-98 SLK sisäilman kierto/nykiminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JariM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 19.07.2008 21:06
Paikkakunta: A Side of a Lake

-98 SLK sisäilman kierto/nykiminen

Viesti Kirjoittaja JariM »

Eli tänä talvena SLK 230K on huurruttanut ikkunoita.
Tältä foorumilta saatujen vinkkien perusteella olen päätynyt jumittuneeseen sisäilman kiertoläppään.
Kun sisäkierron nappia painaa kuuluu vänkärin jalkatilasta kevyt naksaus. Aivan kun rele vetäisi. Puhaltimen ääni ei muutu.
Nyt kysynkin missä tuo läppä sijaitsee ja miten tuohon pääsee kätevimmin käsiksi?

Toinen ongelma on että alkaa nykiä 4-5000 kierroksen pinnassa.
Matalammilla kierroksilla toimii OK. Joutokäynti heijaa aavistuksen ja on "nykivää".
Ilmeisesti tuo liittyy ilmamassamittariin mikä taitaa olla kulutusosa näissä?
Parempi voimalla väärin kun nysväämällä oikein
Rane2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 26.08.2007 10:35
Paikkakunta: Muurame

Re: -98 SLK sisäilman kierto/nykiminen

Viesti Kirjoittaja Rane2 »

Moi!

Ihan hyvä arvaus tuohon nykimiseen on ilmamassamittari, tosin omassani - SLK 230 K -99 - viallinen ilmamassamittari aiheutti täydellisen hyytymisen täyskiihdytyksessä. Mutta korjaantui kerrasta mittarin vaihdolla - KLstä 225,- - ja muuten tähtitesteri ei kertonu tuosta mitään järkevää, jonka takia merkkiliike ei ruvennut ilmamassamittaria vaihtamaan.
KLssä sanoivat että syttypuolia noihin on jonkin verran myös vaihdettu, mutta omassani noiden vaihtamisella ei ollut mitään vaikutusta.

Sorry, tohon lämppäriongelmaan en osaa ottaa kantaa, ei oo tarvinnu tuohon vielä kajota.

Rane
JariM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 19.07.2008 21:06
Paikkakunta: A Side of a Lake

Re: -98 SLK sisäilman kierto/nykiminen

Viesti Kirjoittaja JariM »

Kiitos Rane2 vastauksesta.
Tuohon koneen oireesiin vielä lisäyksenä:
Kun kylmänä lyö käyntiin niin kierrokset aluksi "ryntää" reiluun 2000 n. sekunniksi ennen kun tasaantuu. Lisäksi joskus kylmänä nykii. Viitannee edelleen ilmamassamittariin?

Lämppäriin vielä kaivataan vinkkiä.
No, parin viikon päästä menossa Vänttiselle huoltoon. Hoitaa sitten kuntoon jos en itse tuota lämppäriä saa tokenemaan. Ilmamassamittarin saa vaihtaa. Ajettu tuolla on karvan yli 200tKm.
Parempi voimalla väärin kun nysväämällä oikein
JariM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 19.07.2008 21:06
Paikkakunta: A Side of a Lake

Re: -98 SLK sisäilman kierto/nykiminen

Viesti Kirjoittaja JariM »

Tänään kun ajelin motaria ikkunat huurteessa niin testailin vähän tuota nykimistä.
Laskin vauhdin tonne 70 tietämille ja sitten kolmosella kaasu pohjaan.
N.4000 kierroksilla alkoi nykimään. 4-6 terävää nykäisyä, sitten tasaantu ja taas veti tasaisesti sinne päälle 5 tonnin.
Tämä siis toistui melkein aina kokeillessa. Kerran taisi vetää ilman nykyjä.
Onko arvon raati edelleen ilmamassamittarin kannalla?
Parempi voimalla väärin kun nysväämällä oikein
Rane2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 26.08.2007 10:35
Paikkakunta: Muurame

Re: -98 SLK sisäilman kierto/nykiminen

Viesti Kirjoittaja Rane2 »

Enpä tiedä arvon raadista kun näkyy menevän enempi kaksinpuheluksi tämä :).
Uskoisin kuitenkin, vaikka SLK käsittääkseni on tuonikäisistä autoista ihan niitä luotettavimpia, ettei tämänkaltainen ongelma mikään ääriharvinaisuus ole.
Ja edelleen sitä mieltä että ilmamassamittari on hyvä ehdokas, varsinkin jos SLK on rullannut 200 000 km eikä tuota ole aikaisemmin vaihdettu. Juuri tontyyppinen Boschin massamittari on kulutustavaraa useammassakin automerkissä, ja voi oireilla aika monella eri tavalla. Hassua sinällään että merkkihuolto oli sitä mieltä ettei noita juuri tarvitse vaihtaa...
Toinen kulutusosa SLKssa ja muutamissa muissakin tähtikeuloissa on rele- ja liitosmoduli joka kai tunnetaan nimellä K40-moduli. Omaani vaihdettiin tuokin viime keväänä, ja sillä korjattiin sammuminen moottorijarrutuksessa sekä se ettei aina reagoinut virta-avaimen kääntöön virtalukossa millään tavalla - kuollut kuin kivi ja sitten muutaman yrityksen jälkeen yhtäkkiä herää henkiin kuin ei mtn olisi tapahtunut. Go figure.
Jokatapauksessa tuosta K40-modulista on paljonkin tarinaa ulkomaisissa Benz-foorumeissa, ja varmaan jotain täälläkin.
Mutta ikävä kyllä arvailemista tuo sähkövikojen etsintä tuntuu monesti olevan, varsinkin jos ei testeri mitään selkeätä vikakoodia anna, myös merkkihuollossa, ja muuallakin.
Edelleen aloittaisin ilmamassamittarin vaihdolla.
JariM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 19.07.2008 21:06
Paikkakunta: A Side of a Lake

Re: -98 SLK sisäilman kierto/nykiminen

Viesti Kirjoittaja JariM »

Noniin, tänään oli SLK Vänttisellä huollossa.
Tuossa huurtumisessa totesivat saman: Sisäkierron läppä jumissa.
Eivät alkaneet purkamaan kun eivät tienneet missä se SLK:ssa sijaitsee.
Ottavat siitä selvää ja varattiin uusi aika.

Nykimisestä eivät myöskään vielä tienneet mitään varmaa.
Vikakoodit olivat viitanneet kompuran ohivirtausläppään. Toisaalta nykiminen oli niin terävää että voisi olla myös sytkässä. Joku vikakoodi oli myös viitannut siihen suuntaan.
Vikakodien kuittaamisen jälkeen koeajolla oli nykiminen rauhoittunut (ei kuitenkaan kokonaan) ja uusia vikakoodeja ei ollut ilmaantunut.

Seuraava aika parin viikon päästä. Täytyy vähän rääkkäillä tuota sinne astti jospa se vika paljastuisi.
Parempi voimalla väärin kun nysväämällä oikein
JariM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 19.07.2008 21:06
Paikkakunta: A Side of a Lake

Re: -98 SLK sisäilman kierto/nykiminen

Viesti Kirjoittaja JariM »

Noniin, nyt on auto taas haettu Vänttiseltä.
Ilmamassamittari vaihdettiin vaikka ei vikakoodia antanutkaan. Ja kas, taas meno maistuu. Ainakin pikaisen testauksen perusteella.
Sisäkierron läppä tosiaan oli juminut kiinni asentoon. Vika jossain syvemmällä kojelaudan alla, joten tyytyivät tuon auki jumittamiseen. Hyvä niin. Ei tuo kierron puuttuminen paljoa haittaa. Rest toiminolla ei sitten pysy yhtä hyvin lämpimänä.
Parempi voimalla väärin kun nysväämällä oikein
Vastaa Viestiin