M273 V8, naputus...?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Tuskin tähän nyt tämän vian takia kannattaa liikaa takertua. Yksi mahdollinen testi nyt vain.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja Roisto »

TPLtre kirjoitti:Kaadunpoljin on kaiketi seisontajarru.
Kaadu -> kaasu. Lähellä toisiaan näppäimistössä. Kaasuläppä kiinni ei välttämättä saa sylinteriä kunnolla täyteen ilmaa ja mahdollinen mittaus ei toimi. Dieseleissä se ei ole ongelma, kun yleensä ei moista läppää ole. Myös puristuspaineita mitattaessa saa nopsemmin tulokset, jos on kaasuläppä raollaan / auki.

t.
Risto
E500 – 211.070
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

TPLtre kirjoitti:Tuskin tähän nyt tämän vian takia kannattaa liikaa takertua.
Yksi mahdollinen testi nyt vain.
"Manuaalisen" paineen mittauksen voi tehdä ja
niinhän tuo testerillä tehtäväkin ohjeistaa tekemään jos siinä testerilä tehtävässä jotain löytyy
Mökkillä
'
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Aloita starttaus -> Enter (F3). Se haluaa varmistaa oletko niin hullu että varmasti haluat aloittaa.

Luulisin.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Joo, siis kaadu==kaasu. Samsungin näppäimet vähä pienet paksulle peukulle. Aika looginen selitys tuo kaasuläppä. Pitäähän henkireikä auki olla! Mutta joka tapaukses itsekseen ei lähtenyt starttaamaan F3 aloituksen jälkeen. Ehkä olis pitänyt odottaa hetken, mutta tulkitsin tulikomennon niin että pitää itte painaa nappia. Mutta joo, jos siitä nyt puristuspaineet oikeasti haluaa niin mitattava tulpanreijistä.

Ääntä vielä mietin, että kun suuttimia sammuttamalla ei yksikään sylinteri tuntunut erityisemmin ääneen vaikuttavan, niin kiertokangen laakerin varmaan voi sulkea pois? Venttiilit sielä liikkuu silti, mutta ajattelis niistä tulevan äänen kuuluvan selkeästi venttiilikopasta stetoskoopilla. Pakosarja ja vetolevy. Vauhtipyörän ympäristöstä ei tuntuisi kuuluvan, mutta pakosarjasta kylläkin. Sen huomasin, että moottorityynyn lämpösuojasta resonoi kovasti stetoskooppiin. Voisko äänilähde olla tyyny?

Edit: kuuntelin kyllä moottorituen korin puolelta ja sinne ei napse johdu... pitääköhän tässä vaan ns. Ajaa vika pihalle :)
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Maastis kirjoitti:Moi
Ääntä vielä mietin, että kun suuttimia sammuttamalla ei yksikään sylinteri tuntunut erityisemmin ääneen vaikuttavan, niin kiertokangen laakerin varmaan voi sulkea pois? Venttiilit sielä liikkuu silti, mutta ajattelis niistä tulevan äänen kuuluvan selkeästi venttiilikopasta stetoskoopilla. Pakosarja ja vetolevy. Vauhtipyörän ympäristöstä ei tuntuisi kuuluvan, mutta pakosarjasta kylläkin. Sen huomasin, että moottorityynyn lämpösuojasta resonoi kovasti stetoskooppiin. Voisko äänilähde olla tyyny?

Edit: kuuntelin kyllä moottorituen korin puolelta ja sinne ei napse johdu... pitääköhän tässä vaan ns. Ajaa vika pihalle :)
TJ
Niin kyllä se kiertokanki siellä silti liikku vaikka suutimia sammutelle pois
(tai jos ei liiku niin vika on sitä luokaa että sen huomaa muustakin)

resonointiahn on enemän yleensä erilaista(nopeampaa pärinää) kuin naputus

kuulukos se naputus pakopuoleta selvästi jonkun sylinterin kohdalta?

ajamallahn se vika sieltä kyllä tulee ulos voi kestää pitkäänkin
mutta sillä konstilla voi tulla myös jonkin verran kallimaaksi korjailla
(yleensä enään sitten kannattakan korajailla
jos ylipäätänkään kannattaa sikäli jos vikana
laakeri/kansi/mäntä vikoja, jostain
seuraava +500tkm ajettu konen tilalle tai koko laitte osina pois ja seurava tilalle)

jos itsellä ei ole mahdolisutta/työkaluja vikaa selvittä(kuten ilmeisesti ei ole)
vie jonnekkin missä on ja alkuun puristus mittaus kunnolla tehtynä se kerto jo
jotain jos siinä ilmen jotain niin sitten ohivuto testi
Mökkillä
'
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

On koitettu kuunnella joka suunnalta stetoskoopin kanssa. Selkeää äänen lähtökohdetta ei kuitenkaan pysty vieläkään sanoa. Pakosarjasta kuuluu takaosasta aavistuksen paremmin kun etuosasta. Ei pysty kuitenkaan sanoa tarkalleen mikä sylinteri. Heti kun kuuntelee kantta pakosarjan vierestä ääni vaimenere. Suuttimista kuuluu stetoskoopilla todella selkeä ääni, mutta en usko sen olevan tämä korvalla kuultava... tallista löytyy kyllä puristuspainemittari, ohivuotomittari ja traktoreiden parista myös käyttökokemusta. Ainut mikä tahtoo puuttua on aika... tuo kikkailu ja keskustelu diagnostiikan puristuspainemittauksesta oli lähinnä mielenkiintoa ominaisuutta kohtaan kun ei ole tuollaiseen tullu perehdyttyä.

No, rauhoitetaan keskustelu tähän. Palaan sitten kun vika löytyi.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
mrx007
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 05.12.2019 08:46

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja mrx007 »

Moi ei kuulu tähän ketjuun tämä, mutta mistä ihmeestä löytyy tällä palstalla kohta mistä laittaa oma kysymys tänne foorumiin?
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1767
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: M273 V8, naputus...?

Viesti Kirjoittaja sompio »

Tämän tekniikkaosion vasemmassa ylälaidassa on sanan tekniikka alapuolella laatikko "Uusi aihe" sitä klikkaamalla saat trehtyä kysymyksesi uutena aiheena.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Vastaa Viestiin