M-B L406DG KASTEN
M-B L406DG KASTEN
tervehdys kaikille!
ostin tässä mennä viikonloppuna itselleni M-B L406DG kasten merkkisen matkailu-auton tai no semmoiseksi rakennetun paketti-auton.
olis muutama kysymys viisaammille:
mikä olisi suurin mahdollinen moottori+laatikko yhdistelmä jonka vois asentaa kyseiseen autoon?
nykyinen nuhapumppu on mallia OM615 2,2L ja laatikosta ei tietoa mutta 4-lovinen kuitenkin.
ps.vai tyydynkö kohtalooni ja köröttelen ylämäet huikealla n.35-45km/h ja alamäet sitten vähä kovempaa ,mutta kuulosuojaimilla varustettuna.
ostin tässä mennä viikonloppuna itselleni M-B L406DG kasten merkkisen matkailu-auton tai no semmoiseksi rakennetun paketti-auton.
olis muutama kysymys viisaammille:
mikä olisi suurin mahdollinen moottori+laatikko yhdistelmä jonka vois asentaa kyseiseen autoon?
nykyinen nuhapumppu on mallia OM615 2,2L ja laatikosta ei tietoa mutta 4-lovinen kuitenkin.
ps.vai tyydynkö kohtalooni ja köröttelen ylämäet huikealla n.35-45km/h ja alamäet sitten vähä kovempaa ,mutta kuulosuojaimilla varustettuna.
en tee sitä tänään minkä voin huomennakin jättää tekemättä.... ;)
Re: M-B L406DG KASTEN
OM615 konehan on sama kuin W123 ja W114/5 malleissa käytetty niin taitaapi mennä samoihin kiinnikkeisiin jopa OM617 (300D).iceman65 kirjoitti:OM615 2,2L
OM617 (300D) ovat 80 tai 88hp, turbolla (300DT) 105hp. Sitten on olemassa 2,4 (240D) 74hp. Jos isompaa konetta vaihtaa niin jousituskin pitää muuttaa sitä vastaavaksi ainakin 2,2-> 3,0 päivityksessä. 300D on hieman pidempi kuin muut, en tiedä onko tuossa pakussa tilaa siihen.
Em. moottorit ovat tänäpäivänä halpaa kuin saippua. Noin 60-800€ luulisi löytyvän. Olen jopa nähnyt peruskorjattuja 150-200tkm ajettuja myynnissä hintaan 500€.. Alle satasellakin saa toimivan, mutta niistä ei tiedä kuinka kauan fungeeraavat.
Kannattaa katsella täältä, huuto.net, www.varaosahaku.fi ja Keltainen pörssi.
W114/5 ja W123 viisivaihteiset laatikot maksavat mansikoita tänä päivänä koska niitä on tehty vähän. Hinnat liikkuu 400-1000€ välillä. Älkää nyt sitten väittäkö että siskon vaimon poika on vaihtanut kossupulloon sellaisen! Vetopyörästön vaihto tulee halvemmaksi jos tuohon pystyy sellaisen vaihtamaan.
Onko vetopyörästö muuten samanlainen kuin henkilöautoissa (nivelletyt vetarit)? Vai onko Lada ja MB-paku tyylinen kiinteä perä?
Viimeksi muokannut Kipsu, Ti 22.11.2005 10:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tällaista löytyi foorumilta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=10249
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=10249
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Re: M-B L406DG KASTEN
en osaa sanoa perästä vielä mitään en ole kerinnyt alle katselemaan sen tarkemmin, mutta luulisin että kyseessä on alkuperäinen perä.Dunkelblau123 kirjoitti:W114/5 ja W123 viisivaihteiset laatikot maksavat mansikoita tänä päivänä koska niitä on tehty vähän. Hinnat liikkuu 400-1000€ välillä. Älkää nyt sitten väittäkö että siskon vaimon poika on vaihtanut kossupulloon sellaisen! Vetopyörästön vaihto tulee halvemmaksi jos tuohon pystyy sellaisen vaihtamaan.
Onko vetopyörästö muuten samanlainen kuin henkilöautoissa (nivelletyt vetarit)? Vai onko Lada ja MB-paku tyylinen kiinteä perä?
jotkut puhuu ns.matkaperästä mitähän se niinkuin käytännössä tarkoittaa eli mitä perälle on tehty.
ilmeisesti vaihdettu sisuskaluja tai jostain toisesta autosta vaihdettu perä ???? vai olenko aivan väärässä??
eihän kellään sattuis olemaan varaston perällä ovien lukkoja eli yhteensä 3kpl.??myöskin apukuskin umpio olis hakusessa autossa on suorakaiteen muotoiset valot...
en tee sitä tänään minkä voin huomennakin jättää tekemättä.... ;)
Re: M-B L406DG KASTEN
Matkaperällä tarkoitetaan sellaista perävälitystä jossa auto ei huuda ja kuluttaa vähemmän kun se on kiihdytetty tavoite nopeuteen (oli se sitten 100km/h tai 80 km/h). Siinä ei ole sen enempää seksuaalista merkitystä.iceman65 kirjoitti:en osaa sanoa perästä vielä mitään en ole kerinnyt alle katselemaan sen tarkemmin, mutta luulisin että kyseessä on alkuperäinen perä. jotkut puhuu ns.matkaperästä mitähän se niinkuin käytännössä tarkoittaa eli mitä perälle on tehty. ilmeisesti vaihdettu sisuskaluja tai jostain toisesta autosta vaihdettu perä ???? vai olenko aivan väärässä?? eihän kellään sattuis olemaan varaston perällä ovien lukkoja eli yhteensä 3kpl.??myöskin apukuskin umpio olis hakusessa autossa on suorakaiteen muotoiset valot...
Joissakin MB:n pakuissa oli ennenvanhaan kiinteä perä (ei joustavat vetoakselit). Olisi kiva tietää kelpaako tuohon mitkä osat W123:sista koska niitä puretaan tänäpäivänä urakalla. W123 periä löytyy ainakin monilla eri välityksillä: 2,47 - 3,07 - 3,46 - 3,58 - 3,69 -3,92 vain eräitä mainitakseni.
Jos vaihdat perän matkamalliseksi (pieni numero esim. 3,07) niin se vaikuttaa kiihtyvyyteen haitallisesti, tai päinvastoin. Jos vaihdat 3,92 perään niin silloin kiihtyy hyvin mutta joutuu huudattamaan valtateillä. Vetopyörästössä pitäisi olla merkitty välitys suhde, putsaappa sitä teräsharjalla ja katso mitä lukee. Pitää paikkansa ellei joku ole mennyt vaihtamaan hammaspyöriä erilaisiin. Pakettiautossa voi olla jopa yli 4,0 välityksiä.
Hommaa isompi kone ja vaihda vetopyörästö harvempaan niin pitäisi saada suht mukava matkailuauto
Tuohon ei taida passata W123 lukot eikä valot. Onko jollain muulla noita osia?
täytyypä katsoa mitä vetopyörästössä lukeepi mutta luulen, että se on aika iso luku mitä sieltä löytyy päätellen koneen älämölöstä kun 80km/h ajeleepi.
tuohon perään vielä palatakseni niin pitääkö siis vaihtaa koko perä akseleita myöten vai riittääkö pelkkien sisuskalujen vaihto tai murikan eli jos jostain löydän pienemmällä numerolla varustetun perän niin meneekö se ns.heittämällä paikoilleen vai pitääkö purkaa koko akseli..
tuohon perään vielä palatakseni niin pitääkö siis vaihtaa koko perä akseleita myöten vai riittääkö pelkkien sisuskalujen vaihto tai murikan eli jos jostain löydän pienemmällä numerolla varustetun perän niin meneekö se ns.heittämällä paikoilleen vai pitääkö purkaa koko akseli..
en tee sitä tänään minkä voin huomennakin jättää tekemättä.... ;)
Se tiuha perävälitys on peruja tuosta rakkaasta maahantuojasta, suomessa kun on niin kuppaset tiet, ja perusnopeus 80 km/h.
Euroopassa tuntu aikoinaan että menee mopotkin ohi kun 508:lla hinkattiin Italiaan.
Oman 711 tuotettiin Belgiasta, pitkällä perällä , kulkee riittävästi.
Jos löytyy pidempivälitys, murikan vaihto ei ole kova homma. Vetarit irti ja murikka pois.Käytettyä välitystä kannattaa tutkia "kriittisesti", helsingissä ainakin tiedän paikan missä myydään valmiiksi vammasia periä.
Euroopassa tuntu aikoinaan että menee mopotkin ohi kun 508:lla hinkattiin Italiaan.
Oman 711 tuotettiin Belgiasta, pitkällä perällä , kulkee riittävästi.
Jos löytyy pidempivälitys, murikan vaihto ei ole kova homma. Vetarit irti ja murikka pois.Käytettyä välitystä kannattaa tutkia "kriittisesti", helsingissä ainakin tiedän paikan missä myydään valmiiksi vammasia periä.
110hp puhdasta ajamisen iloa
240TD
240TD
Kyllä sinne om617 menee mut on aika ahdas tila on ainakin omassa joutu syylärin heittään tilapäisesti maskin etupuolelle. Melu väheni huomattavasti pelkällä koneen vaiholla. ei taida olla 5 vaihteisen laatikon välityksissä niin paljoa eroa että sitä kannattais soveltaa. kun paketterin 4 ja 5 on kummatkin suoria, henkilöautossa voi olla eroa. Nopeimmin sen 5 pyttysen sinne saa jos saa mukaan ne "vänkkyrät" koneen jalat jolloin loota ja korvakkeet osuu suoraan kohilleen, muuten joutuu laittaan kardaanin uusiks. Sinne voi laittaa uudemmista olevan kone ja loota paketin helpommin jolloin saat tehoa sen liki 90hv sillä 2,4 lirtasella eikä tartte edes käydä isoa neuvottelua konttorin kans, ja melutaso on siedettävä. Edessä on lehtijouset?? kun ei ollut vuosimallia. Jos on niin ei tartte jousitusta muuttaa painoero ei ole iso. Jos etupäässä on vielä pienet sylinterit niin niitten vaihto on suotavaa, ne on samat kuin 508ssa eli 22.22mm joka pyörässä on sama.
Jos haluaa laittaa 508 tekniikan joutuu soveltaan kardaanin kans ja kikkailemaan perän kans. 406sessä on lyhyt akseliväli ja sama akseliväli on 508 avolavassa joten siitä saa kardaanin ja perän ja samalla joutuu ottaan sitten koneen ja laatikon kiinnityspalkit koska sen on jo puhtaasti kuorma-auton moottori.
Ei siellä ole mitään jatkopaloja koneen ja laatikon välissä ja 3 litranen mahtuu (jos on imu ja pakosarja pakettiautosta) koko konekopan alle. Kytkin ja jarrupolkimet sanelee sitten öljynsuodattimen paikan. Itellä on jo "normaalisti" ylhäältä tulevat polkimet niin sinne takaviistoon menevä suodatin mahtuu helposti. Mut jos on läpimenevät polkimet niin se suodatin pitäis olla joko eteenpäin tai sitten siirtosarjalla jonnekkin helppoon väliin
Perästä.. omani kulkee kaupunki välityksellä 145km/h ON TODISTE
niin epäilen ettei tarvitse sitä matkaperää... sinne ei oikeen muut kuin omanlaisensa käy eli vanhat L309 sarjan perät (405-609) isommissa on sitten leveämpi raideväli
Ja jos haluaa nähdä tai soveltaa reseptiä niin saa ottaa yhteyttä.. 0407597925
Jos haluaa laittaa 508 tekniikan joutuu soveltaan kardaanin kans ja kikkailemaan perän kans. 406sessä on lyhyt akseliväli ja sama akseliväli on 508 avolavassa joten siitä saa kardaanin ja perän ja samalla joutuu ottaan sitten koneen ja laatikon kiinnityspalkit koska sen on jo puhtaasti kuorma-auton moottori.
Ei siellä ole mitään jatkopaloja koneen ja laatikon välissä ja 3 litranen mahtuu (jos on imu ja pakosarja pakettiautosta) koko konekopan alle. Kytkin ja jarrupolkimet sanelee sitten öljynsuodattimen paikan. Itellä on jo "normaalisti" ylhäältä tulevat polkimet niin sinne takaviistoon menevä suodatin mahtuu helposti. Mut jos on läpimenevät polkimet niin se suodatin pitäis olla joko eteenpäin tai sitten siirtosarjalla jonnekkin helppoon väliin
Perästä.. omani kulkee kaupunki välityksellä 145km/h ON TODISTE
niin epäilen ettei tarvitse sitä matkaperää... sinne ei oikeen muut kuin omanlaisensa käy eli vanhat L309 sarjan perät (405-609) isommissa on sitten leveämpi raideväli
Ja jos haluaa nähdä tai soveltaa reseptiä niin saa ottaa yhteyttä.. 0407597925
ovien lukot
ovissa on kyllä muuten toimivat lukot mutta itse lukko pesät on joka ovesta rikki.
eli pitäis saada edes yksi ovi toimimaan avaimella.
toisaalta en oo kokeillu saako niitä lukkoja auki esim. ruuvarilla.
tarkoitatko kenties 508 vaiko 406??
siis autoa joka vois olla myynnissä??
eli pitäis saada edes yksi ovi toimimaan avaimella.
toisaalta en oo kokeillu saako niitä lukkoja auki esim. ruuvarilla.
tarkoitatko kenties 508 vaiko 406??
siis autoa joka vois olla myynnissä??
en tee sitä tänään minkä voin huomennakin jättää tekemättä.... ;)