Sitkeä tärinä 110 km/h
Eikö se stattinen ja dynaaminen mene niin jotta staattinen ottaa kantaa renkaan ja vanteen massaan, kun taas dynaaminen keskipakovoiman aiheuttaman voiman jakautumiseen pyörän kehälle sen pyöriessä...
Eli staattisessa tasapainossa pyörän pitäis pysähtyä ihan mihin tahansa kohtaan eikä aina samaan kohtaan. JOs pysähtyy aian salla paikalle niin silloin pyörän ylhäällä olevaan osaan pitäis lisätä massaa...
Tuossakin pitäis tietää pitääkö laittaa ulko- vai sisäpuoilen kehälle...
Dynaamisessa tasapainossa vaikuttaa sitten jo renkaan muodonmuutos, ja sitä enemmän mitä leveämpi ja matalmapiprofiilinen rengas on kyseessä.
Täysin tasapainossa olevassa pyörässä voi silti olla renkaassa pystyheittoa, joka ei näy tasapainokoneessa, koska siinä ei renkaaseen kohdistu lainkaan sitä voimaa, joka tulee renkaan ja tienpinnan välisestä kosketuspinnasta.
Tärinät ja jumputukset muuttuu vielä sen mukaan onko kyseessä vapaa rullaus, moottorin veto vai moottorijarrutus...
Mulla oli ducatossa pinnoitetut nastarenkaat (kun muita ei löytyny hyllystä, ja oli liukasta). Niitä ei meinanttu saada tasapainoon sitte millään. Mutta sitte löytyi pieni yhden miehen rengaspulju, jossa ukko tiesi mitä teki. Alle tunnin työllä renkaista tuli täysin tärinättömät...
Eli staattisessa tasapainossa pyörän pitäis pysähtyä ihan mihin tahansa kohtaan eikä aina samaan kohtaan. JOs pysähtyy aian salla paikalle niin silloin pyörän ylhäällä olevaan osaan pitäis lisätä massaa...
Tuossakin pitäis tietää pitääkö laittaa ulko- vai sisäpuoilen kehälle...
Dynaamisessa tasapainossa vaikuttaa sitten jo renkaan muodonmuutos, ja sitä enemmän mitä leveämpi ja matalmapiprofiilinen rengas on kyseessä.
Täysin tasapainossa olevassa pyörässä voi silti olla renkaassa pystyheittoa, joka ei näy tasapainokoneessa, koska siinä ei renkaaseen kohdistu lainkaan sitä voimaa, joka tulee renkaan ja tienpinnan välisestä kosketuspinnasta.
Tärinät ja jumputukset muuttuu vielä sen mukaan onko kyseessä vapaa rullaus, moottorin veto vai moottorijarrutus...
Mulla oli ducatossa pinnoitetut nastarenkaat (kun muita ei löytyny hyllystä, ja oli liukasta). Niitä ei meinanttu saada tasapainoon sitte millään. Mutta sitte löytyi pieni yhden miehen rengaspulju, jossa ukko tiesi mitä teki. Alle tunnin työllä renkaista tuli täysin tärinättömät...
Nyt oon ajellu n. 500 km tuon viimesimmän episodin jälkeen. Silloinhan siis eniten soikea rengas vaihdettiin vähemmän soikeaan. Nokialla osataan jeps. En ny viitti tästä sen isompaa numeroa tehä, mutta senverran sanon, että olen juuri ostanut omalta osaltani viimesen kappaleen Suomessa valmistettuja renkaita...Teppo L kirjoitti:Köhöm..rengas koneiden omistajana on tullut väännettyä jos jonkinlaista renkulaa vanteelle ja melkeinpä aina niissä on pystyheittoa tasapainottaessa,varsinkin talvirenkaissa 1-2mm helpostikkin
Itse en ole rengas kauppias mutta jotenkin tuntuu että Bridgestonen renkaat ovat kaikkein pyöreinpiä ja tarvitsee vähiten painoja.
Oletko jukka tasapainottanut aina samassa paikassa? ja onko varmaa että koneen kalibrointi on kunnossa ja mitataanko renkaasta staattinen ja dynaaminen tasapaino?
tuo staattinen tasapaino olisi helppo kokeilla itsekkin etupyörän navassa jos viitsii ottaa jarrusatulan irti!
käsittääkseni 16" kokoluokan renkailla tasapainoheitot tuntuu juuri tuossa n.110km/h vauhdissa ja 15"vastaavasti jossain 100km/h pinnassa!on muistaakseni ihan joku fysiikkaan perustuva juttu ja itsekkin sen koskus huomannut
Aivan valtavasti väheni tärinät.
Tämähän on jo melken kelvollinen. Mutta ei ole kumminkaan hyvä ja nyt on prkl. semmonen meininki, että tästä tehdään nyt hyvä. Ja eihän tärinä nyt ole sellaista, etteikö tällä voisi ajaa ja monella tutulla täristää autot pahemmin, kun oon kyytissä ollu. Mutta kyllä Mersun pitää mennä tasaseen, näin se nyt vaan on.
Vanteita on tuolla tallissa 4 satsia ja alla tietty yhet. Renkaat on jokasessa päällä. Näitten lisäksi on yhet hylätty romikselle. Että 6 kierrosta on käyty...
Vanteita ja renkaita on osteltu monesta paikkaa näitten vuosien varrella.
Ja välillä on ollut aivan kunnossa kaikki. Mutta viimesen vuoden/parin aikana tämä "kriisi" on oikeestaan alkanut.
Ei ole kii yhestä pajasta tai osaamattomuudesta.
Oon melko varma, että syy on nyt siinä, että etulaakereissa tai etupyörien navoissa on jotain hämminkiä. Joskus pari vuotta sitten vaihdettiin etujarrulevyt ja on hyvinkin mahdollista, että siittä tää alkoi. Hinta oli muistaakseni lähes "olematon" eräällä "nyrkkipajalla", ei siis Mersuihin erikoistuneessa paikassa.
Voisiko olla, että jotain meni tuossa kohtaa pieleen?
Nyt ensiksi vien tämä Vänttiselle ja katsotaan tuo etupää kuntoon. On selkeä vika osoittaa, kun etupyörää pyörittäessä on aivan selkeää pystyheittoa, siis semmoista, jota ei ole tasapainokoneessa kattoen (siis 2 kpl on nyt täysin pyöreää rengasta nyt, joita voi kokeilla). Pitää varmuudeksi ottaa vielä yksi rengas toisenlaisella vanteella ja käydä sen kanssa tasapainotuksessa, sekä tarkkaan katsoa, ettei ole mitään heittoa. Sitten on kaksi erilaista vannetta ja rengasta testattavaksi. Näitä kokeillaan ja katellaan onko sitä heittoa, vai ei. Ja tuo vika ensinnä korjataan pois.
Sittenhän tuon näkee...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
vanttom kirjoitti:Eikö se stattinen ja dynaaminen mene niin jotta staattinen ottaa kantaa renkaan ja vanteen massaan, kun taas dynaaminen keskipakovoiman aiheuttaman voiman jakautumiseen pyörän kehälle sen pyöriessä...
Eli staattisessa tasapainossa pyörän pitäis pysähtyä ihan mihin tahansa kohtaan eikä aina samaan kohtaan. JOs pysähtyy aian salla paikalle niin silloin pyörän ylhäällä olevaan osaan pitäis lisätä massaa...
Tuossakin pitäis tietää pitääkö laittaa ulko- vai sisäpuoilen kehälle...
Dynaamisessa tasapainossa vaikuttaa sitten jo renkaan muodonmuutos, ja sitä enemmän mitä leveämpi ja matalmapiprofiilinen rengas on kyseessä.
Täysin tasapainossa olevassa pyörässä voi silti olla renkaassa pystyheittoa, joka ei näy tasapainokoneessa, koska siinä ei renkaaseen kohdistu lainkaan sitä voimaa, joka tulee renkaan ja tienpinnan välisestä kosketuspinnasta.
Tärinät ja jumputukset muuttuu vielä sen mukaan onko kyseessä vapaa rullaus, moottorin veto vai moottorijarrutus...
Mulla oli ducatossa pinnoitetut nastarenkaat (kun muita ei löytyny hyllystä, ja oli liukasta). Niitä ei meinanttu saada tasapainoon sitte millään. Mutta sitte löytyi pieni yhden miehen rengaspulju, jossa ukko tiesi mitä teki. Alle tunnin työllä renkaista tuli täysin tärinättömät...
Perkule. Kun viimeksi vaihtelin renkaita, niin ihmettelinkin, että kylläpä pyrkii rengas (siis juuri tuo kuskin puolen eturengas) tiettyyn asentoon. Eli kun rengas pääsee vapaasti olemaan ilmassa, niin hakee "alakuolokohdan". Siis selkeästi on painavampi jostain kohtaa kehää. Enpähän vaan tuotakaan tajunnu isommaksi ongelmaksi, mutta nyt tuli ahaa-elämys, että eihän se noin saa käyttäytyä. Senhän pitäisi pysyä paikallaan, missä asennossa vaan eikä lähteä itekseen kiertymään. Voi helvata, tota pitääkin nyt testata, että kuis toi oikeen on.
Eli nyt useampi rengas "testiin". Näitä etu-akselille alle ja katotaas onko niissä "alakuolokohtaa" vai ei. Niihin alakohtiin jollain merkki sitte. Sitten rengasliikkeeseen / Vänttiselle tutkiin tota homma. Prkl. Tämä selvitetään nyt.
Ja jos tuo ei auta, niin sittenhän vika on taka-akselilla. Mutta tätä en kyllä hetimiten usko. Nyt on niin monta jo epäilystä etu-akselilla.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Itse olen kyllä ollut tyytyväinen Nokialaisiin sekä Suomessa valmistettuihin että Engineered in Finland renkaisiin - eli siis Venäjällä valmistettuihin. Voihan se vika olla myös noissa etujarrulevyissä - ovat olleet secundaa jo uutena.jukka-tre kirjoitti:En ny viitti tästä sen isompaa numeroa tehä, mutta senverran sanon, että olen juuri ostanut omalta osaltani viimesen kappaleen Suomessa valmistettuja renkaita...
Joskus pari vuotta sitten vaihdettiin etujarrulevyt ja on hyvinkin mahdollista, että siittä tää alkoi. Hinta oli muistaakseni lähes "olematon" eräällä "nyrkkipajalla", ei siis Mersuihin erikoistuneessa paikassa.
Voisiko olla, että jotain meni tuossa kohtaa pieleen?
Noi Nokialaiset on soikeet, se on selvä. Se nähtiin tasapainokoneessa.Risto L kirjoitti:Itse olen kyllä ollut tyytyväinen Nokialaisiin sekä Suomessa valmistettuihin että Engineered in Finland renkaisiin - eli siis Venäjällä valmistettuihin. Voihan se vika olla myös noissa etujarrulevyissä - ovat olleet secundaa jo uutena.jukka-tre kirjoitti:En ny viitti tästä sen isompaa numeroa tehä, mutta senverran sanon, että olen juuri ostanut omalta osaltani viimesen kappaleen Suomessa valmistettuja renkaita...
Joskus pari vuotta sitten vaihdettiin etujarrulevyt ja on hyvinkin mahdollista, että siittä tää alkoi. Hinta oli muistaakseni lähes "olematon" eräällä "nyrkkipajalla", ei siis Mersuihin erikoistuneessa paikassa.
Voisiko olla, että jotain meni tuossa kohtaa pieleen?
Mutta voi olla, että tärinät ois silti suht. huomaamattomia, ellei olis jotain muuta vikaa.
Vielä ei tätä oo keretty tutkiin. Vasta viikon päästä hoitoon...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Joku tällanen vois olla, viikon päästä selviää...felmit kirjoitti:jarrulevyjen vaihdon yhteydessä navan puhdistus ruosteesta unohtuu monelta tehdä huolella. Kivettynyt ruoste ei lähde pyyhkäsyllä.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Re: Sitkeä tärinä 110 km/h
jos huomaa selvästi että staattinen tasapaino heittää niin eipä siinä tarvii etsiä tärisytäjää enenpääPerkule. Kun viimeksi vaihtelin renkaita, niin ihmettelinkin, että kylläpä pyrkii rengas (siis juuri tuo kuskin puolen eturengas) tiettyyn asentoon. Eli kun rengas pääsee vapaasti olemaan ilmassa, niin hakee "alakuolokohdan". Siis selkeästi on painavampi jostain kohtaa kehää. Enpähän vaan tuotakaan tajunnu isommaksi ongelmaksi, mutta nyt tuli ahaa-elämys, että eihän se noin saa käyttäytyä. Senhän pitäisi pysyä paikallaan, missä asennossa vaan eikä lähteä itekseen kiertymään. Voi helvata, tota pitääkin nyt testata, että kuis toi oikeen on.
jarrulevyt tosiaan voi aiheuttaa ravistusta mutta niiden pitäisi myöskin lämmetä aikalailla ajon jälkeen ja ravistuksen pitäisi tuntua jarruttaessa!
PS.kohta ei varmaan kukaan rengasfirma uskalla myydä jukalle renkaita
ML W164
Re: Sitkeä tärinä 110 km/h
Non niin. Kyllä se nyt loppujen lopuksi renkaiden piikkiin menee.
Ne 2 kpl on kuitenkin sen verran soikeita, että se pieni tärinä niistä tulee.
Nyt ei auta muu kun ottaa hieman painetta pois eturenkaista. Tällöin jollain lailla kelpaa.
Sitten kun tulee kesärenkaitten osto eteen, niin tämä suoritetaankin käyttäen poikkeuksellista tarkkuutta. Pitää ite varmistaa tasapainokoneella joka rengas, että on pyöree. Jos ei ole pyöree, niin sitten en huoli. Soikeitten renkaitten kerääminen tuonne tallin nurkkaan saapi riittää.
Ne 2 kpl on kuitenkin sen verran soikeita, että se pieni tärinä niistä tulee.
Nyt ei auta muu kun ottaa hieman painetta pois eturenkaista. Tällöin jollain lailla kelpaa.
Sitten kun tulee kesärenkaitten osto eteen, niin tämä suoritetaankin käyttäen poikkeuksellista tarkkuutta. Pitää ite varmistaa tasapainokoneella joka rengas, että on pyöree. Jos ei ole pyöree, niin sitten en huoli. Soikeitten renkaitten kerääminen tuonne tallin nurkkaan saapi riittää.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Re: Sitkeä tärinä 110 km/h
Tosiaan niitä pyöreinpiä renkaita jos haluaa niin Bridgestonen on ollut mielestäni kaikkein laadukkain,ja nokialainen,,---->ei niin pyöreä
ML W164
Re: Sitkeä tärinä 110 km/h
Päivitetäänpä tämä tärinätilanne taas. Joku sitä aiemmin kertoikin ja itse totesin saman, että niillä kovilla pakkasilla auto kulki täysin vakaasti. Rasvat sen verran hileessä, että ei ainakaan välyksiä ollut, ehkä. Katsastin lintan juuri, eikä mitään moitittavaa ollut, enkä itsekään löydä. Mutta taas vatkaa, perskules. 120, jota nyt ei tietenkään saisi vielä edes ajaa, on pahin.
Ei se nyt paikkoja hampaista pudota, mutta **tuttaa. Olisko se nyt vaan niin, että pitää löytää pyöreät vanteet ja niille pyöreät renkaat?
Ei se nyt paikkoja hampaista pudota, mutta **tuttaa. Olisko se nyt vaan niin, että pitää löytää pyöreät vanteet ja niille pyöreät renkaat?
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: Sitkeä tärinä 110 km/h
Kävi mielessä et jos renkaita epäilee niin heittää ko. satsin kaverin autoon ja kokeilee täristääkö siinä. Edellyttää tietty sitä et on kaiffari jonka autoon vanteet käy. Vaivaa siitä tietty on mutta voi joissain tapauksissa helpottaa vianetsintää. Toisaalta jos renkaat on soikeita niin ei niitä paljon testailla tarte.
Re: Sitkeä tärinä 110 km/h
En tiedä miten paljon siellä lie soikeutta, mutta nämä ovat nyt kolmannet renkaat, jotka täristävät. Kahdet kesärenkaat, joista toiset uudet uusilla vanteilla ja nämä on nyt vähän käytetyt talvirenkaat. Tasapainotus on auttanut hetkeksi, mutta pian alkaa taas.
Mietin, mikä siinä pakkasessa ne sai tasapainoon, vai oliko se jokin autossa. Ainakin rengaspaineet ovat laskeneet kovalla pakkasella. Voisi kokeilla laskea vähän pois. Huomasin juuri sellaisenkin, kun pudotin alustaa vähän alemmas, että tärinä väheni. Vielä tuntuu, mutta väheni selkeästi. Olisikohan sittenkin jotain väljiä niveliä, mutta mitkä niistä, kun ei tutkimalla mitään löydy?
Mietin, mikä siinä pakkasessa ne sai tasapainoon, vai oliko se jokin autossa. Ainakin rengaspaineet ovat laskeneet kovalla pakkasella. Voisi kokeilla laskea vähän pois. Huomasin juuri sellaisenkin, kun pudotin alustaa vähän alemmas, että tärinä väheni. Vielä tuntuu, mutta väheni selkeästi. Olisikohan sittenkin jotain väljiä niveliä, mutta mitkä niistä, kun ei tutkimalla mitään löydy?
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: Sitkeä tärinä 110 km/h
jos kerran väheni tuo tärinä alustaa pudottamalla eikä tukivarsissa/laakereissa ole väljää niin jostainhan siellä silloin se välys katoaa kun kumi painuu tiukemmalle rautaa vasten. oletko tarkastanut takakelkan kumit etteivät vain ole hapertuneet? työnnä esim. iso rengasrauta sinne rungon ja puslan väliin ja liikuttele sitä. ei saisi antaa periksi kuin piirun verran. jos liikkuu selkeästi niin eikun puslat vaihtoon ja kovaa ajua.
Re: Sitkeä tärinä 110 km/h
Itellä sama huomio. Eli rengaspaineiden lasku soikeissa renkaissa helpottaa, jopa poistaa tärinän. Kantsis kokeilla laittaa reilusti sitä painetta ja sitten taas vähän. Ja verrata tuntumat. Ja huomannu kanssa sellasen ilmiön, että pitää ajaa jonkun verran, esim 50 km, että noi oireet kunnolla selkiää. Koska eri renkaat on kuitenkin erilailla soikeat ja välillä niitten tärinät voi kompensoida toisiaan, niin ettei juur mitään huomaa.ES kirjoitti:En tiedä miten paljon siellä lie soikeutta, mutta nämä ovat nyt kolmannet renkaat, jotka täristävät. Kahdet kesärenkaat, joista toiset uudet uusilla vanteilla ja nämä on nyt vähän käytetyt talvirenkaat. Tasapainotus on auttanut hetkeksi, mutta pian alkaa taas.
Mietin, mikä siinä pakkasessa ne sai tasapainoon, vai oliko se jokin autossa. Ainakin rengaspaineet ovat laskeneet kovalla pakkasella. Voisi kokeilla laskea vähän pois. Huomasin juuri sellaisenkin, kun pudotin alustaa vähän alemmas, että tärinä väheni. Vielä tuntuu, mutta väheni selkeästi. Olisikohan sittenkin jotain väljiä niveliä, mutta mitkä niistä, kun ei tutkimalla mitään löydy?
Kuitenkin, tuo on eri lämpötilassa / eli siis paineessa vaihteleva tärinä lie varma merkki juuri soikeesta renkaasta. Tasapainovikaisessa renkaassa se ei mielestäni tunnu vastaavasti vaan ne tärisee paineesta riippumatta.
Luulenpa, että yksi syy meikän tärinöihin (muukin kun keskiolut) on se, että koneessa on vääntöä ja sitä tulee käytettyä. Paikaltaan lähtiessä kunnolla runtasu asfaltilla tekee varmaan suht. höpöö jollekin liukkaalle tarkotetulle kitkarenkaalle.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Re:
Jonze kirjoitti:Hmm. Pienellä googlailulla selvisi, että M12 pallokartiopulteissa pallon säde on 12 mm ja M14 pultissa 14 mm. Mutta ainakin alloywheelsdirect.net:istä on tilattavissa M12 pultteja tuolla isommalla kartiolla.
http://www.alloywheelsdirect.net/option/bolt_packs" onclick="window.open(this.href);return false;
Ostin nyt sitten ko. putiikista M12 pultit isommalla kartiolla. Vertailun vuoksi 12 ja 14 mm pultit.
Re: Sitkeä tärinä 110 km/h
Alla uudet Michelinit. Tasapainokoneessa katsottu ja yhdessa renkaassa oli aivan aavistuksen sivusuunnassa heittoa. Pystysuunnassa kaikki täydellisiä.
Täydellisen tasaista menoa ihan millä tahansa nopeudella.
Autossa ei ole siis mitään vikaa (huom. tärinään liittyen ).
Mahtavaa.
Täydellisen tasaista menoa ihan millä tahansa nopeudella.
Autossa ei ole siis mitään vikaa (huom. tärinään liittyen ).
Mahtavaa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -