aikanaan sai ihme kohtauksia,juuri tuollaisia,kun mainitsit,pitkällä matkalla tasakaasulla o.k ja kun piti ohi lähteä,olo oli kuin kengurun loikkia
Vaihdoin jakajan kannen(aivan hapettunut),pyörijän,sytytysjohto-sarjan ja veholta uudet tulpat,nyt auto käy ja kukkuu,en tiedä missä se vika noista oli,koska vaihdoin ne samaan syssyyn,mutta jossain niistä.
Vaihdoin jakajan kannen(aivan hapettunut),pyörijän,sytytysjohto-sarjan ja veholta uudet tulpat,nyt auto käy ja kukkuu,en tiedä missä se vika noista oli,koska vaihdoin ne samaan syssyyn,mutta jossain niistä.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Vika pahenee koko ajan... tänään se kävi pitkät tovit tyhjäkäyntiä neljällä tai viidellä pytyllä, koko auto tutisi ja kone heilui. Kurkkasin tulpat, mutta niissä ei ollut mitään outoa. Sammutin ja käynnistin uudestaan, alkoi taas käydä kaikilla. Ajossa toimi kyllä jotenkin, eli ei sammahdellut kertaakaan, mutta puutuili taas paikaltaanlähdöissä hetken täristäen ja ylärekisteri oli aika laimean oloinen. Muutaman kerran mossahti taas putkessa, eli kyllä se bensaa saa kunhan vain osaisi sytyttää...
Mitä nyt hieman lueskelin noita englanninkielisiä foorumeita, niin porukalla on aika paljon ollut ton uudemman M104:n kanssa ongelmia juuri kelvottoman johtosarjan vuoksi. Eivät kuulemma mekaanikotkaan (asiansa osaavat) viitsi alkaa diagnosoida huonosti käyvää M104:ää, jos alkuperäinen johtosarja on vielä paikallaan...
Itse johtosarjan vaihto ei ole kaiketi temppu eikä mikään, mutta varaosana tuo on hirvittävän hintainen. Pitää nyt ensin vaihtaa tulpat ja katsoa korkeajännitepuolen johdotukset, sitten kurkistaa johtosarjaan (eli puolille tulevat johdot), onko siellä havaittavissa halkeilleita johtojen eristeitä.
Hieman arvelisin, että tuossa on nyt käynyt niin, että kannentiivisteen vaihdon yhteydessä kovettuneet eristeet ovat murtuneet ja nyt siellä on jotain oikosulussa. Toisaalta jos näin, niin ihme että auto yleensä edes toimii noinkaan hyvin.
Melkeinpä jos eristeet on rikki, on turhaa tehdä mitään ennen kuin saa uuden johtosarjan tilalle. Alkaa vähitellen kyllästyttämään tuo moottori, kyllä se näköjään voi W124:nkin pitäminen olla kallista...
Niin ja tosiaan sitä lambdan piuhaa kokeilin irroittaa, ei vaikutusta
Mitä nyt hieman lueskelin noita englanninkielisiä foorumeita, niin porukalla on aika paljon ollut ton uudemman M104:n kanssa ongelmia juuri kelvottoman johtosarjan vuoksi. Eivät kuulemma mekaanikotkaan (asiansa osaavat) viitsi alkaa diagnosoida huonosti käyvää M104:ää, jos alkuperäinen johtosarja on vielä paikallaan...
Itse johtosarjan vaihto ei ole kaiketi temppu eikä mikään, mutta varaosana tuo on hirvittävän hintainen. Pitää nyt ensin vaihtaa tulpat ja katsoa korkeajännitepuolen johdotukset, sitten kurkistaa johtosarjaan (eli puolille tulevat johdot), onko siellä havaittavissa halkeilleita johtojen eristeitä.
Hieman arvelisin, että tuossa on nyt käynyt niin, että kannentiivisteen vaihdon yhteydessä kovettuneet eristeet ovat murtuneet ja nyt siellä on jotain oikosulussa. Toisaalta jos näin, niin ihme että auto yleensä edes toimii noinkaan hyvin.
Melkeinpä jos eristeet on rikki, on turhaa tehdä mitään ennen kuin saa uuden johtosarjan tilalle. Alkaa vähitellen kyllästyttämään tuo moottori, kyllä se näköjään voi W124:nkin pitäminen olla kallista...
Niin ja tosiaan sitä lambdan piuhaa kokeilin irroittaa, ei vaikutusta
Ettei juontaisi siihen kuuluisaan tyhjäkäynnin säätäjään eli lisäilmaluistiin. Ainakin itsellä oli ennen asiain tilan korjaamista joku jumitus lisäilmaluistissa ja oire oli juurikin, että ajosta tullessa tyhjäkäynti huojui -- sammutuksen ja uudelleen käynnistyksen jälkeen kävi taas nätisti, siihen asti kun vaikka vaan käänsi rattia (ruisku lisää seosta kun tulee kuormaa) ja päästi taas tyhjäkäynnille. Eli systeemi ei osannut vakiinnuttaa tyhjäkäyntiä kuormitustilanteen jälkeen. Samantapainen tilannehan ymmärtääkseni sinulla on. Ja toisaalta paikaltaan lähtiessä pitäisi värkin osata vaihtaa ilmanannostelu lisäilmaluistilta muille elementeille. Vaikka tuossa M104:ssa nyt jossain määrin eri ruisku onkin kuin näissä vanhemmissa, mutta eiköhän perusperiaatteissa ole yhteistäkin?!m4rcuz kirjoitti:Vika pahenee koko ajan... tänään se kävi pitkät tovit tyhjäkäyntiä neljällä tai viidellä pytyllä, koko auto tutisi ja kone heilui. Kurkkasin tulpat, mutta niissä ei ollut mitään outoa. Sammutin ja käynnistin uudestaan, alkoi taas käydä kaikilla. Ajossa toimi kyllä jotenkin, eli ei sammahdellut kertaakaan, mutta puutuili taas paikaltaanlähdöissä hetken täristäen ja ylärekisteri oli aika laimean oloinen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Hmm... 220e M111 on oireillut sillointällöin juuri kuten aku sanoi. Täyskaasukiihdytyksen jälkeen kun on saavutettu tavoitenopeus ( esim 80kmh) ja keventää kaasua niin tuntuu kuin moottori sammuisi kokonaan, taas kun painaa kaasua niin paljon että kaasuläppä vähän aukeaa niin kiihtyy ok, kaasua keventäessä taas alkaa moottorijarruttamaan kuin kone sammuisi! Samaa saattaa tehdä ihan paikaltaan lähtiessä, pieneen kaasunpainallukseen ei moottori reagoi mitään mutta vähän enemmän painettaessa lähtee kiihtymään. Tässä "vikapäällätilassa" vaihde "N"llä kaasua painettaessa vähäisen kierrokset nousee noin 1500rpm:ään, laskee tyhjäkäynnille, nousee 1500... eli kone heijaa kierroksia rajusti. Jos kaasun painaa pohjaan kiertää kone sen 4100rpm missä ecu katkaisee paikallaan kierrätettäessä (suojelee automaattia..?)Aku P kirjoitti:Ettei juontaisi siihen kuuluisaan tyhjäkäynnin säätäjään eli lisäilmaluistiin. Ainakin itsellä oli ennen asiain tilan korjaamista joku jumitus lisäilmaluistissa ja oire oli juurikin, että ajosta tullessa tyhjäkäynti huojui -- sammutuksen ja uudelleen käynnistyksen jälkeen kävi taas nätisti, siihen asti kun vaikka vaan käänsi rattia (ruisku lisää seosta kun tulee kuormaa) ja päästi taas tyhjäkäynnille. Eli systeemi ei osannut vakiinnuttaa tyhjäkäyntiä kuormitustilanteen jälkeen. Samantapainen tilannehan ymmärtääkseni sinulla on. Ja toisaalta paikaltaan lähtiessä pitäisi värkin osata vaihtaa ilmanannostelu lisäilmaluistilta muille elementeille. Vaikka tuossa M104:ssa nyt jossain määrin eri ruisku onkin kuin näissä vanhemmissa, mutta eiköhän perusperiaatteissa ole yhteistäkin?!m4rcuz kirjoitti:Vika pahenee koko ajan... tänään se kävi pitkät tovit tyhjäkäyntiä neljällä tai viidellä pytyllä, koko auto tutisi ja kone heilui. Kurkkasin tulpat, mutta niissä ei ollut mitään outoa. Sammutin ja käynnistin uudestaan, alkoi taas käydä kaikilla. Ajossa toimi kyllä jotenkin, eli ei sammahdellut kertaakaan, mutta puutuili taas paikaltaanlähdöissä hetken täristäen ja ylärekisteri oli aika laimean oloinen.
Kaasuläppä ei tuossa ala aukeamaan heti vaan ensin kun painetaan kaasua naksahtaa mikrokytkimeltä tieto eculle että nyt oltaisiin menemässä ja moottoriohjausksen pitäs lisätä menohaluja. Vasta noin reilun sentin petaalin painamisen jälkeen alkaa ilmaläppä aukeamaan, silloin kyllä kierrokset nousee poikkeuksetta. Joskus siis tuolla välillä ei vaan tapahdu mitään kun mikrokytkin katkaisee tyhjäkäyntitilan -> kaasuläppä alkaa aukeamaan (tulipas vaikeasti selitettyä, toivottavasti joku ymmärsi!). Oireet hävisi taas lähes kokonaan kun otin tuon läppäkotelotyhjäkäyntimoottoriyhdistelmän irti ja vähän "ravistelin" sitä Yritin survoa crc:tä mikrokytkimen sisään joka on valettu ja aika tiiviin näköisesti pölysuojattu. Liekkö sinne jotain mennyt kun ei ole taas oireillut.
Mä en ole muuta keksinyt kuin huono kosketus mikrokytkimen toiminnassa silloin tällöin, ecu ei ymmärrä että nyt ei olla enää tyhjäkäynnillä vaan pitäs mennä tjs.
Summasummarum, tyhjäkäyntimoottori / ilmaluisti saattaa tehdä moottorille mielenkiintoisia oireita, kannattaa käydä ainakin ko. modulin liittimet läpi (M111 koneessa 8 -napainen pyöreä liitin) ja mahdollisuuksien mukaan kontaktisprayllä tai jollain yrittää parantaa kontakteja. Aiemmassa bensavehkeessa omegassa missä oli bosh motronic aiheutti tyhjäkäyntimoottorin epämääräinen toiminta rajua nykimistä myös ajossa sen lisäksi että tyhjäkäynti heitteli ikävästi (siinä on paikallaan pitelemista valoissa automaatilla )
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Niin no on siinä tuotakin vaivaa silloin tällöin ollut, ettei liikennevaloihin pysähdyttäessä oikein osaa pitää tasakierroksia, vaan pomputtaa 500-1000rpm ... *hytkyn hytkyn hytkyn* ...
Mutta siihen auttaa se, että heittää vaihteen P:lle tai N:lle, jolloin kuormitus vähenee ja tyhjäkäynti palaa melkein saman tien tasaiseksi.
Koska kuitenkaan tyhjäkäynnissä ei ole muuten ollut mitään ongelmia, ei sammahtele ja 95% pysähdyksistä toimii hytkymättä, lisäksi pitää hyvin tasaisia kierroksia eikä nyi yhtään tasakaasulla ajossa, en oikein jaksaisi syyttää tyhjäkäyntiluistia asiasta. Ei kai se kuitenkaan tee mitään merkittävää juuri silloin, jos ajan puolikaasulla ja linttaan sitten lusikan lattiaan. Tällaisissa tilanteissa toi mun kosla kuitenkin innostuu oikuttelemaan...
Tänään kun tulee hämärämpää, ajattelin hieman kurkata johtosarjan kuorien alle ja katsella, jos se kipinöisi tai hehkuisi jostain kohti... Toisaalta taidan lähteä hakemaan tuohon nyt uudet tulpat varmuuden vuoksi, niin ei ainakaan niistä ole kiinni.
Mutta siihen auttaa se, että heittää vaihteen P:lle tai N:lle, jolloin kuormitus vähenee ja tyhjäkäynti palaa melkein saman tien tasaiseksi.
Koska kuitenkaan tyhjäkäynnissä ei ole muuten ollut mitään ongelmia, ei sammahtele ja 95% pysähdyksistä toimii hytkymättä, lisäksi pitää hyvin tasaisia kierroksia eikä nyi yhtään tasakaasulla ajossa, en oikein jaksaisi syyttää tyhjäkäyntiluistia asiasta. Ei kai se kuitenkaan tee mitään merkittävää juuri silloin, jos ajan puolikaasulla ja linttaan sitten lusikan lattiaan. Tällaisissa tilanteissa toi mun kosla kuitenkin innostuu oikuttelemaan...
Tänään kun tulee hämärämpää, ajattelin hieman kurkata johtosarjan kuorien alle ja katsella, jos se kipinöisi tai hehkuisi jostain kohti... Toisaalta taidan lähteä hakemaan tuohon nyt uudet tulpat varmuuden vuoksi, niin ei ainakaan niistä ole kiinni.
Ja mulla taas oli ihan päin vastoin. Vapaalla tai P:lla sahasi, pykälä silmässä ei yhtään.m4rcuz kirjoitti:Mutta siihen auttaa se, että heittää vaihteen P:lle tai N:lle, jolloin kuormitus vähenee ja tyhjäkäynti palaa melkein saman tien tasaiseksi.
.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
We have a lemon !!!
Eipä tartte enää vikaa etsiä. Tuossa sitten käytiin uimareissulla (ei, auto ei siis uinut) ja pois lähdettäessä lähti neljällä käyntiin, hytkyi vähintäänkin kohtuullisesti... Ei auttanut enää, vaikka käynnisti uudestaan tai teki ties mitä, tärisi kuin horkkatautinen... Ajelin kotiin sitten yhtä monta sylinteriä hyödyntäen kuin useimmat kanssa-autoilijat, erona vaan että tässä kulkineessa oli hieman erikoinen käyntiääni...
Ihmettelen suuresti, että auto toimi niinkin hyvin tähän asti. Kotona nimittäin otin sakset käteen ja leikkasin puolille tulevan johtosarjan kuorta auki, havaitakseni seuraavan ja jokseenkin kauhistuttavan näyn:
Ei liene järkeä tuon johtosarjan parsimisessa, kaikki venttiilikopan syvennyksessä majailleet johdot todennäköisesti ovat vastaavassa kunnossa. Toisaalta muilta osin johtosarja näyttää ehjältä ja uusi johtosarja maksaa järjettömän paljon, etten oikein tiedä mitä tuolle tekisi.
En voi käsittää, miten 11 vuotta vanhassa autossa ja varsinkin Mercedes-Benzissä, muka laadukkaassa autossa, voi olla noin törkeitä materiaalivirheitä! Tällä hetkellä ainakin on vähän sellainen fiilis, että tais jäädä viimeiseksi...
Edit: Ainoana hyvänä asiana tässä voitaneen pitää sitä, etten vielä ehtinyt vaihtaa mitään muita (ehjiä) osia havaitakseni, ettei vika ollutkaan niissä.
Edit2: Kuva siirretty toiselle palvelimelle -> url muutettu
Ihmettelen suuresti, että auto toimi niinkin hyvin tähän asti. Kotona nimittäin otin sakset käteen ja leikkasin puolille tulevan johtosarjan kuorta auki, havaitakseni seuraavan ja jokseenkin kauhistuttavan näyn:
Ei liene järkeä tuon johtosarjan parsimisessa, kaikki venttiilikopan syvennyksessä majailleet johdot todennäköisesti ovat vastaavassa kunnossa. Toisaalta muilta osin johtosarja näyttää ehjältä ja uusi johtosarja maksaa järjettömän paljon, etten oikein tiedä mitä tuolle tekisi.
En voi käsittää, miten 11 vuotta vanhassa autossa ja varsinkin Mercedes-Benzissä, muka laadukkaassa autossa, voi olla noin törkeitä materiaalivirheitä! Tällä hetkellä ainakin on vähän sellainen fiilis, että tais jäädä viimeiseksi...
Edit: Ainoana hyvänä asiana tässä voitaneen pitää sitä, etten vielä ehtinyt vaihtaa mitään muita (ehjiä) osia havaitakseni, ettei vika ollutkaan niissä.
Edit2: Kuva siirretty toiselle palvelimelle -> url muutettu
Viimeksi muokannut m4rcuz, To 06.01.2005 16:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Enhän minä ole muuta väittänytkään. Mutta jos itse olet sitä mieltä, että auton sähköjohdot saavat pettää ensimmäisten osien joukossa, niin onnea vaan niiden uusien vehkeitten kanssa... varmasti tiedät, ettei reilut 10 vuotta vanha sähköjohto saa halkeilla tuolla tavalla.Sinähän sen itse sanoit. Vanha se jo on, ei siitä minnekään päästä.
Tällainen ongelma tulee esiin yleensä lähinnä museokaluston kanssa. Tuo nyt kuitenkin on vielä siinä iässä, että paljon vanhempiakin tiellä liikkuu alkuperäisillä johdotuksilla.
Otettakoon nyt huomioon, että se tulpanjohto on moottoritilassa, se on voinu saada päällensä öljyä, vaseliinia ja muuta rasvaa, järeitä liuottimia moottoria pestessä, akkunestettä jne. Ihan mitä vaan. Ja lämpötilaerot siihen päälle. Kun jo nämäkin ottaa huomioon ja muistaa, että muovi ei ole ikuista niin...
Mutta en minä piruile saati vittuile, älä vaan niin tätä ota. Totesinpahan vaan, että ikä tekee tepposensa ja siinä saattaa olla vielä moninaisia syitä "auttamassa" tuota hapertumista.
Ps. En todellakaan haluaisi olla "koekaniinina" millainen W211 on seuraavalla vuosikymmenellä, arvelisin, että sähköinen helvetti on luvassa ja auto menee ennemmin paaliin ja uusiksi Mersuiksi saati, että sitä aletaan elvyttämään. Senpä takia autokierto pidetään riittävän tiheänä. Kiitos autoveron kaikilla ei ole tähän mahdollisuutta Suomenmaassa, joten muistakaa äänestää.
Mutta en minä piruile saati vittuile, älä vaan niin tätä ota. Totesinpahan vaan, että ikä tekee tepposensa ja siinä saattaa olla vielä moninaisia syitä "auttamassa" tuota hapertumista.
Ps. En todellakaan haluaisi olla "koekaniinina" millainen W211 on seuraavalla vuosikymmenellä, arvelisin, että sähköinen helvetti on luvassa ja auto menee ennemmin paaliin ja uusiksi Mersuiksi saati, että sitä aletaan elvyttämään. Senpä takia autokierto pidetään riittävän tiheänä. Kiitos autoveron kaikilla ei ole tähän mahdollisuutta Suomenmaassa, joten muistakaa äänestää.
Tiedät paikan, kokeile
Hyvä kun vika löytyi.
Vaan eipä tuosta kannata revetä mersua ihan haukkumaan, koneen tyyppivika mikä tyyppivika. Dieselmiehet vaihtavat alipainepumppuja tasatahtiin, esimerkiksi.
Vaan eipä tuosta kannata revetä mersua ihan haukkumaan, koneen tyyppivika mikä tyyppivika. Dieselmiehet vaihtavat alipainepumppuja tasatahtiin, esimerkiksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ok, ei tuossa mitään, tottahan se on että ko. johdot joutuvat sietämään varsin kovaa ympäristöä. Venttiilikoppa tuntuu todella kuumalta ajon jälkeen ja kun se jäähtyy ja lämpenee koko ajan, selvähän se on mitä siitä voi seurata. Hieman vaan ketuttaa tuon johtosarjan hinta, ei taida alle tuhannen euron lähteä mistään.Mariini:
Mutta en minä piruile saati vittuile, älä vaan niin tätä ota. Totesinpahan vaan, että ikä tekee tepposensa ja siinä saattaa olla vielä moninaisia syitä "auttamassa" tuota hapertumista.
Totta. Eipä sitä virheetöntä autoa ole olemassakaan, mutta on tuo nyt aika räikeä moka, kun ei edes pitäisi olla käytössä kuluva osa. Selvähän se on, ettei tuo voi mihinkään takuuseen mennä tämän ikäisessä autossa, mutta mielestäni kyllä valmistaja saisi ottaa jonkinlaisen vastuun siitä, mitä asiakkailleen myy (ei luulisi olevan järkevää testailla tuotantoversioissa joitain biohajoavia johtoja tuollaisissa koville rasituksille joutuvissa paikoissa...)Aku P:
Vaan eipä tuosta kannata revetä mersua ihan haukkumaan, koneen tyyppivika mikä tyyppivika. Dieselmiehet vaihtavat alipainepumppuja tasatahtiin, esimerkiksi.
Ei muutakuin uutta johtoa tilalle. Juotoskolvilla huolellisesti juottaen liitokset ja kutistemuovisukkaa päälle niin kestää ihan samalla tavalla kuin uusikin.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Joo, siitä on lähdettävä liikkeelle. Kun vaan löytäisin jostain noita puolaan tulevia liittimiä! Toivoa sopii, että löydän myös jostain venttiilikopan lähistöltä vielä ehjää eristettä, mistä jatkaa tuota johtoa. Ilmeisesti tina+sukka on paras konsti? Pitää vielä käydä tutkimassa, löytyiskö noita hattuja jostain, vanhat on sen näköisiä ettei niitä oikein voi purkaa (valettu rakenne ja piuhat sisälläkin halkeilleet).Ei muutakuin uutta johtoa tilalle. Juotoskolvilla huolellisesti juottaen liitokset ja kutistemuovisukkaa päälle niin kestää ihan samalla tavalla kuin uusikin.
Itsellä teki vähän samoja oireita:
Kuumana ei tahtonut lähteä hiljaisesta vauhdista tai paikalta liikkeelle, petaali vain painui alas kunnes hyökkäsi liikkeelle.
Pari kertaa myös 100-120 vauhdissa ohituksessa haki kolmosen ja nelosen välillä kunnes löysi kolmosen.
Vika oli hapettuneessa virranjakajan kannessa.
Kuumana ei tahtonut lähteä hiljaisesta vauhdista tai paikalta liikkeelle, petaali vain painui alas kunnes hyökkäsi liikkeelle.
Pari kertaa myös 100-120 vauhdissa ohituksessa haki kolmosen ja nelosen välillä kunnes löysi kolmosen.
Vika oli hapettuneessa virranjakajan kannessa.
Joo, hyvä että selvisit helpolla... tossa ei ko. kantta ole olemassakaan...Vika oli hapettuneessa virranjakajan kannessa.
Mutta eilen sitten hain metritolkulla johtoa varaosaliikkeestä ja kolvailin aikani... Revin kaikki ne puolille tulleet, rikkinäiset johdot irti ja korvasin uusilla, purin johtosarjaa rintapellistä ja nappasin siinä kohdin olleista ehjistä johdoista virtaset puolille. Sain auton käymään taas kaikilla, mutta vieläkin on jotain häikkää käynnissä (tosin ei niin pahasti kuin aikaisemmin.)
Tossa kuitenkin pari kuvaa ...
Tällaisessa kunnossa johdot olivat koko venttiilikopan alueelta:
Purin liittimet ja käytin vanhoja, kun uusia ei tuntunut mistään löytyvän:
...tai itseasiassa oli ne johdot jostain kohti vähän huonommassakin kunnossa :
Tulipellistä kuitenkin löytyi käyttökelpoisia, mistä sain puolille sähköt:
Hienosti korjattu liitin
Uutta piuhaa koneeseen...
Tuossa näkyy liitokset johtosarjaan.
Lopputuloksesta tuli kyllä ihan siisti, saa vaan nähdä kestääkö noi johdot kuumuutta.
Pitäis varmaan käyttää autoa testerissä, diagnostiikka voisi antaa jotain vinkkiä tilanteeseen. Myös nokka-akselin asennonsäätömokkulan vieressä ollut maajohto oli lähes irti, muttei sen kiinnittäminen tuonut kuitenkaan muutosta Yksi vaihtoehto on vielä noi puolat, jos niissä on jotain mätää. Tai sitten tuolta vaan on joku muu johto sopivasti paskana. Pääpiirteittäin kun tutkin johdotuksia, ainoastaan kuumissa paikoissa olevat johdotukset olivat halkeilleet, mutta muuten näyttää toimivilta nuo piuhat.
Edit: Kuvat siirretty toiselle palvelimelle -> kuvien url:t muutettu
Viimeksi muokannut m4rcuz, To 06.01.2005 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Millä systeemillä kyseisen auton sytytys toimii? Eihän noi johdot edes kestä sytytyksen suurjännitettä ( läpilyöti ) ja mitä varten sinne tulpan hatulle on viety myös maajohto vai eikö se ollutkaan tulpan hattu? Olen utelias.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Noi ei ole tulpanhattuja, vaan puolaan meneviä johtoja (toinen maa, toinen jännite, ilmeisesti +12V joten läpilyöntiä ei tule). Toimii siten, että siinä on venttiilikopassa tulpanhattujen lähellä kolme puolaa, joista yksi antaa aina kipinän kahteen sylinteriin, joissa on mäntä yhtäaikaa ylhäällä. Esim. sylinteriin #1, kun on palotahti ja sylinteriin #6, kun imutahti alkamassa (toinen kipinöistä menee hukkaan, mutta puolia tarvitaan vähemmän). Ja tosiaan moottorinohjausboksi on se, joka katkoo noille tulevaa virtasta siten, että puola muodostaa korkeajännitteen tulpanjohtoihin oikeaan aikaan. Eli tässä sytytysjärjestelmässä ei ole lainkaan liikkuvia osia, ei virranjakajaa ja pyörijää jne.Millä systeemillä kyseisen auton sytytys toimii? Eihän noi johdot edes kestä sytytyksen suurjännitettä ( läpilyöti ) ja mitä varten sinne tulpan hatulle on viety myös maajohto vai eikö se ollutkaan tulpan hattu? Olen utelias.
Tilasin tuohon nyt uudet puolat, tulpanjohdot ja tulpat. Katsotaan, auttaako lääkitys...