Mille akselille paremmat renkaat etu ja takavetoisessa.
XUX63 kirjoitti:Sama tapa - loppukesästä ne huonommat ovat aina menneet taakseLaur1 kirjoitti:ADAC on tuota testannutkin: Auf welche Achse die besseren Reifen?
Itse pistän paremmat vetäville pyörille, niin kuluvat tasaisemmin.
sama víka talvirenkailla huonommat keväällä takana ja kevät auringon kuivilla teillä kun pidetään hauskaa niin kuluuhan ne vielä lisää...
Itse tein ja säästin
Tämän "oikeiden" ammattilaisten ohje, että paremmat taakse, vetotavasta riippumatta uppoaa munkin kovaan päähän melkein kokonaan... Yks asia kaivaa mieltä mikä ei meikäläisen logiikalla aukea.
Jos nyt puhutaan kesärenkaista ja -kelistä. Ja sovitaan, että joka nurkassa on suurinpiirtein käyttökelpoiset renkaat.
Ajelet maantiellä ja vettä sataa jo sillä lailla "kunnolla", ei mitään tihuutusta. Että vesiliirron vaara on oikeasti olemassa.
Varsinkin maantienopeuksissa kääntyminen tapahtuu sen verran loivasti, että takapyörät kulkee käytännössä kokonaan samasta kohtaa mistä etupyörät on hetkeä aiemmin mennyt. Kunhan etupyörissä on sen verran kuviota, että ei nouse vesiliirtoon, niin veteenhän tulee selvä "ura". Ja tämä ura on suurimmassa osassa tapauksia jäljellä siinä vaiheessa kun takarengas ehtii samaan kohtaan. Eli takarenkaalta ei mun maalaisjärjen mukaan vaadittaisi lähellekään yhtä paljon vesiliirron vaaraa vähentäviä ominaisuuksia, kuin eturenkaalta.
Joten minkä takia ei kannattaisi laittaa parempia eteen?
Ilmeisesti muut syyt ovat tärkeämpiä?
Perustelkaa viisaammat tämä mulle, miksi kesälläkin "virallinen" ohje on että paremmat eteen?
terv. yks paksupää
Jos nyt puhutaan kesärenkaista ja -kelistä. Ja sovitaan, että joka nurkassa on suurinpiirtein käyttökelpoiset renkaat.
Ajelet maantiellä ja vettä sataa jo sillä lailla "kunnolla", ei mitään tihuutusta. Että vesiliirron vaara on oikeasti olemassa.
Varsinkin maantienopeuksissa kääntyminen tapahtuu sen verran loivasti, että takapyörät kulkee käytännössä kokonaan samasta kohtaa mistä etupyörät on hetkeä aiemmin mennyt. Kunhan etupyörissä on sen verran kuviota, että ei nouse vesiliirtoon, niin veteenhän tulee selvä "ura". Ja tämä ura on suurimmassa osassa tapauksia jäljellä siinä vaiheessa kun takarengas ehtii samaan kohtaan. Eli takarenkaalta ei mun maalaisjärjen mukaan vaadittaisi lähellekään yhtä paljon vesiliirron vaaraa vähentäviä ominaisuuksia, kuin eturenkaalta.
Joten minkä takia ei kannattaisi laittaa parempia eteen?
Ilmeisesti muut syyt ovat tärkeämpiä?
Perustelkaa viisaammat tämä mulle, miksi kesälläkin "virallinen" ohje on että paremmat eteen?
terv. yks paksupää
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
No näinkin kyllä!vilippus kirjoitti:Olen vuosikausia laittanut paremmat eteen, mutta nyt kun joku perusteli minulle, että "jos metsään mennään, niin mennään mielummin keula edellä, koska turvavyöt, turvatyynyt, ym turvalaitteet ovat keulakolarille suunniteltuja" niin laitoin paremmat taakse.
Tiedä sitten onko oikein.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
ASIAA!!!aseva kirjoitti:Kaikille, jotka laittavat paremmat renkaat etupyöriin, kysymys. Oletko ollut koskaan matkustajana kuskin penkillä? Jos et, niin laitapa kesäsliksit taakse ja nastarenkaat eteen. Ota vauhtia vaikka sellaiset 50 ja varmistu, että kanssa autoilijoita tai jalkamiehiä ei ole näköpiirissä. Sitten liinat kiinni.
Kokeilun jälkeen tiedät vastauksen, kumpaan päähän paremmat renkaat tulee laittaa.
Minkäs takia takapään jarrutehoja rajataan???
Sen takia ettei takapää karkaisi saman vertaisilla renkailla.
Miten sitten kun edessä on hyvät ja takana huonot???(karkaa mopo käsistä!!!)
TAAKSE PAREMMAT!!!
Suuntavakavuuden säilyttämiseksi paremmat renkaat taakse, oli sitten kesä tai talvi tai etuveto tai takaveto.
Kun etupyörät lähtee vesiliirtoon voi vielä rauhassa odotella, tekemättä mitään, että loppuuko liirto ennen mutkaa. Joskus loppuu ja ajo jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Kun takapyörät lähtevät liirtoon pyörähtää auto ympäri ja kuljettajasta tulee matkustaja autoon jota kukaan ei ohjaa. On jotkut kuulemma selvinneet siitäkin hengissä.
Kaizu
Kun etupyörät lähtee vesiliirtoon voi vielä rauhassa odotella, tekemättä mitään, että loppuuko liirto ennen mutkaa. Joskus loppuu ja ajo jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Kun takapyörät lähtevät liirtoon pyörähtää auto ympäri ja kuljettajasta tulee matkustaja autoon jota kukaan ei ohjaa. On jotkut kuulemma selvinneet siitäkin hengissä.
Kaizu
Jaa,minä kun luulin että ne etupyörät ovat ne ohjaavat pyörät Kun pito pysyy ohjaavilla pyörillä voi autoa ohjata,matkustaja kuljettajasta tulee siinä vaiheessa kun ohjaavilta pyöriltä häviää pito.Tämä nyt lähinnä talvikelejä ajatellen,vesiliirtoa ajatellen ei auta kuin hyvät renkaat/oikea tilannenopeus,sen seurauksia kun ei oio edes peltiseppäkaitsu kirjoitti:.
Kun etupyörät lähtee vesiliirtoon voi vielä rauhassa odotella, tekemättä mitään, että loppuuko liirto ennen mutkaa. Joskus loppuu ja ajo jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Kun takapyörät lähtevät liirtoon pyörähtää auto ympäri ja kuljettajasta tulee matkustaja autoon jota kukaan ei ohjaa. On jotkut kuulemma selvinneet siitäkin hengissä.
Kaizu
Kaikki pyörät yhdessä ohjaa. Jos etupää on vesiliirrossa ei renkaissa ole myöskään sivuttaispitoa ja auto menee suoraan riippumatta siitä mihin suuntaan etupyöriä kääntää. Ylläri tulee sitten kun liirto loppuu ja etupyörät ovat poikittain.Sen takia on usein paras olla tekemättä mitään.
Takapyörien pidon menetystä ja sen vaikutusta voi helposti demota nykäisemällä liukkaalla kelillä vauhdissa käsijarru päälle. Edellyttää että auto on sellaista mallia jossa käsijarru vaikuttaa takapyöriin ja pitää. Sitten vain odotellaan ja katsotaan mitä tapahtuu. Edellyttää että tilaa on runsaasti eikä ole muuta liikennettä.
Saman efektin saa myös aikaiseksi takavetoisella autolla painamalla kaasupolkimen alas, tietysti edellyttäen ettei autossa ole mitään luistonestoa.
Kaizu
Takapyörien pidon menetystä ja sen vaikutusta voi helposti demota nykäisemällä liukkaalla kelillä vauhdissa käsijarru päälle. Edellyttää että auto on sellaista mallia jossa käsijarru vaikuttaa takapyöriin ja pitää. Sitten vain odotellaan ja katsotaan mitä tapahtuu. Edellyttää että tilaa on runsaasti eikä ole muuta liikennettä.
Saman efektin saa myös aikaiseksi takavetoisella autolla painamalla kaasupolkimen alas, tietysti edellyttäen ettei autossa ole mitään luistonestoa.
Kaizu
Kun mulla kuluu paljon nopeammin takarenkaat, kuin eturenkaat, niin väliin tulee tilanne, että ostan vain 2 uutta rengasta. Jos on talvirenkaat, niin sitten laitan ne uudet ensin aluksi eteen, jotta nastat asettuu. Sitten myöhemmin voi taas vaihtaa edestä taakse. Muutoinkin pitäs vaihtaa renkaita etu<->taka, jos paljon ajelee (siis talvi<->kesärenkaiden vaihdon välissäkin). Tällä lailla kuluu tasaisesti.
Onko muuten kukaan huomannu, että takarengas kuluu keskeltä paljon nopeammin, kuin reunoilta? Varmaan paineista kiinni, mutta onko liikaa vai liian vähän? Pyrin pitään takana jotain 2.3-2.5 ja edessä 2.1-2.3.
Onko muuten kukaan huomannu, että takarengas kuluu keskeltä paljon nopeammin, kuin reunoilta? Varmaan paineista kiinni, mutta onko liikaa vai liian vähän? Pyrin pitään takana jotain 2.3-2.5 ja edessä 2.1-2.3.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
teoria ja käytäntö ei kuitenkaan aina kohtaa arkielämässä
olen nyt oikein tutkinut autoni (no, ducato 2.5 tdi kuorma-auto ja etuvetoinen siis) käyttäytymistä, kun on ollut näin mukavan liukkaat kelit, laitoin eteen ne paremmat kumit (kulutuspintaa n. 2 mm enemmän ja parempi nastoitus) en ole katunut... jos olisin tehnyt kuten suositellaan, olisin ajanut ehkä 3 "kolaria" 4 päivän aikana nyt olen saanut väistettyä ihan rimaa hipoen, koska etupää totteli käskyjä... (ei siis todellista tilannetta, mutta kokeilin tehdä yllättäviä väistöliikkeitä, että jos tuossa olis auto mitä pitäis väistää...) ja tuos ducatos on niin pitkä akselivälikin (3.7 m), etten sitä saa kunnon luistoon edes käsijarrulla tai vasemmanjalan jarrutuksella (simuloidaan siis sitä huonoa takarenkaiden pitoa)
ja samantyylinen rengastus on myös tuos vaimon autos (renault laguna farmari)
ducato olis varmaan ihan hyvä ajaa, vaikka siellä olis sukset takarenkaiden paikalla kyllä se perse siellä mukana tulee, kun vain etupää vetää eikä tuo sitten ole mikään etuvetoisuuden mainos, itse olen vakaa takavetoisten kannattaja (kunhan niissä vain on moottori keskellä autoa)...
ja ikinä mulla ei ole normaali liikenteessä pyrkinyt takapää edelle, ei vaikka on ollut totaalisen laittomat renkaat (alle 1mm kulutuspintaa) alla... johtuisko sitten siitä, että on osannut sovittaa sen nopeuden kelin vaatimusten tasalle, jotku höyrypäät kyllä on yrittäneet ajaa sitä +100 km/h vaikka itse olen todennut turvalliseksi nopeudeksi alle 70 km/h... ja harmikseni täytyy todeta, että ne kuskit on yleensä seuranneet maailman menoa erään tietyn tähtimerkin läpi...(on siellä myös niitä audeja ja saabeja, mutta kaikkihan tietää, että saabismi on jo itsessään sairaus) onhan ne autotkin yleensä olleet sen n. 15 vuotta nuorempaa mallia, mitä mun autot, kai se uuden auton luoma petollinen turvallisuuden tunne on sitten se asia, joka ajaa ihmiset siihen että pitää yrittää rikkoa fysiikan lakeja... tai ne ei vain yksinkertaisesti tunne takapuoleensa sitä, että tie on liukas... (osa syy tietysti myös itse autojen liiallisen varustelun, luistonestot, ajonvakautukset)
olen nyt oikein tutkinut autoni (no, ducato 2.5 tdi kuorma-auto ja etuvetoinen siis) käyttäytymistä, kun on ollut näin mukavan liukkaat kelit, laitoin eteen ne paremmat kumit (kulutuspintaa n. 2 mm enemmän ja parempi nastoitus) en ole katunut... jos olisin tehnyt kuten suositellaan, olisin ajanut ehkä 3 "kolaria" 4 päivän aikana nyt olen saanut väistettyä ihan rimaa hipoen, koska etupää totteli käskyjä... (ei siis todellista tilannetta, mutta kokeilin tehdä yllättäviä väistöliikkeitä, että jos tuossa olis auto mitä pitäis väistää...) ja tuos ducatos on niin pitkä akselivälikin (3.7 m), etten sitä saa kunnon luistoon edes käsijarrulla tai vasemmanjalan jarrutuksella (simuloidaan siis sitä huonoa takarenkaiden pitoa)
ja samantyylinen rengastus on myös tuos vaimon autos (renault laguna farmari)
ducato olis varmaan ihan hyvä ajaa, vaikka siellä olis sukset takarenkaiden paikalla kyllä se perse siellä mukana tulee, kun vain etupää vetää eikä tuo sitten ole mikään etuvetoisuuden mainos, itse olen vakaa takavetoisten kannattaja (kunhan niissä vain on moottori keskellä autoa)...
ja ikinä mulla ei ole normaali liikenteessä pyrkinyt takapää edelle, ei vaikka on ollut totaalisen laittomat renkaat (alle 1mm kulutuspintaa) alla... johtuisko sitten siitä, että on osannut sovittaa sen nopeuden kelin vaatimusten tasalle, jotku höyrypäät kyllä on yrittäneet ajaa sitä +100 km/h vaikka itse olen todennut turvalliseksi nopeudeksi alle 70 km/h... ja harmikseni täytyy todeta, että ne kuskit on yleensä seuranneet maailman menoa erään tietyn tähtimerkin läpi...(on siellä myös niitä audeja ja saabeja, mutta kaikkihan tietää, että saabismi on jo itsessään sairaus) onhan ne autotkin yleensä olleet sen n. 15 vuotta nuorempaa mallia, mitä mun autot, kai se uuden auton luoma petollinen turvallisuuden tunne on sitten se asia, joka ajaa ihmiset siihen että pitää yrittää rikkoa fysiikan lakeja... tai ne ei vain yksinkertaisesti tunne takapuoleensa sitä, että tie on liukas... (osa syy tietysti myös itse autojen liiallisen varustelun, luistonestot, ajonvakautukset)
Parempien renkaiden sijainti muuttuu merkitykselliseksi ääriolosuhteissa, silloin kun pito menetetään. Ennen sitä sillä ei ole suurtakaan merkitystä.
Etuvetoisessa autossa etupyörien pidon hukkaaminen on helpompaa kun etupään saa ohjauksen lisäksi irtoamaan kaasuttamalla tai moottorilla jarruttamalla. Suuntavakavuusjutun huomaa siinäkin että kun etupyörien ote irtoaa, auto pyrkii "puskemaan" eli menemään suoraan. Jos sen puskemisen on saanut aikaiseksi moottorijarrutuksella onnistuu joskus pidon palauttaminen kaasua lisäämällä. Niin hassulta kuin se kuullostaakin, voi mutkasta silloin selvitä vauhtia lisäämällä, ja jos ei selviä niin menee ainakin näyttävämmin ulos.
Kyllä isonkin auton saa pyörähtämään, se tapahtuu vain vähän hitaammin. Itse ajelen sellaisella amerikan ihmeellä jossa on takana veto ja kevyt perä ja siinä vielä lukko. Edessä on sitten painava moottori. Takapään saa kesälläkin irtoamaan varomattomalla kaasun käytöllä, ainakin sateella. Talvella joutuu kuljettamaan hiekkakuormaa ettei jäisi tasaiselle kiinni. Ohjauskin on sen verran tunnoton että välillä täytyy ikkunasta kurkata, missä asennossa pyörät on. Luistoon lähtenyttä autoa ei voi oikaista kytkintä painamalla kun sellaista ei ole.
Kaizu
Etuvetoisessa autossa etupyörien pidon hukkaaminen on helpompaa kun etupään saa ohjauksen lisäksi irtoamaan kaasuttamalla tai moottorilla jarruttamalla. Suuntavakavuusjutun huomaa siinäkin että kun etupyörien ote irtoaa, auto pyrkii "puskemaan" eli menemään suoraan. Jos sen puskemisen on saanut aikaiseksi moottorijarrutuksella onnistuu joskus pidon palauttaminen kaasua lisäämällä. Niin hassulta kuin se kuullostaakin, voi mutkasta silloin selvitä vauhtia lisäämällä, ja jos ei selviä niin menee ainakin näyttävämmin ulos.
Kyllä isonkin auton saa pyörähtämään, se tapahtuu vain vähän hitaammin. Itse ajelen sellaisella amerikan ihmeellä jossa on takana veto ja kevyt perä ja siinä vielä lukko. Edessä on sitten painava moottori. Takapään saa kesälläkin irtoamaan varomattomalla kaasun käytöllä, ainakin sateella. Talvella joutuu kuljettamaan hiekkakuormaa ettei jäisi tasaiselle kiinni. Ohjauskin on sen verran tunnoton että välillä täytyy ikkunasta kurkata, missä asennossa pyörät on. Luistoon lähtenyttä autoa ei voi oikaista kytkintä painamalla kun sellaista ei ole.
Kaizu
No autohan menee siihen suuntaan mihin eturenkaat eli ohjaavat pyörät näyttävät, edellyttäen että niissä riittää pito.Tietenkin auto pyörähtää jossain vaiheessa ja silloin kyllä loppuu sitten eturenkailtakin pito,tai sitten mennään takaperin ja taas siihen suuntaan mihin ohjaavat renkaat ohjastaa....Takavedolla ajamisen pitää olla vähän selkäytimessä,jos perä luistaa niin ei sitä jäädäkään odottamaan mihin auto menee vaan ohjataan auto suoraan Jos eturenkailta loppuu ensin pito niin sitten auto menee mihin menee,eli tangentin suuntaan ja lujaa Paljon tulee ajeltua mutkaisia teitä,eikä tuo perän luisto ole ihmeellistä,ainahan se välillä luistelee.Eri asia jos mutkassa häviää pito eturenkailta,silloin mennään suoraan metsähallituksen puolelle.kaitsu kirjoitti: Takapyörien pidon menetystä ja sen vaikutusta voi helposti demota nykäisemällä liukkaalla kelillä vauhdissa käsijarru päälle. Edellyttää että auto on sellaista mallia jossa käsijarru vaikuttaa takapyöriin ja pitää. Sitten vain odotellaan ja katsotaan mitä tapahtuu. Edellyttää että tilaa on runsaasti eikä ole muuta liikennettä.
Saman efektin saa myös aikaiseksi takavetoisella autolla painamalla kaasupolkimen alas, tietysti edellyttäen ettei autossa ole mitään luistonestoa.
Kaizu
Niin ja ei ollut mikään puolustuspuhe huonoille renkaille Kyllä renkaat saisi olla hyvät,mutta tärkeintä on ymmärtää miten auto käyttäytyy ja pitää sopiva tilannenopeus.
Asiaa!perttu_n kirjoitti:Ostakaa hyvät ihmiset neljä kappaletta hyviä renkaita nii ei tartte mietiskellä.
Jos renkaat on noin huonot että tollaista tarvitsee miettiä, niin alle pitää laittaa uudet renkaat.
Jos tykkää kierrättää renkaita tasaisen kulumisen takia, ei pieni kulumaero juurikaan vaikuta kummat renkaat on edessä/takana. Tämä sillä ajatuksella että kaikki renkaat ovat kunollisia. Kuvio riittävä ja nastat tallessa.
Tämä keskustelu on mielestäni sellaista katoavaa kansanperinnettä (tai pitäisi olla). Ennenvanhaa ja aina ei edes ollut saatavissa kunnollisia renkaita, niin tällainen ajattelu oli ymmärettävistä
W210 290TD T
Paremmat pyörät vetäviin, kuuluu tasaisesti, niin ei tarvi kauhistella kun toiset renkaat on puoliksi kuluneet ja toiset on uudet, silloin pysyy tasainen pito koko renkaiden käyttöiän. (eli silloin ku alkaa kulumisen varoittimista kulumaan puolet, on hyvä vaihtaa uudet )
No, nyt on itellä ihan uudet Continentalin WinterViking 1:t alla, et ihan sama minkä renkaan laitto mihinkäkin
Mut kyllä on mulle ihan kilpa-ajajatkin sanonu että perän luistot ei oo pahoja, mut jos keula lähtee, niin sitte alkaa pukkaa patonkia pöksyy...
Ja tietenkin, ajetaan siihen malliin ettei se auto ihan hypi seinille...
Ja kun on oikean kokoiset renkaat, niin ei se luistoon lähde vaikka ois kovakin sade ja vauhti... Nimittäin lähellä sakkokuvioilla pystyy ajamaan aivan normaalisti, kun renkaat ei ole kokoa "just mahtuu kaariin kun kaarta levitettiin 5cm"...
Mutta jokainen tavallaan, pää asia että on lailliset renkaat alla
No, nyt on itellä ihan uudet Continentalin WinterViking 1:t alla, et ihan sama minkä renkaan laitto mihinkäkin
Mut kyllä on mulle ihan kilpa-ajajatkin sanonu että perän luistot ei oo pahoja, mut jos keula lähtee, niin sitte alkaa pukkaa patonkia pöksyy...
Ja tietenkin, ajetaan siihen malliin ettei se auto ihan hypi seinille...
Ja kun on oikean kokoiset renkaat, niin ei se luistoon lähde vaikka ois kovakin sade ja vauhti... Nimittäin lähellä sakkokuvioilla pystyy ajamaan aivan normaalisti, kun renkaat ei ole kokoa "just mahtuu kaariin kun kaarta levitettiin 5cm"...
Mutta jokainen tavallaan, pää asia että on lailliset renkaat alla
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm