C-sarja & Autotronic/CVT

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
W245
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 27.01.2011 22:54

C-sarja & Autotronic/CVT

Viesti Kirjoittaja W245 »

Lueskelin joulukuun TM-testin, jossa oli vertailussa MB C:n, Audi A4:n, Volvo S60:n ja Lexus IS:n parilitraiset bensiiniversiot. Siinä Mersun automaattivaihteisto ei saanut valtavia kehuja: "Hiipivät kiihdytykset sujuvat mukavasti, mutta puoliterävällä kaasunannolla vaihdot erottuvat tarpeettoman selvästi."

Heräsi kysymys, miksei Mersu ole laittanut A- ja B-sarjoissa käyttämäänsä CVT-vaihteistoa - tai autotronicia, niin kuin MB sitä kutsuu - myös uuteen C-sarjaan? A- ja B-sarjan testeissä autotronicia on kehuttu paljon ja varsinkin hiukan tehokkaamman moottorin kanssa se on aivan loistava systeemi, kun vaihteen vaihtumista ei huomaa juuri ollenkaan ja kierrokset pysyvät koko ajan mukavan matalina - ellei niitä sitten halua nostaa ylös antamalla kaasua hiukan enemmän.

Vai onko autotronic osoittautunut jotenkin epäluotettavaksi tai vikaantumisherkäksi? Joillakin foorumeilla on kerrottu ongelmista, mutta ovatko ne yksittäistapauksia? Voiko tuollainen C-sarjassa käytetty vaihteisto sitten olla parempi?

Muuten, TM-testissä sanotaan:
"Automaattivaihteistojen toiminta on autoissa ratkaistu kolmella eri tavalla. Lexuksessa ja Mercedeksessä luotetaan perinteiseen momentinmuuntimella varustettuun automaattivaihteistoon. Mercedeksesä vaihteita on viisi ja Lexuksessa kuusi."
Lainaus: http://tekniikanmaailma.fi/autot/vertai ... ium-mallit" onclick="window.open(this.href);return false; , kirjoitusvirhe toimittajan ;).
Mutta Mersun sivuilla kyllä kerrotaan, että C-sarjan automaatti on seitsenportainen. Taitaa olla Tekniikan Maailman toimittajilla tekniikka hukassa niin autojen kuin tekstinkäsittelyohjelman oikolukutoiminnonkin osalta...
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Re: C-sarja & Autotronic/CVT

Viesti Kirjoittaja maketap »

W245 kirjoitti:Mutta Mersun sivuilla kyllä kerrotaan, että C-sarjan automaatti on seitsenportainen. Taitaa olla Tekniikan Maailman toimittajilla tekniikka hukassa niin autojen kuin tekstinkäsittelyohjelman oikolukutoiminnonkin osalta...
kyllä se tuossa pikku bensassa on 5 vaihteinen! isomissa koneissa (250) on sitten perässä 7 portainen. ja dieselissä alkaen 250cdi 4matic.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: C-sarja & Autotronic/CVT

Viesti Kirjoittaja markoala »

Faceliftin yhteydessä tuli seitsemän vaihteinen kaikkiin versioihin muistaakseni. Siitä ristiriita tm vertailun ja mercedes.fi sivujen välillä.
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: C-sarja & Autotronic/CVT

Viesti Kirjoittaja RH »

Ja mitä itse syksyllä ajelin A160 autotronicilla sellaisen vajaan 1000km ja puolitoista viikkoa erilaisissa ajo-olosuhteissa tutustumisajoa :arrow:
Niin voi perär****! Varsinainen vinkuja ja bensarosvo. :evil: Perinteinen 5-vaihteinen on huomattavasti hienostuneempi ainakin meikäläisen mielestä. Ja tietty se peruskysymys siitä, että automaatti sopii yleensäkin vain riittävän tehokkaan ja vääntävän moottorin jatkeeksi.
allu76
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 28.10.2010 13:59
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: C-sarja & Autotronic/CVT

Viesti Kirjoittaja allu76 »

ilmeisesti tämän 5v-automaatin yhteydessä on pyritty pienempään kulutukseen/päästöiöhin, säädöillä/ohjelmoinnilla ja samalla menetetty jotain mukavuudessa. Enkä kyllä ainakaan kokeilematta usko multitronicin mukavuuten, vaikka TM sitä mainostaisi. Omat kokemukset siitä dieselmotin kans muutama vuosi sitten, vaikka toimiskin niin mielummin ajas vaikka manuaalilla.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: C-sarja & Autotronic/CVT

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Herää kysymys että miksi ihmeessa laatikon vaihdot ei saisi tuntua missään?

Laatikon levypakkojen kannalta on vain parempi jos laatikko vaihtaa nopeasti turhia luistattelematta.

Tuollainen portaaton vieterivedolta tuntuva laatikko tuskin on yhtä pitkäikäinen kuin jämäkästi vaihtava automaatti.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: C-sarja & Autotronic/CVT

Viesti Kirjoittaja RH »

Mika.T kirjoitti: Tuollainen portaaton vieterivedolta tuntuva laatikko tuskin on yhtä pitkäikäinen kuin jämäkästi vaihtava automaatti.
Tässä naapurustossa on korjaamo, jossa korjailevat paljon automaattejakin. Ainakin ympyräauton rikkinäisiä vaihteistoja saa ihan tuoreissakin tapauksissa kuulemma katsella säännöllisesti. Eikä niissä ole edes mitään ulkoista selittäjää hajoamiselle kuten glykolia laatikossa (ikavä juttu sinänsä, jos kohdalle osunut). Kun ei kestä, niin ei kuulemma kestä.
Vastaa Viestiin