Uusi bensa suurennuslasin alla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja RAM »

Onkos tää jo kaikille vanha juttu?

http://apps.ornl.gov/~pts/prod/pubs/ldo ... _final.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
_eikka_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 10.07.2010 21:20
Paikkakunta: Tornio

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja _eikka_ »

Kehtaatko tehdä lyhyen referoinnin kun ei kehtaisi kokonaan alkaa lukemaan. Ei tuo lontoo niin hyvin taitu.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

_eikka_ kirjoitti:Kehtaatko tehdä lyhyen referoinnin kun ei kehtaisi kokonaan alkaa lukemaan. Ei tuo lontoo niin hyvin taitu.
siinähän se oli sivulla 4 koko totuus.... :wink:
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja RAM »

Noh...

... Tuota nyt sieltä täältä lukeneena voisin referoida seuraavasti

Kun etanolin määrä bensiinissä kasvaa, niin:

- etanolin liuottava vaikutus laittaa paskan liikkeelle > systeemi puhdistuu > filtterit menee tukkoon
- Jotkin muoviosat turpoavat jne.
- etanoli (ja prosessin tuomat epäpuhtaudet) korrosoivat aika voimakkaasti metalleja > moottori kuluu nopeammin
- Jotkin kasvihuonekaasupäästöt aluksi laskevat ja joidenkin voimakkaiden myrkkyjen päästöt kasvavat
- katalysaattorit hajoavat nopeammin ja siksi päästöt kasvavat (testissä ajettiin 50 000 mailia, jolloin päästöt kasvoivat selvästi enemmän kuin normibensalla)


Tuon raportin ulkopuolelta voitaisiin vielä todeta etteivät suuryhtiöt sademetsissä ole kovin usein mitään hyvää saaneet aikaiseksi. Ketäköhän on taas juotettu ja lennätelty yksityiskoneilla lomamatkoille, että tällaisia älyttömyyksiä on saatu menemään läpi.

On tullut viime aikoina tankattua 98:sia... on mennyt maailma hulluksi. Saakohan venäjältä vielä kunnon bensaa :shock:
Kohta alkaa venäjälle bensaturismi :D
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

RAM kirjoitti:Noh...

... Tuota nyt sieltä täältä lukeneena voisin referoida seuraavasti

Kun etanolin määrä bensiinissä kasvaa, niin:

- etanolin liuottava vaikutus laittaa paskan liikkeelle > systeemi puhdistuu > filtterit menee tukkoon
- Jotkin muoviosat turpoavat jne.
- etanoli (ja prosessin tuomat epäpuhtaudet) korrosoivat aika voimakkaasti metalleja > moottori kuluu nopeammin
- Jotkin kasvihuonekaasupäästöt aluksi laskevat ja joidenkin voimakkaiden myrkkyjen päästöt kasvavat
- katalysaattorit hajoavat nopeammin ja siksi päästöt kasvavat (testissä ajettiin 50 000 mailia, jolloin päästöt kasvoivat selvästi enemmän kuin normibensalla)


Tuon raportin ulkopuolelta voitaisiin vielä todeta etteivät suuryhtiöt sademetsissä ole kovin usein mitään hyvää saaneet aikaiseksi. Ketäköhän on taas juotettu ja lennätelty yksityiskoneilla lomamatkoille, että tällaisia älyttömyyksiä on saatu menemään läpi.

On tullut viime aikoina tankattua 98:sia... on mennyt maailma hulluksi. Saakohan venäjältä vielä kunnon bensaa :shock:
Kohta alkaa venäjälle bensaturismi :D
uskoo ken haluaa ameeriikan tuotokseen....50t mailiahan on vasta sisäänajo :wink:
ehkä me pienet poloiset vain suremme liikaa näinkin pientä asiaa kuin etanolin määrä polttoaineessa.... :?:

no, siinä olen kanssasi samaa mieltä että miksi tämän paskalandian pitää olla se joka koittaa pelastaa maailman ja kinkut ja baruskit tekee mitä lystää.....kiinassa taidetaan myydä autoja päivässä saman verran kuin suomessa vuodessa?...ja ne ei ole kuitenkaan kovin saastevapaita microautoja kuitenkaan.....
ihanassa naapurimaassamme neuvostoliitossa on LADA (tsikuliko vai kikuliko se oli venäjäksi?) merkkisiä kulkineita noin 60 miljoonaa kappaletta.....eikä ketään pelota paljonko nämä aikamme ajoneuvotsernopilit päästävät sontaa taivaalle....

ja maailma pelastuu.
Opel, "weird lieben autos"....
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jos oikein ymmärsin niin vierekkäin oli casoliinin 50t mailia sekä E pensalla ajetut männät vierekkäin. Jos olisin ostamassa autoa ja tuon tietäisi niin ei olisi vaikea valita kummallako pensalla ajetun ottaa.

Hyvä linkki muuten. Ja suomalainenhan ei usko jos jotain asiaa kehutaan tai sit moititaan :lol:
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

LopenUupunut kirjoitti:
RAM kirjoitti:
no, siinä olen kanssasi samaa mieltä että miksi tämän paskalandian pitää olla se joka koittaa pelastaa maailman ja kinkut ja baruskit tekee mitä lystää.....kiinassa taidetaan myydä autoja päivässä saman verran kuin suomessa vuodessa?...ja ne ei ole kuitenkaan kovin saastevapaita microautoja kuitenkaan.....
ihanassa naapurimaassamme neuvostoliitossa on LADA (tsikuliko vai kikuliko se oli venäjäksi?) merkkisiä kulkineita noin 60 miljoonaa kappaletta.....eikä ketään pelota paljonko nämä aikamme ajoneuvotsernopilit päästävät sontaa taivaalle....

ja maailma pelastuu.
Ikävä kyllä olet täysin oikeassa... :(

Sääliksi käy myös uudisrakentajia Suomen tulevaisuudessa. "Matalaenergia talojen" U-arvot kiristetään niin älyttömiin lukuihin, että sellaisessa lasivilla-, muovipullotalossa ei asu onnellinen vaan astmainen perhe.
Kansa pakotetaan käyttämään energiasäästölamppuja ja samaan aikaan Aleksanterinkatua lämmitetään talvipakkasilla?

Kiinassa ja Intiassa elintaso nousee ja kohta on tilanne sellainen, että joka majassa siellä on ilmalämpöpumput. Hyvässä lykyssä coolereissa on länsimaissa kielletyt freonit sisällä.
Mutta sillähän tosiaan maailma paranee, että Suomessa satsataan energian säästöön...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja RAM »

Hehhee...

... Kiinassa jonkin verran olen aikaa joutunut viettämään ja siinä kyllä huomaa suomalaisten (ja samalla koko euroopan) maailmanpelastusyritysten olevan pisara meressä. Kiinalaiset vaan kerää tästäkin voitot. Väkisinkin siellä tepastellessa tulee mielee, että koko maa on yksi valtava ekokatastrofi.

Siellä muuten on joka talossa niitä lämpöpumppuja aika monta. Kerran katselin maisemaa (niin pitkälle kun nyt savusumussa näki) ja yritin laskea lämpöpumppujen määrää, jolloin yhdellä sielmäyksellä pääsin satoihin. Ekohömppä ei kiinalaisia ole tosiaankaan tavoittanut, sillä siellä ei taloja eristetä laisinkaan, vaan pannaan pumppu täysille jäähdyttämään.

Autot siellä on kyllä uudempia kuin täällä, ne on vaan toteutettu vanhemalla tekniikalla.
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja ES »

Joo, jos sisäänajon jälkeen männät etanolipaskalla näyttävät tuolta, on syytä miettiä, kenen asialla ollaan.

Muutenkin koko hössötys on täysin perseestä. Puuttumatta tässä mitenkään ilmastohömppään, jos nyt olisi oikeasti tavoitteena vähentää hiilipäästöjä, ei taida ihan näin onnistua. E10 kuuluu useimpien käyttäjäkokemusten mukaan lisäävän kulutusta jopa 20 - 30%. No joo, siinä sen fossiilisenkin osuutta on siis saatu lisättyä verrattuna siihen täysfossiiliseen. Lisänä se niin luontoystävällinen etanoli, jonka tuottamiseksi on raivattu viljelysalaa metsältä, joka taas sitoisi hiiltä enemmän, kuin raivauksella saatu pinta-ala tuottaa. Lisäksi kuljetuskustannukset tänne pohjolan perukoille, niin johan on luontoystävällistä. Jos sitten vielä autot menevät romuksi moninkertaisella nopeudella, mitä onkaan saatu aikaan. Ei *****, että on järjetöntä toimintaa.

Minä ajan dieselillä, mutta kyllä tuollainen järjetön toheltaminen silti **tuttaa, ettei veri kierrä. Kyllä me tää maailma pelastetaan, näytetään niille esimerkkiä...
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja woke »

Mitenkähän näissä ns. flexifuel autoissa sitten moottorit kestää? Niillähän voi ajaa E85:lla, jossa on 85% etanolia. Suomessahan näitä ei vielä paljoa taida olla liikenteessä, koska tuota E85:sta ei vissiinkään ole myynnissä ku muutamalla asemalla etelässä. Ruotsinpuolella on enempi näitä flexifuel autoja, koska siellä tuota E85:sta on myynnissä maanlaajuisesti.
Edit: suomessakin st1 on tuomassa tuon E85 polttoaineen jakeluun koko suomeen.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja ES »

woke kirjoitti:Mitenkähän näissä ns. flexifuel autoissa sitten moottorit kestää? Niillähän voi ajaa E85:lla, jossa on 85% etanolia. Suomessahan näitä ei vielä paljoa taida olla liikenteessä, koska tuota E85:sta ei vissiinkään ole myynnissä ku muutamalla asemalla etelässä. Ruotsinpuolella on enempi näitä flexifuel autoja, koska siellä tuota E85:sta on myynnissä maanlaajuisesti.
Edit: suomessakin st1 on tuomassa tuon E85 polttoaineen jakeluun koko suomeen.
Ne on suunniteltu sille.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

ES kirjoitti:Joo, jos sisäänajon jälkeen männät etanolipaskalla näyttävät tuolta, on syytä miettiä, kenen asialla ollaan.

Muutenkin koko hössötys on täysin perseestä. Puuttumatta tässä mitenkään ilmastohömppään, jos nyt olisi oikeasti tavoitteena vähentää hiilipäästöjä, ei taida ihan näin onnistua. E10 kuuluu useimpien käyttäjäkokemusten mukaan lisäävän kulutusta jopa 20 - 30%. No joo, siinä sen fossiilisenkin osuutta on siis saatu lisättyä verrattuna siihen täysfossiiliseen. Lisänä se niin luontoystävällinen etanoli, jonka tuottamiseksi on raivattu viljelysalaa metsältä, joka taas sitoisi hiiltä enemmän, kuin raivauksella saatu pinta-ala tuottaa. Lisäksi kuljetuskustannukset tänne pohjolan perukoille, niin johan on luontoystävällistä. Jos sitten vielä autot menevät romuksi moninkertaisella nopeudella, mitä onkaan saatu aikaan. Ei *****, että on järjetöntä toimintaa.

Minä ajan dieselillä, mutta kyllä tuollainen järjetön toheltaminen silti **tuttaa, ettei veri kierrä. Kyllä me tää maailma pelastetaan, näytetään niille esimerkkiä...
jaahasjaahas.....onkohan tuo juttu nyt jälleen enempi tai vähempi propagandaa ?.
täytyy sanoa että kyllä nuo jenkkipurkat osaa....jenkeissähän on käsittääkseni ajeltu etanolibensalla (10-20%) jo pitkän aikaa eikä sieltä kait ole aikaisemmin tullut kummempia juttuja näistä konerikoista jne ? vai onko?

jotenkin tuntuu että nyt taas greenpeasin viherpiipertäjät proppaa ihan huolella että ihmiset olis paskat housussa....???
Opel, "weird lieben autos"....
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja ES »

LopenUupunut kirjoitti:jaahasjaahas.....onkohan tuo juttu nyt jälleen enempi tai vähempi propagandaa ?.
täytyy sanoa että kyllä nuo jenkkipurkat osaa....jenkeissähän on käsittääkseni ajeltu etanolibensalla (10-20%) jo pitkän aikaa eikä sieltä kait ole aikaisemmin tullut kummempia juttuja näistä konerikoista jne ? vai onko?

jotenkin tuntuu että nyt taas greenpeasin viherpiipertäjät proppaa ihan huolella että ihmiset olis paskat housussa....???
En todellakaan tiedä, pitävätkö nuo mainitut kulutuslukemat paikkaansa, kun ei ole itsellä bensalla käyvää. Tuon linkitetyn tutkimuksen kuvat eivät oikein vakuuta etanolin käytöstä sille suunnittelemattomassa koneessa. Ja eikös ne viherpiiperöiden jutut ole vähän toisin päin. Kaikki EKO ja BIO on hyvää ja pelastaa maailman? Taitaa ne niistä sademetsistä olla huolissaan. Minua tässä pännii nimenomaan se, että Suomessa tämä vouhotus otetaan ylitodesta ja kysytään, että mitä me vielä voitais tehdä ja mihin anerahat voi lähettää.

Ja kun koko juttu vaikuttaa lopulta olevan päinvaistoin, kuin sitä perustellaan. Sehän tässä kaikkein hölmöintä on.

Ja aja millä ajat, hölmöilyn maksumiehenä sitä sinäkin lopulta olet.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja woke »

ES kirjoitti:
woke kirjoitti:Mitenkähän näissä ns. flexifuel autoissa sitten moottorit kestää? Niillähän voi ajaa E85:lla, jossa on 85% etanolia. Suomessahan näitä ei vielä paljoa taida olla liikenteessä, koska tuota E85:sta ei vissiinkään ole myynnissä ku muutamalla asemalla etelässä. Ruotsinpuolella on enempi näitä flexifuel autoja, koska siellä tuota E85:sta on myynnissä maanlaajuisesti.
Edit: suomessakin st1 on tuomassa tuon E85 polttoaineen jakeluun koko suomeen.
Ne on suunniteltu sille.
Polttoainejärjestelmä ja moottorinohjaus on tietysti suunniteltu erillailla mutta perusmoottori on varmaankin sama.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja ES »

woke kirjoitti:
ES kirjoitti:
woke kirjoitti:Mitenkähän näissä ns. flexifuel autoissa sitten moottorit kestää? Niillähän voi ajaa E85:lla, jossa on 85% etanolia. Suomessahan näitä ei vielä paljoa taida olla liikenteessä, koska tuota E85:sta ei vissiinkään ole myynnissä ku muutamalla asemalla etelässä. Ruotsinpuolella on enempi näitä flexifuel autoja, koska siellä tuota E85:sta on myynnissä maanlaajuisesti.
Edit: suomessakin st1 on tuomassa tuon E85 polttoaineen jakeluun koko suomeen.
Ne on suunniteltu sille.
Polttoainejärjestelmä ja moottorinohjaus on tietysti suunniteltu erillailla mutta perusmoottori on varmaankin sama.
Aika varmaankin näyttää lopullisen totuuden tästä. Siihen asti ei kai voi uskoa mitään ihan totena. Ei kai noita koneita ole kovin monta palasteltu, vielä.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ja raportti ei sikäli koske suomea kun se käsittelee polttoaineita joissa on yli 10% etanolia. Meillähän se on 0-10%.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

onpi tulossa lisää ongelmia... kattokaas kun e10 besiinin sisältämä alkoholi rupee liuvottaa bensiini-varasto tankkien sisä-suoja pinnotusta. ja tää "inerta" pinnote liukenee pikkuhiljaa bensiinin sekaan.. ja myös jakoasemien säiliöt ovat luultavammin samaa pinnotetta.. inerta (epoxy) ei varmaan tee hyvää meno- peleille !!!..asiasta ei ole virallisesti puhuttu, tämä "uusi ilmiö" on meidän automaalareiden (entisöinti työt) ongelma. vanhoja polttoaine tankkeja entisöidessä, on yleensä tankit pinnoitettu inertalla ja ns. normi bensan kans ei ole ollut mitään havaittavissa.. nyttemmin veteraani moottori-pyörä harrastajat ovat käyttäneet e10 ja huomanneet pinnoitteen hävinneen... ja käynti ongelmien kasvaneen :( ..syy on selvä. no varastothan on suuria ja mahdollinen epoxyn liukeminen on varmaan kuin pieru saharassa :lol: . mutta jakoasemien pienemmät säiliöt, joita täytellään jatkuvasti.. (nopeempi "erroriosi".)... voitte itse päätellä mitä oikkuja tuopi tullessaan.. kuten edellä mainitsin , tämä ei ole virallista tietoa!!! vaan harrastaja poppoon huomaama ilmiö... :evil: ps..pahoittelen kirjoitus virheitä :D "alkoholi... syy moneen epämukavaan asiaan" :mrgreen:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja Sergey »

missäs päin suomea on nii hyvät kelit että veteraanimotskareilla on kurvailtu jo useampia kuukausia? Ilmeisesti mun yli 30v vanhat hondat ei lasketa veteraaneiksi kun en ole moista huomannut. Vaikka on ollu n. 10% sekoite tankissa talven yli jo toistakymmentä vuotta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

Sergey kirjoitti:missäs päin suomea on nii hyvät kelit että veteraanimotskareilla on kurvailtu jo useampia kuukausia? Ilmeisesti mun yli 30v vanhat hondat ei lasketa veteraaneiksi kun en ole moista huomannut. Vaikka on ollu n. 10% sekoite tankissa talven yli jo toistakymmentä vuotta.
onko tankkisi pinnoitettuja??? :) ja voihan nuilla prätkillä ajella ympäri vuoden. :D
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja Sergey »

On. epoxy.

toisesta on uusittu pinnoite 80 luvulla kun tullut lommo, joka oikaistu.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

Sergey kirjoitti:On. epoxy.

toisesta on uusittu pinnoite 80 luvulla kun tullut lommo, joka oikaistu.
niin, minullekkin tämä oli uutta mokomasta... tuohon sinun tapaukseen en keksi muuta kuin että yli 20 vuotta vanha pinnoite on jo lujuudessaan "betonia" ja mahdollinen liukeaminen on vähäistä lujuutensa takia.. mutta nämä tuoreemmat tapaukset sitten???? voipi olla "liian tuoretta". ja e10 alkoholi "sulattaa" ns. tuoreen pinnoitteen.. no maailmassa on säiliöitä moneen eri asiaan.. ja tällaisen ilmiön seuraukset näkyy hamaassa tulevaisuudessa. 8)
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja RAM »

Lennokkejakin on tullut harrastettua ja niiden alkoholilla (metanoli) käyvien moottoreiden kanssa korroosio on aikamoinen ongelma. Käytetyn öljyn pitää olla suunniteltu nimenomaan neutraloimaan alkoholin ja sen epäpuhtauksien aiheuttama syöpyminen. Silti, piti moottorit putsata huolella ja käsitellä suojaöljyllä talven ajaksi. Siitä huolimatta selkeitä syöpymiä ja laakereiden ruostumista ei ollut vaikea löytää. Nitrometaanin käyttäminen vielä pahentaa ongelmaa, mutten sitä itse koskaan tarvinnut. Suurimmaksi osaksi samat materiaalit taitaa olla lennokin ja auton moottoreissa.

Vesihän liukenee alkoholiin, kuin "vettä vaan"....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja napa »

juu, mutta kyllä metsku on ihan eri ainetta tuon korroosio vaikutuksen osalta, kuin etanoli...

minä odotan kuin kuuta nousevaa, että ST1 alkaa myymään koko suomessa sitä RE85 litkuaan, niin pääsee oikein kunnolla testaamaan :P nythän olen joutunut tekemään omat seokset lähinnä sinolista ja bensasta, pikkuisen terästettynä ksyleenilä ja asetonilla vielä lisäksi... :?

mua ei niinkään kiinnosta mitkään syöpymiset ja päästöasiat, vaan ihan reilusti oktaanit/hevosvoimat tuon RE85 osalta... komponentit olen pyrkinyt ostamaan jo 5 vuotta metanolia kestävinä, joten en usko omalla kohdalla tulevan mitään ongelmia tuon RE85 käytöstä...

mutta kyllä se on ollut jo kauan selvillä, että normaali autoilijaa viedään taas kuin pässiä narussa näiden päästö ja muiden asioiden kanssa :wink: tais se vanha lyijyllinen 99 olla sittenkin parasta bensaa jopa ympäristön kannalta, ei nämä uudet lyijyttömät ainakaan yhtään sen "terveellisempiä" ole, ainakaan asentajan kannalta :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Joo, metanoli tosiaan syövyttä lähes silmin havaittavasti esim alumiinia, sikäli ihan eri aine kuin etanoli.
AP-race/lake kirjoitti:e10 alkoholi "sulattaa" ns. tuoreen pinnoitteen.. no maailmassa on säiliöitä moneen eri asiaan.. ja tällaisen ilmiön seuraukset näkyy hamaassa tulevaisuudessa. 8)
Suzukeissa on tuo ongelma iha yleistä 90 luvun alun malleissa. Niitä on pinnoitettu kautta aikain uusiks... usein huonolla menestykselä koska ei tiedetä mitä tehdään. Asiaa helpottaa jos käyttää yksinkertaisesti polttonesteille tarkoitettua epoxyä... Eli kyllä se on valajan virhe jos käyttää vääriä aineita. ei polttonesteen vika. Irtoo sellaseksi vaaleaksi muruksi joka on kuin kovahkoja pyyhekumiin palasia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

RAM kirjoitti:Hehhee...

... Kiinassa jonkin verran olen aikaa joutunut viettämään ja siinä kyllä huomaa suomalaisten (ja samalla koko euroopan) maailmanpelastusyritysten olevan pisara meressä. Kiinalaiset vaan kerää tästäkin voitot. Väkisinkin siellä tepastellessa tulee mielee, että koko maa on yksi valtava ekokatastrofi.
.
Itse olen työskennellyt eri puolilla Afrikkaa...
Tansaniassa menin kerran huollattamaan Landcruiserin cooleria. Asentaja päästi vanhat kaasut pihalle, jätti järjestelmän auki, kytki vihreästä paineastiasta letkun järjestelmään ja avasi venttiilin! :shock:
Jumalaton valkoinen pilvi pöllähti konehuoneesta. Asentaja huomasi epäuskoisen ilmeeni ja sanoi,
" Niin tämä on vaarallista taivaalle, mutta huuhtelen vain vähän..." :?
Kyseesä oli freoni. Ja ajatelkaa, että tälläisia remppoja tehtiin varmasti miljoonittain!

Namibiassa oli "länsimainen" taloni tehty betoniharkoista ilman mitään eristeitä.
Tulos: Päivällä piti jäähdyttää ja yöllä lämmittää. :?
Perinteiset paksuseinäiset savitalot olivat mukavan viileitä koko vuorokauden.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin se menee. täälä puolella palloa vouhotetaan ja suomi maksaa, kun samaan aikaan afrikassa ja aasiassa vähät välitetään mitä paskaa sinne taivaalle päästetään. nii se vaan menee.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: Uusi bensa suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

Sergey kirjoitti:Joo, metanoli tosiaan syövyttä lähes silmin havaittavasti esim alumiinia, sikäli ihan eri aine kuin etanoli.
AP-race/lake kirjoitti:e10 alkoholi "sulattaa" ns. tuoreen pinnoitteen.. no maailmassa on säiliöitä moneen eri asiaan.. ja tällaisen ilmiön seuraukset näkyy hamaassa tulevaisuudessa. 8)
Suzukeissa on tuo ongelma iha yleistä 90 luvun alun malleissa. Niitä on pinnoitettu kautta aikain uusiks... usein huonolla menestykselä koska ei tiedetä mitä tehdään. Asiaa helpottaa jos käyttää yksinkertaisesti polttonesteille tarkoitettua epoxyä... Eli kyllä se on valajan virhe jos käyttää vääriä aineita. ei polttonesteen vika. Irtoo sellaseksi vaaleaksi muruksi joka on kuin kovahkoja pyyhekumiin palasia.
no "vikaa" voi olla "valaajassakin" :wink: mutta nähtäväksi jää tämän "uuden"laadun aikaansaannokset. täytyy ruveta tekee testiä tuon inertan kans.. niitäkin on eri laatuja.. mutta"sergeyllä" onkin kokemusta ja tietoa ... katsotaan miten meidän menopelien käy??? ja jatkuva käyttö nopeuttaa kulumista.
itse en käytä AMG koneessa tuota e10. :evil: PS. jos on "kalvanoituja" tankkeja tai alumiinisiä... pinnoite ei ole paras mahdollinen ratkaisu.. :roll: terv. AP :D
Vastaa Viestiin