ruiskusuuttimet puhtaaksi?
ruiskusuuttimet puhtaaksi?
pitäskö liottaa?vai?
Minkälaiset suuttimet on kyseessä, bensa vai diesel....Bensasta K/KE- , D- , L, LE, vai motronic, onko valmistaja Bosch, Siemens vai joku muu... Onko kyseessä monipiste vaiko yksipiste ruiskutus...kaikilla kun on mokoma oma hoitonsa.....
mm. K/KE-Jetronicia ei oikein voi kunnolla putsata ihan joka paikassa, varaosien hinnosissa on eroa... dieselien suuttimet vaativat omat osaajansa yms...
mm. K/KE-Jetronicia ei oikein voi kunnolla putsata ihan joka paikassa, varaosien hinnosissa on eroa... dieselien suuttimet vaativat omat osaajansa yms...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
suuttimet pitäisi aina purkaa ennen puhdistusta, siis letkut irti ja sihdit pois suuttimien sisältä...mikäli sihtejä ei uusi, lika vain nousee sihdin sisäpuolelle ja palaa "rikospaikalle" suutinta käytettäessä.
Eri asia sitten on löytyykö joka paikasta sihtejä D-Jetronicin sisälle. Irrotus onnistuu ainakin erikoityökalulla helposti vahingoittamatta suuttimia. Alppilan autohuollosta Hesasta saa ainakin varaosia.
Myöskin kannattaisi vaihtaa samalla letkut polttoainetukin ja suutinten välille.
Kiinnityksessä kannattaa suosia klemmareita alkuperäisten "prikkojen" sijasta. Tahtovat letkut irtoilla nykytyypin polttoaineletkulla, ainakin oman kokemuksen mukaan. Lisäksi alkuperäiset, vanhat letkut eivät tahdo kestää murttumattomina irotusta sylinterinkannesta.
Eri asia sitten on löytyykö joka paikasta sihtejä D-Jetronicin sisälle. Irrotus onnistuu ainakin erikoityökalulla helposti vahingoittamatta suuttimia. Alppilan autohuollosta Hesasta saa ainakin varaosia.
Myöskin kannattaisi vaihtaa samalla letkut polttoainetukin ja suutinten välille.
Kiinnityksessä kannattaa suosia klemmareita alkuperäisten "prikkojen" sijasta. Tahtovat letkut irtoilla nykytyypin polttoaineletkulla, ainakin oman kokemuksen mukaan. Lisäksi alkuperäiset, vanhat letkut eivät tahdo kestää murttumattomina irotusta sylinterinkannesta.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Termos,
Paljonko pelkkä suuttimen testaus yleensä kustantaa? Olen suunnitellut moista operaatiota. Pitäisi varmaan soittaa jollekin Bosch-pajalle.
t.
Risto
Riippuuko tuo hinta siitä, minkä systeemin suutin on kyseessä (D-, K-Jetti, diisseli)? Jos K-Jetin suuttimia saapi KL:stä 35 eypoon, niin putsaamisen ei välttämättä enää kannata. Vai kuuluuko tuohon hintaan myös suuttimien irrottaminen?jannekoo kirjoitti:Vie ultraäänipuhdistukseen, esim, paikalliseen Bosch-huoltoon. Maksaa noin 30€ / suutin ja mukaan saa raportin jossa kerrotaan miten virtaus parani.
Paljonko pelkkä suuttimen testaus yleensä kustantaa? Olen suunnitellut moista operaatiota. Pitäisi varmaan soittaa jollekin Bosch-pajalle.
t.
Risto
E500 – 211.070
Joo voihan noita yrittää putsailla ainoa oikea on kuitenkin ultraääni ja kannattaa teettää Alppilan autohuollossa! Ongelma on vaan siinä että rupeaa myös yleensä vuotamaan rungon välistä ja silloin ne kannattaa uusia. Itse jouduin uusimaan 350SL -71 autooni ja maksoi 180e /kpl siihen lisäksi kylmäkäynnistin venttiili 120e ja tiivisteet ja letkut kalliiksi tuli mutta menee taas jonkin aikaa
Lopuksi pieni vinkki jos auto seisso pitkän aikaa esim. talven olisi hyvä laittaa vähän suuttimiin ompelukoneöljyä niin ei pääse tiivisteet kuivumaan.
Lopuksi pieni vinkki jos auto seisso pitkän aikaa esim. talven olisi hyvä laittaa vähän suuttimiin ompelukoneöljyä niin ei pääse tiivisteet kuivumaan.
Have a SL and smile :)
Niin, -71 SL:ssä on D-jetronic järjestelmä ja ne suuttimet voi tosiaan putsata helposti ultraäänellä. Putsauslaitteita löytyy ympäri suomea muualtakin kuin vain Alppilan autohuollosta, Autohuolto on osien ja laitteiden maahantuoja, siksi osta löytyvät hyvin.
Suurimpan ongelman suuttimissa on usein suuttimen vuotaminen, joka aiheutuu suuttimen rungon ja karan väliseen tiivistyspintaan kertyneestä liasta. Tällöin lika pitää virtausaukon raollaan ja suutin vuotaa. Kun suutinta voidaan käyttää puhdistuksen aikana liikku kara rungon sisällä, jolloin ultraääni ja puhdistusaine pääsee irrottamaan lian myös tiivistyspinnasta, jolloin suutin lakka usein vuotamasta
K-Jetronicin ultraääniputsauksessa on se ongelma, ettei suuttimia saa yleisimmällä puhdistuslaitteella (ASNU) aktiivisiksi, niinkuin D, L ja Motronicin suuttimet saa, kun ne ovat sähköiset. K-jetronic vaatii taas 3.6 baarin nestepaineen auetakseen.
Suurimpan ongelman suuttimissa on usein suuttimen vuotaminen, joka aiheutuu suuttimen rungon ja karan väliseen tiivistyspintaan kertyneestä liasta. Tällöin lika pitää virtausaukon raollaan ja suutin vuotaa. Kun suutinta voidaan käyttää puhdistuksen aikana liikku kara rungon sisällä, jolloin ultraääni ja puhdistusaine pääsee irrottamaan lian myös tiivistyspinnasta, jolloin suutin lakka usein vuotamasta
K-Jetronicin ultraääniputsauksessa on se ongelma, ettei suuttimia saa yleisimmällä puhdistuslaitteella (ASNU) aktiivisiksi, niinkuin D, L ja Motronicin suuttimet saa, kun ne ovat sähköiset. K-jetronic vaatii taas 3.6 baarin nestepaineen auetakseen.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Ei ole vielä moinen niksi kantautunut minun korviini. Ethän sekoita diiseliin, jossa tarkoituksena voirella pumppua ja suuttimia? Olisko muuten k-jetin suuttimille jotain oikeasti toimivaa kemikaalia jota joko sekoitetaan pensan joukkoon tai sitten ruiskutettaisiin suuttimien läpi irrallisena?
So long and thanks for all the fish
pahasti ruikkiviin K-Jetronicin suuttimiin voisi kokeilla tosi reilua yliannostusta bensiinin sekaan sekoitettavaa puhdistusainetta....(CRC, Forte, Liqui-Moly yms.) esim. 10-20 litraan bensaa. Myöhemmin sitten silloin tällöin ainetta ohjeen mukaan. Omat D-jetronicin suuttimet, toimivat, virallisella mittarilla mitattuina tuollaisen käsittelyn jälkeen lähes täydellisesti. Sinänsä hyvin, kun auto oli seissyt Saksassakin 8 vuotta käyttämättä.....
Kuluneille suuttimille on vain yksi hoito -> vaihto uusiin....
Kuluneille suuttimille on vain yksi hoito -> vaihto uusiin....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
testasin omani juuri tuollaisela ASNU:n vempeleellä, ei ollut puhdistukselle tarvetta. Enkä olisi putsannutkaan kun ei ollut uusia sihtejä
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Mistähän noita sihtejä sais? Alppilan autohuollosta on tiesti varma paikka, mutta jos pelkkiä sihtiä kysyy niin se hinta saattaa karata.. Tiivisteet sain veholta, 2,50€ kipale..
Pitää kokeilla omiin suuttimiin CRC liotusta pari päivää ja sitten jos fortea laskis läpi niistä ja mittailis samalla niiden tuoton. Kunnosta kun ei ole varmaa tietoa niin katsotaan miten ne lähtevät toimimaan.
Pitää kokeilla omiin suuttimiin CRC liotusta pari päivää ja sitten jos fortea laskis läpi niistä ja mittailis samalla niiden tuoton. Kunnosta kun ei ole varmaa tietoa niin katsotaan miten ne lähtevät toimimaan.
Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
ei mahda sihtejä muualta saada kuin "AA":sta, se kun on virallinen maahantuoja. Boschillakin kehottavat kääntymään heidän puoleensa. L-Jetronicin sihdit taisivat maksaa muutama vuosi sitten pari "Eeroa" kappale
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Miten suuri heitto tuotoissa on vielä suotavaa noissa suuttimissa? Mulla nyt jäi sellanen 1% heitto parhaimman ja huonoimman välille, ei pitäis olla paha. ( Eli 3g 300g:n mittauksessa.) Harmittavasti yksi on tosiaan vähän heikompi muita,mutta parani sekin kun fortesekaista bensaa laski läpi. En kerrennyt vielä ottaa savuja koneesta, mutta eiköhän tässä kuukauden sisällä pitäne kokeilla vielä..
Btw. ei ole kenellekkään jäänyt w114 280E:n ilmanputsarin koteloa nurkkiin pyörimään, ei tuo w116:n vastaava mahdu tuonne ainakaan. Ei kehtaisi kuitenkaan mitään Greenin suodatinta laittaa oldtimeriin..
Btw. ei ole kenellekkään jäänyt w114 280E:n ilmanputsarin koteloa nurkkiin pyörimään, ei tuo w116:n vastaava mahdu tuonne ainakaan. Ei kehtaisi kuitenkaan mitään Greenin suodatinta laittaa oldtimeriin..
Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Hihasta vedettynä muistaisin , että alle 5% heitoista ei kannata huolia. Pelkästään tyhjäkäynnin kierrosten oskillointi aiheuttaa paljon suuremman heiton.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.