Renkaat raapii kaariin..

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Renkaat raapii kaariin..

Viesti Kirjoittaja simoks »

Heitin tommoset 48mm spacerit alle ja taitaa olla parista millistä kiinni että ei raapis, mitähän tuolle ny keksis muutaku pienempää rengasta alle,kaarien rullausta tai pienempää spaceria? :D Just nyt tulis hyvin kaarelle vanteet..
W210 E320cdi
Avatar
NoGo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 10.01.2010 23:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NoGo »

No ei nyt ainakaan kapeampaa lättyä. :)

Kapemmat renkaat on varmaankin se kalliimpi vaihtoehto, joten reilusti rullaamaan vain!

Mistä hommasit noin leveät spacerit?
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

Täytyy toistaseks ajella yksin kun sillon ei raavi paljoakaan kun ajelee maltillisesti, mutta jos tulee yksikin henkilö kyytiin niin johan raapii :D

Joku 225/35R17 renkaat olis varmaan aika hyvä.. Missähän pirkanmaan seudulla sais rullautettua vähäsen kaaria?

niinjoo ja spacerit teetin itse :o
W210 E320cdi
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

simoks kirjoitti: Joku 225/35R17 renkaat olis varmaan aika hyvä.
Juu muuten kyllä, mutta vastaa kooltaan suurinpiirtein esim. sellaisia rengaskokoja kuin 165-13 tai 205/50-15. Ihan vaan esimerkin vuoksi. Voipi olla aika kottikärryn pyörä Mersun alla. :? :roll: :wink:
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

RH kirjoitti:
simoks kirjoitti: Joku 225/35R17 renkaat olis varmaan aika hyvä.
Juu muuten kyllä, mutta vastaa kooltaan suurinpiirtein esim. sellaisia rengaskokoja kuin 165-13 tai 205/50-15. Ihan vaan esimerkin vuoksi. Voipi olla aika kottikärryn pyörä Mersun alla. :? :roll: :wink:
siis tällähetkellä on takana 225/45R17? :D Eikös tuo vaan levene ja vähän muutu matalemmaksi tuolla 235/35R17 kumilla? Kun epäilisin että 235/40 ei muutu vielä tarpeeksi ettäkö ei raapisi enään?

Edit: vai olenko missannut jotain siitä mitä nämä renkaiden kokonumerot tarkoittaa..
W210 E320cdi
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

Tältähän se näyttää nyt.. ja matalempaa kumia tarvitsis?

Kuva
W210 E320cdi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

et sä mitään matalempaa kumia tarvitse, vaan pitemmät jouset tai revit ne helvetin spacerit sieltä pois :wink:

tuo lokasuojan reuna kyllä näyttää siltä, että surutta vain isoa vasaraa ja kaarta ulospäin, niin mahtuu rengas pyörimään...

mikä siinä on, että oikein tarkoituksella tuodaan 5 senttiä vannetta ulospäin ja sitten ihmetellään, että kun ei mahdu pyörimään... pitäisköhän katsoa hieman peiliin :roll:

lakiin pitää saada lisäys, että jos pyörät ei mahdu liikkumaan jousituksen äärirajoissa, niin siitä tulee ehdoton hylsy...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

napa kirjoitti:et sä mitään matalempaa kumia tarvitse, vaan pitemmät jouset tai revit ne helvetin spacerit sieltä pois :wink:

tuo lokasuojan reuna kyllä näyttää siltä, että surutta vain isoa vasaraa ja kaarta ulospäin, niin mahtuu rengas pyörimään...

mikä siinä on, että oikein tarkoituksella tuodaan 5 senttiä vannetta ulospäin ja sitten ihmetellään, että kun ei mahdu pyörimään... pitäisköhän katsoa hieman peiliin :roll:
No mikäs helvetin käpyfoorumi tämä on :shock: Tarkotus nyt oli vaan tuoda vanne kunnolla kaarelle kun niissä nyt sattuu olemaan Et44. Ja laskeskelin ite että tolla spacerilla se tulee hyvin kaarelle ja niinhän se tuleekin, mutta töyssyissä nyt sitten raapii hieman.. Onko mitään vinkkejä miten sitä kaarta kannattaa naputella sitten että siitä tulee suht asiallinen?
W210 E320cdi
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

Tjoo näyttäisi olevan niin paksua materiaalia tuo takakaari ettei sitä ihan niin vaan poksutella vasaralla :D Täytyy vissiin heittää vanhat asetukset takas toistaseks.
W210 E320cdi
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

et 44 ja palikat 48mm välissä... hmm
Mulla on omassa S210:ssa etuvanteiden et 28 ja takana 33. ja ainakin minun silmiini tuo näyttää juurikin ryhdikkäältä ja asialliselta. Ja vanteiden leveydet muuten 8,5 ja 9,5 tuumaa. Ei ota kaariin kiinni eikä makaa kuitenkaan auton alla ja ajettavuus on kunnossa.
Ja mitä tulee tuohon kysymykseesi, oletko ymmärtänyt jotain väärin, ihan kohteliaasti ja varovaisesti totean, että ehkä jotain pitäisi päivittä kuitenkin. :wink: Jos autossa on 225/45 renkaat, niin muuttamalla ne 225/35-vastaaviksi halkaisija pienenee ihan pahuksesti ja väykkyyn jo 225/45-17 on jo aavistuksen alamittainen. Oikea referenssikoko olisi 235/45-17, joka vastaa prosentin osien tarkkuudella vaihtoehtoisia kokoja 215/55-16, 235/40-18, 265/35-18.
8)
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

RH kirjoitti:et 44 ja palikat 48mm välissä... hmm
Mulla on omassa S210:ssa etuvanteiden et 28 ja takana 33. ja ainakin minun silmiini tuo näyttää juurikin ryhdikkäältä ja asialliselta. Ja vanteiden leveydet muuten 8,5 ja 9,5 tuumaa. Ei ota kaariin kiinni eikä makaa kuitenkaan auton alla ja ajettavuus on kunnossa.
Ja mitä tulee tuohon kysymykseesi, oletko ymmärtänyt jotain väärin, ihan kohteliaasti ja varovaisesti totean, että ehkä jotain pitäisi päivittä kuitenkin. :wink: Jos autossa on 225/45 renkaat, niin muuttamalla ne 225/35-vastaaviksi halkaisija pienenee ihan pahuksesti ja väykkyyn jo 225/45-17 on jo aavistuksen alamittainen. Oikea referenssikoko olisi 235/45-17, joka vastaa prosentin osien tarkkuudella vaihtoehtoisia kokoja 215/55-16, 235/40-18, 265/35-18.
8)
Ilmeisesti ei oo tiedot ihan oikealla tasalla :D Vanteethan on molemmat vain 8" leveydeltään.. täytyy ny heittää nuo vanhat asetukset takasin toistaseks ja keksiä jotain! Mut meikäläisen mielestä näytti hyvälle noin ->

Kuva
W210 E320cdi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

liian leveät renkaat. piste.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Takapäähän vähän pienempää palikkaa, niin se on siinä.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

RH kirjoitti:Takapäähän vähän pienempää palikkaa, niin se on siinä.
Jep!
W210 E320cdi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13460
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

napa kirjoitti: lakiin pitää saada lisäys, että jos pyörät ei mahdu liikkumaan jousituksen äärirajoissa, niin siitä tulee ehdoton hylsy...
Eikö laki nykyisin vaadi sitä että jousituksen/ohjauksen äärirajoissa pyörät mahtuu pyörimään? Eikö se olisi vähän sama kuin että jarrujen ei tarvitse aina toimia.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jep, ei saa ottaa koskaan missään tilanteessa kiinni.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

simoks kirjoitti:
Edit: vai olenko missannut jotain siitä mitä nämä renkaiden kokonumerot tarkoittaa..
En tiedä joko tiedät ja viisastella en halua, mutta koska itselläni oli aikanaan ihan sama probleema. Eikä yksi rengasfirmakaan osannut tarkkaa vastausta sanoa, muuta kuin sen, ettei ne profiilin numerot millejä ole.

Renkaan leveys esim 225 on ihan yksioikoisesti millimetrejä. Sitten /kautta viivan jälkeinen esim 45 on se, että kuinka monta prosenttia renkaan profiili on renkaan leveydestä. eli profiili 225/45 kumissa on 225 jaettuna 45 prosentin osaan = n.101mm. Tämän käsityksen vahvisti eräs netissä oleva rengaskokolaskuri, josta jaoin ja ynnäilin näitä ja päädyin tähän :lol:

Kohta joku sit torppaa tämän ja sit ollaan taas ihmeissään :wink: Noo viisaudet otetaan avoimesti täällä vastaan =)
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3151
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

opcaravan kirjoitti:Kohta joku sit torppaa tämän
Ei torppaa. Profiili on juurikin X prosenttia renkaan leveydestä, kuten juuri kerroit.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

opcaravan kirjoitti:
simoks kirjoitti:
Edit: vai olenko missannut jotain siitä mitä nämä renkaiden kokonumerot tarkoittaa..
En tiedä joko tiedät ja viisastella en halua, mutta koska itselläni oli aikanaan ihan sama probleema. Eikä yksi rengasfirmakaan osannut tarkkaa vastausta sanoa, muuta kuin sen, ettei ne profiilin numerot millejä ole.

Renkaan leveys esim 225 on ihan yksioikoisesti millimetrejä. Sitten /kautta viivan jälkeinen esim 45 on se, että kuinka monta prosenttia renkaan profiili on renkaan leveydestä. eli profiili 225/45 kumissa on 225 jaettuna 45 prosentin osaan = n.101mm. Tämän käsityksen vahvisti eräs netissä oleva rengaskokolaskuri, josta jaoin ja ynnäilin näitä ja päädyin tähän :lol:

Kohta joku sit torppaa tämän ja sit ollaan taas ihmeissään :wink: Noo viisaudet otetaan avoimesti täällä vastaan =)
Oikeassa olet. Tätä samaa koetin heti noilla muutamilla konkreettisilla esimerkeillä kansantajuisesti havainnollistaa, että missä mennään.
Avatar
Juhanit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 28.04.2008 06:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

napa kirjoitti: mikä siinä on, että oikein tarkoituksella tuodaan 5 senttiä vannetta ulospäin ja sitten ihmetellään, että kun ei mahdu pyörimään...
Se on semmonen homma että jos tuuninkilehdessä käsketään oikein kuvien kanssa noin tekemään niin se on sitten tehtävä. Ja vaikka tippa silmässä vasaroitava pellit ojennukseen että "persoonallinen, kuten kaikilla muillakin" -rengastus ja tuuninki sopii paikoilleen.

Ei herheitä :D
W140 ja C126. Arkiajossa Englannin Lada Niva.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

niin, ei se riitä että siirtää 5cm rengasta ulospäin jos pitäytyy samassa rengastuksessa. Myös rengasta pitää tästä syystä kaventaa ja/tai madaltaa profiilia.

jos vain toisinaan raapii kaariin, niin sillo riittää jopa se 10mm renkaan kavennus, sentää 5mm puoleensa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
InsaneMe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: To 23.06.2005 15:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

mitenkäs nuo levikepalat on tehty jos ei saa ohennettua 48mmstä?itellä on 30mm pultattavat sorvattu 22 tai 23mm:iin pultin kantoja joutu vaan hieman madaltaa mutta paikallaan ne on ollu.


monennenkohan kerran täälläki o laitettu tuo joku tykkää tyttärestä jne. sanonta, kaikki ei halua valakosivu renkaita tai pittää barokkeja autonsa alla vaan haluaa jotaki erilaista...




T.Sankari
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

unohtamatta vakiopeltivanteita... ja ufokapseleita jos tosissaa laittaa elämän risaseks.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

InsaneMe kirjoitti:mitenkäs nuo levikepalat on tehty jos ei saa ohennettua 48mmstä?itellä on 30mm pultattavat sorvattu 22 tai 23mm:iin pultin kantoja joutu vaan hieman madaltaa mutta paikallaan ne on ollu.


monennenkohan kerran täälläki o laitettu tuo joku tykkää tyttärestä jne. sanonta, kaikki ei halua valakosivu renkaita tai pittää barokkeja autonsa alla vaan haluaa jotaki erilaista...




T.Sankari
En tiedä oliko tuo jälkimmäinen kommenttisi mua kohtaan, mutta soitto tommisbillettiin ja asia on hoidossa todennäköisesti ensviikolla :)

Tuohon rengasjuttuun, en tiennyt kyllä että tuo jälkimmäinen numero ei ole millejä, noh olenpa viisaampi nyt.

Ja mielestäni aika lapsellinen kommentti Juhanit:lta :roll: Ei kuitenkaan mikään pokemon tuningauto ole mielestäni kyseessä.. Ja en vetänyt herneitä nenään :wink:
W210 E320cdi
Avatar
InsaneMe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: To 23.06.2005 15:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

ee ollu sulle suunnattu tuo jälkimmäinen vaan ihan näille jotka antoivat hieman negatiivista palautetta ja juhanin nyt veikkaan että läppää tuossa tais olla mukana :wink:




T.sankari
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mutta 225 rengas o liian levee tuolle vanteelle ;) ei ne alkuperäsetkää ole ku 215 noin leveel.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Sergey kirjoitti:mutta 225 rengas o liian levee tuolle vanteelle ;) ei ne alkuperäsetkää ole ku 215 noin leveel.
Hetkonen?
Mulla on alkuperäisvanteet 7,5x17 ja alkuperäisrengaskoko on 235/45-17 :?: :roll:
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

RH kirjoitti:
Sergey kirjoitti:mutta 225 rengas o liian levee tuolle vanteelle ;) ei ne alkuperäsetkää ole ku 215 noin leveel.
Hetkonen?
Mulla on alkuperäisvanteet 7,5x17 ja alkuperäisrengaskoko on 235/45-17 :?: :roll:
Joo tämä mullekkin jäi epäselväks, kun mulla on 7,5" talvivanteissa 225/45 ja näis kesävanteis edessä 225/45 ja takana 235/45
W210 E320cdi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tosiaan tässähä vakiona on sporttiversiona vain 7½x16 eikä 8x16 mitä muisteloin väärin. ja renkaana 215/55.... jokatapauksessa se 225 on kasille liian levee kumi kun puhutaan tämmöisestä tuningista.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
InsaneMe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: To 23.06.2005 15:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

multa löytyy takkaa 8"x19" josa o 245/45 ja oha se vähä möhkön näköne muttaku ei sillo saanu mittään siihen hättään niin laitettiin sitten tommoset :D




T.Sankari
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
Vastaa Viestiin