Vauhtipyörän hammaskehä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
daerok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: La 17.09.2005 18:01
Paikkakunta: Kajaani

Vauhtipyörän hammaskehä?

Viesti Kirjoittaja daerok »

Ei varmaankaan käy manuaalivaihteisen startin hammaskehä automaattiin?Ainakin vauhtipyörät ovat tiettävästi erilaisia.
MB-300 SE
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei käy ei .Se on kai kuin jenkeissä hitsattu keskiöön. Nimeltään tää on vetolevy niinkuin jenkeissä mutta jos on intoa voit ostaa manuaalin kehän ja hitsauttaa sen automaatin vetolevyyn.Toinen juttu on se että kannattaako????
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jos hampaat on ehjät turbiinin puolelta, ota hammaskehä irti ja käännä se :wink: sitten vaan samanlailla kiinni kun se olikin :lol:
mullon pelkkiä romuja vaan
daerok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: La 17.09.2005 18:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

atlas kirjoitti:Ei käy ei .Se on kai kuin jenkeissä hitsattu keskiöön. Nimeltään tää on vetolevy niinkuin jenkeissä mutta jos on intoa voit ostaa manuaalin kehän ja hitsauttaa sen automaatin vetolevyyn.Toinen juttu on se että kannattaako????
Jaa,minun mielestä kun Mersun automaatissakin on vauhtipyörä ja vetolevy on vain irrotettava peltikikkare siinä jatkona?
Touhottajalta hyvä vinkki...Kai se kehä on automaatissakin pulttaamalla kiinni?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos siinä on vauhtipyörä, on kehä lämpö sovitteella.Lyö kehä irti tasaisesti ja sitten lämmitä kehä hieman ,ei punaseksi tai siniseksi vaan noin parisataa asteiseksi ja käännä se siis toisin päin ,tipauta paikalleen ja anna jäähtyä.Ei tainnu olla uusi kehäkään kallis mutta monta kehää olen kääntänyt ja hyvin on toiminut.Jenkki systeemillä on kehä hitsaamalla kiinni ja kääntö on silloin tarkempaa hommaa.
Vai onko mesessä muka poikkeavasti kehä pultaten,epäilen.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1768
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Onko oireena startatessa kurakehtelevat äänet, jos näin niin vika voi olla starti pentix-pyörän vapaakytkimen läpilyönti. Jos kumminkin hammaskehä kulunut niin sehän kuluu neloskoneessa kahdesta kohtaa ja kuutosessa kolmestakohti. eli riittää kun nopeasti lämmäyttää kehää ja pyöräyttää sitä semmosen kolmekymmentä astetta.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos sitä pitää kääntää ei se lopeta yli lyötiä kokonaan koska joskus se kuiteskin pysähtyy jo murphyn lain nojallakin kuluneelle hampaalle.Siis samoin tein kääntää sen niin tulee kerralla hyvä.
daerok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: La 17.09.2005 18:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

sompio kirjoitti:Onko oireena startatessa kurakehtelevat äänet, jos näin niin vika voi olla starti pentix-pyörän vapaakytkimen läpilyönti. Jos kumminkin hammaskehä kulunut niin sehän kuluu neloskoneessa kahdesta kohtaa ja kuutosessa kolmestakohti. eli riittää kun nopeasti lämmäyttää kehää ja pyöräyttää sitä semmosen kolmekymmentä astetta.
Startin vaihdon yhteydessä selvisi,että kehältä puuttuu muutama hammas,hyvin harvoin sattuu "tyhjälle kohtaa" ja sillon kurahtaa,saattaa tietenkin särkeä tuon uuden startin ajan kanssa,elikkäs pitää ilmeisesti irrotella tuo loota tuosta ja kääntää kehä(turpiinin puoli startille),minulla on vaan semmonen kuva,että kehä olis pulttaamalla kuten manuaalissakin. :roll:
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kyllä se hammas kehä on muistaakseni vetolevyssä hitsaamalla kiinni ja manuaalissa rympillä kiinni :roll:
rymppi kehähän irtoo sillai että lämmittää kehää tasaisesti niin se putoo pois kun se on lämmennyt tarpeeksi ja taas vetolevystä irtoo kun laikkaa hitsaukset pois ja koppaa sitä vähä niin se on irti :wink:
itte kyllä uskon että manuaalin kehä ei käy automaatin vetolevyyn :arrow: sisäreijän halkaisijassa saattaa olla mitta ero :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Vastaa Viestiin