W123 takapyörän laakerin irroitus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

W123 takapyörän laakerin irroitus?

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

Tyhmä ja varmaan monesti kysytty (vaan en löytänyt täältä haulla) kysymys:

Miten W123:sta saa takapyörän laakerin irti?

Jotenkin sieltä takakautta, kun vetoakseli on poissa... laakerin ympäriltä löytyy peltilevy, jossa neljä koloa ympyrän kehällä --- mitä sitten? aukeaako tämä peltilevy jollain avaimella noista koloista tartuttaessa kiinni? mihin suuntaan; myötä- vai vastapäivään? mistä tuon avaimen saa vai voiko naputella vasaralla ja tuurnalla tuon auki?
Vaadimme peltivanteita!
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Ensin vetoakseli pois ja erkoisavaimella ( voi kysyä vaikka joltakin korjaamolta lainaa ) laakerin kiristyshelamutteri irti.
Lähtee aika helposti vastapäivään auki.
Sitten vanha laakeri puretaan pois ja uusi tilalle.
Laakerin kiristys vaatii 2 metrin varren, koska krymppihelan pitää puristua kasaan sopivasti, jotta välys tulee oikein. Vaatii tosiaan momenttia ja vaatii vähän
vekslausta , jos meinaa tunkin päällä tallissa tehdä. Lopuksi vetoakseli paikoilleen.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Tää on tosiaan paljon puhuttu aihe, mutta...
Kun itse vaihdoin ko. laakeria huomasin, että laakeri on helpompi kiristää ulkopuolelta.
Eli lainaa tai tee itse (sopivasta putkesta rälläköimällä) se "erikoistyökalu" joka sopii siihen laakerin kiristimen kehälle. Kiristysvaiheessa aseta kiristäjä paikoilleen ja tue se lattiaa vasten. Sitten laitat pari pyöränmutteria paikoilleen ja kiristä ryppyrengas kääntämällä jarrurumpua sillä metrin jatkovarrella.
Vaikeasti selitetty, mutta kun olet aikasi puuhaillut auton alla niin tajuat mitä tarkoitan :roll:
Sen ryppyrenkaan kokoonpainumisen vain jotenkin tuntee... :roll: :roll:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Mulla olis tuollainen koneistajalla teetetty "erikoisavain" mersun pyöränlaakeriin. Työ maksoi 40e.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Kannattanee vielä kysyä korjaamoltakin tajous tosta laakerin vaihosta, ku toi on kuiteski sellanen homma missä voi tehä ite suttakin. Ite vaihatin korjaamolla ja oiskoha kahta tuntia menny, joten laskua ei tullu kauheesti.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Olen vaihtanut omaan autooni molemmat takapyörän laakerit itse tehdyllä huonolla työkalulla ja voin sanoa että ei ollut mukavaa se.Käytin muuten vanhaa rymppi helaa jolloin ei tarvinnut vääntää niin kovaa ja huono työkalu kesti paremmin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

Yritin viimeviikolla vaihtaa kyseistä osaa, mutta yritykseksi jäi. Tein sopivan erikoistyökalun, mutta ei kestänyt. Se mutteri on TODELLA tiukassa. Pidin jarrurumpua pyörän pulttien ja sorkkaraudan avulla paikallaan, mutta pultti vääntyi. Taidanpa viedä ammattilaiselle korjattavaksi.
W123
W463
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Viimeksi vaihtaessani takapyörän laakeria hakkasin mutterin auki paineilma taltalla ja hyvin lähti.Vasaralla ja taltalla on melko turha yrittää sillä se mutteri on tosiaan todella tiukassa kuten Ismo84 sanoi.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

jari_w123 kirjoitti:Olen vaihtanut omaan autooni molemmat takapyörän laakerit itse tehdyllä huonolla työkalulla ja voin sanoa että ei ollut mukavaa se.Käytin muuten vanhaa rymppi helaa jolloin ei tarvinnut vääntää niin kovaa ja huono työkalu kesti paremmin.
Hyvä! Ja kaikki kunnioitus! :D Jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin tuostahan tästä vanhojen mersujen rassaamisesta on kyse! Jos haluaa päästä helpolla niin sitten ostetaan uusi auto tai käydään korjaamolla :wink: :wink:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

itse vaihdoin omaan aikoinaan kummatkin ja jos olisin tiennyt millainen homma oli niin olisin lujaa vienyt korjaamolle, vapaa päivälle on muutakin ohjelmaa kun auton alla makaaminen. :lol:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Timo999 sanoi:Hyvä! Ja kaikki kunnioitus! :D Jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin tuostahan tästä vanhojen mersujen rassaamisesta on kyse! Jos haluaa päästä helpolla niin sitten ostetaan uusi auto tai käydään korjaamolla :wink: :wink:[/quote]Mukava kuulla positiivisia kommentteja itse en kehdannut viedä autoa korjaamolle koska olen auton asentaja ammatiltani ja töissä BMW korjaamolla.Siitä huolimatta olisin tuon tehnyt itse joka tapauksessa.Vanha mersu on mulle käyttöauto ja harrasteauto yhtäaikaa.Nostin muuten tänäiltana moottorin ylös koska olen rakentanut uuden vastaavan om617 moottorin.Kaikki liikuvat osat on uusittu ja lohko porattu ylikokoon nyt olis tarkoitus siistiä konehuone uutta moottoria varten.Rahaa on kyllä mennyt mutta moottori projekti on ollut todella mielenkiintoinen osien haalimisineen päivineen.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

Alkoi hävettää ko luin teidän kommentteja, joten pakkohan se oli itte vaihtaa. Ilmanpainetaltala sain vanhan irti ja uuden kiristin omatekoisela erikosiavaimela ja rautakangela. Rautakanki vääntyi mutkale, mutta sain laakerin paikalleen.
W123
W463
rokka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 04.11.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja rokka »

Monesti edellä mainitussa automallissa laakerissa ei ole mitään vikaa vaan laakerin kooli pyörii pesäsään.
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

Noo... onneksi (tässä tapauksessa) oli koko tukivarsi irti autosta ja työpöydällä; kun se ei alkanut lähtemään irti, niin leikkasin rälläkällä tukivarren irti navasta (ruosteinen p*ska, josta iskari tuli läpi) ja heitin rautaromukasaan. Navan kaikkine hiluineen puolestaan pakkasin laatikkoon odottamaan hyötykäyttöä :D

Alunperin ajattelin purkaa kaiken irtisaatavan valmiiksi, mutta meneehän se näinkin...

Kiitos kaikille kirjoittaneille hyvistä vinkeistä!

...ja jos laakeri pettää kiireessä, niin vien suosiolla (tutulle) korjaamolle :wink:
Vaadimme peltivanteita!
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

mursularaunio kirjoitti:Noo... onneksi (tässä tapauksessa) oli koko tukivarsi irti autosta ja työpöydällä; kun se ei alkanut lähtemään irti, niin leikkasin rälläkällä tukivarren irti navasta (ruosteinen p*ska, josta iskari tuli läpi) ja heitin rautaromukasaan. Navan kaikkine hiluineen puolestaan pakkasin laatikkoon odottamaan hyötykäyttöä :D

Alunperin ajattelin purkaa kaiken irtisaatavan valmiiksi, mutta meneehän se näinkin...

Kiitos kaikille kirjoittaneille hyvistä vinkeistä!

...ja jos laakeri pettää kiireessä, niin vien suosiolla (tutulle) korjaamolle :wink:
Tuosta revohkasta sais Halonen jo myöntää itsenäisyyspäivänä mitalin! :wink: :wink:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Re: W123 takapyörän laakerin irroitus?

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

Reilu kymmenen vuotta näköjään kulunu edellisestä kerrasta ja taas piti vaihtaa. Ei tuo hommana ollu juuri minkäänlainen kunhan on oikeat työkalut. Oikea hylsy ja hyvä pulttimopo, niin ei tarvinu tapella irrottaessa. Kiristykseen en löytäny virallista ohjetta, joten laitoin samalla pulttikoneella kiinni niin että rymppirengas meni läjään ja väljyydet pois, sitte aukaisin mutterin ja laitoin sopivalla varrella rannemomenttiin.
W123
W463
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 takapyörän laakerin irroitus?

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Ismo84 kirjoitti:Reilu kymmenen vuotta näköjään kulunu edellisestä kerrasta ja taas piti vaihtaa.
Ei nää vehkeet mitään kestä, kun pitää yhtenään vaihtaa... :wink:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Re: W123 takapyörän laakerin irroitus?

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

Timo999 kirjoitti:
Ismo84 kirjoitti:Reilu kymmenen vuotta näköjään kulunu edellisestä kerrasta ja taas piti vaihtaa.
Ei nää vehkeet mitään kestä, kun pitää yhtenään vaihtaa... :wink:
Huonolaatuisia tarvikeosia. Alkuperäinen olis kestäny vielä toiset 10v.
W123
W463
Vastaa Viestiin