722.3 ja 722.5 fyysisten mittojen erot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
P928GTS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 15.07.2009 15:40
Paikkakunta: Helsinki

722.3 ja 722.5 fyysisten mittojen erot

Viesti Kirjoittaja P928GTS »

Kun en tunne Mersuissa käytettyjen automaattilaatikoiden yksityiskohtia tarkemmin niin joudun esittämään mahdollisesti tyhmiä kysymyksiä. Pikaisella arkistohaulla ei tuntunut löytyvän vastausta.

Mitä eroa otsikon laatikoilla on keskenään fyysisten mittojen osalta. Lähinnä kiinnostaa löytyykö 722.5:sta sellaista versiota joka olisi etu- ja takapään muodoiltaan samanlainen kun Porsche 928:ssa käytetyt 722.3 variaatiot. Eli sen saisi pulttaantumaan mielellään suoraan kiinni Porschen osiin jotka on suunniteltu 722.3:sen kiinnittämiseen 928:n transakselin ja perän väliin. Ajatuksena siis saada possuun viides vaihde ja sellainen laatikko joka kestää vähintään 600Nm vääntöä. GTS:ssä käytetty 722.3 kestää hyvin vakion 500Nm ja enemmänkin eikä kestoa viitsisi "bensansäästövaihteen" takia kuitenkaan huonontaa. Todennäköisesti 5-vaihteinen on kuoreltaan jonkun verran pidempi eli asennus menisi vaikeaksi ja ratkaisuksi jää pidemmän 2,20:1 USA-mallin perävälityksen vaihtaminen normaalin ROW-mallin 2,54:1 perän tilalle. Tässä vaihtoehdossa vaan muutkin vaihteet pitenee vastaavasti ellei laatikon sisuskaluille tee jotain radikaalia.

Mitä muuten tarkoittaa yhdessä toisessa viestiketjussa manittu 722.5:sen sähköohjaus? Mitä ohjataan sähköllä ja miten?
722.5= "iso" laatikko ylivaihteella. Vaatii sähköohjauksen.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuo mersuissa käytetty 722.5 ei ole väännönkestävyydeltä parhaimmasta päästä. Lähinnä tuon ylivaihteen takia.

Eikä tuo mersuissa käytetty 722.3kaan aivan mahdottomia kestä. Mersuissa laatikon toinen nimi on W4A040 jossa viimeinen 40 tarkoittaa jatkuvaa väännön kestoa. Eli 400nm. Toki tuosta 722.3sta on sitten versioita ties kuinka ja monta....

Tuo sähköohjaus tarkoittaa sitä että se ylivaihde kytkeytyy sähköohjatusti päälle. Sen toimintaan ei ole tainnu kukaan oikein perehtyä että mitä kaikkea ylivaihde vaatii toimiakseen.
Joku poksi siellä kuitenkin on.
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Re: 722.3 ja 722.5 fyysisten mittojen erot

Viesti Kirjoittaja JariN »

P928GTS kirjoitti:
Mitä eroa otsikon laatikoilla on keskenään fyysisten mittojen osalta. Lähinnä kiinnostaa löytyykö 722.5:sta sellaista versiota joka olisi etu- ja takapään muodoiltaan samanlainen kun Porsche 928:ssa käytetyt 722.3 variaatiot. Eli sen saisi pulttaantumaan mielellään suoraan kiinni Porschen osiin jotka on suunniteltu 722.3:sen kiinnittämiseen 928:n transakselin ja perän väliin. Ajatuksena siis saada possuun viides vaihde ja sellainen laatikko joka kestää vähintään 600Nm vääntöä. GTS:ssä käytetty 722.3 kestää hyvin vakion 500Nm ja enemmänkin eikä kestoa viitsisi "bensansäästövaihteen" takia kuitenkaan huonontaa. Todennäköisesti 5-vaihteinen on kuoreltaan jonkun verran pidempi eli asennus menisi vaikeaksi ja ratkaisuksi jää pidemmän 2,20:1 USA-mallin perävälityksen vaihtaminen normaalin ROW-mallin 2,54:1 perän tilalle. Tässä vaihtoehdossa vaan muutkin vaihteet pitenee vastaavasti ellei laatikon sisuskaluille tee jotain radikaalia.

Mitä muuten tarkoittaa yhdessä toisessa viestiketjussa manittu 722.5:sen sähköohjaus? Mitä ohjataan sähköllä ja miten?
722.5= "iso" laatikko ylivaihteella. Vaatii sähköohjauksen.
928:n toosan kuori on ihan eri kuin missään MB:ssä, eli ei onnistu.
Possussa on perän pinjoni laatikon hännän tilalla, 722.5:ssä siinä sijaitsee ylivaihde.
Se ylivaihde on muutenkin heikko, tehdaskin sen tietää kun eivät tietääkseni isompien koneiden perään sitä ole asentaneet, vain 6-sylinterisiin.
Perävälityksen vaihto on käytännössä ainoa järkevä tapa harventaa välityksiä.
JariN
Avatar
aomh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 15.09.2003 15:43
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja aomh »

Mika.T kirjoitti:Mersuissa laatikon toinen nimi on W4A040 jossa viimeinen 40 tarkoittaa jatkuvaa väännön kestoa. Eli 400nm. Toki tuosta 722.3sta on sitten versioita ties kuinka ja monta....
Pitääkö tuo tosiaan paikkansa?
Tämä olisi aika erikoista koska esim. W126 coupessa 560 SEC laatikkona on 722.323 W4A040 tai 722.350 W4A040 ja tuossahan myllyssä on vakiona parhaimillaan 455Nm.
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

aomh kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Mersuissa laatikon toinen nimi on W4A040 jossa viimeinen 40 tarkoittaa jatkuvaa väännön kestoa. Eli 400nm. Toki tuosta 722.3sta on sitten versioita ties kuinka ja monta....
Pitääkö tuo tosiaan paikkansa?
Tämä olisi aika erikoista koska esim. W126 coupessa 560 SEC laatikkona on 722.323 W4A040 tai 722.350 W4A040 ja tuossahan myllyssä on vakiona parhaimillaan 455Nm.
W4A 040 kestää jatkuvaa yhtäjaksoista vääntömomenttia 40 kpm (= n. 400 Nm). Se kestää helposti 560 moottorin huippuväännön 455 Nm koska mikään ajotilanne ei aiheuta jatkuvaa yhtäjaksoista huippuvääntöä vaan se maksimivääntörasitus on aina hetkellistä.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Niin no... hetkellisesti se toosa kestää kyllä enemmänkin.

Eli kiihdytyksissä.

Vaihtojen aikana moottorista tuleva kova vääntö on myrkkyä. Kun laatikko saa kunnolla vaihteen päälle niin se kestää kyllä enemmänkin.

EDIT Eldo kerkesi eka. :D
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

joo-o
722.3 laatikon runko on mitoitettu 40 väännölle
eli 722.3 malin laatikko sellainen versio jossa on kaikkein vähiten pakoissa levyjä kestää sen 40 esim. s 600 mersussa on 722.3 jossa on paljon enempi levyjä ja väännön kestoa
722.4 runko minimissään 20
722.3 runko minimissään 40
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

W140/C140 sarjan 600 mallien vaihteisto on tyyppiä 722.3 mutta merkintä on W4A 055 missä yhtäjaksoinen väännön kesto on mitoitettu 55 kpm (n. 550 Nm).
Kuussatasien maksimivääntöhän on muistaakseni 580 Nm.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
P928GTS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 15.07.2009 15:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: 722.3 ja 722.5 fyysisten mittojen erot

Viesti Kirjoittaja P928GTS »

JariN kirjoitti:928:n toosan kuori on ihan eri kuin missään MB:ssä, eli ei onnistu.
Onko tämä varmaa tietoa? Eli myöskään mikään Mersussa ollut 722.3 ei kävisi?
Possussa on perän pinjoni laatikon hännän tilalla, 722.5:ssä siinä sijaitsee ylivaihde.
Näin on mutta monet Porschen laatikon osat osat on selkeästi Mersun osanumerolla. Vain ne osat jotka on 960 alkuisilla eli Porschen omilla tuohon laatikkoon liittyvillä numeroilla vaikuttaisi olevan juuri tuohon installaatioon suunniteltuja osia. Muut voisi hyvin olla käytössä suoraan koneen jatkeena olevassa laatikossa ainakin muotonsa puolesta. Eli epäilen kuitenkin Mersun numeroisten osien olleen käytössä muissakin autoissa kun 928:ssa.

Se, että ylivaihde tulee siis lootan jatkeeksi peräpäähän estää kyllä tosiaan sen käytön ilman koriin tehtäviä muutoksia. Tälläinen dokkari löytyi jossa leikkauskuvan mukaan olisi juuri noin:
http://w126.pp.ru/akp722.pdf
Eli se sitten 722.5:sen käytöstä. 722.6 tuskin pulttaantuu kiinni yhtään helpommin ja on vielä vaikeampi tapaus sähköjen puolesta.
Perävälityksen vaihto on käytännössä ainoa järkevä tapa harventaa välityksiä.
Välityksen vaihto on tosiaan helpoin vaihtoehto mutta 1.=95, 2.=160, 3.=250 ja 4.=360km/h ei välttämättä ole paras mahdollinen yhdistelmä vaikka alavääntöä löytyy lähelle 600 SL:n lukemia.
Avatar
P928GTS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 15.07.2009 15:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja P928GTS »

Mika.T kirjoitti:Vaihtojen aikana moottorista tuleva kova vääntö on myrkkyä. Kun laatikko saa kunnolla vaihteen päälle niin se kestää kyllä enemmänkin.
Viimeisissä 928:n vuosimalleissa on 722.3:ssa systeemi mikä lähettää moottorinohjaukselle tiedon milloin laatikko aikoo vaihtaa ja sytkäpurkki myöhästää kipinää jotta laatikko ei kärsisi niin paljon täyskaasu kiihdytyksissä. Voisi olettaa ainakin joissakin 90-luvun Mersuissa olevan jotain samantyylistä käytössä.
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

´Porschen 722.3 toosan kuoressa on etu- ja takapään laipat täysin erit kuin missään mesessä, tämä on tieto, ei mutua. Olen käpistellyt kumpiakin melko paljon.

MB valmistaa ne toosat Porschelle, siksi mesen osanumerot.

Ainoa 722.6 toosa, mihin teoriassa pystyisi rakentamaan Possun pinjonin perään on 4-matic -laatikko, siinä on laippa hännässä, muut on samaa valua perään asti, eli niissä ei ole irrotettavaa häntäosaa.

Samaten ohjaus olisi melkoisen hankala toteuttaa. 722.6 sielunelämä on aika outo.

Isokoneisissa meseissä on myös jotain "sytkänhäiritsintä" tms., niissä on laatikon kyljessä samanlainen paineanturi kuin Possussakin, pienikoneisissa ei ole.

Älä nyt pahastu, mutta miten 928:n omistaminen ja bensansäästö sopii yhteen? :roll:
JariN
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

Mika.T kirjoitti:Tuo mersuissa käytetty 722.5 ei ole väännönkestävyydeltä parhaimmasta päästä. Lähinnä tuon ylivaihteen takia.

Eikä tuo mersuissa käytetty 722.3kaan aivan mahdottomia kestä. Mersuissa laatikon toinen nimi on W4A040 jossa viimeinen 40 tarkoittaa jatkuvaa väännön kestoa. Eli 400nm. Toki tuosta 722.3sta on sitten versioita ties kuinka ja monta....

Tuo sähköohjaus tarkoittaa sitä että se ylivaihde kytkeytyy sähköohjatusti päälle. Sen toimintaan ei ole tainnu kukaan oikein perehtyä että mitä kaikkea ylivaihde vaatii toimiakseen.
Joku poksi siellä kuitenkin on.
Ainakin tuossa mun E320:ssä, jossa on 722.5, vaihteiston sähköohjaus on ympätty moottorinohjausboxiin!
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
Avatar
P928GTS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 15.07.2009 15:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja P928GTS »

JariN kirjoitti:´Porschen 722.3 toosan kuoressa on etu- ja takapään laipat täysin erit kuin missään mesessä, tämä on tieto, ei mutua. Olen käpistellyt kumpiakin melko paljon.
No sitten menee tosiaan vaikeaksi eli pitäisi tehdä paljon custom osaa. Melkein samalla vaivalla sinne istuttaa 6v manuaalin niin pääsee koko automaatista eroon.
Älä nyt pahastu, mutta miten 928:n omistaminen ja bensansäästö sopii yhteen? :roll:
Oikein hyvin. Yleensä omat kakskasit on aina telakalla niin yhdellä tankkauksella pärjää jopa vuosia. :D

Oikeasti tavoitteena olisi saada kierrokset riittävän alas nopeassa baana-ajossa jotta kulutus pysyisi järkevänä. Vaikka tankki on melko iso pitää pysähdellä liian usein kun kone kiertää lähemmäs 4 tonnia aina kun on vähänkin enemmän tyhjää tietä edessä.
-92 928 GTS x 2
Vastaa Viestiin