Miten muistan jostain lukeneeni että pultit pitää rasvata juuri siksi että ne menee oikeaan momenttiin. Kuivat ja paukkuvat pultit / mutterit saattaa naksauttaa avainta ennen aikojaan? Joka tapauksessa kierteet varmaan kestää vetää kireemmälle kun siellä on öljyä välissä??MH_W124 kirjoitti:Yleensä ottaen pyöränpultit väännetään liian tiukkaan. Kevytmetallivanteissa maltetaan joskus käyttää momenttiavainta, mutta peltivanteet rusikoidaan usein "kerta kiellon päälle"- periaatteella. Normaalit kiristysmomentit (n.110 Nm) tuntuvat momenttiavaimessa vaatimattomilta ja välillä itsekin tarkistan vanteiden kiinnityksen parin tuhannen km:n välein (epäilevä Tuomas). Ehkäpä näin "pienillä" momenteilla liiallisen voiteluaineen käyttö on ei-suotavaa. Terva on sitten asia erikseen...
Renkaan kiinnityspultin rasva
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Sitä minäkin olen kuullut, että kannattaa rasvata että saa sopivaan kireyteen JA että lähtisi vielä aukikin seuraavalla kerralla...juha kirjoitti:Miten muistan jostain lukeneeni että pultit pitää rasvata juuri siksi että ne menee oikeaan momenttiin. Kuivat ja paukkuvat pultit / mutterit saattaa naksauttaa avainta ennen aikojaan? Joka tapauksessa kierteet varmaan kestää vetää kireemmälle kun siellä on öljyä välissä??MH_W124 kirjoitti:Yleensä ottaen pyöränpultit väännetään liian tiukkaan. Kevytmetallivanteissa maltetaan joskus käyttää momenttiavainta, mutta peltivanteet rusikoidaan usein "kerta kiellon päälle"- periaatteella. Normaalit kiristysmomentit (n.110 Nm) tuntuvat momenttiavaimessa vaatimattomilta ja välillä itsekin tarkistan vanteiden kiinnityksen parin tuhannen km:n välein (epäilevä Tuomas). Ehkäpä näin "pienillä" momenteilla liiallisen voiteluaineen käyttö on ei-suotavaa. Terva on sitten asia erikseen...
PRKL meni mersun oma avain tässä kesällä solmuun ku yritettiin takarengasta irroittaa, ei ehkä ollu viimeeksi öljytty, ei voi muistaa, mutta mersun omaa avainta ennen hajos yks ristikkoavain. Sitten käytiin naapurin huollossa kysymässä, että saisko sitä siellä auki, niin sanottiin vaan että lekaa kovasti pultin päähän niin aukee... Ja aukes! Mut oli perhanan tiukassa!!! Eikä ollu vedetty sitä edes "poksauta verisuoni päästäsi"... Kireyteen, vaan ihan normaalisti mitä ristikkoavaimella sen "sivistyneesti" saa...
Kyllä kannattaa rasvata jollain CRC:n tapasella... Tervaa ku ei ole ollut koskaan saatavilla...
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
gdh
Olen tervaspraytä laittanut ! Se on paras kun pysyy ja ei tartte joka kerta laittaa
sitä .
sitä .
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
no kuinka kävi???miigu kirjoitti:jos rasvaa niin kannattaa muistaa kiristellä niitä pultteja myöhemmin
lähti tosta W123 dt:stä pyörä irti 80 vauhissa ja vei pyörän navoista kierteet
mennessään
kyllähän näitä tarinoita on; yks citikan omistaja kerto kerran ku maantiellä hyppäs hirvi eteen ni ei muutaku laski kaasujouset pohjaa ja niin mentiin hirven mahan alta...
S202 C180T A -99
Kyllä niitä pultteja kannattaa aina välillä tarkistella.Itseltä luultavasti pulttien löystymisen takia ne katkesivat,jäi onneksi kahdella kiinni...Ei ollut mukavaa purkaa keskellä yötä parkkipaikalla jarruhiluja irti että sai pultin pätkät pois...
Ja käyttäkää aluvanteita, oikealla momentilla kiristettynä,ei samaa vikaa kuin peltivanteissa että kiristyisivät itsestään.
Jotkut väittävät että pulttipyssyllä kiristettynä kierteet kärsii,eli alkavat takerrella...Pitääkö paikkaansa??
Ja käyttäkää aluvanteita, oikealla momentilla kiristettynä,ei samaa vikaa kuin peltivanteissa että kiristyisivät itsestään.
Jotkut väittävät että pulttipyssyllä kiristettynä kierteet kärsii,eli alkavat takerrella...Pitääkö paikkaansa??