Talvipulkka / W124 300 TE -87 / Kesäkelkka

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Aku P kirjoitti:Kuva on vähän vaisunsorttinen, mutta pikaveikkaus oireiden mukaan on ylijännitesuoja ja sen sulake. Sen temppuilu tekee kiusaa tyhjäkäynnille. ABS-valon se perkele myös sytyttää usein oikutellessaan.
Joo. Paikka on vähän hankala ja sormet kohmeessa kuvanlaatu sen mukaista.

Tuoko myös sen surinan hanskalokeroon aiheuttaa?
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja Aku P »

tatza kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Kuva on vähän vaisunsorttinen, mutta pikaveikkaus oireiden mukaan on ylijännitesuoja ja sen sulake. Sen temppuilu tekee kiusaa tyhjäkäynnille. ABS-valon se perkele myös sytyttää usein oikutellessaan.
Joo. Paikka on vähän hankala ja sormet kohmeessa kuvanlaatu sen mukaista.

Tuoko myös sen surinan hanskalokeroon aiheuttaa?
'
Releen sirkutuksesta en tiedä, mutta tuolla hanskalokeron takana jossain on muistaakseni myös sisäilman lämpöanturin puhallin/imuri. Se lie joillain pitänyt joskus ääntä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Kävin autoa vähän kauppakeskuksen vahtimestareiden kiusaksi siirtelemässä ja havaitsin ilon tyhjäkäynnin löytymisestä olleen vähän ennenaikaista.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

tatza kirjoitti:17 astetta pakkasta ja lasit umpi jäässä. Raottelin vähän konepeltiä ja katselin tilannetta. Akun takana oleva 10A lattasulake näyttäisi olevan poikki, mikä se on on? Kättäni en vielä sinne saanut pujotettua ja tarkistettua/vaihdettua ko. sulaketta, mutta pitää töiden jälkeen ottaa uusi lähestymisyritys.
Ei ollut vika sulakkeessa, mutta lyhyen korjaussession lopputulemana nyt palaa ABS-valo. Ja tyhjäkäynti on siis edelleen hukassa. Ehkä vähän enemmänkin kuin töistä pihaan ajaessa. Ilmeisesti tuo YJ-rele pitäisi saada irti ja korjaukseen/vaihtoon? Vetämälläkö se irtoaa?
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
Rimpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 25.10.2011 16:56

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja Rimpe »

tatza kirjoitti:
tatza kirjoitti:17 astetta pakkasta ja lasit umpi jäässä. Raottelin vähän konepeltiä ja katselin tilannetta. Akun takana oleva 10A lattasulake näyttäisi olevan poikki, mikä se on on? Kättäni en vielä sinne saanut pujotettua ja tarkistettua/vaihdettua ko. sulaketta, mutta pitää töiden jälkeen ottaa uusi lähestymisyritys.
Ei ollut vika sulakkeessa, mutta lyhyen korjaussession lopputulemana nyt palaa ABS-valo. Ja tyhjäkäynti on siis edelleen hukassa. Ehkä vähän enemmänkin kuin töistä pihaan ajaessa. Ilmeisesti tuo YJ-rele pitäisi saada irti ja korjaukseen/vaihtoon? Vetämälläkö se irtoaa?
Pakkaa iän myötä hapettumaan. Ainakin porukka on niitä itse kolvaillut ja putsannut.
MB W124 E230 -1989 *myyty*
MB W210 E420 -1997 *myyty*
MB W203 C180 -00
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Tänään aamulla ei halunnut rotjake käynnistyä. Viikonloppuna on enemmän taas aikaa askarrella, jostain pitäisi varmaan tuollainen YJ-rele haalia varoiksi koska kolvaus ei ole ydinosaamistani... :)

Myykö noita Motonetti tms vai pitääkö Vehosta hakea?
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Joo ei käy. Vähän ekalla yrityksellä hörähtää ja sitten ei vaikka miten sahaisi. Ilmeisesti bensansaannissa vikaa myös?
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja napa »

osta yj-rele uutena, maksaa n. 40 € ja säästyy ainakin muutaman vuoden sen tuomilta ongelmilta... ja tarkista ensin, että se nykyinen on kunnolla paikallaan, se on joskus aika kinkkinen asennella paikalleen ja vaikka tuntuu, että se olis ok. niin se saattaa olla painanut sen vastakappaleen pois tilastaan, jolloin se ei yhdistä...

yj-rele saattaa aiheuttaa myös tuota huonoa kylmäkäynnistystä, koska muistaakseni ryyppy pelaa ainakin osittan myös sen varassa, tyhjäkäynti ainakin ontuu, ja ABS on pois pelistä (kuten myös ASD, jos se löytyy autosta) jos se yj-rele on rikki/irti/sulake mennyt...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja Aku P »

tatza kirjoitti:Joo ei käy. Vähän ekalla yrityksellä hörähtää ja sitten ei vaikka miten sahaisi. Ilmeisesti bensansaannissa vikaa myös?
Yj-releestä kyllä alkuun, ehdottomasti. Bensapumpun hyytymiseltä (rele, sulake, pumppu kaputt) tietysti kuulostaa, jos ehjällä yj-releellä tekee tuon eikä lähde roikastakaan.

Halvimmillaan yj-suojasta on vaan sulake tai sulakkeet palaneet tai pinnat niin saastassa ettei tieto kulje. Releitä on ainakin paria erilaista, valmistenumerolla näkevät veholla mikä ko. pirssiin kuuluisi -- edellyttäen ettei autoon ole tehty näiltä osin jotain ihan omia sähköasennuksia.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Eilen hain paikallisesta mersukaupasta uuden YJ-releen, 62e. Runkonumeron perusteella siellä katsottiin, minkämallinen tuohon kuuluu. Kyseisessä releessä oli entisen yhden 10A sulakkeen sijasta kaksi 10A sulaketta, mutta ajattelin ettei se haittaa. Tänään irrottelin vanhan pois ja havaitsin, että uudessa on muutama piikki enemmän. Onneksi vastakappaleessa oli niillekin reiät. Laitoin uuden paikalleen ajatellen haittaaks se ja ei haitannut. Mersu käy taas ja kutonen kehrää...
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Mikähän hel*etti siinä on, että mersu polttaa noita sulakkeita lämppärin johdosta melkolailla jatkuvasti? Puhaltimenmoottorin käyntiääni ei mitenkään ennen hiljenemistään muuta tms, se vaan polttaa sulakkeen ja pysähtyy. Uudella sulakkeella taas toimii. Nyt olen poltellut sillä 16A sulakkeita kun noi 25A sulakkeet menivät loppuun..
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Tänään poltin koemielessä 8A sulakkeen, se meni 10 sekunnissa poikki. Noh, onneksi tässä alkaa pian olemaan sadekausi takana ja tuulilasi pysynee sulana ilman puhallustakin. Sitä odotellessa pitää vielä hakea aski sinisiä ja punasia sulakkeita motonetistä.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Laitoin taa uuden sulakkeen, jotta Merssu olisi taas iskussa työviikon alkua varten.

Minne kuvassa nippusiteellä solmittu johtonippu on alunperin Stuttgartissa suunniteltu meneväksi?

Kuva

Automaatti-ilmastointiinko?-)
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
Jalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: To 01.11.2007 08:58

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja Jalo »

Tuulilasin pesusuutinten lämmitys?
Jalo
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Joku kangaspintanen nippu vai näenkö nyt ihan väärin?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Aku P kirjoitti:Joku kangaspintanen nippu vai näenkö nyt ihan väärin?
Joo. Sitten siinä tuollainen liitin. En tiedä mihin lienee alunperin mennyt.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

En nyt satavarma,mutta kuten edellä mainittiinkin niin pitäisi mennä konepeltiin sen mustan muovisen läpyskän alle,juuri noiden tuulilasin suuttimien lämmitykseen.Monasti nypitty irti,kun suuttimista jompikumpi on kärähtänyt tai siis niiden lämmitysvastus ja suutin ruvennut mahdollisesti vuotamaan.

Tai sitten tehtaalta lähtenyt noin ja tilaukseen ei ole ruksattu suuttimien lämmitystä ja jätetty johto nippuun konehuoneeseen,tullut joskus vastaan ko tapauksia jossa johtimet valmiina jemmassa,mutta itse laite tai toimito puuttunut....
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

jaakko.putkisaari kirjoitti:En nyt satavarma,mutta kuten edellä mainittiinkin niin pitäisi mennä konepeltiin sen mustan muovisen läpyskän alle,juuri noiden tuulilasin suuttimien lämmitykseen.Monasti nypitty irti,kun suuttimista jompikumpi on kärähtänyt tai siis niiden lämmitysvastus ja suutin ruvennut mahdollisesti vuotamaan.

Tai sitten tehtaalta lähtenyt noin ja tilaukseen ei ole ruksattu suuttimien lämmitystä ja jätetty johto nippuun konehuoneeseen,tullut joskus vastaan ko tapauksia jossa johtimet valmiina jemmassa,mutta itse laite tai toimito puuttunut....
Kesä tulee, joten turha toiminto tuo olisikin. Kiitoksia... :D
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jaakko.putkisaari kirjoitti:En nyt satavarma,mutta kuten edellä mainittiinkin niin pitäisi mennä konepeltiin sen mustan muovisen läpyskän alle,juuri noiden tuulilasin suuttimien lämmitykseen.Monasti nypitty irti,kun suuttimista jompikumpi on kärähtänyt tai siis niiden lämmitysvastus ja suutin ruvennut mahdollisesti vuotamaan.

Tai sitten tehtaalta lähtenyt noin ja tilaukseen ei ole ruksattu suuttimien lämmitystä ja jätetty johto nippuun konehuoneeseen,tullut joskus vastaan ko tapauksia jossa johtimet valmiina jemmassa,mutta itse laite tai toimito puuttunut....
Pitkästipä on johtoa kun on oikeen nipuksi asti saatu. Tuolta suuttimilta se tulee tossa munkin työkalussa, mutta toinen pää pitäis mennä sulakerasian alle osaksi muovipintaista johtonippua. Eiks noi lämmitykset olleet kaikissa?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Juu alkuun ajattelin itsekkin jotta nuo lämmitettävät suuttimet olisivat kaikissa vakiona,mutta esimerkiksi tuossa purkamassani 124 300cessä vm 88 ei yllättäen sitten ollutkaan noita lämmitettäviä pissapojan suuttimia,vaan olivat jopa yllättävänkin matalat mallit!Olivat irroitettuna paljon matalammat kuin normi lämmitettävät suuttimet,kun niitä vertasi rinnakain etenkin konepellin yläpuolinen osa selvästi sirompi ja aivan orkkis osat olivat.

Taas tässä ko farkussa vähän näytäisi siltä ,että olisi nyppästy johto jostain syystä irti ja nipparilla kasaan,olisiko konepelti ollut irti jossanin vaiheessa ja tai vaihdettu!??
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

jaakko.putkisaari kirjoitti:J
Taas tässä ko farkussa vähän näytäisi siltä ,että olisi nyppästy johto jostain syystä irti ja nipparilla kasaan,olisiko konepelti ollut irti jossanin vaiheessa ja tai vaihdettu!??
Kyllä toi konepelti kait alkuperäinen (tai lähes) on, koska se on sisäpinnaltaan punainen kuten koko autokin on alunperin ollut. Mutta varmaan on jossain maalauksen vaiheessa ollut irti tai jotain.

No joo. Talvipulkkaan on nyt kertynyt 1800 km reilun kolmen kuukauden aikana ja melkolailla kaikki tarvittavat ajot olen sillä saanut ajettua. Vain kerran olen joutunut muutamaksi päiväksi mutsilla pihalla "turhana" olevaa autoa lainaamaan kun en YJ-releen vaihtoon viitsinyt kesken työviikkoa lähteä.

Seuraavaksi varmaan pitää paikkauttaa yhden kesäkiekon rengas, jotta pääsen muuttamaan tämän Merssun kesäautoksi... :) Kesärenkaissa on vielä sen verran jäljellä pintaa, että niillä ajelee aurinkoisina päivinä sen mitä leimassakin voimaa riittää eli kesä yli... Yksi renkaista vain vähän vuotaa, sitä piti ennen talvirankaiden hankitaa aina muutaman päivän välein tankkailla. Moottoriöljyjenkin vaihtoon olen jo paitsi henkisesti valmistautunut hankkimalla myös muutaman tyhjän 5 litran kannun jäteöljyjä varten.

Syksyllä auton voikin vaikka sitten myydä takaisin Igorille tai Allanille, itsellä kun on nälkä kasvanut syödessä ja tekisi mieleni seuraavaksi talvipulkaksi ja kauppakassiksi ostaa kasikoneella varustettu W126. Noh, aika näyttää miten tässä käy ja miten penseästi hallitus asiaan suhtautuu. Voi olla, että joutuu W126:nkin kanssa tyytymään kutoseen... :) Kaveri jo kauppasikin mulle LandRoverin Disco II:sta V8:lla, mutta se ei nyt oikein osunut tällä kertaa kohdilleen ja passasin sen, vaikka olisi sekin ollut aika messevä kaupunkimaasturiksi.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Kesä tulee joo. Tässä on nyt tullut eteen uusi ongelma, tai kait se on aiemminkin ollut läsnä mutta ei ole ollut ajankohtainen. Merssu nimittäin pukkaa kuumaa ilmaa säätörullan asennosta riippumatta kabiiniin. Noh, onneksi ikkunalasit edessä toimivat, joten ainakin toistaiseksi vilpoisampaakin ilmaa sitä kautta saa ettei matkustajat paistu...
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Niin. Ilmeisesti säätörullassa on vaan pitkät piuhat? Eilen väänsin hanikan kylmälle ja tänään sieltä sitten rupesi tulemaan muuta kuin kuumaa. Kylmää se toki ei ole, eli ilmastoinnista ei tietoakaan, muttei nyt enää kuumenna. Taidan jättää rullan pyörittelyn nyt toistaiseksi ja tyytyä nykyiseen lämpöön...

Vääntelin alkuperäisen(?) nastarenkaan jämät pois vararenkaan vanteelta, jos vaikka kävisi siihen viikolla hakemassa "uuden" kumin vararenkaaksi. Rengas oli sellaisessa kunnossa, ettei puhjennut rengas ihan pienen tyhjänäkään ajon jälkeen sen alle laittamisesta parane. Rengasliikkeeseen on nyt muutenkin asiaa, se edellä jossain mainitsemani vuotava kesäkiekko näkyy olevan paikattu madolla joskus aiemmin. Pitää katsoa jos sen saa uudelleen paikkautettua vai meneekö vaihtoon.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Ei saanut paikkautettua ei. En ihmettele, mutta kummiskin. Mato oli pujoitettu renkaan sisäreunaan, jonne sellaisia ei ainakaan tulisi laittaa, kertoi rengasliikkeen kaveri. Uusi kierros 17" 225/45 halpiskumeja maksaisi suurinpiirtein saman mitä Merssukin maksoi. Pitää keksiä joku toinen juttu ja ajella vielä tovi nastoilla...

Eilen löytyi muuten taas yksi toimimaton sähköjuttu, eli Tempomaatti on mykkä.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Energia on häviämätöntä. Nyt kun kabiiniin ei ole otettu ylimääräistä lämpöenergiaa, se jää jäähdytysnesteeseen talteen ja sen lämpötila meinaa vähän nousta turhan korkeaksi. Pitäisikö sähköisten tuulettimien syylärin edessä lähteä jossain välissä pyörimään?
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Jostain tuo tuntuu uittavan kosteutta takaboksiin, tänään taas tuli auringossa kuivateltua takatakapenkkiä. Mutta mikäs siinä kuivatellessa kun kerran aurinko paistaa ja kevät tulee... :) vai mistähän se kosteus siihen penkkiin oikein kondensoituu? Penkin kuoppa ei itsessään ollut "märkä".
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja Aku P »

tatza kirjoitti:Energia on häviämätöntä. Nyt kun kabiiniin ei ole otettu ylimääräistä lämpöenergiaa, se jää jäähdytysnesteeseen talteen ja sen lämpötila meinaa vähän nousta turhan korkeaksi. Pitäisikö sähköisten tuulettimien syylärin edessä lähteä jossain välissä pyörimään?
Kunhan lämpöä on riittävästi, sähköflektithän on ilmastoinnin puhaltimet jotka kai herää vasta joitain asteita sen jälkeen kun koneen "oma" puhallin on jo käynnistynyt. Taitavat tosin vaatia sen, että ilmastointi toimii, käynnistyäkseen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Aku P kirjoitti:
tatza kirjoitti:Energia on häviämätöntä. Nyt kun kabiiniin ei ole otettu ylimääräistä lämpöenergiaa, se jää jäähdytysnesteeseen talteen ja sen lämpötila meinaa vähän nousta turhan korkeaksi. Pitäisikö sähköisten tuulettimien syylärin edessä lähteä jossain välissä pyörimään?
Kunhan lämpöä on riittävästi, sähköflektithän on ilmastoinnin puhaltimet jotka kai herää vasta joitain asteita sen jälkeen kun koneen "oma" puhallin on jo käynnistynyt. Taitavat tosin vaatia sen, että ilmastointi toimii, käynnistyäkseen.
No tässä yksilössä syylärin edessä jäähdytyspuhaltimet eivät ole pyörineet, vaikka mittari on hiponut punaista.

Tänään tempaistiin alle suvikumit. Ihme että Igor oli kesävanteetkin saanut pilattua väärillä pulteilla, mutta sellaista tämä on. Näillä mennään.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja Aku P »

tatza kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
tatza kirjoitti:Energia on häviämätöntä. Nyt kun kabiiniin ei ole otettu ylimääräistä lämpöenergiaa, se jää jäähdytysnesteeseen talteen ja sen lämpötila meinaa vähän nousta turhan korkeaksi. Pitäisikö sähköisten tuulettimien syylärin edessä lähteä jossain välissä pyörimään?
Kunhan lämpöä on riittävästi, sähköflektithän on ilmastoinnin puhaltimet jotka kai herää vasta joitain asteita sen jälkeen kun koneen "oma" puhallin on jo käynnistynyt. Taitavat tosin vaatia sen, että ilmastointi toimii, käynnistyäkseen.
No tässä yksilössä syylärin edessä jäähdytyspuhaltimet eivät ole pyörineet, vaikka mittari on hiponut punaista.

Tänään tempaistiin alle suvikumit. Ihme että Igor oli kesävanteetkin saanut pilattua väärillä pulteilla, mutta sellaista tämä on. Näillä mennään.
Ei mutta totta: nehän flektit ei muuten pyöri jos ilmastointi ei toimi eli silloin, kun on vaikka kylmäaine vähissä. Sorry, tästä en ymmärtänyt mainita aiemmin.

Sama vika oli minulla aikanaan ton nelivedon kanssa jälkiasennusilmastoinnin vuotaessa aineet helvettiin. Kieltämättä niiden flektien olisi hyvä toimia, koneen oma tuuletin ei jaksa vetää ilmastoidussa autossa "tuplasyylärin" läpi riittävästi ilmaa. Olin maticilla joskus kera toimimattoman ilmastoinnin kesäkelillä helsingissä ja pakko oli pistää Mannerheimin tien ruuhkissa lämmöt kaakkoon että sai konehuoneessa pidettyä löylyt järjen rajoissa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
tatza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 19.12.2011 21:44
Paikkakunta: SALO
Viesti:

Re: Talvipulkka / W124 300 TE -87

Viesti Kirjoittaja tatza »

Aku P kirjoitti: Ei mutta totta: nehän flektit ei muuten pyöri jos ilmastointi ei toimi eli silloin, kun on vaikka kylmäaine vähissä. Sorry, tästä en ymmärtänyt mainita aiemmin.

Sama vika oli minulla aikanaan ton nelivedon kanssa jälkiasennusilmastoinnin vuotaessa aineet helvettiin. Kieltämättä niiden flektien olisi hyvä toimia, koneen oma tuuletin ei jaksa vetää ilmastoidussa autossa "tuplasyylärin" läpi riittävästi ilmaa. Olin maticilla joskus kera toimimattoman ilmastoinnin kesäkelillä helsingissä ja pakko oli pistää Mannerheimin tien ruuhkissa lämmöt kaakkoon että sai konehuoneessa pidettyä löylyt järjen rajoissa.
Joo. Kun kerran autosta ilmeisimminkin on ilmastointi viety tai ainakin kuohittu, pitää askarrella joskus jokin toinen keino saada noi tuulettimet tarvittaessa pyörimään jos lämmöt suvikeleillä tuppaavat nousemaan ylenpalttisesti. Lämppärin tuulettimen patenttikeinukytkimen viereen onkin jo joku aiemmissa omistajista asentanut kaukoviisaasti toisenkin kytkimen... :) Kyllä joskus tuntuu siltä, että tän auton seuraava omistaja on Kuusakoski Oy, tänään on taas ollut sellainen päivä.

Huomiseksi on luvattu taas aurinkoisempaa, jospa se paistaisi mersumiehellekin... :)
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)
Vastaa Viestiin