ruiskusuuttimet puhtaaksi?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
ap160
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 23.11.2004 09:00

ruiskusuuttimet puhtaaksi?

Viesti Kirjoittaja ap160 »

pitäskö liottaa?vai?
jannekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 02.11.2005 11:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jannekoo »

Vie ultraäänipuhdistukseen, esim, paikalliseen Bosch-huoltoon. Maksaa noin 30€ / suutin ja mukaan saa raportin jossa kerrotaan miten virtaus parani.
Janne
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Minkälaiset suuttimet on kyseessä, bensa vai diesel....Bensasta K/KE- , D- , L, LE, vai motronic, onko valmistaja Bosch, Siemens vai joku muu... Onko kyseessä monipiste vaiko yksipiste ruiskutus...kaikilla kun on mokoma oma hoitonsa.....

mm. K/KE-Jetronicia ei oikein voi kunnolla putsata ihan joka paikassa, varaosien hinnosissa on eroa... dieselien suuttimet vaativat omat osaajansa yms...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
jaskathoy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 03.05.2005 16:23

Viesti Kirjoittaja jaskathoy »

Mulla vois olla samaa puuhaa edessä, ruisku on kait D-jetronic tossa SL:ssä vm 73. Mikähän pyykkäyskonsti on niille sopiva? Ultraääniallas löytyy itseltä. Pitääkö niitä purkaa, vai kokonaisena koneeseen?
MB SL 450 -73, museorekisterissä
MB W210 E430 T
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

suuttimet pitäisi aina purkaa ennen puhdistusta, siis letkut irti ja sihdit pois suuttimien sisältä...mikäli sihtejä ei uusi, lika vain nousee sihdin sisäpuolelle ja palaa "rikospaikalle" suutinta käytettäessä.

Eri asia sitten on löytyykö joka paikasta sihtejä D-Jetronicin sisälle. Irrotus onnistuu ainakin erikoityökalulla helposti vahingoittamatta suuttimia. Alppilan autohuollosta Hesasta saa ainakin varaosia.

Myöskin kannattaisi vaihtaa samalla letkut polttoainetukin ja suutinten välille.
Kiinnityksessä kannattaa suosia klemmareita alkuperäisten "prikkojen" sijasta. Tahtovat letkut irtoilla nykytyypin polttoaineletkulla, ainakin oman kokemuksen mukaan. Lisäksi alkuperäiset, vanhat letkut eivät tahdo kestää murttumattomina irotusta sylinterinkannesta.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Termos,
jannekoo kirjoitti:Vie ultraäänipuhdistukseen, esim, paikalliseen Bosch-huoltoon. Maksaa noin 30€ / suutin ja mukaan saa raportin jossa kerrotaan miten virtaus parani.
Riippuuko tuo hinta siitä, minkä systeemin suutin on kyseessä (D-, K-Jetti, diisseli)? Jos K-Jetin suuttimia saapi KL:stä 35 eypoon, niin putsaamisen ei välttämättä enää kannata. Vai kuuluuko tuohon hintaan myös suuttimien irrottaminen?

Paljonko pelkkä suuttimen testaus yleensä kustantaa? Olen suunnitellut moista operaatiota. Pitäisi varmaan soittaa jollekin Bosch-pajalle.

t.
Risto
E500 – 211.070
jannekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 02.11.2005 11:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jannekoo »

K-jetin suuttimia ei kai voi huoltaakaan, vaan ne vaihdetaan uusiin.

Tuo esimerkkihinta oli Motronic. Muistelisin, että se oli koko työstä.. en ole muista, kun ei ollu mun auto.
Janne
Avatar
SLman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 05.02.2004 10:36
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SLman »

Joo voihan noita yrittää putsailla ainoa oikea on kuitenkin ultraääni ja kannattaa teettää Alppilan autohuollossa! Ongelma on vaan siinä että rupeaa myös yleensä vuotamaan rungon välistä ja silloin ne kannattaa uusia. Itse jouduin uusimaan 350SL -71 autooni ja maksoi 180e /kpl siihen lisäksi kylmäkäynnistin venttiili 120e ja tiivisteet ja letkut kalliiksi tuli mutta menee taas jonkin aikaa :D
Lopuksi pieni vinkki jos auto seisso pitkän aikaa esim. talven olisi hyvä laittaa vähän suuttimiin ompelukoneöljyä niin ei pääse tiivisteet kuivumaan.
Have a SL and smile :)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Niin, -71 SL:ssä on D-jetronic järjestelmä ja ne suuttimet voi tosiaan putsata helposti ultraäänellä. Putsauslaitteita löytyy ympäri suomea muualtakin kuin vain Alppilan autohuollosta, Autohuolto on osien ja laitteiden maahantuoja, siksi osta löytyvät hyvin.

Suurimpan ongelman suuttimissa on usein suuttimen vuotaminen, joka aiheutuu suuttimen rungon ja karan väliseen tiivistyspintaan kertyneestä liasta. Tällöin lika pitää virtausaukon raollaan ja suutin vuotaa. Kun suutinta voidaan käyttää puhdistuksen aikana liikku kara rungon sisällä, jolloin ultraääni ja puhdistusaine pääsee irrottamaan lian myös tiivistyspinnasta, jolloin suutin lakka usein vuotamasta

K-Jetronicin ultraääniputsauksessa on se ongelma, ettei suuttimia saa yleisimmällä puhdistuslaitteella (ASNU) aktiivisiksi, niinkuin D, L ja Motronicin suuttimet saa, kun ne ovat sähköiset. K-jetronic vaatii taas 3.6 baarin nestepaineen auetakseen.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
iceman65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 07.11.2005 18:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja iceman65 »

mahtaakohan pitää paikkansa semmoinen juttu, että laittaa hiukan 2-tahti öljyä tankkiin ja ajaa noin pari sataa kilometrii et se puhdistais kanssa suuttimii taitaa olla ufo juttu kuitenkin vai???
en tee sitä tänään minkä voin huomennakin jättää tekemättä.... ;)
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Ei ole vielä moinen niksi kantautunut minun korviini. Ethän sekoita diiseliin, jossa tarkoituksena voirella pumppua ja suuttimia? Olisko muuten k-jetin suuttimille jotain oikeasti toimivaa kemikaalia jota joko sekoitetaan pensan joukkoon tai sitten ruiskutettaisiin suuttimien läpi irrallisena?
So long and thanks for all the fish
Avatar
iceman65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 07.11.2005 18:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja iceman65 »

juu tarkoitin nimenomaan dieselille sitä kikkaa
en tee sitä tänään minkä voin huomennakin jättää tekemättä.... ;)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

pahasti ruikkiviin K-Jetronicin suuttimiin voisi kokeilla tosi reilua yliannostusta bensiinin sekaan sekoitettavaa puhdistusainetta....(CRC, Forte, Liqui-Moly yms.) esim. 10-20 litraan bensaa. Myöhemmin sitten silloin tällöin ainetta ohjeen mukaan. Omat D-jetronicin suuttimet, toimivat, virallisella mittarilla mitattuina tuollaisen käsittelyn jälkeen lähes täydellisesti. Sinänsä hyvin, kun auto oli seissyt Saksassakin 8 vuotta käyttämättä.....

Kuluneille suuttimille on vain yksi hoito -> vaihto uusiin....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

D-jet suuttimille lyömätön menetelmä on myös mutakylpy. Kuvassa juuri oikeaoppisesti vielä letkut paikallaan :lol: .
So long and thanks for all the fish
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

testasin omani juuri tuollaisela ASNU:n vempeleellä, ei ollut puhdistukselle tarvetta. Enkä olisi putsannutkaan kun ei ollut uusia sihtejä :)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Mistähän noita sihtejä sais? Alppilan autohuollosta on tiesti varma paikka, mutta jos pelkkiä sihtiä kysyy niin se hinta saattaa karata.. Tiivisteet sain veholta, 2,50€ kipale..

Pitää kokeilla omiin suuttimiin CRC liotusta pari päivää ja sitten jos fortea laskis läpi niistä ja mittailis samalla niiden tuoton. Kunnosta kun ei ole varmaa tietoa niin katsotaan miten ne lähtevät toimimaan. :D
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

ei mahda sihtejä muualta saada kuin "AA":sta, se kun on virallinen maahantuoja. Boschillakin kehottavat kääntymään heidän puoleensa. L-Jetronicin sihdit taisivat maksaa muutama vuosi sitten pari "Eeroa" kappale
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
gipsy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 06.01.2006 11:48
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja gipsy »

Onko tietoa ,saako d-jetronicin suuttimien/ virranjakajan, ym mittauslatteiden ja boxin välistä johtosarjaa mistään 450:seen (107) ? Taitaa olla aika korppuuntunut noin yleisesti, lämmöstä johtuen.
Alkuperäisen uuden hinta ei taida mahtua
helmitaulun asteikolle, mikäli sitä edes on tarjolla.
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Miten suuri heitto tuotoissa on vielä suotavaa noissa suuttimissa? Mulla nyt jäi sellanen 1% heitto parhaimman ja huonoimman välille, ei pitäis olla paha. ( Eli 3g 300g:n mittauksessa.) Harmittavasti yksi on tosiaan vähän heikompi muita,mutta parani sekin kun fortesekaista bensaa laski läpi. En kerrennyt vielä ottaa savuja koneesta, mutta eiköhän tässä kuukauden sisällä pitäne kokeilla vielä.. 8)

Btw. ei ole kenellekkään jäänyt w114 280E:n ilmanputsarin koteloa nurkkiin pyörimään, ei tuo w116:n vastaava mahdu tuonne ainakaan. Ei kehtaisi kuitenkaan mitään Greenin suodatinta laittaa oldtimeriin..
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Hihasta vedettynä muistaisin , että alle 5% heitoista ei kannata huolia. Pelkästään tyhjäkäynnin kierrosten oskillointi aiheuttaa paljon suuremman heiton.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin