om606 viritys

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

Nyt tarvis vähän neuvoo viisammilta. Auto on vm.97 väyrynen ja moottorina om606. pumppuun laitettu 7mm elementit. Tarkotus olis tehä kunnon pakosarja ja siihen sit holset hx50 kiinni. samalla isompi väläri keulille. mitenkäs tuon syötön lisääminen onnistuu? ja mites sinne sais vähintään 2bar ahtoja? onnistuuko evry modilla vai pitääkö ohjelmoida? Kaikki neuvot otetaan vastaan.
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

evrymodia ei saa ku on rivipumppu kone.
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja napa »

kysy nyt ensin konttorilta, miten ne suhtautuu tuohon sun suunnitelmaan ja palataan sitten siihen moottorin virityksen tekniseen puoleen :wink: jos siis tieliikenne autosta kyse...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja veskola »

Miksei saisi evrymodia, mutta suurempi ongelma tässä on miten sen pumpun saa perussäätöihin 7mm tapituksen jälkeen, jos suomen ainoat softantekijät eivät enää "viitsi" vaivautua tekemään noita. Niin, uudempien autojen lastuttaminen on helpompaa ja siten tuottoisampaa pisnestä.

Sähköisellä säätimellä lienee hieman ongelmia niiden isompien tappein kanssa, onko ne tapit js siellä vai oliko se vain vasta ajatus ? itse en tilaisi tappeja pumppuun ennen kuin on softaaja selvillä.

Ellei lastuttajaa tosiaan enää löydy niin on parempi alkaa etsimään omaa säädinnratkaisua sen nykyisen sähköisen kaasupolkimen tilalle, ei pitäisi olla mikään paha homma. Ahtimen ja välijäähdyttimen vaihtamisen ongelmiin en ota kantaa, koska ne on vain ongelmia kerran vuodessa.

Olisiko muuten 1 topiikki aiheesta riittänyt ? http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 83#p834283" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

veskola kirjoitti:Miksei saisi evrymodia, mutta suurempi ongelma tässä on miten sen pumpun saa perussäätöihin 7mm tapituksen jälkeen, jos suomen ainoat softantekijät eivät enää "viitsi" vaivautua tekemään noita. Niin, uudempien autojen lastuttaminen on helpompaa ja siten tuottoisampaa pisnestä.

Sähköisellä säätimellä lienee hieman ongelmia niiden isompien tappein kanssa, onko ne tapit js siellä vai oliko se vain vasta ajatus ? itse en tilaisi tappeja pumppuun ennen kuin on softaaja selvillä.

Ellei lastuttajaa tosiaan enää löydy niin on parempi alkaa etsimään omaa säädinnratkaisua sen nykyisen sähköisen kaasupolkimen tilalle, ei pitäisi olla mikään paha homma. Ahtimen ja välijäähdyttimen vaihtamisen ongelmiin en ota kantaa, koska ne on vain ongelmia kerran vuodessa.

Olisiko muuten 1 topiikki aiheesta riittänyt ? http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 83#p834283" onclick="window.open(this.href);return false;

mä oon käsittänyt että evrymodit toimii vain noissa pumppusuutin koneissa?!?
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

Konttorilta kysytty, ja jos turbo muuttuu isommaks, niin muutoskatsastus ja tehopaperi pitää hommata. teho ei saa nousta 20% enempää. ja päästöt pitää pysyä e hyväksyttynä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:Ahtimen ja välijäähdyttimen vaihtamisen ongelmiin en ota kantaa, koska ne on vain ongelmia kerran vuodessa.
voi niistä tulla silti pitempi aikainen ongelma... tuskin minäkään valittaisin, ettei tuo oma farkku kulje mihinkään, vaan olisin sinne holsetin (tai ruuvin) kylkeen laittanut jo aikaa sitten, mutta lain mukaan kun pitää yrittää mennä...

usein näistä uudempien viritystä koskevien kysymysten tautalta paljastuu joku amispoika jo haaveilee ST tehoista liian uuteen autoon, eikä ole hölkkäsen pöläystä tietoa mistään, lakiasioista nyt yleensä vähiten...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja napa »

turbocelica kirjoitti:Konttorilta kysytty, ja jos turbo muuttuu isommaks, niin muutoskatsastus ja tehopaperi pitää hommata. teho ei saa nousta 20% enempää. ja päästöt pitää pysyä e hyväksyttynä.
oletkohan nyt ihan varmasti muistanut ilmoittaa kaikki autoa koskevat tiedot oikein :D koska vähäpäästöiseen ei saa muuttaa mitään moottoriin liittyvää, jopa "vapaavirtausputsari" on kiellettyjen osien listalla, niin miten hitossa aiot saada 50 holsetin ja ison coolerin läpi leimalla, vaikka olis millainen teholappo...
Viimeksi muokannut napa, Ke 19.09.2012 15:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

veskola kirjoitti:Miksei saisi evrymodia, mutta suurempi ongelma tässä on miten sen pumpun saa perussäätöihin 7mm tapituksen jälkeen, jos suomen ainoat softantekijät eivät enää "viitsi" vaivautua tekemään noita. Niin, uudempien autojen lastuttaminen on helpompaa ja siten tuottoisampaa pisnestä.

Sähköisellä säätimellä lienee hieman ongelmia niiden isompien tappein kanssa, onko ne tapit js siellä vai oliko se vain vasta ajatus ? itse en tilaisi tappeja pumppuun ennen kuin on softaaja selvillä.

Ellei lastuttajaa tosiaan enää löydy niin on parempi alkaa etsimään omaa säädinnratkaisua sen nykyisen sähköisen kaasupolkimen tilalle, ei pitäisi olla mikään paha homma. Ahtimen ja välijäähdyttimen vaihtamisen ongelmiin en ota kantaa, koska ne on vain ongelmia kerran vuodessa.

Olisiko muuten 1 topiikki aiheesta riittänyt ? http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 83#p834283" onclick="window.open(this.href);return false;

Ton Topiikin vois poistaa kokonaan.

7mm elementit on jo pumpussa, ja eikös jotkut tee ohjelmia om606? jos ei evry modilla saa toimiin.
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

Katsastus miehelle kerroin mistä autosta on kyse, ja sekin tuli selville että on vähäpäästöinen. ainoot asiat oli muutoskatsastus ja tehopaperi. ja päästöt pitää pysyy e hyväksyttyinä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja napa »

turbocelica kirjoitti:Katsastus miehelle kerroin mistä autosta on kyse, ja sekin tuli selville että on vähäpäästöinen. ainoot asiat oli muutoskatsastus ja tehopaperi. ja päästöt pitää pysyy e hyväksyttyinä.
ok. ilmoitatko vielä mikä konttori, niin lähden heti katsastamaan tuota omaa farkkua ahtimella :lol: tai saman tien sinne vois heittää jonkun 632 isolohkon pumpulla, niin ei jää sitten harmittamaan, kun tuli liian pienelle koneelle leimattua...

vinkkinä vain, että älä sitten pety, jos siellä konttorilla ei lopulta näytetäkkään vihreää valoa noille sun muutoksille...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jonte89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 15.12.2009 21:51
Paikkakunta: nokia

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja jonte89 »

eikös se ole vasta 2000 jälkeisissä autoissa tarvittiin pitosuus mittaus, että vanhemissa riittää toi savuarvo pysyy arvoissa? ja tietenkin teholappu vaan tolla uudella ahtimella..
mb vito 108cdi työjuhta
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja napa »

jonte89 kirjoitti:eikös se ole vasta 2000 jälkeisissä autoissa tarvittiin pitosuus mittaus, että vanhemissa riittää toi savuarvo pysyy arvoissa? ja tietenkin teholappu vaan tolla uudella ahtimella..
ei, kyllä se koskee kaikkia vähäpäästöisiä autoja, se "pitoisuusmittaus", eli vtt:n tekemä päästötutkimus joka maksaa n. 2000 € ja se ei takaa vielä mitään auton katsastuksen kannalta...

tämä tässä kai sen ongelman aiheuttaakin, jos/kun ne ei ole konttorilla oikein selittäneet mitä se "e päästöarvoihin" tarvittava dokumentti tarkoittaa :think: se ei ole siis mikään savutusarvon mittaus...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5254
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja S202 »

killerimersu kirjoitti:
veskola kirjoitti:Miksei saisi evrymodia, mutta suurempi ongelma tässä on miten sen pumpun saa perussäätöihin 7mm tapituksen jälkeen, jos suomen ainoat softantekijät eivät enää "viitsi" vaivautua tekemään noita. Niin, uudempien autojen lastuttaminen on helpompaa ja siten tuottoisampaa pisnestä.

Sähköisellä säätimellä lienee hieman ongelmia niiden isompien tappein kanssa, onko ne tapit js siellä vai oliko se vain vasta ajatus ? itse en tilaisi tappeja pumppuun ennen kuin on softaaja selvillä.

Ellei lastuttajaa tosiaan enää löydy niin on parempi alkaa etsimään omaa säädinnratkaisua sen nykyisen sähköisen kaasupolkimen tilalle, ei pitäisi olla mikään paha homma. Ahtimen ja välijäähdyttimen vaihtamisen ongelmiin en ota kantaa, koska ne on vain ongelmia kerran vuodessa.

Olisiko muuten 1 topiikki aiheesta riittänyt ? http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 83#p834283" onclick="window.open(this.href);return false;

mä oon käsittänyt että evrymodit toimii vain noissa pumppusuutin koneissa?!?
Taas sä täälä neuvomas vaikket mitään tiedä. Evrymodin keksi alunperin joku sähkösäätöiseen jakajapumppuun, sitten joku hokas että myös vag pumppusuutinmoottorin polttoaineen lämpötilatietetoa huijaamalla saa lisää syöttöä ja joku on kekannu että myös mersun sähkösäätöisen rivipumpun jotain signaalia huijaamalla saadaan syöttöä lisää. Jonkinlainen vastusviritys toimis ilmeisesti myös cdi koneessa, railpainetietoa vääristämällä :roll:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

S202 kirjoitti:
killerimersu kirjoitti:
veskola kirjoitti:Miksei saisi evrymodia, mutta suurempi ongelma tässä on miten sen pumpun saa perussäätöihin 7mm tapituksen jälkeen, jos suomen ainoat softantekijät eivät enää "viitsi" vaivautua tekemään noita. Niin, uudempien autojen lastuttaminen on helpompaa ja siten tuottoisampaa pisnestä.

Sähköisellä säätimellä lienee hieman ongelmia niiden isompien tappein kanssa, onko ne tapit js siellä vai oliko se vain vasta ajatus ? itse en tilaisi tappeja pumppuun ennen kuin on softaaja selvillä.

Ellei lastuttajaa tosiaan enää löydy niin on parempi alkaa etsimään omaa säädinnratkaisua sen nykyisen sähköisen kaasupolkimen tilalle, ei pitäisi olla mikään paha homma. Ahtimen ja välijäähdyttimen vaihtamisen ongelmiin en ota kantaa, koska ne on vain ongelmia kerran vuodessa.

Olisiko muuten 1 topiikki aiheesta riittänyt ? http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 83#p834283" onclick="window.open(this.href);return false;

mä oon käsittänyt että evrymodit toimii vain noissa pumppusuutin koneissa?!?
Taas sä täälä neuvomas vaikket mitään tiedä. Evrymodin keksi alunperin joku sähkösäätöiseen jakajapumppuun, sitten joku hokas että myös vag pumppusuutinmoottorin polttoaineen lämpötilatietetoa huijaamalla saa lisää syöttöä ja joku on kekannu että myös mersun sähkösäätöisen rivipumpun jotain signaalia huijaamalla saadaan syöttöä lisää. Jonkinlainen vastusviritys toimis ilmeisesti myös cdi koneessa, railpainetietoa vääristämällä :roll:
se on hyvä että sä fiksumpana sait noinkin selvästi selitettyä miten 606 syöttöä säädetään :thumbup:
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5254
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja S202 »

En tiedä tarkemmin minkä johtojen väliin sitä vastusta tungetaan, mutta sen tiedän että jonkinlaisella "evry modilla" syöttöjä voi nostaa tässäkin tapauksessa :wave:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

niimpä nii...
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Yhdyn S202:sen ensimmäiseen kommenttiin osittain mutta ei siitä sen enempää.

"Evrymod" Mersun sähköohjatussa pumpussa huijaa tietoa (syötönsäätö)tangon asennosta. Eli sopivalla vastuksella sopiviin piuhoihin laittamalla tietokone luulee tangon asentoa oikeaa pienemmäksi ja näin syöttöä tulee enemmän kuin alunperin.

Tuo evrymod on epäkäytännöllinen, koska a) tyhjäkäynti menee pieleen b) ajamisesta tulee nykivää c) jos auton sammuttaa tai käynnistää modi päällä menee useimmiten vikatila päälle.

Modista pitäisi tehdä esim. vasta tietyn kaasunasennon, vaikkapa 70%:n, jälkeen aktivoituva, jolloin se olisi edes jotenkin käytännöllinen.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

tällä forumilla luki yhdessä topikissa et ilmamassamittarin singnaalia huijataan isommaks tai polttoainepumpun määräsäädintä huijaamalla?!?! eikä missään luke kyllä mistään tangoista..
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja veskola »

turbocelica kirjoitti:7mm elementit on jo pumpussa, ja eikös jotkut tee ohjelmia om606? jos ei evry modilla saa toimiin.
Kyllä ainakin osaa tehdä, en tiedä haluaako tehdä ja jos haluaa niin missä paikkakunnalla tai edes missäpäin suomea autosi on, joten mikäs tässä "projektissa" nyt sitten on enää ongelmana :D Tarvitaan vain sopivan alueen omaava MAP anturi ja sitten tietokonemies säätämään syöttökartat sopiviksi 7mm tapeille, niin alkaa auto vastaamaan polkimen informaatioon oikein ja tyhjäkäyntikin toimii, sekä auto toimii savuttomasti ennen ahtojen nousua.

Ahtimen, pakosarjan ja välijäähdyttimen asennuksessa ei liene mitään ongelmaa.

Minäkin alan olla sitämieltä että nimimerkki "killerimersu" voisi lopettaa tuon floodauksen jokaiseen topiikkiin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Jatketaan nyt sitten tätä offtopiccia.
killerimersu kirjoitti:evrymodia ei saa ku on rivipumppu kone.
killerimersu kirjoitti:mä oon käsittänyt että evrymodit toimii vain noissa pumppusuutin koneissa?!?
killerimersu kirjoitti:tällä forumilla luki yhdessä topikissa et ilmamassamittarin singnaalia huijataan isommaks tai polttoainepumpun määräsäädintä huijaamalla?!?! eikä missään luke kyllä mistään tangoista..
Jaa olet oppinut lukemaan. Voinen selventää asiaa tarkentamalla että "tanko" josta puhuin, on ilmeisesti tuo sinun tarkoittama polttoainepumpun määränsäädin.

Ilmamassamittarin signaalia huijaamalla et kyllä tuosta koneesta saa mitään muuta aikaan kuin vikatilan, jos sitäkään. Sen signaali vaikuttaa vain EGR:n toimintaan.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kakemake kirjoitti:Jatketaan nyt sitten tätä offtopiccia

Ei jatketa, siivoan kohtapuoliin topiikin turhasta
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

Juu elikkä mulla mersu menee katsastukseen ens viikon alussa, ja sen jälkeen halliin. teen pakosarja, ja laitan hx50 ja isomman välärin. ohjelman jos sais sit sen jälkeen, jos joku vaan tekee/tulee tekeen. Porissa asustelen. mielellään sen ohjelman laitan, koska eikös sillä saa pois kytkettyä sen ilmamassa systeemin, mikä on nyt paikalla vakio ilmansuodatin kotelossa kiinni. Ja mitä niihin päästöarvoihin tulee, niin täytyy saada dokumentti e hyväksytyistä päästöistä, ja sit mittaukseen ja arvot pitää pysyy sallituissa rajoissa. mut niinkuin joku sanokin, se ongelma on vain kerran vuodessa :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se "ilmamassasysteemi" sulla nyt jo muutenkin on viraton siinä, tai ainakin kohta on kun poistat siihen liittyvät mekaaniset osat. Kysele nyt kovasti kuka sen 7mm ohjelman siihen tekee. Ainakin Karala on sellaisia tehnyt, ei juurkikaan muut suomessa, eikä oikeastaan missään muuallakaan. Paremmin en tunne aihetta mutta tuommoisia 7mm sähköpumppuhärveleitä on 1 tai 2 tehty suomessa (ja kalliiksi tuli)

1 pikku vinkki: Älä heitä tai myy vanhoja osia, ahtimia, välijäähdyttimiä, ilmaputkia, letkuja, EGR venttiileitä, ilmamassamittaria tms. pois vaan säilö ne tallin hyllylle hyvin pakattuna talteen.

Minä sanoin että se ongelma on kerran vuodessa kun itselläni on vähäpäästöisessä autossa vaihdettuna ahdin, mutta ei se sitä tarkoita, että minulla olisi joku "e-päästölappu" vaan ahdin on piilossa katsastajalta kerran vuodessa. Minähän jooa värjäsin tiettyjä letkuja ja putkia mustiksi, ettei niiden vaihtaminen erotu vuosikatsastuksessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

Mitkäs osat mun täytyy poistaa että se ilmamassasydeemi lähtee pois?? ja alkuperäiset palikat laitan hallin hyllylle talteen.
Mitäs kaikkia osia sieltä täytyy/kannattaa poistaa, ettei ne oo jarruna voimalle :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja veskola »

Oletkos tosissasi näiden kysymysten kanssa ?

a) Ilmamassamittari
b) EGR venttiili.
c) ECU:un muutos ettei se tee vikatilaa ilmamassamittarista vaan antaa runtua rivipumpulle kaikissa tilantessa kaasupolkimen ja ahtopaineen mukaisesti

a) ja b) häviävät "itsestään" kun asennat holsetin paikalleen, eli kun ruuvaat uuden pakosarjan ja ilmaputket ja suodattimen autoon. Juuri tuossa kohtaa alkuperäistä ECU:a alkaa närästää ja tarvitaan se tietokonemies laittamaan kartat kohdilleen.

:roll:

P.S Toivottavasti tässä ei ole sitten vielä sähköohjattua automaattilaatikkoa riesana :cry:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja arska10 »

veskola kirjoitti:Oletkos tosissasi näiden kysymysten kanssa ?

a) Ilmamassamittari
b) EGR venttiili.
c) ECU:un muutos ettei se tee vikatilaa ilmamassamittarista vaan antaa runtua rivipumpulle kaikissa tilantessa kaasupolkimen ja ahtopaineen mukaisesti

a) ja b) häviävät "itsestään" kun asennat holsetin paikalleen, eli kun ruuvaat uuden pakosarjan ja ilmaputket ja suodattimen autoon. Juuri tuossa kohtaa alkuperäistä ECU:a alkaa närästää ja tarvitaan se tietokonemies laittamaan kartat kohdilleen.

:roll:

P.S Toivottavasti tässä ei ole sitten vielä sähköohjattua automaattilaatikkoa riesana :cry:
Jos väykky on tomaatilla niin siinähän 5vaihde sähköinen
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

Automaatti tää mun mersu on:)
Tää on katos eka disel minkä mä viritän, bensa autoja on tullu tehtyy roppa kaupalla.
Sen takia kaikki apu onkin tarpeen, ja ohjeet mitä kantsii tehä.
olikos muuten imusarjasta lähtevässä ahtoputkessa kans joku säädin tai jotain? jos oli, niin jätetäänkö sekin pois?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kaikki turhat läpät pois jarruttamasta ilman kulkua eli on, se on osa EGR järjestelmää.

HX50 voisi kaivata vähän parannuksia siihen painekoteloonkin eli imusarjaan, en mä siitä muuta tiedä mutta se on miesten ahdin :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

No eihän tässä enään onneks pikkupoikia olla :D

Mun holsetissa on muistaakseni 64mm imusiipi ja 72 tai 74 pako, eli ei onneks isoimpia hx50:siä

Minkälaista imusarjan muutosta tarkoitat?
Vastaa Viestiin