W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Keskiyön pikajuna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 19.05.2007 17:32

W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Keskiyön pikajuna »

Tervehdys tietäjät!
Vaimon käyttis 300D -84 lähestyy 400 tkm:n rajapyykkiä. Olen kuullut että kyseinen tuote olisi kestävän auton maineessa mutta mikä mahtaa olla totuus 8) ? Kuinka paljon tuollainen alkuperäiskuntoinen huollettu w123 kestää kevyehköä normaalikäyttöä ennen kuin osia/osakokonaisuuksia on tarpeen uusia? Auto on sedani automaatilla ja vapaastihönkivällä riisselillä. Historiasta on sen verran tietoa että aiempia omistajia on vain yksi, Vehon huoltokirja on täydellinen 320tkm:n asti ja öljynvaihdot on hoidettu senkin jälkeen. Kylmäkäynnistyksiä on ollut todella vähän koska on ollut aina tallissa/roikassa.
Suunnittelen 400 tkm:n huoltoa ja aion samalla käydä auton muutoinkin läpi. Eteenkin kori kaipaa huoltoa mutta kai tuolle tekniikallekin täytyy joskus tehdä jotain vai täytyykö? Viime kesänä irrotin ja avasin starttimoottorin (arvelin sen olevan ainakin hiiliä vailla). Aivan turhaan. Se oli lähes uuden veroisessa kunnossa mutta käsittääkseni kuitenkin alkuperäinen.
Kai tähän jotain täytyy vaihtaa? Jakoketju? Kone on ajossa melko äänekäs - venttiilit varmaan pitäisi säätää. Kauanko nokka-akseli kestää? Vuosi sitten katsastuksessa K-arvo oli muistaakseni 0,56. Onko ok? Käynnistyy ainakin tosi hyvin - aina ja heti.
Ääntä tulee myös kardaanin tukilaakerista, eteenkin kylmällä ilmalla. Sellainen vihellys. Kannattaako kumilimput vaihtaa samalla?
Takaa kuuluu joskus pieni kumahdus. Olisiko apurungon kiinnityshela kulunut? Tarvitseeko alustan osia vaihtaa joskus? Viimeisen 80 tkm:n aikana on laitettu vain jarrupalat ja pakoputkisto. Näiden lisäksi akku on vaihdettu. Siinähän tehdyt remontit sitten olivatkin :D
Kuinka kauan alkuperäiset pyöränlaakerit kestävät? Entä moottorin apulaitteet? Automaatti?
Kertokaas nyt etten taas menisi ehjää korjaamaan... :shock:
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3047
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Koneesta: sinulla on tuossa uudemman mallinen OM617, jonka nokka-akselin kulutuspinnat ovat kovametallia. Epäilen että kestää ikuisesti. Tuon koneen kuuluukin olla äänekäs, mutta venttiilien säätö ja sen nokkaketjun vaihto voivat olla paikallaan. Jos savutusta ilmenee, niin venttiilinvarren kumit ovat kulutustavaraa. Samallahan tuota tekee kansiremontin..

Alustasta vaihtelisin kaikki peräpään puslat kerralla jos siihen hommaan ryhtyy, taka-akseliston rungon tipautat pois ja vaihdat kumityynyt, tukivarsien puslat ja perän kannatinkumin, ja kardaanin rättinivelet. Helppoa ja halpaa. Uusilla iskareilla ja jousilla paikalleen ja sitten ajelemaan! :wink:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja onre »

Öljyjä ja suodattimia kannattaa vaihdella aina joskus. Ennen talvea voi piruuttaan kurkata että mitä hehkuille kuuluu, mut ei oo pakko. Viisaat sanoo että jakoketju kannattaa muutaman sadan tonnin välein vaihtaa, omaani oon vaihtanut.

Yst. terv. nimim "755tkm"

edit: ja siitä venttiilien säädöstä sen verran, että kun ne alkaa kantaa, käynti muuttuu semmoseksi oudon pehmeäksi. Sitten kun säädät ne oikeisiin välyksiin, vehje raklattaa taas niinkuin pitääkin.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Silloin ku kaikki on kohillaan vitos dieselin kuuluu käydä näin 8)
http://video.google.com/videoplay?docid ... 6919837858#" onclick="window.open(this.href);return false;
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Mihinkäs nuo takapään puslat kuluu jos ei kerta kolise?

Jos jotakin kumien hapertumaa näkyy jossakin puslassa niin mitä sitten? Sisältä tuo kumi holkkeineen on yleensä ruosteeton ja huippukuntoinen.

Mielestäni ainoat kuluvat puslat takapäässä ovat kelkan ja korin väliset. Niitäkin on peräti 2 kpl 123:ssa.

Turha korjata ehjää.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

jusa82 kirjoitti:Mihinkäs nuo takapään puslat kuluu jos ei kerta kolise?

Jos jotakin kumien hapertumaa näkyy jossakin puslassa niin mitä sitten? Sisältä tuo kumi holkkeineen on yleensä ruosteeton ja huippukuntoinen.

Mielestäni ainoat kuluvat puslat takapäässä ovat kelkan ja korin väliset. Niitäkin on peräti 2 kpl 123:ssa.

Turha korjata ehjää.
Kyllä ne nyt vaan kuluu. Monesti keskiö lähtee irti ja muutenkin hapertuvat. Kaikki vaan uusiksi niin sitten on hyvä ajaa. Onko ne niiden nyt pakko kolista, sitten, kun vaihdat niin loppuu vetelyt, ym. Sitten kannattaa läpivientikumit vaihtaa tulipeltiin. Lähes aina on rikki kaasupolkimen ja rattiakselin kumit.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Kukin tyylillään.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Keskiyön pikajuna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 19.05.2007 17:32

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Keskiyön pikajuna »

Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille. Lisääkin tietoa otetaan riemumielin vastaan :D
Kukin tosiaan tyylillään. Topicin ideana onkin saada käsitystä siitä kuinka syvälliseen kunnostukseen tulee ryhtyä jotta saisi autolle taas viisi vuotta ja 100 000 huoletonta ilometriä lisää!
Jusa on varmaan oikeassa sen kolahtavan puslan sijainnista - apurungon ja korin välissä. Helppo vaihtaa. Toisaalta Petteri osuu oikeaan takajousien suhteen - kyllähän ne ovat jo hieman kuolleet. Kun kardaani pitää kuitenkin irrottaa keskilaakerin vaihtamiseksi niin taka-akseliston irroittaminen voi ollakin mielekästä. Samalla saisi pohjaakin putsattua ja suojattua...Peräöljythän pitää kuitenkin vaihtaa ja jarrunesteet. Seuraavaksi näen itseni turaamassa vetarien suojakumien kimpussa... mopo alkaa lähteä käsistä. Keulassa on sama tilanne: Ehjä ja kuiva kone pitää oikeastaan nostaa nokalta jotta saisin pari ruostevauriota asiallisesti korjattua. Samallahan siihen sitten tosiaan tekisi kansirempan jne...
Ruostevamma on kiusallisessa paikassa akun alla tuliseinän pystysaumassa. Aikaansaa sadeveden päätymisen pelkääjän lattialle. Ei haittaa katsastuksessa koska on piilossa mutta pilaa aikaamyöten toistaiseksi ruosteettoman pohjan :(
Onko kenelläkään kokemusta tuon paikan asiallisesta korjaamisesta? En muista nähneeni kuvia tuollaisesta savotasta.
Toinen haastavampi homma muhii etu- ja takalasien tiivisteiden alla. Glasit on käytettävä irti. Tiivisteiden koristelistat (kiilalistat?) taitavat tarvita jotain erikoiskalua selviytyäkseen ehjinä. Vienkö sovinnolla ammattimiehelle vai opettelenko homman itse? Periaatteesta pyrin tekemään kaiken itse mutta kokemus on toisaalta opettanut ettei ihan kaikkea tarvise oppia erehdyksen kautta...
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Joo, säädä ne venttiilit ja aja menemään. Korjaa sitte kun menee rikki.
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

jossakin vaiheessahan nuo oppirahat on maksettava.

Se nyt ei ole temppu eikä mikään pudottaa taka-akselistoa alas.

Akkukotelohan lähtee irti. Ei sieltä mitään konetta tarvii nostaa pois jos sieltä joutuu hitsaamaan. Vaatii vain sammutuspeitteitä että ei syty. Maksaa 6 e / kpl. Näillä minä olen paljon hitsannut.

Lasit lähtee irti painamalla. Painat jaloilla ulospäin sieltä kabiinin puolelta. Sama etu ja takalasiin. Vaatii vain päättäväisyyttä.

Kysele jos jotakin apuja tarviit, kyllä täällä opastetaan. :?:
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3047
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Keskiyön pikajuna kirjoitti: mopo alkaa lähteä käsistä. Keulassa on sama tilanne: Ehjä ja kuiva kone pitää oikeastaan nostaa nokalta jotta saisin pari ruostevauriota asiallisesti korjattua. Samallahan siihen sitten tosiaan tekisi kansirempan jne...
No mikäs harrastus se semmonen on, joka ei kaikkia rahoja vie. :lol:
Ruostevamma on kiusallisessa paikassa akun alla tuliseinän pystysaumassa. Aikaansaa sadeveden päätymisen pelkääjän lattialle. Ei haittaa katsastuksessa koska on piilossa mutta pilaa aikaamyöten toistaiseksi ruosteettoman pohjan..Onko kenelläkään kokemusta tuon paikan asiallisesta korjaamisesta? En muista nähneeni kuvia tuollaisesta savotasta.(
No kyllä on, onkin sitten niin saatanan kettumainen että. Eli tuolla;

Kuva

on kolmen peltiosan sauma, johon kertyy kosteus ja sitten ruoste. Kolmen pellin systeemi tekee siitä äärimmäisen kettumaisen korjattavan:

Kuva

Mää sain aikaiseksi tommosen repulaakin ja peukkuuni vekin kans:

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Vanhassa autossa kannattaa öljytä nafta- ja jarruputkia. Alkavat vanhemmiten varmasti vuotamaan jossain vaiheessa.
Keskiyön pikajuna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 19.05.2007 17:32

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Keskiyön pikajuna »

Juu, lopuksi suojaa päälle.

Kiitos Petteri kuvista. Ovatko pystäristä vai 123:sta? Rakenne taitaa olla samanlainen. Onkin hyvä idea lähestyä kohdetta lokasuojan puolelta jotta vaurion laajuus selviää heti alkuun. Nettivaraosassa oli juuri myynnissä 123 farkku johon kaveri oli jo hitsannut uudet kynnykset ja vasta sitten oli tullut kurkanneeksi tuohon A-pilarin tuntumaan...
Auto on kyllä suojattu useampaan kertaan + varustettu lokareilla joten mitään shokeeraavaa en odota löytäväni. Kuskin puolen lokasuojan alanurkassa (lähellä ovea, listan alla) on pehmeää. Onkohan tuohon saatavana korjauspalaa vai ainoastaan uusia (tarvike) lokasuojia? Ehkä teen tarvittavan palan itse :D
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Päättäväisyyttä Petteri, päättäväisyyttä :D
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tuossa sulle akun alta korjauskuvia W123:sta. Noin se saa korjattua ja kaikki pellit tietenkin vastakkain, ei päällekäin :!:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kevyempää lahoa.

Kuva

Kuva

Enemmän lahoa

Kuva

Kuva

Kuva
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Keskiyön pikajuna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 19.05.2007 17:32

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Keskiyön pikajuna »

Loistavat kuvat. Aika heviä osastoa...Mun täytyy kyllä heittää pyyhe kehiin jos mese on päässyt tuohon kuntoon. Voisi sanoa että tuossa tarvitaan jo peltiseppää. Ehkä onni on myötä eikä tuho ole vielä noin totaalinen. Kuvat kyllä puoltavat sitä että kannattaa ottaa ruosteongelmat kiinni ennenkuin ongelma karkaa käsistä. Eli lähden käyttökunnostusprojektiin korin nykykunnon kartoituksella. Venttiilit säädän sitten myöhemmin.
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Keskiyön pikajuna kirjoitti:Loistavat kuvat. Aika heviä osastoa...Mun täytyy kyllä heittää pyyhe kehiin jos mese on päässyt tuohon kuntoon. Voisi sanoa että tuossa tarvitaan jo peltiseppää. Ehkä onni on myötä eikä tuho ole vielä noin totaalinen. Kuvat kyllä puoltavat sitä että kannattaa ottaa ruosteongelmat kiinni ennenkuin ongelma karkaa käsistä. Eli lähden käyttökunnostusprojektiin korin nykykunnon kartoituksella. Venttiilit säädän sitten myöhemmin.
...
Viimeksi muokannut MercMan, Ti 15.01.2013 19:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Keskiyön pikajuna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 19.05.2007 17:32

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Keskiyön pikajuna »

No niin ei olisi pitänyt kehua käynnistyvyyttä. Tänään koitti se päivä jolloin ei sitten käynnistynyt. En tiedä miten vaimo kämmensi roikan kanssa mutta pyöritti kyllä niin tahmeasti ettei lupaillutkaan. Voi olla ettei lämmitysaikaa ollut riittävästi - pakkanen oli yöllä 30:n asteen tuntumassa. Onneksi oman käyttiksen OM606 sentään pärähti käyntiin (ilman lämmitystä!) ja vaimo pääsi töihin. On muuten huono idea lainata autoaan akalle 8) - alkaa taas vaatimaan uudempaa/parempaa/makeampaa... Oikeasti häntä taitaa w123:ssa häiritä ainoastaan äänitaso motarinopeuksilla mutta kun sitäkin työmatkaan mahtuu...
Jussille ja muillekin tiedoksi että tämä saattaa tulla myyntiin piankin. Vaimolla on nimittäin tinnitusvaivaa korvassa eikä ylimääräinen ääniärsytys ainakaan paranna vaivaa. Tuo oma -94 S124 300D on paljon hiljaisempi vaikka siinä perä hieman ääntääkin...
Ennen myyntiä käyn kyllä katsurilla ja teen vähän perushuoltoa. Voi olla että jätän kunnostuksen jonkun toisen tehtäväksi - projekteja on ennestään aika monta; mm. talli pitäisi rakentaa ensi kesän mittaan.
Autossa on paljon hyvää kivaa ja hienoa vaikkei se tietenkään ole uusi eikä virheetön. Kuitenkin pitkälti alkuperäinen ja ennenkaikkea räpeltämätön.
Herkkujakin löytyy kuten hienokuntoinen alkuperäinen "plyyssi"verhoilu jonka alla virheetön alkuperäisverhoilu jota ei siis koskaan ole käytetty! On myös toimivat ABS:t ja keskuslukko ja vakkari. Alkuperäisvarustus sisältää myös hopeisen puolipeitteen, viimasuojan jäähdyttimeen ja virheettömät barokki-alut (tietysti 5 kpl). Alkuperäisavaimet yhä käytössä ja huolto/vara-avaimet tallessa niinkuin ohjekirja ja huoltokirja jossa Vehon leimoja muistaakseni 31 kappaletta...
En laita vielä myynti-ilmoitusta mutta VAKAVASTI kiinnostuneille voin laittaa jonkun kuvankin. Hinta riippuu hieman varusteista ja siitä paljonko vielä panostan tämän huoltoon. Hinta alkaa ykkösellä tai kakkosella ja siinä on neljä numeroa :D
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3047
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

No tuota mulle vois laittaa kuvia tuleen!

posti ät kamera-petteri.fi
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Hei! Laita ihmeessä kuvia, tulisi tännekkin vaimolle ajoon työmatkoille :) eli laita kuvia sisältä ja päältä ja joka suunnasta jos vaan saat kuvia otettua autosta mersumies85@suomi24.fi, kiitos ja laita hinta arviookin mukaan jos auton myyt kaikkineen päivineen alkuperäiskunnossa. Jos hinta miellyttää ja auton kunto saatan hyvinkin kiinnostua. Jutellaan vaikka emailin kautta lisää.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Keskiyön pikajuna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 19.05.2007 17:32

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Keskiyön pikajuna »

Juteltiin vaimon kanssa autoasioista ja punnittiin vaihtoehtoja. Mersun tukevuus ja yllätyksetön ajokäytös miellyttävät häntä. Automaattiin on totuttu ja kilsojakin tulee aika paljon eli diesel. Selasin pari tuntia nettiä. Yllättäen haaviin jäi vain yksi haastaja tälle meidän ikiliikkujalle - hieno punainen Audi A2 oli ainoa joka olisi kelvannut rouvalle. Auto olisi pitänyt hakea Saksasta eikä hintakaan ollut halpa. Vielä enemmän jäi mietityttämään tuollaisen huolto- ja korjauskulut - TI-miehellä ei taida olla paljon annettavaa alumiiniselle teknoihmeelle...
Eli näillä näkymillä mersu pysyy perheessä. Äänekkyysongelmaan haetaan apua tukilaakerin vaihdolla ja kenties eristeitä lisäämällä. Jos akalla mieli muuttuu niin laitan sitten myynti-ilmoituksen tuonne toiselle osastolle.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Ei noista yllä olevista kuvista kannata säikähtää. Tuo mun aihio taitaa olla sieltä pahimmasta päästä. On nähnyt vähän liikaa maanteitä ja ollut huonolla pidolla, mutta kyllä se kovaksi peliksi vielä muuttuu 8)
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Keskiyön pikajuna kirjoitti:Juteltiin vaimon kanssa autoasioista ja punnittiin vaihtoehtoja. Mersun tukevuus ja yllätyksetön ajokäytös miellyttävät häntä. Automaattiin on totuttu ja kilsojakin tulee aika paljon eli diesel. Selasin pari tuntia nettiä. Yllättäen haaviin jäi vain yksi haastaja tälle meidän ikiliikkujalle - hieno punainen Audi A2 oli ainoa joka olisi kelvannut rouvalle. Auto olisi pitänyt hakea Saksasta eikä hintakaan ollut halpa. Vielä enemmän jäi mietityttämään tuollaisen huolto- ja korjauskulut - TI-miehellä ei taida olla paljon annettavaa alumiiniselle teknoihmeelle...
Eli näillä näkymillä mersu pysyy perheessä. Äänekkyysongelmaan haetaan apua tukilaakerin vaihdolla ja kenties eristeitä lisäämällä. Jos akalla mieli muuttuu niin laitan sitten myynti-ilmoituksen tuonne toiselle osastolle.

Ok! Hieno päätös :wink:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Keskiyön pikajuna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 19.05.2007 17:32

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Keskiyön pikajuna »

Do dii. Leimalla käynti jäi sitten aivan viime tippaan :oops: Jotenkin tuo pitkään jatkunut pakkaskausi painoi aloitekyvyn ihan nollille - autojen kanssa pihalla puuhastelu ei oikein nappaa kun pakkanen painuu alle -20:n...Omaan satalankkuuni olen sentään talven mittaan vaihtanut lämppärin moottorin, toisen vetoakselin ja asentanut lohkolämmittimen (kaikki taivasalla) mutta tähän vaimon autoon en ole tehnyt mitään - hyvä kun vuotavaan renkaaseen jaksoin joskus lisätä ilmaa.
Ja kuinkas kävi - kaikki muu kelpasi katsurille paitsi oikea seisontajarru; se kun näytti pyöreää nollaa. Jäi kiireessä testaamatta kun jarruissa ei tuntunut olevan mitään outoa. Mutta on tämä ihme laite - mitään välyksiä ei taaskaan löytynyt, päästöt ok, sähköt jees ja korikin kelpasi :D
Takaisin tuohon kysymykseen alkuperäisestä kestävyydestä. Oliko W123 kulutusosien mitoitukset/materiaalit tosiaan niin paljon parempia kuin nykyautoissa? Alkujaan hain vastauksia sille kuinka kauan on foorumilaisten 123:ssa kestäneet nivelet, laakerit, pumput ja laturit yms yms. Tämä kiinnostaa edelleen. Miksikö? Jos jollakulla on varma tieto siitä että esimerkiksi lämmityslaitteen moottori on kestänyt ensimmäisillä hiilillä 600 tkm niin hyvä - jätän toimivan puhaltimen rauhaan. Mutta jos tyypillinen kesto on 250-450 tkm niin silloinhan minun kannattaa ottaa moottori esille kun sielläpäin seuraavan kerran askartelen...
kepa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 295
Liittynyt: Ma 02.06.2008 08:03
Paikkakunta: Orimattila

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja kepa »

Valitettavasti en osaa varmuudella sanoa kaikkia asioita noista meijän autoista mutta osa on haettu suunnilleen puun alta ja kaikki laitteet on toiminut niin kyllä se jotain kertoo.
Ei taida olla meillä yhtään dieseliä millä olis ajettu alta 500tkm. Veikkaanpa että jos jonku väyrysen jätät puun alle 3-5 vuodeks niin voi vähän takkusta olla meno sen jälkeen.
Langilla on mittarissa 980tkm ja nyt on tukivarret poikki melkein kokonaan :D Mutta eiköhän siinäkin jotain alkuperästä vielä ole tosin koneelle on tehty jotain koska meno on todella
pirteää tuolla 2,4d vaikka olis 8 kyydissä.
w639 4x4
w129
w126
w124 x 2kpl
w123 x 3kpl (yksi lang malli)
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

No mun kesäkäyttiksessä on orkkis puhaltimen moottori jossa päiväys 9/80 ja se pyörii edelleen. Tosin talvella 2007 joutui hiukan rasvaa laittaan laakereihin kun alkoi ulisemaan mutta eipä tuo ainakaan siltä näyttänyt että olisi aiemmin tehty mitään. Puhallin oli ranskalainen sofican valmiste joten kyllä ne fransmannit jotain kestävää on saaneet tehtyä :lol: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Keskiyön pikajuna kirjoitti:Do dii. Leimalla käynti jäi sitten aivan viime tippaan :oops: Jotenkin tuo pitkään jatkunut pakkaskausi painoi aloitekyvyn ihan nollille - autojen kanssa pihalla puuhastelu ei oikein nappaa kun pakkanen painuu alle -20:n...Omaan satalankkuuni olen sentään talven mittaan vaihtanut lämppärin moottorin, toisen vetoakselin ja asentanut lohkolämmittimen (kaikki taivasalla) mutta tähän vaimon autoon en ole tehnyt mitään - hyvä kun vuotavaan renkaaseen jaksoin joskus lisätä ilmaa.
Ja kuinkas kävi - kaikki muu kelpasi katsurille paitsi oikea seisontajarru; se kun näytti pyöreää nollaa. Jäi kiireessä testaamatta kun jarruissa ei tuntunut olevan mitään outoa. Mutta on tämä ihme laite - mitään välyksiä ei taaskaan löytynyt, päästöt ok, sähköt jees ja korikin kelpasi :D
Takaisin tuohon kysymykseen alkuperäisestä kestävyydestä. Oliko W123 kulutusosien mitoitukset/materiaalit tosiaan niin paljon parempia kuin nykyautoissa? Alkujaan hain vastauksia sille kuinka kauan on foorumilaisten 123:ssa kestäneet nivelet, laakerit, pumput ja laturit yms yms. Tämä kiinnostaa edelleen. Miksikö? Jos jollakulla on varma tieto siitä että esimerkiksi lämmityslaitteen moottori on kestänyt ensimmäisillä hiilillä 600 tkm niin hyvä - jätän toimivan puhaltimen rauhaan. Mutta jos tyypillinen kesto on 250-450 tkm niin silloinhan minun kannattaa ottaa moottori esille kun sielläpäin seuraavan kerran askartelen...

Isällä oli joskus 7 vuotta 300DA -80, eikä siihe tehty mitää muuta sinä aikana paitti laatikko meni likellä 500tkm ja seki johtui huonoista öljyistä, kone kesti vaikka mitä, ei sille tarvinnut kuin perushuoltoa, öljyt, hehkut ja semmosta pientä ja kyllä nivelet ja puslat ja laakerit noissa on aivan uskomattoman kestäviä, se on vain kaikinpuolin tosi luja auto hyvin hoidettuna ja varsinkin jos sitä nyt ei tarkotuksella runnota oikein niin kestää pitkään. Sen takia tässä on kaivannutkin hieman taas W123:sta takaisin ajoon :wink: Mutta onpa tuo satalankkuki onneksi tosi hyvä auto vielä, mutta jotenkaan ei silti niin "kestävä" kuin W123 on..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
JaAa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 29.11.2009 23:04

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja JaAa »

Mulla on himpun verran eri auto (409D)
samalla koneellahan tuokin on ja alkuperäinen kesti sen 748 000km
Luultavasti aika lepsulla huollollakin vielä...
Toi rohmu kuitenkin painaa melko paljon enemmän kuin perus henkilökuljetin...
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mikä koneeseen tuli sillon kun hajosi?
auto w123 200D/300DT vm, -81
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Pitäkää auto, mutta hoitakaa seuraavat asiat kuntoon.

1) Vaihtakaa se pakkasella uliseva kardaanin keskilaakeri. Jos kumi on ehjä, niin pelkkä laakeri riittää, kuten minulle tehtiin n. kuukausi sitten. Asianmukaisessa korjaamossa laitto kesti n. 15 minuuttia ja kardaanin etu-ja takapätkä merkattiin asianmukaisesti ettei tullut kardaaniin tärinöitä.
2) Jos alipainepumppua ja jakoketjua ei ole vaihdettu, niin se kannattaa vaihtaa uuteen varmuudeksi-se on yksi moottorin henkivakuutus. Työ ei kestä kauaa noissakaan hommissa.

3) Jos auto menee hyvin tiellä, niin ei kannata vaihdella mitään osia turhaan. AInoa on, että tarkastatte ne takapään etupuslien kunnot, jos olette siellä jotain havainneet.

Puhaltimen moottori, kuten melkein kaikki muukin autossa tuntuu kestävän poikkeuksellisen hyvin. Mutta on todennäköistä, että nykyään ei edes tehdä niin hyviä laakereita kuin aikoinaan. Alkuperäisiä laakereita ei kannata vaihtaa ennenkuin niissä on vikaa. Luotettavuudesta sen verran: Oma kokemus reilu 15 vuotta samalla autolla W123 300 D. Luotettavuus on ollut 100 % En ole kertaakaan minnekkään jäänyt teknisen murheen takia. Startti minultakin avattiin 420 tkm. kohdalla, mutta ei siellä ollutkaan mitään korjattavaa, hiilet hyvät ym. Hapettunut liitin startille vain oli aiheuttanut satunnaista laiskuutta startissa. Mitäs muuta-yksi etupyörän laakeri on vaihdettu ja auton kilsat on kuitenkin yli 460 tkm. Toki jarruosia ja jotain pientä, mutta W123 huolto-osat ovat halpoja ja korjaukset helppoja. Olen ennenkin sen todennut, että W123 on yllättävän kestävä auto W124 jää helposti kakkoseksi-todella helposti. Itsekin sen olet varmaan huomannut, kun olet noita molempia malleja pihallasi seuraillut?
Vastaa Viestiin