722.3 ja 722.5 fyysisten mittojen erot
722.3 ja 722.5 fyysisten mittojen erot
Kun en tunne Mersuissa käytettyjen automaattilaatikoiden yksityiskohtia tarkemmin niin joudun esittämään mahdollisesti tyhmiä kysymyksiä. Pikaisella arkistohaulla ei tuntunut löytyvän vastausta.
Mitä eroa otsikon laatikoilla on keskenään fyysisten mittojen osalta. Lähinnä kiinnostaa löytyykö 722.5:sta sellaista versiota joka olisi etu- ja takapään muodoiltaan samanlainen kun Porsche 928:ssa käytetyt 722.3 variaatiot. Eli sen saisi pulttaantumaan mielellään suoraan kiinni Porschen osiin jotka on suunniteltu 722.3:sen kiinnittämiseen 928:n transakselin ja perän väliin. Ajatuksena siis saada possuun viides vaihde ja sellainen laatikko joka kestää vähintään 600Nm vääntöä. GTS:ssä käytetty 722.3 kestää hyvin vakion 500Nm ja enemmänkin eikä kestoa viitsisi "bensansäästövaihteen" takia kuitenkaan huonontaa. Todennäköisesti 5-vaihteinen on kuoreltaan jonkun verran pidempi eli asennus menisi vaikeaksi ja ratkaisuksi jää pidemmän 2,20:1 USA-mallin perävälityksen vaihtaminen normaalin ROW-mallin 2,54:1 perän tilalle. Tässä vaihtoehdossa vaan muutkin vaihteet pitenee vastaavasti ellei laatikon sisuskaluille tee jotain radikaalia.
Mitä muuten tarkoittaa yhdessä toisessa viestiketjussa manittu 722.5:sen sähköohjaus? Mitä ohjataan sähköllä ja miten?
722.5= "iso" laatikko ylivaihteella. Vaatii sähköohjauksen.
Mitä eroa otsikon laatikoilla on keskenään fyysisten mittojen osalta. Lähinnä kiinnostaa löytyykö 722.5:sta sellaista versiota joka olisi etu- ja takapään muodoiltaan samanlainen kun Porsche 928:ssa käytetyt 722.3 variaatiot. Eli sen saisi pulttaantumaan mielellään suoraan kiinni Porschen osiin jotka on suunniteltu 722.3:sen kiinnittämiseen 928:n transakselin ja perän väliin. Ajatuksena siis saada possuun viides vaihde ja sellainen laatikko joka kestää vähintään 600Nm vääntöä. GTS:ssä käytetty 722.3 kestää hyvin vakion 500Nm ja enemmänkin eikä kestoa viitsisi "bensansäästövaihteen" takia kuitenkaan huonontaa. Todennäköisesti 5-vaihteinen on kuoreltaan jonkun verran pidempi eli asennus menisi vaikeaksi ja ratkaisuksi jää pidemmän 2,20:1 USA-mallin perävälityksen vaihtaminen normaalin ROW-mallin 2,54:1 perän tilalle. Tässä vaihtoehdossa vaan muutkin vaihteet pitenee vastaavasti ellei laatikon sisuskaluille tee jotain radikaalia.
Mitä muuten tarkoittaa yhdessä toisessa viestiketjussa manittu 722.5:sen sähköohjaus? Mitä ohjataan sähköllä ja miten?
722.5= "iso" laatikko ylivaihteella. Vaatii sähköohjauksen.
Tuo mersuissa käytetty 722.5 ei ole väännönkestävyydeltä parhaimmasta päästä. Lähinnä tuon ylivaihteen takia.
Eikä tuo mersuissa käytetty 722.3kaan aivan mahdottomia kestä. Mersuissa laatikon toinen nimi on W4A040 jossa viimeinen 40 tarkoittaa jatkuvaa väännön kestoa. Eli 400nm. Toki tuosta 722.3sta on sitten versioita ties kuinka ja monta....
Tuo sähköohjaus tarkoittaa sitä että se ylivaihde kytkeytyy sähköohjatusti päälle. Sen toimintaan ei ole tainnu kukaan oikein perehtyä että mitä kaikkea ylivaihde vaatii toimiakseen.
Joku poksi siellä kuitenkin on.
Eikä tuo mersuissa käytetty 722.3kaan aivan mahdottomia kestä. Mersuissa laatikon toinen nimi on W4A040 jossa viimeinen 40 tarkoittaa jatkuvaa väännön kestoa. Eli 400nm. Toki tuosta 722.3sta on sitten versioita ties kuinka ja monta....
Tuo sähköohjaus tarkoittaa sitä että se ylivaihde kytkeytyy sähköohjatusti päälle. Sen toimintaan ei ole tainnu kukaan oikein perehtyä että mitä kaikkea ylivaihde vaatii toimiakseen.
Joku poksi siellä kuitenkin on.
Re: 722.3 ja 722.5 fyysisten mittojen erot
928:n toosan kuori on ihan eri kuin missään MB:ssä, eli ei onnistu.P928GTS kirjoitti:
Mitä eroa otsikon laatikoilla on keskenään fyysisten mittojen osalta. Lähinnä kiinnostaa löytyykö 722.5:sta sellaista versiota joka olisi etu- ja takapään muodoiltaan samanlainen kun Porsche 928:ssa käytetyt 722.3 variaatiot. Eli sen saisi pulttaantumaan mielellään suoraan kiinni Porschen osiin jotka on suunniteltu 722.3:sen kiinnittämiseen 928:n transakselin ja perän väliin. Ajatuksena siis saada possuun viides vaihde ja sellainen laatikko joka kestää vähintään 600Nm vääntöä. GTS:ssä käytetty 722.3 kestää hyvin vakion 500Nm ja enemmänkin eikä kestoa viitsisi "bensansäästövaihteen" takia kuitenkaan huonontaa. Todennäköisesti 5-vaihteinen on kuoreltaan jonkun verran pidempi eli asennus menisi vaikeaksi ja ratkaisuksi jää pidemmän 2,20:1 USA-mallin perävälityksen vaihtaminen normaalin ROW-mallin 2,54:1 perän tilalle. Tässä vaihtoehdossa vaan muutkin vaihteet pitenee vastaavasti ellei laatikon sisuskaluille tee jotain radikaalia.
Mitä muuten tarkoittaa yhdessä toisessa viestiketjussa manittu 722.5:sen sähköohjaus? Mitä ohjataan sähköllä ja miten?
722.5= "iso" laatikko ylivaihteella. Vaatii sähköohjauksen.
Possussa on perän pinjoni laatikon hännän tilalla, 722.5:ssä siinä sijaitsee ylivaihde.
Se ylivaihde on muutenkin heikko, tehdaskin sen tietää kun eivät tietääkseni isompien koneiden perään sitä ole asentaneet, vain 6-sylinterisiin.
Perävälityksen vaihto on käytännössä ainoa järkevä tapa harventaa välityksiä.
JariN
Pitääkö tuo tosiaan paikkansa?Mika.T kirjoitti:Mersuissa laatikon toinen nimi on W4A040 jossa viimeinen 40 tarkoittaa jatkuvaa väännön kestoa. Eli 400nm. Toki tuosta 722.3sta on sitten versioita ties kuinka ja monta....
Tämä olisi aika erikoista koska esim. W126 coupessa 560 SEC laatikkona on 722.323 W4A040 tai 722.350 W4A040 ja tuossahan myllyssä on vakiona parhaimillaan 455Nm.
W4A 040 kestää jatkuvaa yhtäjaksoista vääntömomenttia 40 kpm (= n. 400 Nm). Se kestää helposti 560 moottorin huippuväännön 455 Nm koska mikään ajotilanne ei aiheuta jatkuvaa yhtäjaksoista huippuvääntöä vaan se maksimivääntörasitus on aina hetkellistä.aomh kirjoitti:Pitääkö tuo tosiaan paikkansa?Mika.T kirjoitti:Mersuissa laatikon toinen nimi on W4A040 jossa viimeinen 40 tarkoittaa jatkuvaa väännön kestoa. Eli 400nm. Toki tuosta 722.3sta on sitten versioita ties kuinka ja monta....
Tämä olisi aika erikoista koska esim. W126 coupessa 560 SEC laatikkona on 722.323 W4A040 tai 722.350 W4A040 ja tuossahan myllyssä on vakiona parhaimillaan 455Nm.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Re: 722.3 ja 722.5 fyysisten mittojen erot
Onko tämä varmaa tietoa? Eli myöskään mikään Mersussa ollut 722.3 ei kävisi?JariN kirjoitti:928:n toosan kuori on ihan eri kuin missään MB:ssä, eli ei onnistu.
Näin on mutta monet Porschen laatikon osat osat on selkeästi Mersun osanumerolla. Vain ne osat jotka on 960 alkuisilla eli Porschen omilla tuohon laatikkoon liittyvillä numeroilla vaikuttaisi olevan juuri tuohon installaatioon suunniteltuja osia. Muut voisi hyvin olla käytössä suoraan koneen jatkeena olevassa laatikossa ainakin muotonsa puolesta. Eli epäilen kuitenkin Mersun numeroisten osien olleen käytössä muissakin autoissa kun 928:ssa.Possussa on perän pinjoni laatikon hännän tilalla, 722.5:ssä siinä sijaitsee ylivaihde.
Se, että ylivaihde tulee siis lootan jatkeeksi peräpäähän estää kyllä tosiaan sen käytön ilman koriin tehtäviä muutoksia. Tälläinen dokkari löytyi jossa leikkauskuvan mukaan olisi juuri noin:
http://w126.pp.ru/akp722.pdf
Eli se sitten 722.5:sen käytöstä. 722.6 tuskin pulttaantuu kiinni yhtään helpommin ja on vielä vaikeampi tapaus sähköjen puolesta.
Välityksen vaihto on tosiaan helpoin vaihtoehto mutta 1.=95, 2.=160, 3.=250 ja 4.=360km/h ei välttämättä ole paras mahdollinen yhdistelmä vaikka alavääntöä löytyy lähelle 600 SL:n lukemia.Perävälityksen vaihto on käytännössä ainoa järkevä tapa harventaa välityksiä.
Viimeisissä 928:n vuosimalleissa on 722.3:ssa systeemi mikä lähettää moottorinohjaukselle tiedon milloin laatikko aikoo vaihtaa ja sytkäpurkki myöhästää kipinää jotta laatikko ei kärsisi niin paljon täyskaasu kiihdytyksissä. Voisi olettaa ainakin joissakin 90-luvun Mersuissa olevan jotain samantyylistä käytössä.Mika.T kirjoitti:Vaihtojen aikana moottorista tuleva kova vääntö on myrkkyä. Kun laatikko saa kunnolla vaihteen päälle niin se kestää kyllä enemmänkin.
´Porschen 722.3 toosan kuoressa on etu- ja takapään laipat täysin erit kuin missään mesessä, tämä on tieto, ei mutua. Olen käpistellyt kumpiakin melko paljon.
MB valmistaa ne toosat Porschelle, siksi mesen osanumerot.
Ainoa 722.6 toosa, mihin teoriassa pystyisi rakentamaan Possun pinjonin perään on 4-matic -laatikko, siinä on laippa hännässä, muut on samaa valua perään asti, eli niissä ei ole irrotettavaa häntäosaa.
Samaten ohjaus olisi melkoisen hankala toteuttaa. 722.6 sielunelämä on aika outo.
Isokoneisissa meseissä on myös jotain "sytkänhäiritsintä" tms., niissä on laatikon kyljessä samanlainen paineanturi kuin Possussakin, pienikoneisissa ei ole.
Älä nyt pahastu, mutta miten 928:n omistaminen ja bensansäästö sopii yhteen?
MB valmistaa ne toosat Porschelle, siksi mesen osanumerot.
Ainoa 722.6 toosa, mihin teoriassa pystyisi rakentamaan Possun pinjonin perään on 4-matic -laatikko, siinä on laippa hännässä, muut on samaa valua perään asti, eli niissä ei ole irrotettavaa häntäosaa.
Samaten ohjaus olisi melkoisen hankala toteuttaa. 722.6 sielunelämä on aika outo.
Isokoneisissa meseissä on myös jotain "sytkänhäiritsintä" tms., niissä on laatikon kyljessä samanlainen paineanturi kuin Possussakin, pienikoneisissa ei ole.
Älä nyt pahastu, mutta miten 928:n omistaminen ja bensansäästö sopii yhteen?
JariN
Ainakin tuossa mun E320:ssä, jossa on 722.5, vaihteiston sähköohjaus on ympätty moottorinohjausboxiin!Mika.T kirjoitti:Tuo mersuissa käytetty 722.5 ei ole väännönkestävyydeltä parhaimmasta päästä. Lähinnä tuon ylivaihteen takia.
Eikä tuo mersuissa käytetty 722.3kaan aivan mahdottomia kestä. Mersuissa laatikon toinen nimi on W4A040 jossa viimeinen 40 tarkoittaa jatkuvaa väännön kestoa. Eli 400nm. Toki tuosta 722.3sta on sitten versioita ties kuinka ja monta....
Tuo sähköohjaus tarkoittaa sitä että se ylivaihde kytkeytyy sähköohjatusti päälle. Sen toimintaan ei ole tainnu kukaan oikein perehtyä että mitä kaikkea ylivaihde vaatii toimiakseen.
Joku poksi siellä kuitenkin on.
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
No sitten menee tosiaan vaikeaksi eli pitäisi tehdä paljon custom osaa. Melkein samalla vaivalla sinne istuttaa 6v manuaalin niin pääsee koko automaatista eroon.JariN kirjoitti:´Porschen 722.3 toosan kuoressa on etu- ja takapään laipat täysin erit kuin missään mesessä, tämä on tieto, ei mutua. Olen käpistellyt kumpiakin melko paljon.
Oikein hyvin. Yleensä omat kakskasit on aina telakalla niin yhdellä tankkauksella pärjää jopa vuosia.Älä nyt pahastu, mutta miten 928:n omistaminen ja bensansäästö sopii yhteen?
Oikeasti tavoitteena olisi saada kierrokset riittävän alas nopeassa baana-ajossa jotta kulutus pysyisi järkevänä. Vaikka tankki on melko iso pitää pysähdellä liian usein kun kone kiertää lähemmäs 4 tonnia aina kun on vähänkin enemmän tyhjää tietä edessä.
-92 928 GTS x 2