asd perä luistaa 300td
asd perä luistaa 300td
onko kellään käsitystä miten sais tuota asd pakkaa kiristettyä? Yhdellä pyörii vaikka valo palaa. Auto on ollu edellisellä omistajalla huonolla pidolla suodattimet/öljyt unohtunut vaihtaa joten peräöljyt pitäs vielä vaihtaa ja hyd.öljyt. huonoa pitoa on minun mielestä jos pa-suodin on aivan piki musta sisältä, ilman suodatin musta ja menselin reikiä täynnä jne...
Ei vika välttämättä ole perässä. Itelläni oli samaa ongelmaa ja pitkään ihmettelin voiko perä olla muka kulunut... no eihän se ollut, vaan vika löytyi ohjauspuolelta. Putsasin ASD-ohjausboksin liitinnastat, niin jo rupesi pitoa löytymään. Purkin nasta #10 (muistaakseni) maattaa jarrupolkimen kautta magneettiventtiilin takarenkaiden sutiessa, joka sitten päästää hydraulipaineen perälle. Jos tuo nasta on hapettunut, ~2 ampeerin virta ei kulje läpi, magneettikytkimen kela ei vedä ja lukko ei pidä. Kannattaa selvittää sähköt ensin, se perä on itsessään aika kestävä laitos.
Luistaa perä minullakin 300TE:ssä.Ainakaan minulla vika ei tunnu olevan sähköpuolella,minkäänlaista lukkoa ei asfaltilla löytynyt.Eikös tuo normi 30% lukko kuitenkin toimi ihan mekaanisesti,ilman hydraulikkaa?
Jonkun aikaa kun "revittää" toinen rengas ilmassa alkaa lukko pitämään,pitää jonkun aikaa ja sitten taas häviää.Näin liukkaalla lukko tosin pitää,asfaltilla vastus hieman eriluokkaa.
Jonkun aikaa kun "revittää" toinen rengas ilmassa alkaa lukko pitämään,pitää jonkun aikaa ja sitten taas häviää.Näin liukkaalla lukko tosin pitää,asfaltilla vastus hieman eriluokkaa.
Mulla lukon pito on parantunut koko ajan siitä asti, kun se alkoi toimimaan (noin vuosi sitten). Aluksi ei jaksanut pitää asvaltilla mut nyt pitää jo paremmin. Saattaa tosin vaikuttaa sekin, että laitoin perään täsmälleen oikeat öljyt noin vuosi sitten, enkä tiedä mitä siellä aiemmin oli (jos on väärää öljyä, ei salettiin pidä).
Kun autossa on virrat päällä ja ASD-boksi otettu pois, voit testailla magneettiventtiilin toimivuutta korvakuulolta. Itse ainakin tein seuraavasti: otin yleismittarin ja laitoin sen virranmittausasentoon. Sitten maadoitin mittarilla asd-boksin kannan nastan #10, eli laitoin mittarin toisen johdon akun miinusnapaan ja toisella tökin tuota em. nastaa. Aina kun yhteys maan ja nastan välillä syntyi, kuului jostain auton alta hyvin vaimea "kops" kun venttiilin kela veti. Tällöin virtamittari näytti kelan ottamaa virtaa, joka pitäisi olla about 2A. Sitten käskin apumiestä pitämään nastan maadoitettuna ja kävin itse polkaisemassa jarrua, jolloin virran pitäisi katketa (turvatoiminto, joka pudottaa ASD:n pois päältä kun jarrua painetaan).
Mietin että jos tuon jarrupolkimelle tulevan magneettiventtiilin maattojohdon haaroittaisi erilliselle kytkimelle, jolla sen voisi maattaa tarvittaessa, saisi aikaiseksi jatkuvan pakkolukon perään. Toisaalta tuollaisella virityksellä saattaa löytää itsensä autonromusta hyvinkin äkkiä
Enkä tiedä mitä ASD:n diagnostiikka siitä tykkäisi.
Mietin että jos tuon jarrupolkimelle tulevan magneettiventtiilin maattojohdon haaroittaisi erilliselle kytkimelle, jolla sen voisi maattaa tarvittaessa, saisi aikaiseksi jatkuvan pakkolukon perään. Toisaalta tuollaisella virityksellä saattaa löytää itsensä autonromusta hyvinkin äkkiä

Ei takuulla pysty pysäyttämään, perän kannattelemisessa on jo riittävästi hommaa
Tuo on tietysti yksi tapa testata jos perän saa ylös. Tarkoittaa kuitenkin käytännössä että pitää olla auto nosturilla. Ja sit kannattaa varoa ettei lökäpöksyt tartu pyörivään fillariin tai muuten on jätkä kierteellä hyvin pian.

Tuo on tietysti yksi tapa testata jos perän saa ylös. Tarkoittaa kuitenkin käytännössä että pitää olla auto nosturilla. Ja sit kannattaa varoa ettei lökäpöksyt tartu pyörivään fillariin tai muuten on jätkä kierteellä hyvin pian.
saa olla melkoinen jääkaappipakasti yhdistelmä, jos meinaa saada rattaan pysähtyyn vauhdista.helpompi konsti on käydä peruuttamassa invaluiskalla siten, että toinen puoli nousee ilmaan jos nousee 100% jos ei niin silloinhan se luistaa.
viikon loppuna vaihtaa öljyt ja puhdistaa venttiili/rele.sitte näkee joutuuko räjäyttään perän.
viikon loppuna vaihtaa öljyt ja puhdistaa venttiili/rele.sitte näkee joutuuko räjäyttään perän.
Mites noita erilaisia pumppuja oli? Itselläni on ns. tandempumppu, jossa ohjaustehostimen ja ASD:n hydrauliikkapumppu ottavat molemmat voimansa samasta hihnapyörästä. Jotain nokka-akselin päässä olevia pumppujakin olen nähnyt, taisivat olla vapaastihengittävissä dieseleissä, 300DT on kanssa tandempumppu. Käsittääkseni on sidoksissa moottorityyppiin tuo pumpun tyyppi aika pitkälti...
Siis JOS sitä lukkoa ei tunnu perässä olevan ollenkaan niin eihän tuo ASD vaikuta siihen mitään,ilman asd:n toimintaakin 30% lukko perästä löytyy,eikä todellakaan lyö yhdellä pyörällä tyhjää jos se lukko pitää.Eli jos lukko puuttuu kokonaan pitäisi vikaa varmaan etsiä sieltä perän puolelta
Helpointahan varmasti on nostaa toinen takarengas ilmaan ja ykkösellä varovasti pyöritellä...jos lähtee eteenpäin niin jotain eloa löytyy...ASD:n toiminnan huomaaminen onkin sitten vähän hankalempaa ainakin kun nämä liukkaat tulivat...

Onko tietoa miten kova paine lukkosylintereille pitää tulla ja saako paineen otettua normaali ohjaustehostan pumpulta. Ajatteilin omaan autooni laittaa asd perän, mutta öljyn paineen saaminen sinne on vielä iso kysymys. Perässäkö pitäisi olla aina 30% lukko vaikka ei ole hydrauliikkaa ollenkaan. 

190 2.5D turbo.
Sprinter 308 cdi.
vaimolla s203 200cdi.
Sprinter 308 cdi.
vaimolla s203 200cdi.
varmaan parempi kun hommaa sen oikean pumpun, ettei kuljettaja kärsi ohjaustehostimen öljyn puutteesta
sehän vois olla ihan mielen kiintoinen ratkaisu hyttiin kytkin ja pieni magneettiventtiili perän lähelle joka kääntää öljyn perälle. Minulla rupeaa jonkin laisia elon merkkejä tulemaan perän pitävyyteen, esim.pakan paukkuminen heti öljyn vaihdon jälkeen. Ajoin viime viikolla auraamattonta tietä jossa ei ollut kääntö paikkaa päässä, perä syvälle hankeen ja niin vaan ylös tultiin vaikka ensin vähän arvellutti.
