Mersu ostettu; W202 250D tomaattilaatikolla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Mika B
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 11.02.2011 23:05
Paikkakunta: Savonlinna

Mersu ostettu; W202 250D tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja Mika B »

Tervehdys!

Olen pidemmän linjan vw-harrastaja, ja nyt viimeisin harrastuksen kohde on siirtymässä uudelle omistajalle.. Tilalle on harkinnut vakavasti W124 -korimallin automaattilaatikolla varustettua mersua. Automaattivaihteista autoa ei ole aiemmin ollut, mutta työkaverit sitä on suositelleet.. ja ottaahan tuo arpakepin hämmentäminen kaupunkialueella hitusen pattiin niin se nyt on yksi kriteeri autoa hankittaessa.
vm. 94 tai uudempi, eikös tuolloin tullut joku kasvojenkohotusmalli..
Budjettina max 2keur, joten täys pommihan tuolla rahalla on tulossa. Varsinkin kun ei ole lainkaan kokemusta (muuta kuin kolmen promillen taksikyydeistä).

Bensamalli olisi ensisijaisesti mielessä, kun ei noita kilometrejä tule kuin alle 20 tkm vuoteen. Tosin, ei mitään estettä dieselillekään..
Tuossa nyt yhtä dieseliä olen katsastellut; http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/3745299" onclick="window.open(this.href);return false;
Pahimmat ominaisuudet näkyykin jo päälle päin, mutta miggi on tullut tutuksi noiden volkkarien kautta.. :D (perimmäinen tarkoitus mersuun siirtymisessä on, että sillä pärjäisi esim talven yli ilman jatkuvaa huoltoa ja kunnossapitoa).

Mihin kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota? Suunnittelin alustavasti että kävisin tuota viikon päästä katsomassa, jos se silloin vielä tuolla liikkeellä pihankoristeena on.

Pikkuisen jo vilkuilin foorumilta vanhoja ketjuja, mutta tuli sen verran runsaasti osumia että ei päässyt oikein asiassa eteenpäin.

Vastauksista jo etukäteen kiittäen!

Edit: Kiitokset vastatuksista, tenavatähti pihassa :)
Viimeksi muokannut Mika B, Su 06.03.2011 09:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

tuossa linkissä on C-malli w202?
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja napa »

miksi noin "uusi", kun mersut on sitä parempia mitä vanhempia ne on :D ja muutenkin nämä -90 luvun alun ensimmäiset vähäpäästöiset alkaa varmasti jo tuottaa probleemia katsastuksessa päästöjen osalta...

w124 tais parhaat olla niitä ennen -91 valmistettuja ja loppupään (olisko se nyt sitten -93 ja uudemmat) w124 on kuulemma jo ihan täysiä susia :roll: murenee sähköjohdot jne.

mutta automaatti ehdottomasti, mersun manuaalit on lievästi ilmaistuna syvältä... tänään taas yrittänyt opetella tuon oman w124 200E:n ajamista vaihtamisen osalta... kepissä ei ole mitään tuntoa, eikä siis tiedä yhtään onko menossa 1 vai 3 tai 2 vai 4 (mulla siis liian timmi se keppi, eikä sellainen horo, kuten niissä miljoona ajetuissa...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Ja tuossa linkittämässäsi c220d:ssä surullisen kuuluisa Lucaksen pumppu, joka alkaa olla jo ehtoopuolella noille kilometreille, jos sitä ei ole jo vaihdettu.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Kannattaa tosiaan tutkia tuosta nettiauton pyydyksestä pumppu tarkasti onko vuotoja tai käyntihäiriöitä.voi luiskahtaa toinen paritonninen remonttiin :roll:
tuohon mainitsemaasi 2ke hintaluokkaan suosittelen W124 mallia,hinta ja laatu kohtaavat :D
ML W164
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja BTriker »

tuohon mainitsemaasi 2ke hintaluokkaan suosittelen W124 mallia,hinta ja laatu kohtaavat
Komppaan tätä lämpimästi. Tuohon hintaluokkaan saat hyvän käyttökuntoisen w124:n kun maltat vähän käydä kattelemassa. Hyviä e-mallin lankkuja(eli 94 etiäppäin) ei varmaan tuohon kahteen tonniin paljoa mahdu, mutta vanhempikin on kokeilemisen ja ostamisen arvoinen.
Konepuoleen, niin ehkä käyttövarmempi olisi hyväkuntoinen dieseli. Jos on huollettu peli, vuotamaton ja käyntiääni nätti, niin ei luulisi suuria ongelmia tulevan aivan heti. Todella yksinkertainen peli tekniikan osalta. Kaksipuolikkaat tai kolmisataset aikalailla kriteerinä, jos haluaa nätisti kulkevan pelin tuon automaatin kanssa. Kakssatanen hieman laiskahko :roll: . Toki jollekinhan sekin riittää.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 758
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

W124, jos hyvän sattuu löytämään. Tosin hyvien hinnat rupee jo karkaamaan käsistä.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320 CDI, CLK 320 CDI, E 220 CDI, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 2*OG900, niin ja sokerina pohjalla yksi Foortti
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ittelle kävis keppivaihteinen mainiosti. Kepin ja tankojen puslasarjan uusimisella on yllättävän iso vaikutus tuntumaan eikä maksa maltaita. Tomaatissa ei oikeastaan mitään vikaa ole mutta litran puolitoista vie enemmän ainetta nurkka-ajossa. (200D:llä ero ei välttämättä ole noin suuri) Maantiellä tomaatin ja kovan askin ero on sitten selvästi pienempi. Keppineloset ei ole tainnu pahemmin porsia. Vitoslootat taas ei oo niin lujia. Jos joudut liikkumaan paikoissa missä auton meneminen alkaa olla rajoilla niin sit keppivaihteinen ehdottomasti. (koneyrittäjällä on joskus tiet aika lumisia) Siinä missä tomaatilla jää kiinni niin keppivaihteisella mennään. Kun meneminen loppuu ja pitäis heijata niin tomaatilla heijaaminen ei onnistu. Tai no onnistuu mutta huonosti. Vaihteet kytkeytyy niin hitaasti että heijaamisen etu menetetään.

Yhtä kaikki keppivaihteiset taitaa vaan olla lujempia kuin tomaatit noin keskimäärin tarkasteltuna? Kaiken tietysti rikki saa. Meinaan vaan että kun tomaattia hankit niin ole tarkkana sen lootan suhteen ettei heti mee korjattavaksi. Jos hintaraja on 2 tonnia niin lootan korjaukseen menee äkkiä reilu tonttu. Tietty jos auto on muuten hyväkuntoinen niin kunnostaa askin ja voi huoletta mennä pitkän pätkän.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tsot tsot. kyllä se heijaaminen automaatillakin onnistuu ihan siinä, missä manuaalillakin, paitsi, että vielä paremmin, kun saa heijattua eteen ja taakse. manuaalilla saa olla aika nopea, jos vaihtelee vaihteita 1 ja pakin välillä samaan tahtiin, kun auto heijaa. varmaan jos on vanha ja väsyny loota, tai 30 pakkasta, eikä loota ole vielä lämmenny, niin ei onnistu. ainakin noilla meikäläisen vanhoilla tomaateilla on onnistunu hyvin tähän asti.

2000€ ei ole valtava raha, kun ollaan mersua ostamassa. mutta kyllä silläkin saa jo valita, kun jättää jotakin kriteereitä pois. turbollisia ei kannata edes harkita, jos diiseliä on kattellu. pensakoneisissa voi löytyä paremmin valinnanvaraa. vinkkinä, että ruosteisia kannattaa välttää. lähes kaikki muut mekaaniset ja tekniset viat on vielä korjattavissa, mutta jos koppa on ihan mätä, niin hankalaks menee vaikka ei kylläkään mahdottomaks. aiheuttaa työtä ja ajan menoa vaan niin paljon, ettei mitään järkeä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja epk »

taitaapi ollaa niin että ei kannata ostaa sitä 2te 124:sta, sillä rahalla saa sen paljon ajetun pommin. 1-2te lisää niin säästyy korjauksien vaivalta jne jne.

Otetaan esimerkki, perus nettiauton 1.5-2te 124, vaikka bensa koneella. Ajettu 300-500tkm , ruostetta tulee jokapuolelta. Sitten jos laitat sen vaikka 3-5te niin saat puolta vähemmän ajetun, ruosteettoman ja huolletun vehkeen ! Koska tuommoiseen halpikseen uppoaa 2-4te rahaa jos meinaa tehdä siitä hyvän , ei siis järkeä koska pienemmällä rahalla sitten loppupeleissä saa heti valmiiks hyvän... Toki jos sattuu helvetillinen tuuri käymään voi tuommoise facelifti 124:sen löytää 1-2te tosi hyvänkin...

ja pieni oma lehmä tähän väliin, S124 e220 (150hp bensakone) -94 (e-malli siis jo) ajettu 275tkm, automaatti, ruosteeton, karo sisusta, lukkoperä, huollettu, helvetin hyvä , lähtee tuosta pihasta noin +4te ;D
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja AM »

Tuolla budjetilla miettisin ehkä W124 250D-300D automaatti, vm.90 eteenpäin. 93 loppuvuodesta tulee tosiaan facelifti, mutta isompi facelift on tuossa 90 luvun vaihteessa, muovihelmat, paremmat penkit, jalopuuta lisää yms. yms. Tuossa jälkimmäisessä faceliftissä vähemmän muutoksia, konepelti ja takaluukku huomattavimmat. 200D on tosiaan melkoisen tehoton varsinkin automaatin kanssa. Jos noinkin paljon tulee kilometrejä ota diesel, bensat on niin paljon janoisempia että diesel kannattaa melko pienilläkin kilometreillä. Ja onhan tuo diesel varmempikin. Eihän tuohon hintaan älytöntä helmeä saa...mutta jonkinlaisen käyttöauton kuitenkin löytää kun malttaa etsiä.

Parasta olisi jos saat mukaan jonkun mersuista perillä olevan. Tai käy ainakin ajamassa useaa yksilöä niin huomaa erot paremmin.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja napa »

kuka käskee sieltä nettiautosta niitä autoja osaa tai ainakaan niillä "pyynti" hinnoilla...

tuosta omasta 200E:stä maksoin 500 € viime syksynä (335 000 km ajettu), 150 € remontti ja nyt sitä on jo yritetty viedä käsistä 2000 €:lla :shock: mutta minä kun en myy autoja, minä vain ostan :D sellaisen 300-500 € jos siihen vielä uhrais rahaa, niin se olis aivan uutta vastaavassa kunnossa :roll: (etulokasuojat uusiksi + niiden maalaus, ja muutama muu pikku maalivika/ruoste rupi pintapelleissä)

tuo farkku mitä epk kauppas n. 4000 €, vois olla jo sellainen 1000-1200 € arvoinen :roll: pitää olla vähintään 4matic, että tuollaisesta yli 2000 € menee kukaan täysjärkinen antamaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja epk »

500e, 150e remonttia, maalata tarttis 500e , vaihdat tuosta vähän nesteitä ja kuluneita osia = johan on sunkin autossa "arvo" jo 2te. Jos vertaa tuohon mun e-malliin jossa sentään isompi moniventtiili kone, farkku, asd ja muita varusteita mitä sulta ei löydy niin ei se ~4te nyt kovin kaukana todellisesta hinnasta mitä siitä varmasti saan.

Sähän voit mulle tuommoisen samanlaisen etsiä pihaan, ostan niitä niin monta kuin kerkiät pihaan tonnilla tuomaan, siis samankuntoisia ! jäämme odottelemaan samalla myös suomen ensimmäistä tummaihoista predenttiä ? :D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja napa »

niin, siis siihen 150 €:n remonttiin sisältyi kaikki öljynvaihdot (moottori, vaihteisto, perä), uudet pakkasnesteet, uusi bensapumppu ja pari jarruletkua/putkea... itse jarrut ja alustan nivelet jne. oli edellinen omistaja jo ehtinyt laittaa uusiksi joka nurkkaan ennen myyntiä :D pieni käyntihäiriö vain oli saanut edelliseltä omistajalta motivaation katoamaan, mutta uusi bensapumppu (49 € biltemassa) poisti siis ne ongelmat...

maalaukseen olen budjetoinut 20-30 € (2-3 kpl kilikalia tuo ehkä tarttis, jos ne etulokasuojat uusis ja maalais samaan sävyyn auton kanssa ja paikkamaalais ne muutaman ruven :wink: ) 500 €:lla maalaa jo ainakin 4 autoa yli :shock:

tuollainen 20 vuotta vanha auto on kuitenkin 20 vuotta vanha, vaikka sille tekis mitä... pitää hieman edes yrittää miettiä mitä siihen saa laittaa rahaa kiinni :roll:

ja muista, että minä en myy autoja, minä vain ostan :wink: kyllä jokainen saa itse etsiä omat autonsa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja napa »

tuosta turbodieseli farkku... hyvä kauppamies puhuu tuon alle tonniin ja käy hakemassa, maksaa muutaman satasen verot ja siinä on autoa pitkäksi aikaa...

http://www.blocket.se/vastmanland/Mb_30 ... ?ca=16&w=3
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja epk »

niin onhan se niinkin että jos maalipinta kelpaa vaikka telalla ja miranolilla maalattuna, ruosteita saa olla rei-iksi asti + vikalistat näihin päälle, niin toki kannattaa kannattaa noita hinnat alkean malleja ostella ja roplailla ihan oman maun mukaan.


edit, jollet oo muuten huomannut niin nykyään et saa edes maaleja kovin halvalla. Oisko joku 300-400e pelkät maalit tuommoiseen 124:sen kokoiseen autoon....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja napa »

epk kirjoitti:

edit, jollet oo muuten huomannut niin nykyään et saa edes maaleja kovin halvalla. Oisko joku 300-400e pelkät maalit tuommoiseen 124:sen kokoiseen autoon....
http://www.automaalit.net/ :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja epk »

kyl sulla nyt napa on tiedot pikkuisen hakusessa, esim. jollain automaalit.net "auton maalaus paketilla" mikä maksaa sen 120e, et tuota omaasi maalaa. Ensinnäkin sun autossa eiks ollu metallihohto ? no siitä tulee ihan vähäsen lisää hintaa kun pitää lakat ostaa päälle, ja litramäärät ei nyt riitä muutenkaan tuossa 120e paketissa. Jotta silleen.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja napa »

epk kirjoitti:kyl sulla nyt napa on tiedot pikkuisen hakusessa, esim. jollain automaalit.net "auton maalaus paketilla" mikä maksaa sen 120e, et tuota omaasi maalaa. Ensinnäkin sun autossa eiks ollu metallihohto ? no siitä tulee ihan vähäsen lisää hintaa kun pitää lakat ostaa päälle, ja litramäärät ei nyt riitä muutenkaan tuossa 120e paketissa. Jotta silleen.
kyllä nuo hinnat suuntaa antavia on kuitenkin... vaikka tuskin jaksan itse alkaa tuhraamaan maalauksen kanssa, kun on onneksi suhteita ihan ammattimaalareihin, jotka vetää auton yli 500 €:lla... (värinvaihto n. 800 € kun siinä on kuitenkin enemmän töitä ja maalia menee enemmän...) normi kulttajalle hinta on tietysti eri...

emännän jetan maalasin joskus 2002 vai 2003 vuonna... kävin kurssilasta (JAKK) ensin kysymässä mitä maksais jetan ylimaalaus ja ilmoitti, että n. 1000 € :shock: no otin niiltä kuitenkin sen maalin lopuksi (jotain 150 € se pelkkä maali sitten lopuksi maksoi, kun löytyi oikea opettaja, ensin oli maalikin muka jotain yli 800 € :P)

joskus kysyin ihan piruuttani mitä maksais 300E:n ylimaalaus/värinvaihto mulle ennestään tuntemattomassa paikassa, maalari heitti 3000 €:n pyynnin :P ei näköjään mitään rajaa enää niissä hinnoissa... ei se ihme ole, että autojen vakuutuksen on niissä hinnoissa mitä ne nykyään on, kun vedätetään hintoja ihan järjettömiksi :roll:
Viimeksi muokannut napa, La 12.02.2011 17:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja epk »

juu tuommoinen ihan "normi" hinta pelkälle yliruiskutukselle, tosin jos pohjien kanssa joku tekee 500e niin johan on :D maalaus ja muut , kaikkihan on nykyää ihanan kallista :/
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja napa »

epk kirjoitti:juu tuommoinen ihan "normi" hinta pelkälle yliruiskutukselle, tosin jos pohjien kanssa joku tekee 500e niin johan on :D maalaus ja muut , kaikkihan on nykyää ihanan kallista :/
pohjat tietysti tehdään itse, ei kukaan ala kolmea viikkoa kitata ja hioa ilmaiseksi... mutta maalauksen työn osuus ja itse maalit sisältyy molemmat tuohon 500 euroon...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

pera8x kirjoitti:tsot tsot. kyllä se heijaaminen automaatillakin onnistuu ihan siinä, missä manuaalillakin, paitsi, että vielä paremmin, kun saa heijattua eteen ja taakse. manuaalilla saa olla aika nopea, jos vaihtelee vaihteita 1 ja pakin välillä samaan tahtiin, kun auto heijaa. varmaan jos on vanha ja väsyny loota, tai 30 pakkasta, eikä loota ole vielä lämmenny, niin ei onnistu. ainakin noilla meikäläisen vanhoilla tomaateilla on onnistunu hyvin tähän asti.
Lähetäämpä koittelemaan miten siinä käy kun meno ei enää ole itsestäänselvyys :lol: (Pitäis vaan ensin hommata keppivaihteinen peli kun tuo nykyinen on tomaatti) On ajettu tomaatilla sekä keppivaihteella ja tosiaan Kainuun perähikiässä osaa sitä lunta olla useampana aamuna reippaanlaisesti. Sitäkun joka ikinen talvi joutui lähtemään ja menemään niin ero on kyllä selviö tuli sitä senverran paljon lähes 20v aikana "harrastettua" :D Nykyisin jo yli 10v on ollu selaliset hommat ettei lumenkanssa ole tarvinnu huppuroida... onneksi. Jossain vaiheessa se jo meinasi suoraansanoen kyrpiä. No ääritilanteitahan nuo tietty ovat eikä niin yleisiä monillekkaan ja siis harvoille mikään vaihteistotyypin valintaperuste.
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1806
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja EeKi »

napa kirjoitti:(2-3 kpl kilikalia tuo ehkä tarttis, jos ne etulokasuojat uusis ja maalais samaan sävyyn auton kanssa ja paikkamaalais ne muutaman ruven :wink: )
Ihan vakavalla naamalla pystyt sanomaan että saat saman sävvyn ja paikkamaalukset tehtyä kolmella spraypullolla?

Täytyy varmaa mennä huomenna töihin ja sanoo et heitetää ruiskut, uunit sun muut helvettiin, meillä on täällä ammattilainen ku tekee viimotteen päälle. :wink:
napa kirjoitti:joskus kysyin ihan piruuttani mitä maksais 300E:n ylimaalaus/värinvaihto mulle ennestään tuntemattomassa paikassa, maalari heitti 3000 €:n pyynnin :P ei näköjään mitään rajaa enää niissä hinnoissa... ei se ihme ole, että autojen vakuutuksen on niissä hinnoissa mitä ne nykyään on, kun vedätetään hintoja ihan järjettömiksi :roll:
Auton purku, ruosteet/pohjatyöt, maalit, ruiskutus, jälkifiksaukset sekä auton kokoominen. Meinaat että tehtäis ilmatteeksi? :D
Jos saat pohjatöiden kanssa farkun maalattua tyyliin tonnilla niin sit on jotain lähempää petikaveria ruiskukädessä tai jälki on yksinkertaisesti paskaa. :P
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja napa »

eepi kirjoitti:
napa kirjoitti:(2-3 kpl kilikalia tuo ehkä tarttis, jos ne etulokasuojat uusis ja maalais samaan sävyyn auton kanssa ja paikkamaalais ne muutaman ruven :wink: )
Ihan vakavalla naamalla pystyt sanomaan että saat saman sävvyn ja paikkamaalukset tehtyä kolmella spraypullolla?

Täytyy varmaa mennä huomenna töihin ja sanoo et heitetää ruiskut, uunit sun muut helvettiin, meillä on täällä ammattilainen ku tekee viimotteen päälle. :wink:
ihan riittävästi "samaan sävyyn" tuollaisessa 20 vuotta vanhassa autossa... vähän nyt jumalauta järkeä tähän hommaan, jos on kyse 500 euron autosta (kuten 95% w124 on...), niin ei kukaan täysjärkinen sen/niiden maalaukseen laita 50 euroa enempää... auton "hinta/arvo" on mulle siis sellainen, jonka voi saada keneltä tahansa siinä paikassa, jos tulis tarve myydä "heti"..
napa kirjoitti:joskus kysyin ihan piruuttani mitä maksais 300E:n ylimaalaus/värinvaihto mulle ennestään tuntemattomassa paikassa, maalari heitti 3000 €:n pyynnin :P ei näköjään mitään rajaa enää niissä hinnoissa... ei se ihme ole, että autojen vakuutuksen on niissä hinnoissa mitä ne nykyään on, kun vedätetään hintoja ihan järjettömiksi :roll:
eepi kirjoitti:Auton purku, ruosteet/pohjatyöt, maalit, ruiskutus, jälkifiksaukset sekä auton kokoominen. Meinaat että tehtäis ilmatteeksi? :D
Jos saat pohjatöiden kanssa farkun maalattua tyyliin tonnilla niin sit on jotain lähempää petikaveria ruiskukädessä tai jälki on yksinkertaisesti paskaa. :P
pelkkä maalaus ja maalit olis ollut tuon 3000 €... auto olis viety purettuna ja pohjat tehtynä ja haettu maalattuna ja kasattu itse...

pajalta kuitenkin kulkee 2-3 autoa keskimäärin maalaukseen/vuosi, niin kyllä jotain kuusaa on näistä maalauksista/niiden hinnoista... yhteensä niitä niittejä on kursittu kasaan joku 50 tässä 25 vuoden aikana... nytkin on jaguar S type työn alla ja maalaukseen pitäis viedä, kunhan saadaan loput osat ruotsista... hinnasta en viitsi sanoa, ettei teille "ammattilaisille" tule paha mieli :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1806
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja EeKi »

napa kirjoitti:ihan riittävästi "samaan sävyyn" tuollaisessa 20 vuotta vanhassa autossa... vähän nyt jumalauta järkeä tähän hommaan, jos on kyse 500 euron autosta (kuten 95% w124 on...), niin ei kukaan täysjärkinen sen/niiden maalaukseen laita 50 euroa enempää... auton "hinta/arvo" on mulle siis sellainen, jonka voi saada keneltä tahansa siinä paikassa, jos tulis tarve myydä "heti"..
Juu, järkeä tähän touhuun, sanoo nimimerkki joka väittää että esmes epk:n viittaama s124 on 1-2 tonnin arvoinen paska mitkä ne muutkin on. :lol:

Joo mut aivan sama, toiset tajuu toiset ei. :roll:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja napa »

eepi kirjoitti:
napa kirjoitti:ihan riittävästi "samaan sävyyn" tuollaisessa 20 vuotta vanhassa autossa... vähän nyt jumalauta järkeä tähän hommaan, jos on kyse 500 euron autosta (kuten 95% w124 on...), niin ei kukaan täysjärkinen sen/niiden maalaukseen laita 50 euroa enempää... auton "hinta/arvo" on mulle siis sellainen, jonka voi saada keneltä tahansa siinä paikassa, jos tulis tarve myydä "heti"..
Juu, järkeä tähän touhuun, sanoo nimimerkki joka väittää että esmes epk:n viittaama s124 on 1-2 tonnin arvoinen paska mitkä ne muutkin on. :lol:

Joo mut aivan sama, toiset tajuu toiset ei. :roll:
mitäs vakuutusyhtiö on nykyään valmis maksamaan tuollaisesta farkku mersusta, jos sen vetää niitiksi, tuskin kuitenkaan ihan 4000 €... alä sekoita käyttöarvoa ja markkinahintaa :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no mun 1993 320TE meni lunastukseen ja sen lunastusarvo oli omavastuu poistettuna 3700eur. Omavastuu 150eur. Toki, kun se oli varastettu niin varmaan herkemmin antavat "oikean" hinnan kuin sitten ite mällättynä? kait. Hinta katottii suoraa tullin !!! mahti-järjestelmästä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja epk »

joo äläkä sinä helmiä sioista, kyl ne maksaa ihan auton kunnon mukaan korvaukset, mätä loppuunpoljettu 124 vs. priima 124, on siinä tonneja hyvityksessä eroa :D
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1806
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Juu, normaalisti 92- w201 ei saa ainakaan lähivakuutuksessa täyskaskoa koska on vanha auto, mutta omaan autooni olisin saanut täyskaskon. Syy: ei oo mätä paska vaan paremmassa kunnossa kuin useampi uudempikin auto.
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Mersua ostamassa; W124 tomaattilaatikolla

Viesti Kirjoittaja ES »

Aloittajalle; Tomaatista olisi hyvä kokeilla ajossa, ettei vaihdot luistele, muuten tuskin mitään huolta. Itse suosittelisin dieseliä, 250 tai 300D. Ja ei sen tarvitse kovin uusikaan olla, ei noita yleensä ole saanut ajamalla tapettua. Kori minusta se suurin murhe on. Yhden poikkiruostuneen korjaillut ja reilun toista neliötä peltiä meni sen pohjaan. Ne katkeaa siitä takasillan etupuolelta, siitä takimmaisten tunkinreikien luota lähtee vesi menemään ja syö sen poikki lopulta. Kyllä lokareita vaihtelee, mutta ne hitsauskipinät korvakäytävissä on kyllä ikimuistoisia.

Alustan niveliä menee, mutta osat on halpoja. Jos itse tekee remontit, ei ollenkaan paha ostos.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Vastaa Viestiin