Onkos mitään tapaa mitata ja todentaa onko toi syytä vaihtaa?
Pikaisella tutkimuksella ei muuta hälyttävää löytynyt kun kävin kaikki piuhat koneesta läpi. Sitten olikin jo kiire jatkaa peltihommia kun oli niin mukavasti vauhti päällä.
Mesedesi kirjoitti:Tuosta voiman ulosottoasiasta tuli vaan mieleen, että minkäslainen vaihteisto se on G-sarjan mersuissa, niissähän pitäis olla voiman ulosotto ja valmiina.
Voineepi olla joo, mutta sitä tuskin saa automaattiin sovittaneeksi... Ja automaatti oli tarkoitus pitää. Ajattelin virittää Nivan omaan jakolaatikkoon jotain tilanteeseen sopivaa.
Geessä on vaihelootan ja jakiksen välissä kardaani, joten sikäli sellane jakolaatikko ois Nivaanki sovitettavissa. Offipalstalla taitas olla kaksikin myynti-ilmoa Geestä osina, joten voiha sitä kysästä josko jakolaatikko irtois edullisesti.
Zipi kirjoitti:Moottorinpesuaineella kyllästetyn moottorin lähistöllähän ei pitäisi tehdä peltihommia... Mutta minkäs teet kun ei tilaa rajattomasti ole.
jackie kirjoitti:Geessä on vaihelootan ja jakiksen välissä kardaani, joten sikäli sellane jakolaatikko ois Nivaanki sovitettavissa. Offipalstalla taitas olla kaksikin myynti-ilmoa Geestä osina, joten voiha sitä kysästä josko jakolaatikko irtois edullisesti.
Siis onkos Geessä ulosotto jakolaatikossa jo valmiiksi? Ainut vaan että sitten joutuisi mulkkaamaan kaikki kardaanit jos tuota alkaisi suunnittelemaan... Mutta hyvä pitää tämäkin asia tiedossa. Lakihan ei määrittele millainen sen ulosoton pitää olla, kunhan on kabiinista kytkettävissä. Ja tältä pohjalta uskon pystyväni virittämään varsin sopivan ulosoton Nivan jakikseen, varsinkin kun sitä ei ole tarkoitus käyttää.
Niille jotka ei jaksa lukea kovin montaa vanhaa viestiä tästä ketjusta, niin tuosta vesipumpun kärvähtäneestä anturista saisi heittää kommenttia ja myöskin W124:n runkonumeron sijainnista (siis muualta kuin se konepellin alla oleva lätkä, sillä pitäähän siinä kait olla runkoonkin stanssattuna se jossakin).
Zipi kirjoitti:... ja myöskin W124:n runkonumeron sijainnista (siis muualta kuin se konepellin alla oleva lätkä, sillä pitäähän siinä kait olla runkoonkin stanssattuna se jossakin).
Zipi kirjoitti:... ja myöskin W124:n runkonumeron sijainnista (siis muualta kuin se konepellin alla oleva lätkä, sillä pitäähän siinä kait olla runkoonkin stanssattuna se jossakin).
Tuossa akun kengän takana taitas näkyä.
Ahaa
Kiitos tästä. Täytyypä toi pellin pala kaivaa romujen seasta että saa toimittaa auton mukana. Tarttee varmaan olla romutustodistusta varten.
Vielä tarttee purkaa perästä perämurikka ja navat irti, niin sitten loppu raato paaliin.
Tuo tulipelti ja kardaanitunnelihässäkkä sitten leikellään sopivaksi ja istutetaan mahdollisimman isona palana Nivaan. Sitten pitäisi käydä kaikki kojelaudan ja ohjauksen kilkkeet mahdollisimman kivasti paikoilleen.
Petteri Kivimäki kirjoitti:Hyvin näkee tuosta luovuttaja-auton kuvasta, mitä täydellinen piittaamattomuus ruostesuojauksesta saa aikaan!
Kaikki vakioruostepaikat näkyy olevan muhjuna. Olikos etulokareissa sivuvilkkujen ympäristö ihn hapero myös.
Jaa-a... Empä tullut niin tarkasti katsoneeksi, mutta taishan noikin olla. Oishan ne etuloksut tuolla peltiromuläjässä, vilkaisen jos muistan ja kohille sattuu.
Onkos kukaan muuten löytänyt lasinpyyhkimen moottorille menevien piuhojen kytkentäkaaviota? Kiinnostaisi tietää mikä on minkäkin johtimen virka... Tuohon Nivaan ei oikein saa Mersun coolia lasinpyyhintä asennettua koska lasi on niin pirun matala verrattuna Mersuun. Eli pyyhkijäksi laitellaan joko Nivan oma tai Sierran pyyhkijä, mutta se selviää kunhan ihmetellään vähän noita sähköjuttujakin. WIS dokkareista en kytkistä pyyhkijänmoottorille löytänyt...
Eli jos jollain on linkkiä heittää pyyhkijänmoottorin kytkikseen, niin kiitoksia jo etukäteen.
Kuvat on 300D:stä, mutta ei kai niissä lasinpyyhkäisijöissä eroa ole.
Ei ollut tuttu linkki, kiitoksia!
Tämä selventääkin jo melkoisen paljon, muttei vielä ihan kaikkea... Näinköhän tuosta combination relaystä löytyisi speksiä?
Myöskin jos jollakulla olisi omin sanoin kertoa tuosta pyyhkijän moottorin johdoituksesta, eli mikä merkitys milläkin piuhalla on, niin helpottaisi. Jos ei muu auta, niin tarttee sitten kun alkaa homma olla tätä vaille lykätä toi Mersun oma pyyhin kiinni ja ottaa mittari kouraan... Pystyy noista kuvistakin jotain johtimien funktioita arvailla, mutta jos jollakulla on faktaa, niin kiva olisi tietää. Sinne kummiskin kun viisi karvaa menee ja niistä noiden 3, 5 ja 6 pinnien osalta on hiukkasen vielä arvuutuksessa.
Osaakos kuka muuten kertoa mitään noista turvavöiden esikiristimistä? Etuvöiden rullissahan on jotkut "paukut" ja onkos niistä syytä olla jotenkin huolissaan? Tai voiko niitä irroittaa ja onko siinä mitään järkeä?
Kone on nyt suunnilleen sillä paikalla jossa se tulee olemaankin. Näyttäisi että tarttee tehdä konepeltiin pieni skuuppi sillä muuten ei mahtune pelti kiinni. Vaan eipä haittaa, saadaan taas yksi custom piirre lisää tähän vehkeeseen.
Vähän jää takakenoon, mutta eipä luulisi haittaavan... Jonnin verran joutuu muokkaamaan tuota Mersun kardaanitunnelia leveämmäksi apparin puolelta sillä Nivassa kone ei ole keskellä autoa vaan 10cm enemmän apparin puolella. Mutta ihan kivasti näyttäisi leveyden ja korkeuden puolesta tuo W124:n tulipelti/kardaanitunneli "palanen" käydä Nivaan kun vähän rälläköi.
Mitäs jarrunestettä W124:ssä normaalisti käytetään? Varmaan voinen tuikata DOT3 litkut sisään, ettei ole mitään silikoonipohjaisia DOT4 nesteitä normaalisti?
Zipi kirjoitti:
Osaakos kuka muuten kertoa mitään noista turvavöiden esikiristimistä? Etuvöiden rullissahan on jotkut "paukut" ja onkos niistä syytä olla jotenkin huolissaan? Tai voiko niitä irroittaa ja onko siinä mitään järkeä?
paukut räjähtää, kun niille antaa 12 volttia ja sitten on turvavyöt "entiset", purkaminen ei tunnu mahdolliselta, mutta niin kauan, kun ne ei saa 12 volttia niihin johtoihin, niin ei niistä pitäis mitään haittaakaan olla
jaa mistäkö tiedän... pakkohan se oli kokeilla mitä niille tapahtuu, jos niille antaa 12 volttia
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
T.Soprano kirjoitti:Mitenkäs tämä projekti nykyään etenee? Vai onko jäänyt lumimassojen alle?
Eteneehän tää taas... Talvi metsästetty sopivaa tehostettua simpukkaa ja puuhattu kaikkea muuta välillä. Nyt kun moinen löytyi ja on ruuvailtu paikoilleenkin, niin hommat taas etenee. Sunnuntaina väsäilin koneeseen oikean korvan uusiksi kun orkkis ei olisi mahtunut.
Eli nyt pikkuhiljaa aletaan kirimään rojektille vauhtia päälle, mutta seuraava show stopperi on vaihdelaatikon ja jakolaatikon välinen kardaanin pätkä joka tarttee saada ennen kuin koneen kannakkeet voi hitsata paikoilleen auton puolelle.
Zipi kirjoitti:Eli nyt pikkuhiljaa aletaan kirimään rojektille vauhtia päälle, mutta seuraava show stopperi on vaihdelaatikon ja jakolaatikon välinen kardaanin pätkä joka tarttee saada ennen kuin koneen kannakkeet voi hitsata paikoilleen auton puolelle.
Kartaani pitänee tehä ite? Onko siulla joku paikalline seppä tiiossa sitä tekemään?