noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pakosiipiä ei ihan itse yleensä vaihdella kotona, mutta suurempi pakopesä tai pakosiipi herää myöhemmin, eli ei ainakaan alavääntö parane. Dieselissä on yleensä juurikin pakopuoli suurempi, mutta 70 mm on jo tosi iso siipi. Alavääntöä saat lisää pienemmällä ahtimella, joka sitten menee tukkoon aikaisemmin suurilla tehoilla.

Siinä on monta muutakin muuttujaa jotka vaikuttaa millainen tulee, joten paras on kun laittaa semmoisen ahtimen kuin se myyjä suosittelee sille tavoiteteholle, dieseltyypille ja moottorin tilavuudelle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

noniin nyt on tumma ja tulinen ajettu nosturille jatko käsittelyä varten...tuota veriura hommaa tänään tarkemmin pohdittuna ja vastauksia sekä tarkennuksia toivoen...idea on siis tehdä noin vajaa millinen ura "liekkirenkaan" ulkoreunaan 6.sylinterin taakse ja 1.sylinterin sekä jakopään väliinkö? onko ura kuinka tarkkaan siihen työstettävä, lähinnä siis uran päät eli haittaako jos sen esimerkiksi työstää paineilmavingulla missä kapea laikkaterä kun päädyt jää tavallaan u-mallisiksi. eli siinä tapauksessa vaan hieman lyhyempi mikkilanka jotta jää nätisti sen mittaiseksi että uppoaa lähes kokonaan uraan? olenko ihan hakoteillä? :D ja kasaus siis että veriura lohkoon, kansipahvi päälle ja kannen ja pahvin väliin millinen mikkilanka?

onko muuten kenelläkään noista pumpun säätäjistä mitään tietoa, löytyykö lyhyemmällä varoitusajalla osaavia tekijöitä?

kiitokset jälleen!!!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ykkösen päähän ei veriuraa voi tehdä kun siellä on se öljykanava, sen voi tehdä vain toiseen päähän. Mitään mic lankaa noihin ei kai ole laitettu vaan ideana, että tiiviste painuu uraan ja alkaa pitämään sivusuunnassa paremmin. Lankahan jos sitä käyttäisi pitäisi laittaa siihen uraan, ei sitä toiselle puolelle saisi millään kohdalleen. Lankaa käytettäessä pitää olla sitten jo varma ettei lanka jää kantamaan ja pilaa koko hommaa. Se tehdään siihen keskelle missä on massatiivistettä, ei liekkirenkaaseen kiinni.

Uran tekemisessä vain mielikuvitus ja käytössä olevat laitteet on rajana, olen kuullut että jopa rälläkällä käsivaralta olisi tehty millin laikalla. Ehkä joku on tehnyt dremelillä ja joku varmaan 100 000€ CNC jyrsimellä...eli tuolla paineilmavingulla se varmasti onnistuu kun on oikeanlainen terä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

onkohan tuosta veriurasta olemassa käyttäjäkokemuksia...auttaako oikeasti vai tuoko pelkän henkisen tasapainon? :D

nyt on tuosta rotjakkeesta nostettu kansi pois paikaltaan ja kappas vaan, siellä oli massatiiviste (ilmeisesti) ilman liimaa yms herkkuja, ja sieltähän se 6.sylinterin takapäästä ja hanttarin sivulta (sylinteristä lähimpään kanavaan) oli antautunut...huomenna olisi sitten tarkoitus viedä kansi koneistamoon.

minkäslaista pakosarjaa suositellaan tuollaiseen, sellainen kun taisi tulla ostoslistalle kun tuota ahdinta YRITIN kauniisti sieltä purkaa, joku on tuon tehnyt ilman sen suurempaa ajatusta, sillä purkaminen ilman paineilmavasaraa ei vain onnistunut, puhumattakaan kasaamisesta...eli minkälainen sarja tuolla toimisi parhaiten? ja keneltäs sellainen löytyisi?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eiköhän halkosarja ole tähänkin hyvä, olettaen että ahdin on sellainen 2 nieluinen ja hukkaportilla varustettu, eli tälläinen:

http://www.lonewolfperformance.com/coatings-25.gif" onclick="window.open(this.href);return false;

Sarjoja kaiketi valmistaa ainakin:
- Raptek
- Kivimäki (stonehead)
- KKD Motorsport
- jne.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

noniin, pakosarja probleema selvitetty (toivottavasti) sarjan pitäisi saapua posti/matkahuolto toimituksella piakkoin.

tuohon tiivisteen liimaamiseen liityen, ISOT DIISSELI pojat puhuivat että on liimailtu tuommoisella aineella kuin loctite 5900...juttuja olen kuullut myös tuosta vht copper gasket sp21 aineesta, eli mitäs sinne nyt kannattaisi väliin tunkea...?

entäs sitten jos kyseessä olisi tuo om606 metallipahvi, onko siihen pakollista porata/vesileikata niitä kanava reikiä, villejä puheita myös kuulin tästäkin, olisi kuulemma päästelty pahvi sellaisenaan menemään ilman ongelmia...?

nyt siirrytään ahtoputkien uusimiseen ja sähköhommien pariin...ja koitetaan kuumeisesti metsästää jotain vanteita+renkaita tuohon rotjakkeeseen sillä aikaa kun koneistamo painii kannen kanssa...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä vesikanavat kannattaa ja pitää porata. Liimaan varmaan ne isot pojat osaa antaa referenssitoteutuksensa, en ole tuollaisen silikonin käytöstä kuullutkaan :problem: .
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jupsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 31.05.2011 21:33
Paikkakunta: Tornio

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jupsu »

Menee taas asianvierestä aivan hujahtaen, mutta omaan 300tdt piristykseen liittyen:
Auto -92 ja alkanu vähän mikätahansa letku märkimään läpi konehuoneesta, vaihtoon menee ainakin:
-öljynlauhuttimen letkut, olisko sama vaihtaa öljynlauhutinki ja siirtää syylärin eteen. Minkälaiset letkut ja lauhutin?
-automaattiloovan lauhuttimen letkut, jos sama käsittely ku edelliseen, menee hermot tuon yhdistetyn syylärin ja lauhuttimen kanssa.
Vai täytyykö se vain purkaa irti ja mennä letkujen kanssa lähinpää letkupajaan teettään?
Kevyttä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 16.06.2013 22:00

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Kevyttä »

Minkä näkösiä jarruja ihmiset on käyttänyt st projektissaan? Ei varmaan ehkä noi vakio jarrut kumminkaan riitä?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Kevyttä kirjoitti:Minkä näkösiä jarruja ihmiset on käyttänyt st projektissaan? Ei varmaan ehkä noi vakio jarrut kumminkaan riitä?
Riippuu vähän vakiojarruista mutta joku sitä tässä vähän aikaa sitten tällä foorumilla puhu että 400/420 etujarrut kävis melko vähällä muokkaamisella. Tais olla jollain 294 halkaisijalla ne levyt mitkä passaa. Jarrukilpeä piti kuulemma vähän rälläköidä kun menee läheltä. Takajarruista ei sitten ole mitään hajua mutta uskosin että nuo isot etujarrut riittää.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Petehri »

veskola kirjoitti:Kyllä vesikanavat kannattaa ja pitää porata.
Miksi siihen pitää niitä reikiä kairata lisää?? Ootko todennu jotain ongelmia "poraamattoman" peltitiivisteen kanssa 603 koneessa?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Petehri kirjoitti:
veskola kirjoitti:Kyllä vesikanavat kannattaa ja pitää porata.
Miksi siihen pitää niitä reikiä kairata lisää?? Ootko todennu jotain ongelmia "poraamattoman" peltitiivisteen kanssa 603 koneessa?
Mahtaa olla siitä kyse ettei tuossa om606 vakiotiivisteessä näytä olevan kaikkia niitä vesireikiä mitä om603 tiivisteessä on. Osa vesikanavista jää siis tukkoon kun tiiviste laitetaan om603 koneeseen.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
iso E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: Pe 08.10.2010 11:24
Paikkakunta: satakunta

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja iso E »

Siekkinen kirjoitti:
Kevyttä kirjoitti:Minkä näkösiä jarruja ihmiset on käyttänyt st projektissaan? Ei varmaan ehkä noi vakio jarrut kumminkaan riitä?
Riippuu vähän vakiojarruista mutta joku sitä tässä vähän aikaa sitten tällä foorumilla puhu että 400/420 etujarrut kävis melko vähällä muokkaamisella. Tais olla jollain 294 halkaisijalla ne levyt mitkä passaa. Jarrukilpeä piti kuulemma vähän rälläköidä kun menee läheltä. Takajarruista ei sitten ole mitään hajua mutta uskosin että nuo isot etujarrut riittää.


takapäässä farmareissa on isot jarrut ainakain isommilla moottoreilla, seuraavat niistä olis sit jäähdytetyt levyt taaksekin, aikas harvinaiset (400/420/500) ja uudet maksoi jotain aivan tähtitieteellisiä hintoja. huomattavasti kalliimmat kuin eteen jarrut.
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Siekkinen kirjoitti:
Petehri kirjoitti:
veskola kirjoitti:Kyllä vesikanavat kannattaa ja pitää porata.
Miksi siihen pitää niitä reikiä kairata lisää?? Ootko todennu jotain ongelmia "poraamattoman" peltitiivisteen kanssa 603 koneessa?
Mahtaa olla siitä kyse ettei tuossa om606 vakiotiivisteessä näytä olevan kaikkia niitä vesireikiä mitä om603 tiivisteessä on. Osa vesikanavista jää siis tukkoon kun tiiviste laitetaan om603 koneeseen.
Juu ei ole kaikkia reikiä, mutta ei niiden poraamisesta ole mitään hyötyä. Ajan tuhlaamista ja helposti menee vaan tiiviste pilalle.

Tässä moniventtiilin pelti tiivisteellä kootun OM603 koneen kestotesti:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PwLUD14gsI8[/youtube]
sundis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 21.10.2011 07:32

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja sundis »

Mulla on edelleen työn alla oma jarrumuutos w124 300dt -88:iin, mutta tällä hetkellä hommattuna on SL600:n jarrusatulat 320x30 ja 300x22 levyille. Nämä tuli Ruotsista purkaamolta ja hintaa 350e koko setille. Levyt esim. ebaystä, ATE:n valmisteet 260e kierros + toimituskulut. Palat vaikkapa EBC:n Ultimaxit hintaan 80e täälläkin mainostavasta puljusta. Nyt tulee se sovitushomma, eli ymmärtääkseni takalevyt menevät muuten suoraan, mutta jarrukilpi pitää vaihtaa SL:n vastaavaan. Etupäässä kaksi vaihtoehtoa, eli joko vaihtaa uudemman mallin alatukivarret (ellei ole jo) tai sitten R129 SL300-600/W124 E400-420 olka-akselit eteen. Molemmissa tapauksissa se SL500/600 jarrukilpi pitäisi sinne vaihtaa. Kummastakaan päästä en varmaksi sano mitään, taloprojekti on painanut päälle jo niin pitkään, että ei ole ollut aikaa perehtyä autoon. Osia hankkinut kun on vastaan sopivia kävellyt.

Ei nyt ihan halvin setti, mutta tuskin se paskinkaan vaihtoehto. Toki löytyy vieläkin isommat 334mm Brembon tekeleet.

Siihen vaihdelaatikko hommaan, eikö kukaan ole kokeillut esim. Bemarin 330d:n manuaaliaskin kestävyyttä? Vanhempi aski on 5-lovinen ja uudempi 6-lovinen. Tiettävästi tuosta 6-lovisesta on yli 800nm lukemia taltutettu ihan käytössä. Yleisesti ottaen bemaripuolella ongelmia on tuottanut ennemminkin kaksoismassa sekä kytkinpuoli. Toki Sachsin SRE kytkintä löytyy 330d:n booreille, sama levy muuten kuin e39 M5:ssa käytettävä SRE:n levy. Mutta tokihan sen voi korvata kovalla pyörällä.
Kevyttä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 16.06.2013 22:00

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Kevyttä »

Juu ku mulla olis tulossa tommone väyrynen om 606 turbo koneella ja olis tarkotus tehä siit jonkun näköinen superturbo jossain vaihees ku varallisuus riittäis. Ja se on luultavimmin farkku. Et riittäiskö sen jarrut johonki 300 hepan tienoille et jos jostai semmosest lähtis liikkeel? Ja kui paljo vakio pumpusta saa irti jotai osviittaa et tartteeko heti hommata suosiolla vaan se mynän pumppu sinne?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Väyrysessä on sähköllä säädetty pumppu, joten ota se huomioon suunnitelmissa. Aiheesta on topiikkin jossakin, ja sekin väyrynen jäi sitten käsittääkseni lopulta virittämättä kun ei löytynyt ohjelmantekijää sopivaan hintaan...tai mistä noista tietää vaikka ajelisi nytkin 500 bhp tehoilla. Jarrujen ja tehon väliseen suhteeseen ei ole oikein mitään käsitystä, katsastusmies kun ei liitä tähän kun se ei hyväksy minkään sortin väyrysen roplaamista. Jarrujahan ei suomessa oikein tarvitse muualla kuin ratapäivillä.

Täsä sitä hauskaa tarinaa: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 76#p836276" onclick="window.open(this.href);return false;

Vakiopumppu kannattaa pitää ja ohjelmoida niin paljon syöttöä ja ahtopainetta kun pystyy. Samalla vaihtaa mahdollisimman alkuperäisen näköisen ahtimen, jossa isommat sisuskalut. Ohjelmoinnin hintaan tai vaikeuteen en osaa sanoa mitään, nimimerkki tuikku sitä kommentoi tuossa linkin topiikissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

täällähän on ollut kuhinaa viesteissä, hetken kun on pois niin hyvä ettei putoa täysin kärryiltä :D

päivitelläänpäs/tuskaillaanpas taas tännekkin elikkäs vanha kansi paljastui koneistamon mukaan romuksi sitä kun oli höyläilty ennenkin ja reippaasti sekä esikammioiden "tiivistys" pinnat entiset, sieltä kun puuttui muutamasta pieniä palasia...noh ei auttanut kun tiedustella siinä iltapäivän aikana sopivia kansia ja illalla pääsinkin sellaista jo ostattelemaan. aamulla (26.7.) kun kiikutin uutta kantta koneistamon arvosteltavaksi niin siinä samalla tutkiskelin niitä vanhoja esikammioita ja KAPPAS, tulos oli seuraava: 2 esikammiota oli haljennut rajummin siitä mihin se kuulan "akseli" tulee, 1 esikammion kuula/"akseli" vain puolikas ja 1 esikammio kokonaan ilman minkään valtakunnan kuulaa siellä sisällä :D jokaisessa oli myös jonkinlaista ruoste/hapettuma sontaa pinnassa ja kannen puolella kierteitä pas**na ja mystisiä sikaflex jäämiä!

nyt viime viikonloppuna tuli haettua varalle uusi vaihdelaatikko (bmw zf jossa mersun kytkinkoppa valmiiksi), samalla tuli shoppailtua myös vaparin imusarja ja painekotelo, vanha imusarja kun oli ainakin 6.pytyn kohdilta murtunut sieltä täältä.

noh, eihän mikään mene niinkuin pitäisi mennä, nostelin tuon vanhan romukannen malliksi siihen keulille jotta pääsen sovittelemaan osia uutta kantta odotellessani. siispä vaparin imusarja itsessään meni kuten arvata saattaa ihan hyvin paikoilleen, mutta painekoteloa siihen ei ilman tilanraivaamista tarvitse edes yrittää, edessä kun on mm. pissapojan säiliö, öljynlauhduttimen metalliputket, webasto yms yms. :D myös tuolla pakosarjan puolella meinaa ahdistaa kun uusi sarja on siis valurautainen vakion tyylinen, lyhyt sellainen "halkosarjamainen" mutta ahtimen laippana on t3 jaettu ja omassa ahtimessa t4 jaettu, kaiken kukkuraksi laippa on reippaasti väärässä kulmassa, pitäisi kääntää reilu 45astetta mutta vajaa 90astetta :D

turhia vanhoja sähköjä tuskailtu, raivottu kaikenmaailman "johdon karvat peltiruuvilla kiinni" asentajat alimpaan hel****iin samalla kun jokunen turha nippu sähköjohtoja luikerteli häpeissään pois autosta...!

tässäpä meidän tilannekatsaus, toivottavasti muilla menee vahvemmin :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kaikenlaisia vehkeitä ne virittäjät kehtaavat myydä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

nyt on avarrettu tuota rotjakkeen konehuonetta kun ei tuo painekotelo paketti tosiaan mahtunut sinne ihan noin vain...mutta mikäs onko tuo nyt sitten kiertovesipumppu vaiko jokin webastoon liittyvä, mikä on ainakin tässä kapistuksessa tuollarunkopalkin päällä kuskinpuolella pissapojannestesäiliön alla sinne menee letku tuolta kannelta ja jatkoi matkaansa webastolle (jota ei tilanpuutteen vuoksi enää ole, kuin ei myöskään omalla paikallaan olevaa pissapojan säiliötä)...siis onko kapistus tarpeellinen... :D samoin kun ihmetystä hieman aiheuttaa tuo kyseinen vesiletku joka sieltä tulee ylös kun siinä on tuommoinen mokkula välissä mihin tulee jokin anturi?! ja sitten siitä lähtee jarruputken näköinen putki suoraan paisuntasäiliön alle...olen siis yrittänyt selvitellä että mitkä on webastoon liittyviä ja mitkä auton alkuperäisessä järjestelmässä olevia...sillä nyt on ollut mentaliteettina se että kaikki ylimääräinen poistuu tuolta! :D

ja sitten vielä, polttoaineen syöttö webastolle oli otettu tuosta suodattimen kyljestä t-mallisella banjoliittimellä oikeanpuolimmaisesta suodattimen liitoksesta, siis siitä mikä on lähimpänä kantta ja webastolta lähtevä polttoaine linja meni tuonne alas runkopalkin luo mistä lähtee sitten pidemmälle metalliputkena eteenpäin ilmeisesti tankille?! mitenkäs nämä laitetaan oikeaoppisesti pelittämään nyt kun webasto riipaistiin pois välistä?

kiitoksia jälleen!!!
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jyrsijä kirjoitti:nyt on avarrettu tuota rotjakkeen konehuonetta kun ei tuo painekotelo paketti tosiaan mahtunut sinne ihan noin vain...mutta mikäs onko tuo nyt sitten kiertovesipumppu vaiko jokin webastoon liittyvä, mikä on ainakin tässä kapistuksessa tuollarunkopalkin päällä kuskinpuolella pissapojannestesäiliön alla sinne menee letku tuolta kannelta ja jatkoi matkaansa webastolle (jota ei tilanpuutteen vuoksi enää ole, kuin ei myöskään omalla paikallaan olevaa pissapojan säiliötä)...siis onko kapistus tarpeellinen... :D samoin kun ihmetystä hieman aiheuttaa tuo kyseinen vesiletku joka sieltä tulee ylös kun siinä on tuommoinen mokkula välissä mihin tulee jokin anturi?! ja sitten siitä lähtee jarruputken näköinen putki suoraan paisuntasäiliön alle...olen siis yrittänyt selvitellä että mitkä on webastoon liittyviä ja mitkä auton alkuperäisessä järjestelmässä olevia...sillä nyt on ollut mentaliteettina se että kaikki ylimääräinen poistuu tuolta! :D

ja sitten vielä, polttoaineen syöttö webastolle oli otettu tuosta suodattimen kyljestä t-mallisella banjoliittimellä oikeanpuolimmaisesta suodattimen liitoksesta, siis siitä mikä on lähimpänä kantta ja webastolta lähtevä polttoaine linja meni tuonne alas runkopalkin luo mistä lähtee sitten pidemmälle metalliputkena eteenpäin ilmeisesti tankille?! mitenkäs nämä laitetaan oikeaoppisesti pelittämään nyt kun webasto riipaistiin pois välistä?

kiitoksia jälleen!!!
Se on tosiaan kiertovesipumppu. Letku tulee kannelta ja jatkaa auton sisälle. Jarruputki on joissakin malleissa alkuperänen viritys.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

noniin, nyt on vesiletkuja koitettu muokkailla alkuperäiseen malliinsa, akku siirretty takaluukkuun ja sähköjä rakenneltu uusiksi...kantta olen kasaillut pitkin päivää, miten nyt töiltäni olen kerinnyt sillä huomenna olisi operaationa sylinterikannen asennus + tiivisteen liimailu yms...MUTTA muutama pakollinen kysymys tähän väliin :D suuttimien tiivisteet, koneistamo purkasi suuttimet yms irti kannesta ja nyt en löydä mistään tiivisteitä mitkä tulee suuttimen pohjalle esikammion ja suuttimen väliin, minkälaiset sinne kuuluu, ovatko perus prikka malliset vaiko onko niissä jokin olake ??? ja toiseksi venttiilien paininkupit, kirjat sanoo ettei järjestystä saisi muuttaa kuppien osalta, mutta koneistamo oli änkenyt ne vain pahvilaatikon pohjalle ja näin ollen minulla ei ole pienintäkään hajua miten ovat tuolla olleet...onko eroja imu tai pako venttiilin paininkupeissa tms... :D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja pera8x »

periaatteessa ja varmaan vähän käytännössäkin niitä paininkuppeja ei sais sekottaa. mutta käytännössä jos ne sinne monttuunsa sopii ja liikkuu jouheesti, niin sillä ei ole mitään merkitystä. mutta, jos takertelee, niin ei kannata laittaa.

tavallanhan ne kupit on aina pienempiä, kun Kupin monttu, että pitäis kyllä sopia mikä kuppi minne vaan. mutta periaatteessa saattaa olla hioutunut omat kupit omiin monttuihinsa. tiedä sitten, että onko sillä mitään merkitystä. ei ne välykset noissa ainakaan pienene. se on varma.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jeemu »

pera8x kirjoitti:periaatteessa ja varmaan vähän käytännössäkin niitä paininkuppeja ei sais sekottaa. mutta käytännössä jos ne sinne monttuunsa sopii ja liikkuu jouheesti, niin sillä ei ole mitään merkitystä. mutta, jos takertelee, niin ei kannata laittaa.

tavallanhan ne kupit on aina pienempiä, kun Kupin monttu, että pitäis kyllä sopia mikä kuppi minne vaan. mutta periaatteessa saattaa olla hioutunut omat kupit omiin monttuihinsa. tiedä sitten, että onko sillä mitään merkitystä. ei ne välykset noissa ainakaan pienene. se on varma.
Montaks olutta oot vetäny?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

:D :D juu täytyy sutjahtaa monttuun sopivasti, änkemällä ei saada kun vehkeet rikki ;) mutta ei kai noissa imu ja pako puolen kupeissa ole mitään eroja esim. paksuuden puolesta...ovat hieman hankalahkot mitattavat, eli roiskaistaanko sinne vain?
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Ei oo järjestyksellä väliä. Kuivana ei kannata väkisin koittaa painaa. Kunnon liukasteet heti sovinnolla käyttöön. :wink:

Niin muuten kannattaa painaa sormin nostimet läpi. Jos nostin tuntuu kovalta se on kunnossa. Jos pehmeältä ja joustavalta niin kannattaa vaihtaa nostin uuteen/ehjään käytettyyn.
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

jeemu kirjoitti:
pera8x kirjoitti:periaatteessa ja varmaan vähän käytännössäkin niitä paininkuppeja ei sais sekottaa. mutta käytännössä jos ne sinne monttuunsa sopii ja liikkuu jouheesti, niin sillä ei ole mitään merkitystä. mutta, jos takertelee, niin ei kannata laittaa.

tavallanhan ne kupit on aina pienempiä, kun Kupin monttu, että pitäis kyllä sopia mikä kuppi minne vaan. mutta periaatteessa saattaa olla hioutunut omat kupit omiin monttuihinsa. tiedä sitten, että onko sillä mitään merkitystä. ei ne välykset noissa ainakaan pienene. se on varma.
Montaks olutta oot vetäny?
Tuleeko joku muka kaljasta känniin? :lol:
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
jyrsijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 02.05.2010 23:52
Paikkakunta: Lohja

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja jyrsijä »

jees kiitoksia petehri vinkeistä, täytynee huomenna napsia paikalleen nuo kupit...mutta ÄÄH tuo kannentiivisteen liimaaminen hirvittää, ajatus olisi siis kylvää tuota liimaa pahvin molemmin puolin sekä kannen ja lohkon tasopintoihin, pelkäänpä vaan että sotken sillä kaikki paikat konehuoneesta ja kaiken hyvän lisäksi tukin vielä noita kanavien reikiä sillä :/ eikö saisi sen verran tinkiä että vetelee vaan tiivisteen molemmin puolin?? :D
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Ohut kerros tasopintoihin riittää. Ei sillä tarvi koko konetta alkaa maalaamaan.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5254
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja S202 »

kasiässä kirjoitti:
jeemu kirjoitti:
pera8x kirjoitti:periaatteessa ja varmaan vähän käytännössäkin niitä paininkuppeja ei sais sekottaa. mutta käytännössä jos ne sinne monttuunsa sopii ja liikkuu jouheesti, niin sillä ei ole mitään merkitystä. mutta, jos takertelee, niin ei kannata laittaa.

tavallanhan ne kupit on aina pienempiä, kun Kupin monttu, että pitäis kyllä sopia mikä kuppi minne vaan. mutta periaatteessa saattaa olla hioutunut omat kupit omiin monttuihinsa. tiedä sitten, että onko sillä mitään merkitystä. ei ne välykset noissa ainakaan pienene. se on varma.
Montaks olutta oot vetäny?
Tuleeko joku muka kaljasta känniin? :lol:
Kyllä kun oppii juomaan laatikon illassa :lol:
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin